معارفه معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست با حضور نهاوندیان،مسجدجامعی،‌ الویری، زهرا شجاعی و ...

کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتصاب رییس جدید سازمان محیط زیست، معارفه معصومه ابتکار در پارک پردیسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان محیط زیست، احمد مسجدجامعی،‌ رییس شورای شهر تهران،‌ محمد نهاوندیان،‌ رییس دفتر رییس جمهور، مه‌لقا ملاح، از فعالان سرشناس محیط زیست، مرتصی الویری، شهردار اسبق تهران، زهرا شجاعی، رییس مرکر مشارکت زنان در دولت خاتمی، نمایندگان ۲۰۰ سازمان مردم نهاد زیست محیطی و تعدادی از فعالان محیط زیست حضور داشتند.

معصومه ابتکار در سخنرانی مراسم معارفه اش گفت: من راس ساعت ۸ سازمان بودم، در خدمت آقای محمدی زاده کارم را شروع کردم. به همین دلیل در جلسه دولت با کمی تاخیر وارد شدم. اما در زمان ورودم بحث مهم و نگران کننده آب در هیات دولت بود. همزمانی حضور در سازمان محیط زیست و  بحث دولت درباره آب را به فال نیک گرفتم. ضمن اینکه  احساس بار سنگین مسوولیت هم داشتم.

او سپس به انتخابات پرداخت و گفت: اتفاقی که رخ داد این بود که مردم با رای آگاهانه به اعتدال و تدبیر دکتر روحانی را انتخاب کردند که اتفاق بزرگی برای کشورمان بود و امیدواریم اتفاق بزرگی برای محیط زیست هم باشد. این دستاورد بزرگ حاصل صبر و استقامات افرادی بود که در سالهای اخیر با محدودیت های فراوان ایستادگی کردند. امیدواریم برای بهبود وضعیت معیشت و ارتقای زندگی مردم تلاش شود و خداوند را شاکریم که در این دوران سخت مردم را ناامید نکرد. 

رییس سازمان محیط زیست گفت: دولت تدبیر و امید برنامه های موثری برای حل مشکلات مردم دارد، اما حل مشکلات زمان می برد و معجزه ای نمی توانیم انجام بدهیم. اما این نوید را می دهم که دولت از ابتدا و قبل از آن موضوع محیط زیست را در برنامه هایش داشته به عنوان مثال برای دریاچه ارومیه و ریزگردها.

او گفت: بند دهم اصلاحیه بودجه ای هم که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، به طور مبسوط به محیط زیست پرداحته و نگاه بلندی به این بحث دارد. 

ابتکار در ادامه گفت: اعضای دولت قسم یاد کرده اند از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت کنند. این اتفاق بزرگی است. چون دولت ها در همه جای دنیا با توجه به قدرتی که در اختیار دارند، بزرگترین تخریب کننده محیط زیست هستند. و اگر قدرت دولت با نظارت مردم مهار نشود می تواند آسیبب های زیادی همراه داشته باشد که نمونه هایش را می بینیم. 

او به نخستین مصوبه دولت یازدهم که به دریاچه ارومیه اختصاص داشت،‌ پرداخت و گفت: اولین مصوبه دولت تدبیر و امید رسیدگی به وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه بود. اتفاق مهمی که انجام گرفته و اکنون در دستور کار دولت است.

رییس سازمان محیط زیست همچنین از سفر خود به ارومیه خبر داد و گفت: من فردا در دومین روز کاریم سفری به ارومیه خواهم داشت تا کاری که سال ۸۱-۸۲ آغاز شد و بعد نمی دانم چرا از سال ۸۴ متوقف شد، شروع کنیم. سپس به حل مشکلات محیط زیست رو به تخریب کشورمان بپردازیم. 

او درباره برنامه هایش برای محیط زیست گفت: امیدوارم با برنامه هایی که ارائه داده ام و مورد تایید هم قرار گرفته، شاهد مدیریت کلان محیط زیست در کشور باشیم. برنامه های من در سازمان توانمندسازی سازمان، بهبود مشکلات کارکنان،‌ انجام کارهای علمی و پژوهشی،‌ ارتقای استانداردهای محیط زیست، ارتباط و نگاه فرابخشی با دستگاه های اجرایی درون دولت،‌ قوای سه گانه و کسانی که نقش آفرین هستند و در نهایت ارتقای نهادهای مدنی. 

ابتکار گفت: سازمان وظیفه خودش می داند پذیران نقطه نظارت و انتقادات فعالام محیط زیست و رسانه ها باشد. 

