ایسنا نوشت:

خبرنگار بخش فارسی روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط (بزرگ‌ترین روزنامه لیبرال‌های جهان عرب) با حضور در تهران، یک گزارش مستند از وضعیت حجاب در خیابان‌های تهران منتشر کرده است که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشته است.

 گزیده گزارش خبرنگار «شرق فارسی» در پی می‌آید:

* به محض ورود به تهران، شما دو بار غافلگیر می‌شوید و اطمینان می‌یابید که به کشور انقلابی ایران وارد شده‌اید. در هواپیما پیش از قدم گذاشتن بر خاک تهران، باید موهای خود را بپوشانید تا "حجاب اسلامی را رعایت کرده باشید" و سپس با ورود به فرودگاه، گونه‌های جدید و غیرمنتظره "حجاب اسلامی" را مشاهده می‌کنید.

* هر گاه از حجاب صحبت کنیم، اذهان مسلمین و اعراب به سمت رنگ سیاه یا گزینه‌های معدود برای پوشش محدود می‌شود که فاقد تنوع در اندازه، رنگ و سبک هستند. این پوشش رایج باعث عدم توجه دیگران به سمت لباس‌های زنان می‌شود و به این ترتیب حجاب در فرهنگ مسلمانان منطقه معنا می‌گردد. در ایران اسلامی نیز تا پیش از انقلاب اسلامی و حتی در خلال جنگ با صدام، همین رویه رایج بود؛ پوشش زنان به رنگ مشکی یا سرمه‌ای تیره بوده و اندازه و سبک آن نیز به صورتی بود که اولا تمایز کم باشد، ثانیا این لباس باعث جلب توجه نشود. اما پس از انقلاب اسلامی و "جبهه‌های نبرد حق علیه باطل" (عنوان تبلیغاتی ایرانیان در دوران جنگ)، تحولات چشم‌گیری در حجاب ایرانیان پدید آمد. هر چه بر دیوارها و تبلیغات نوشتند: «حجاب، نشانه "عفاف" زنان است»، روسری‌ها نیز بازار پررونق و با سود سرشار پیدا کردند و به مرور، سهم چادر در خیابان‌ها کم‌تر و کم‌تر شد!

* برخی معتقدند این بازار پر سود، بی‌نسبت با فرهنگ دیرین زنان ایرانی نیست. مجده م. متولد سال 1975 میلادی (1354 شمسی) از دوران نوجوانی می‌گوید: «پوششی که در مدارس ما اجباری بود، سرمه‌ای مایل به مشکی بود و حجم آن نیز به معنای واقعی کلمه گشاد بود! به این ترتیب هرگز نمی‌شد کمترین تنوع و رقابتی میان بچه‌ها به وجود آید و "هم‌سان‌سازی" به صورت کامل اجرا می‌شد. با این حال، بچه‌ها بر سر رنگ و اندازه جوراب‌های خود رقابت می‌کردند! جوراب‌هایی که در خیابان محال بود دیده شوند! جالب این است که گاهی، ناظم مدرسه جوراب‌های دانش‌آموزان را مورد بازبینی قرار می‌داد و اگر آنان را به رنگ‌های تحریک‌کننده می‌دید، دانش‌آموزان را به دفتر فرا می‌خواند...» به نظر می‌رسد از همان دوران، ریشه‌های "انقلاب رنگین" در جوانان دهه بعد جوانه زد و تعمیق یافت. البته این انقلاب رنگین، از نوعی است که در رسانه‌های داخلی ایران کمتر از آن صحبت می‌شود!

* مجده می‌گوید: «پس از مدتی، رقابت بر سر پیراهن زیر مانتو نیز رواج یافت! در حالی که گرمای هوا ایجاب می‌کرد لباس‌های نازک زیر مانتو بپوشیم، پیراهن‌های کرم‌رنگ، آبی روشن، صورتی و ... و استعمال ادکلن رواج یافت که در جامعه وقت، نوعی هنجارشکنی برای بانوان به حساب می‌آمد.»

* در دوران سازندگی، به تدریج این رنگ‌ها از پیراهن زیر مانتوی کودکان مدرسه‌ای به مانتو، لباس و شلوارهای زنان ایرانی در خیابان‌ها رسید. در آن دوران برای اولین بار تبلیغ می‌شد: «رنگ زیبا متفاوت است با رنگ حجاب زیبا. زیرا حجاب امری تشریعی و الهی است به هدف عدم جلب توجه مردان نامحرم و این با استفاده از رنگ‌های تیره محقق می‌شود.» با این حال، تغییرات تنها در رنگ مانتوها و افزایش میزان آن در مقایسه با چادرها بود و هنوز به تغییر در مدل و سایز آن نینجامیده بود.

* راشین منشوری دختر جوانی است که در مرکز شهر تهران، بوتیک لباس راه انداخته است. او می‌گوید: «زمانی که جوان‌تر بودم، مانتوها واقعا گشاد و به یک سبک بود. به این ترتیب، تفاوتی نداشت که پدرم برایم مانتو را بخرد یا برادرم یا خواهرم! کافی بود رنگ آن را درخواست کنم یا حداکثر اینکه پدر یا مادرم در مورد جنس پارچه و تداوم آن نظر بدهند اما الان به سختی می‌توان خریداری را یافت که همراه با دخترش برای خرید نیامده باشد!»

