حجت دیروز جلسه ای با معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مورد تعیین تکلیف آثار و میراث فرهنگی که این ستاد در اختیار دارد داشته است در این جلسه مطرح شده که خانه‌های تاریخی در اختیار ستاد به مزایده‌ی عمومی گذاشته نشوند و کسانی مالک این‌گونه بناها شوند که دغدغه‌ی حفاظت از میراث فرهنگی و هویت کشور را دارند.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد این جلسه می گوید :این ستاد مقداری از رفتار سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته نسبت به آثار تاریخی گله‌مند بود. به همین دلیل، امروز قول دادیم که نهایت همکاری را با این ستاد درباره‌ی بناهای تاریخی داشته باشیم. در این زمینه، به یک فهرست از مجموعه بناهای تاریخی در اختیار ستاد نیاز داریم که به‌دنبال آن، هیأتی را فراهم کنیم تا در زمینه‌ی کیفیت نگهداری و حفاظت از بناها، این ستاد را راهنمایی کند. این کار یک اقدام مشترک در این زمینه است.
حجت گفت ما در مورد تغییر مالکیت املاکی که در اختیار ستاد است مشکلی نداریم اودردر پاسخ به این پرسش که فروش هر کدام از بناهای تاریخی در اختیار ستاد امام (ره) امکان به‌وجود آوردن وضعیت مشابه دیگر بناهای تاریخی را که به‌راحتی تخریب شدند به‌وجود می‌آورد، گفت: مسوولان ستاد فرمان امام گفتند که جانب رعایت را برای کسانی که قصد خرید این آثار را دارند، فراهم می‌کنند و مراقب هستند این‌گونه آثار که از نظر فرهنگی و تاریخی ارزشمند هستند، به چه کسانی داده می‌شوند.و قرار است برای واگذاری مناسب ترین افراد با مناسب ترین کارایی انتخاب شوند . او ادامه داد میزان ارزش افزوده در نگهداری آثار تاریخی در همه جای دنیا از هر تجارتی بیشتر است و البته هنوز جامعه ما به این باور نزدیک نشده است.
هیچ کشوری در دنیا تا کنون این کار را انجام نداده است که تمام آثار تاریخی را بخرد، این حرف درست و منطقی نیست. دولت به نمایندگی از مردم، مالک ارزش‌های فرهنگی هر بنای تاریخی است. اما دلیلی ندارد برای دفاع از ارزش تاریخی دولت حتما آثار را به مالکیت خودش درآورد .
او با تأکید بر این‌که همه‌ی مردم ایران در بناهای تاریخی دارای ارزش فرهنگی شریک هستند، گفت این شیوه‌ی فکر، غلط است که دولت برای حفاظت از آثار تاریخی باید همه‌ی آن‌ها را در مالکیت خود درآورد. با توجه به میزان مالکیت آثار تاریخی در اختیار مردم، امکان تملک آن‌ها را نداریم؛ ولی می‌توانیم با طرح‌های مختلف از این آثار حفاظت کنیم، ما فقط به‌عنوان نایب مردم و از طریق قانونی و شرعی، وظیفه‌ی حفاظت از آثار را داریم؛ اما به این نکته نیز باید توجه کرد که مالک یک بنای تاریخی صرفا با اعتبار مالکیتش نمی‌تواند یک اثر تاریخی را از بین ببرد.و هرگز ممکن نیست میراث فرهنگی کشوری بدون مشارکت مردم حفظ شود.
قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گام بعدی معاونت میراث فرهنگی را صحبت کردن با دیوان عدالت اداری دانست و تأکید کرد: قصد داریم با این بخش نیز به‌صورت منطقی علمی‌، دینی و اجتماعی وارد مذاکره شویم. مجموعه قوانینی وجود دارند از آنچه که امام (ره) به یادگار گذاشته‌اند. همچنین با توجه به نظرات و فرامین مقام معظم رهبری در ارتباط با آثار تاریخی، می‌توانیم با دیگر دستگاه‌های اداری با هدف حفاظت از آثار تاریخی وارد مذاکره شویم. بدون شک، این مسأله در دیوان عدالت اداری نیز برطرف می‌شود.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    3 0
    پس فاتحه تمام آثار فرهنگی خوانده است! روحانی مچکریم !
  • زهرا A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    1 0
    توی اهواز بنای تاریخی کارخانه ریسندگی و بافندگی رو دقیقا روبه روی سازمان میراث فرهنگی هست رو با خاک یکسان کردند.....!!!!!!!!!!!!