رییس سازمان محیط زیست خطاب به رییس دفتر رییس جمهور گفت: اولین خواسته ما احیا و تشکیل جلسه شورای عالی محیط زیست است. همین جا از آقای نهاوندیان وعده می گیریم که این اتفاق بیفتد و این شورا که قانونا نمی تواند تنزل کند، احیا شود.

او به حضورش در شورای شهر سوم تهران هم اشاره کرد و گفت: آخرین پیشنهاد من در شورای شهر مصوبه ای بود مبنی بر همراهی داوطلبانه شهر تهران با برنامه کاهش آثار گلخانه ای و پروتکل کیوتو که مقدماتش فراهم شد و امیدوارم در شورای چهارم به تصویب برسد و پیگیری شود. 
ابتکار در پایان گفت: ما به قدر کافی درجا زده ایم و عقب هستیم و اکنون از همه دعوت می کنم به جنبش محیط زیستی که به راه افتاده بپیوندند و از این قطار عقب نیفتند. 

 

مسجدجامعی: ابتکار گاهی متهم به تشویش اذهان عمومی می شد

اما یکی از سخنرانان مراسم معارفه معصومه ابتکار، احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران بود. 

او گفت: این جلوه ای از تدبیر دولت امید است که خانم ابتکار در این جایگاه حاضر هستند. حیف بود اگر شخصیت فرزانه ای مانند ایشان در دولت جدید نباشد. پدر بزرگوار ایشان بنیانکذار رشته محیط زیست بوده است

رییس شورای شهر تهران گفت: خانم ابتکار در همه سالهایی که فعالیت داشته با شجاعت دغدغه اصلی اش محیط زیست بوده است. ایشان گاهی با مباحثی که مطرح می کردند و رسانه ای می شد پیش می آمد تذکر و اخطار هم بگیرند و به تشویش اذهان عمومی متهم می شد اما ایشان همچنان در مسایل زیست محیطی نگرانی خودشان را اعلام می کردند 

او گفت: سندی که در دولت آقای خاتمی تهیه شده بود وظیفه دستگاه های اجرایی در زمینه محیط زیست برشمرده بود و اکنون نیاز به بازبینی برای اجرا دارد.

مسجدجامعی به پیشنهاد شهرداری تهران به ابتکار اشاره کرد و گفت: وقتی بحث شهرداری مطرح شد از خانم ابتکار خواستم برنامه هایش را ارائه دهد. برنامه های ایشان محیط زیست و توسعه پایدار بود و این نشان می دهد به محیط زیست چقدر توجه جدی دارد. امیدوارم این برنامه برای اداره شهر با نگاه زیست محیطی در اختیار دوستان قرار بگیرد.

او به حضور ابتکار در شورای شهر سوم هم اشاره کرد و گفت: گروهی که ایشان در شورای شهر بنیان گذاشتند و تشکل های محیط زیستی در آن فعال بودند امیدوارم به کمیسیون بدل شود و در کنار سه کمیسیون دیگر شورا، این کمیسیون جدید را هم داشته باشیم. اگر در این زمینه توفیقی حاصل شود، در شهرهای دیگر هم الگو برداری شود.

رییس شورای شهر تهران در پایان گفت: خانم ابتکار دوست و یار شرایط دشوار و سخت است و نتایج درخشانی را در دولت جدید از ایشان شاهد خواهیم بود.

 

نهاوندیان: محیط زیست می تواند در حل بدفهمی های بین المللی کمک کند

یکی دیگر از سخنرانان مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان محیط زیست،‌ محمد نهاوندیان،‌ رییس دفتر رییس جمهور بود.

او گفت: فشردگی جمعیت در سالن نشان می دهد محیط زیست در ایران طرفداران زیادی دارد. 

رییس دفتر رییس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید قبل و بعد از انتخابات دو حوزه را به عنوان حوزه های اصلی و اولویت های خودش اعلام کرد که مردم هم تایید کردند؛ اقتصاد و سیاست خارجی. در هر دوی این حوزه ها، محیط زیست یک بخش جدایی ناپذیر است. هم در اقتصاد که اگر بخواهیم به رشد پایدار دست پیدا کنیم باید ملاحظات زیست محیطی مد نظر قرار بدهیم. و در نگاه بین المللی هم محیط زیست می تواند حوزه دغدغه های مشترک در دنیا فراهم کند و در حل بدفهمی های بین المللی و تحریم ها کمک کند.

او گفت: باید تعارض رشد و ملاحظات زیست محیطی را بشکنیم و به این توجه کنیم که با بالا رفتن آگاهی های عمومی و تخصصی و توجه به محیط زیست تعارضی با رشد و توسعه ندارد.

