پیش بینی موج بعدی رشد قیمت مسکن/استانهای محروم بالاترین رشد اجاره را تجربه کردند

مرکز آمار گزارش داد، دو استان محروم ایلام و کهکیلویه در صدر رشد هزینه اجاره در سال 91 قراردارند.

علی پاکزاد: نگاهی به تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از افزایش قیمت مسکن، زمین و اجاره در نیمه دوم سال 91 نشان می دهد در نیمه دوم سال 91 دیگر تهران صدر نشین رشد هزینه اجاره بها نبوده است.

متوسط اجاره بهای یک واحد مسکونی 100 متری در استانهای کشور به 580 هزار تومان در ماه رسیده است یعنی رقمی معادل 1.5 برابر حداقل دستمزد 91 و 1.2 برابر حداقل دستمزد سال 92 که در این وضعیت مقایسه بین استانهای کشور نشان می دهد بالاترین رشد هزینه اجاره در نیمه دوم سال 91 نسبت به نیمه دوم سال 90 در استان یزد اتفاق افتاده است، در این شهر اجاره بهای یک واحد مسکونی 100 متری در مقایسه با نیمه دوم سال 90 با 91 درصد افزایش به 155 هزار تومان رسیده است، البته قابل ذکر است که یزد به رغم این افزایش همچنان ارزان ترین شهر کشور برای اجاره نشین ها محسوب می شود.

در مقایسه رشد اجاره بها در این دوره رتبه دوم و سوم مربوط به استانهای کهکیلویه وبویراحمد و ایلام بوده است که با 90 و 42.6 درصد رشد اجاره یک واحد مسکونی یکصد متری در این استانها به ترتیب ماهانه 196 و 172 هزار تومان به ثبت رسیده است.

در مقام چهارم رشد 32 درصدی اجاره بها در شهر تهران یعنی گرانترین شهر کشور قرار دارد که در نیمه دوم سال 91 براساس گزارش مرکز آمار متوسط اجاره یک واحد 100 متری در این شهر ماهانه 1.3 میلیون تومان هزینه داشته است.

پیش بینی موج بعدی افزایش قیمت ها

افزایش قیمت زمین معمولا  افزایش قیمت مسکن را به دنبال دارد، نگاهی به روند رشد قیمت زمین و املاک کلنگی در مناطق مختلف کشور می تواند به ما نشان بدهد که بیشترین رشد قیمت مسکن در یک فاصله زمانی حداکثر یک ساله در کدام مناطق اتفاق خواهد افتاد، البته اگر دیگر عوامل اقتصادی مسیر بازارها را تغییر ندهند.

براین اساس با توجه به گزارش مرکز آمار ایران می توان پیش بینی کرد رشد قیمت مسکن در استانهای البرز، مرکزی،فارس، قزوین، کرمان و بوشهرتا پایان سال 92 نسبت به دیگر مناطق کشور بیشتر باشد، به دلیل آنکه متوسط رشد قیمت زمین در نیمه دوم سال 91 در این مناطق بالای 41 درصد بوده است، نکته جالب آنکه در نیمه دوم سال 91 کمترین رشد قیمت مسکن در شهر تهران با 125 درصد نسبت به نیمه دوم سال 90 اتفاق افتاده است این در حالی است که در اوخر سال 90 و اوایل سال 91  بیشترین رشد قیمت زمین را در استان تهران شاهد بوده ایم و در عوض این رشد پایین قیمت زمین بالاترین رشد قیمت واحدهای مسکونی در مناطق مختلف کشور طی نیمه دوم سال 91 با رشد معادل 60 درصد مربوط به تهران بوده است، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در نیمه دوم سال 90 در تهران به 2.9 میلیون تومان رسیده است، به عبارت ساده تر پایتخت نشینان دیگر نمی توانند انتظار پیدا کردن یک واحد مسکونی 100 متری با قیمتی زیر 300 میلیون تومان را داشته باشند.

