تراز منفی گاز در زمستان/ کمبود 27 میلیون مترمکعبی گاز در هر روز

در شرایطی که در سال گذشته 570 میلیون مترمکعب گاز در سرد ترین روزهای زمستان مصرف شده و با استناد به 10 درصد رشد مصرف باید در خوشبینانه ترین حالت روزانه 627 میلیون مترمکعب گاز تولید کرد.

آذرجزایری: وزیرنفت از کمبود گاز در زمستان می گوید هر چند که مدیران نفتی منتصب در دولت دهم بر عدم کمبود گاز و افزایش ظرفیت تولید در سالهای گذشته تاکید می کنند. با اینحال آمارها حکایت از بحرانی دارد که در صورت آنکه از امروز فکری برای آن نشود کمبود گاز در زمستان جدی خواهد بود.

براساس آمارهای موجود ظرفیت تولید گاز کشور 600 میلیون متر مکعب است که در سال گذشته در ساعات پیک زمستان 570 میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف شده است. براساس اظهارات مسوولان گازی کشور سالانه مصرف گاز به دلیل اشتراک های جدید بیش از 10 درصد افزایش می یابد که به همین نسبت باید ظرفیت تولید گاز را افزایش داد و درعین حال روش های کاهش مصرف را ترویج کرد.

بنابراین در شرایطی که در سال گذشته 570 میلیون مترمکعب گاز در سرد ترین روزهای زمستان مصرف شده و با استناد به 10 درصد رشد مصرف باید در خوشبینانه ترین حالت روزانه 627 میلیون مترمکعب گاز تولید کرد. این درحالی است که در حال حاضر ظرفیت تولید گاز کشور 600 میلیون مترمکعب اعلام می شود و درعین حال خبری از افتتاح فازهای پارس جنوبی وافزایش ظرفیت گاز کشور نیست.

ازسویی دیگر نباید فراموش کرد که در سال 91، یک میلیون و 400 هزار مشترک از نعمت گاز بهره مند شده اند و دولت دهم نیز در سفرهای استانی خود وعده انتقال گاز به بسیاری از روستاها و شهرهایی را داده که انتقال گاز به آنها هیچ گونه توجیح اقتصادی ندارد اما به دلیل تاکید نمایندگان مجلس برای انتقال گاز به حوزه انتخابیه خود شرکت ملی گاز چاره ای جز انتقال گاز ندارد که همین امر بر مشکلات خواهد افزود. درحالیکه گرمای بسیاری از شهرها و روستاهایی که انتقال گاز به آنها مصوب شده را می توان از طریق انرژی خورشیدی و مواردی از این دست تامین کرد اما مصوبه های بدون پشتوانه کارشناسی این روزها دامن شرکت ملی گاز را گرفته است تا جاییکه بسیاری از کارشناسان بر بحران کم گازی در زمستان تاکید می کنند.

این درحالی است که وزیر نفت از کاهش و کمبود شدید گاز برای زمستان سالجاری اظهار نگرانی می کند و تاکید دارد: در حال حاضر در بخش گاز با یک کمبود تولید جدی مواجه هستیم و برای جبران این کمبود در صدد هستیم تا سوخت مایع را جایگزین آن کنیم.

براساس اظهارات بیژن نامدارزنگنه،برای تامین این کمبود نمی توان ظرفیت‌ تولید و میزان واردات  را افزایش داد و چاره ای نداریم جز اینکه این کمبود را با سوخت مایع جبران کنیم.

وی با بیان اینکه  امسال کمبود گاز را با برخی تمهیدات جبران خواهیم کرد،افزود: با برنامه ریزی های بلند مدت امیدواریم بتوانیم  سال‌های آینده تولید را افزایش داده و آرام آرام سوخت‌هایی را جایگزین گاز کنیم.

از سویی دیگر، احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت تولید نفت و گازمی تواند مهمتر از دبیرکلی اوپک باشد، گفت: دبیرکلی اوپک موقعیتی است که می تواند دیپلماسی انرژی را مدیریت و نظارت و همکاری را با کشورهای تولید کننده و صادرکننده برقرار کند .

معاون وزیر نفت در ادامه درباره ظرفیت تولید نفت و گاز و نگرانی وزیر از کاهش تولید گاز، افزود: ظرفیت تولید گاز کشور با توجه به تعمیرات اساسی انجام گرفته در سال‌های گذشته افزایش یافته و این طور نبوده که کاهش تولید داشته باشیم چرا که با بهره برداری هر فاز از پارس جنوبی به ظرفیت تولید کشور افزوده شد.

این مقام مسئول، تاکید کرد: نمی‌توان به صورت انتزاعی گفت پارس جنوبی از برنامه عقب ماند اما به تفکیک اگر بحث کنیم می توان گفت برخی از فازها به دلیل مسایل فنی  تجهیزاتی، برخی مدیریتی و برخی تامین مالی پروژه ها با تاخیر اجرا و از برنامه عقب ماند.

قلعه بانی افزود: تاخیر برخی از فازها هم شاید به دلیل شروع همزمان چندین فاز و پیش بینی‌هایی که در تامین مالی آنها انجام شده و محقق نشده است باشد و شاید اگر تعداد کمتری تمرکز می شد پیشرفت بیشتری حاصل می‌شد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه درمجموع اگر همگن حساب کنیم پیشرفت کلی فازهای پارس جنوبی سالی 17 تا 20 درصد بوده است، تبیین کرد: در گذشته پیمانکاران خارجی در فازهای پارس جنوبی به روش بیع متقابل حضور داشته و سرمایه گذاری می‌کردند اما محدودیت‌هایی که در تامین تجهیزات و ارسال آن به وجود آمد در کندی عقد قراردادها و حضور سرمایه گذاران خارجی مقداری موثر واقع شد که امیدواریم  درآینده با سیاست‌های وزیر جدید و حمایت دولت سرعت بیشتری بگیرد.

 

22139

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 0
    آقای قلعه‌بانی پس به خاطر همین بوده که حتی یک نفر هم در عسلویه بیکار نشده!
  • 123 A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    2 1
    رو دومین ذخیره بزرگ جهانی گاز نشستیم نه؟؟؟؟!!!!!