نهاوندیان گفت: چند روز پیش که با خانم ابتکار حرف می زدم، جمله عمیقی زدند. گفتند هر کدام از دوستان را برای وزارت خانه ها دعوت می کنید، بگویید برای برنامه هایشان یک پیوست زیست محیطی هم ارائه کنند. همین نشان دهنده نوع نگاه خانم ابتکار به محیط زیست است.

او گفت: با آرزوی توفیق برای ایشان، باید عزم کنیم که به ایشان کمک کنیم. چون حل مشکل دریاچه ارومیه و ریزگردها جز با مشارکت گسترده مردم امکان پذیر نیست و رویکرد دولت تدبیر و امید در تمام عرصه ها این است که مردم به میدان بیایند و فعالان بخش خصوصی وارد عرصه شوند. 

رییس دفتر رییس جمهور درباره انتخاب ابتکار برای سازمان محیط زیست گفت: انتخاب خانم ابتکار به دلیل زن بودن ایشان نبود. بلکه به خاطر کفایت های مدیریتی و تخصصی ایشان بود. من در جلسه ای که با برخی زنان فرهیخته داشتم، جمله بسیار دقیقی را از آنها شنیدم و آن هم این بود که زنی که در مسوولیتی به سبب کفایت های مدیریتی و مهارت های تخصصی انتخاب شود،‌ دیگر قابل حذف نیست. 

او گفت: ما اعتقاد داریم در بین زنان ما توانایی ها و صلاحیت های بسیاری وجود دارد اما آشنایی با آنها کم است و باید تلاش کنیم شناسایی شوند و حضور زنان را در مسوولیت های مختلف داشته باشیم که بتوانیم بگوییم عدالت در این زمینه هم رعایت شده است.

 

محمدی زاده: نیامده ام عملکرد ارائه کنم،‌ چون چیزی ندارم

اما محمدجواد محمدی زاده، رییس پیشین سازمان محیط زیست در این مراسم گفت: ۱۰ سال در هجوار حضرت امام رضا بوده ام،‌ افتخار خادمی ایشان را با هیچ چیزی عوض نمی کنم. تقدیر این بود که در پایان عمر کاری ام در سازمان حفاظت محیط زیست باشم. 

او گفت: امروز نمی خواهم گزارش بدهم اینجا، چون انصافا دستم خالی است. ضمن آرزوی توفیق برای دولت جدید، باید حضور خانم ابتکار را به همه تبریک بگویم؛ چون صاحب خانه ای است که هم خانه را می شناسد و هم اهالی و اصحاب آن را.

محمدی زاده گفت: ۱۲ روز قبل تقاضا کرده ام بازنشسته شوم و این خواسته خودم بود. ۳۵ سال است توفیق خدمت در نظام اسلامی به من عنایت شده است. و صرفا در دولت آقای احمدی نژاد نبود، بلکه در دولت های مختلف از سال ۵۸ تاکنون توفیق خدمت داشته ام. 

او گفت: رشته تحصیلی من بهداشت بود. اما اکنون دکترای محیط زیست می خوانم و افتخار می کنم که یک محیط بان کوچکی باشم در نظام اسلامی. حتی اگر در سازمان حضور فیزیکی نداشته باشم، در دانشگاه و محیط های دیگر به محیط زیست کمک می کنم.