نکته قابل تامل آنکه در همین دوره زمانی استانهایی که بالاترین رشد قیمت زمین را تجربه کرده اند به صورت همزمان نرخ رشد بالای 40 درصدی قیمت مسکن را نیز شاهد بوده اند که می تواند این روند ادامه دار باشد.

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر بر روز آن کلیک کنید

قیمت اجاره، زمین و مسکن در مناطق شهری کشور طی نیمه دوم سال 1392

گرانترینهای بازار مسکن ایران

تهران در تمام بازارهای مسکن، اجاره و زمین صدر نشین گرانی است ولی رتبه دوم در این بازارها شنیدنی است، در نیمه پایانی سال 91 بعد از تهران گرانترین زمین ها مربوط به استان قم بوده است که متوسط قیمت هرمتر مربع زمین در این استان 578 هزارتومان است.

در بازار اجاره بها بالاترین اجاره بها بعد از تهران مربوط به استان البرز است متوسط اجاره بهای یک اواحد مسکونی 100 متری در استان البرز ماهانه 543 هزار تومان به ثبت رسیده است.

در بازار فروش ملک نیز بعد از تهران که متوسط قیمت هرمتر مربع به مرز 3 میلیون تومان رسیده است در سه شهر اصفهان، قم و البرز متوسط قیمت بالای یک میلیون تومان را شاهد هستیم.

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    27 0
    میشه بگین کجای اصفهان با 300 هزار تومان در ماه یه واحد صد متری اجاره میدن من همین الان برم اجاره کنم؟!!!
    • مرتضی A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      3 0
      الان تو خ شیخ طوسی هم باید بالای 350 تومن اجاره کنید!!!
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    56 1
    دیگه ارزوشم نمکنم کرد که خونه دار بشم،خدایا یه پولی برسون بتونم خونه اجاره کنم،این داره ار زو میشه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      32 0
      انشاالله که همه بی خونه ها خونه دار بشن، مستاجری خیلی سخته... خدایا به هممون کمک کن.
  • آبي IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    44 4
    با سلام قيمتها خيلي بيشتر از اين اعداد ارائه شده مي باشد. ضروريست اطلاعات دقيق تري در سايت خود ارائه فرمائيد
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    31 3
    مسكن بيخيال شو چقدر جا داري كه بالاتر بره قيمتت آخه؟!!! اه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسین IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    3 0
    در خود شهر بوشهر قیمت آپارتمان مسکونی نو ساز هر متر مربع 2800000 تومنه بعد چطوری شما زدید366000 تومن؟ اواخر سال 90 هر متر 1200000 بود.اگه بخوایم درصدی حساب کنیم 75 درصد افزایش داشته. قیمت مسکن در شهرهای دیگه مثل عسلویه و کنگان که دیگه بیشتر از اینهاست
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    6 0
    مسكنم آرزوست.....پرايد٧٢ ام آرزوست:(
  • حمید A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    2 0
    ماکه تواصفهان قیمت متوسط آپارتمان وملک مسکونی در مناطق مرکزی ومتوسط شهر به مرز 4میلیون تومان رسیده بگین کجا می شه آپارتمان متری 1میلیونی پیداکرد که بخریم
  • حمید A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    2 1
    مشکل اصلی اجاره بها در تهران والبرز مشکل مهاجر پذیری هست اگر روند مهاجرت متوقف بشود مخصوصاً به استان البرز قیمت مسکن در کرج به یک دهم قیمت فعلی کاهش پیدا خواهد کرد.
  • هانيه A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    3 8
    قيمت ملك در تهران اينقد بالاست كه ده ماه هست كه خريدوفروش انجام نميشه خدا به داد املاكياي بدبخت برسه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 2
    اخوندی کاری کن
  • اهورا A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    0 0
    مطمئن باشید با افزایش نرخ حاملهای انرژی مسکن از این رکود خارج میشه و گرونتر میشه