رییس پیشین سازمان محیط زیست گفت: از کج خلقی ها و اشتباهاتم پوزش می خواهم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    11 0
    خانم ابتکار با تبریک به جنابعالی خواهش میکنم مساله خشک کردن دریا برای ساخت پاساژ در جزیره قشم بخش درگهان را رسیدگی فرمایید.
  • عرشیا A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    13 1
    اقای روحانی اگه این تصمیم رو نمیگرفتی و خانم ابتکار را به این مقام منصوب نمیکردی واقعا از دستت ناراحت میشدم . ولی حالا میگم خیلی گلی دمت گرم .
  • حمید A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    7 0
    اما محمدجواد محمدی زاده، رییس پیشین سازمان محیط زیست در این مراسم گفت: ۱۰ سال در (((((هجوار حضرت امام رضا بوده ام،‌ افتخار خادمی ایشان را با هیچ چیزی عوض نمی کنم. )))))تقدیر این بود که در پایان عمر کاری ام در سازمان حفاظت محیط زیست باشم. او گفت: امروز نمی خواهم گزارش بدهم اینجا، چون انصافا دستم خالی است. رییس پیشین سازمان محیط زیست گفت: از کج خلقی ها و اشتباهاتم پوزش می خواهم.
  • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    11 1
    احسنت.دكتر روحاني ديگه 1000 تا لايك هم برات كمه.مردي با اخلاق و مدبر و با منش اصلاح طلبي.ممنونيم ازت كه به اصلاح طلبان دوباره ميدان دادي.خيلي دوستت داريم دكتر روحاني عزيز
  • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    6 0
    از رییس سابق محمدی زاده هم ممنونم که صادقانه گفت گزارش نمی دهم چون دستم خالیه!!!!همین صدافتش خودش کلیه بابا.
    • ب.م A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      1 0
      واقعآ دستش خالیه! آخه در دولتهای نهم و دهم هیچکاری برای حفظ محیط زیست انجام نشد و هرچه بود تخریب بود!
  • ميترا از سمنان IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    5 1
    آقايان خاتمي.رفسنجاني.عارف.كواكبيان.روحاني مچكريم.اتحاد شما باعث پيشرفت اصلاحت شد و اين هم نتيجه همون اتحاده
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    3 0
    چرا از سالن و مراسم تصویری ندارید
  • ملت ایران A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    7 1
    درود بر شیر زن اصلاحات..روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    22 3
    واقعا انتخاب بجایی بود.ممنون آقای روحانی
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    2 0
    رسانه های امریکایی از انتخاب معصومه ابتکار انتقاد کردند. چون معتقدند در بحث اونچه اونها "گروگانگیری در سفارت آمریکا" میدونند نقش داشته.
  • بی نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    26 0
    آفرین آقای محمدی زاده
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    3 1
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 0
    من هم به عنوان یک شهروند ایرانی تمام تلاشم را خواهم کرد تا از محیط زیستم حفاظت کنم اما به عنوان یک شهروند تقاضا دارم اطلاع رسانی در زمینه آسیب هایی که به محیط زیست همواره وارد می شود را بیشتر کنید حتا بهتر است کمی همکاری با شبکه های خارجی فارسی زبان داشته باشیم چون به جرات می توانم بگویم 60 درصد مردم ما شبکه های داخلی را خیلی کم می بینند و از آن بهره می گیرند. بهترین راه اطلاع رسانی به مردم است و فهماندن آثار مخرب تخریب محیط زیست به مردم. خانم ابتکار از ته دل آرزو دارم و برایتان دعا می کنم در کارتان موفق و سربلند باشید
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    2 0
    اولین تشکر از رئیس جمهور عزیز مان است بخاطر توجه در انتخاب چهره هایی که برای مردم مهم هستند . موضعگیری های خانم ابتکار ایشان را برای مردم محبوب کرده است . اما سرکار خانم ابتکار هم باید از این موقعیت نهایت استفاده را برای جبران مشکلات فعلی در حوزه کاری شان انجام دهند . حمایت از حیوانات و گیاهان و محیط زیست که مخلوق خداوند متعال هستند بسیار ارزشمند است . متاسفانه در دوره قبل در جزیره کیش باغ وحش کیش با مجوز سازمان منطقه آزاد برای واگذاری به زمینخوار معروفی اختصاص داده شد ( انگار که تیول شخصی است !) و دهها درخت کهنسال 300ساله سریعا شبانه روزی تخریب و دارن مرکز خرید بجایش میسازن!! که هرجای دیگر دنیا بود همچین کاری با طبیعت نمی کردند !! و مجرمان کشتار طبیعت را به دادگاه می کشیدند .
  • amin amini A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    خانم ابتکا خواهشمند است در بارهی افزایش %70 حقوق محیط باتان که در سال 86 برای پیس برد احداف محیط زیست مصوب شد که اخیرا داشت رنگ و بویی به خود میگرفت ظاهرا دوباره به خواب زمستانی خواهد رفت ولی محیط بان که حیوان نیست نیاز به معشت دارد نه خواب 8 ساله!!!!!!!!!
  • حسین A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 0
    لطفا ترتیبی دهید تا سازمان جنگلها ومراتع کشور با محیط زیست ادغام شود چون عرصه های زیستی کشور دارای مدیریتهای مختلف وسلیقه ای است. چون قبلا دارای پستهای مختلف در منابع طبیعی بودهام.
  • سيد محمد صافي IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    سركار خانم ابتكار خواهشمند است از ادغام شركت روغن نباتي مارگارين در شركت صنعتي بهشهر كه موجب تخريب محيط زيست و فضاي سبز و قطع درختان كارخانه به بهانه تصاحب فضاي سالن بيشتر انجام شده جلوگيري به عمل آوريد