* یک خریدار با شنیدن سخنان ما، از "انقلاب رنگین" صحبت می‌کند: «واژه انقلاب را ببینید. (اینجا نویسنده توضیح می‌دهد که در زبان فارسی برای کلمه عربی "الثوره" معادل "انقلاب" را برگزیده‌اند که خود واژه‌ای عربی است.) واژه انقلاب به معنی تغییر واقعی و ملموس است و جوانان نسل دوم انقلاب، به جای انقلاب سیاسی به سمت انقلاب فرهنگی حرکت کردند. ابتدا تنوع در رنگ‌ها، سپس تنوع در تزئینات و طرح‌ها و نقش‌های روی لباس و بالاخره تنوع در سایز و ابعاد لباس!» راشن، سخنان مشتری‌اش را ادامه می‌دهد: «حجاب در کشور ما اجباری است اما جوانان معترض و خلاق همین اجبار را متناقض کرده‌اند. زمانی، دختران از پوشیدن لباس‌های هنجارشکن بیم داشتند و امروز به نظر می‌رسد بر سر آن کورس گذاشته‌اند. شما بروید در خیابان و پوشش‌های دختران جوان تهرانی را با دختران شهر خودتان - که حجاب اجباری نیست - مقایسه کنید!»

* حدیثه، کارمند یکی از بوتیک‌های محله دروس در شمال تهران است. او می‌گوید: «بیشتر ساکنان این منطقه را مذهبی‌های پولدار تشکیل می‌دهند. رویکرد مذهبی اینان باعث می‌شود چادر به سر کرده و پوشش را رعایت کنند اما تصور می‌کنم خریدهای لباس آنان نیز با کشور شما قابل مقایسه نباشد! خلاقیت‌های جوانان تهرانی باعث شده در عین حجاب کامل، میل رقابت و تنوع را نیز دنبال کرده و طرح‌های جدید را برگزینند که شاید در نگاه اول به چشم شما نیاید!»

* این کنجکاوی و تنوع باعث شد بخواهم از مناسبات اقتصادی و بازاری این صنف نیز اطلاعاتی را گردآوری کنم. جالب بود که عمده لباس‌ها از ترکیه، کره یا ایتالیا می‌آمد! از فروشنده‌ها پرسیدم مگر این پوشش (که مانتو نامیده می‌شود!) در کره جنوبی کاربرد دارد؟! دوستی از طریق اینترنت، مرا با "شیوا شیبانی" آشنا کرد. شیوا خود را در مصاحبه با "شرق فارسی" چنین معرفی کرد تا نظرات خود را کارشناسی بخواند: «در مسابقات Week Street Style Milan Fashion حضور یافتم. پس از آنکه پیشنهادات خود را با طراحان لندن و نیویورک در میان گذاشتم، در میلان توانستم نظر مجله مد glamour در ایتالیا را به ایده‌های خود جلب کنم. من فارغ‌التحصیل دانشگاه "سوره" هستم و مدتی به عنوان عکاس در رسانه‌های ایرانی فعال بودم. در خلال عکاسی، سوژه پوشش زنان را از هر سوژه دیگری جذاب‌تر یافتم و مشاهده کردم که این سوژه برای عکاس، تنوعات هنری بسیار و برای مخاطب، جذابیت‌های بصری بسیار دارد. در همین مسیر بود که به سمت طراحی نیز رفتم و امروز می‌بینم که دختران جوان ایرانی، نوابغ طراحی لباس در جهان هستند. در تهران، بسیاری از دختران به این سمت رفته‌اند که "مد را اختراع کنند"!!»

* شیوا در مصاحبه با شرق فارسی نکاتی را بیان کرد که تا حدی متفاوت با صحبت‌های مستقیمش با بنده بود. او به شرق فارسی گفت: «جوانان ایرانی، رنگ‌های متنوعی را دوست دارند و باید از همه آنها بتوانند استفاده کنند. ما معتقدیم دنیا زیباست و با عشق و تنوع می‌توان به آرامش و کمال روحی رسید. این نشاط و شادابی ایجاب می‌کند که رنگ‌های شاد و روشن شیوع بی‌سابقه‌ای پیدا کنند و هر روز، تنوع در پوشش خود را به صورت دیگری نشان دهد.» با این حال، شیوا مدعی است نظرات تکمیلی خود را بیان می‌کند: «زنان مسلمان در کشورهای مختلف جهان، پوشش‌های متفاوتی را برای خود برمی‌گزینند که هیچ یک با حجاب اسلامی در تضاد نیست. کافی است به اجتماعات مسلمانان در شهری مانند لندن بروید که این تنوع پوشش را در کنار یکدیگر مشاهده کنید. به نظر من، تهران نیز به سمت لندن در حال حرکت است و جوانان می‌خواهند "تنوع اقلیمی" پوشش را در زندگی روزمره خود تجربه کنند و این مهم، بر زیبایی حجاب در خیابان‌های تهران می‌افزاید!»

حجاب

زیر این عکس نوشته شده: «حجاب دختران تهرانی، هر غریبه‌ای را شگفت‌زده می‌کند.»

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    ما اوج افراط و تفريط هستيم. اصلا اعتدال سرمون نميشه. الان وضع آرايش ايراني ها از خود آمريكايي ها و اروپايي بدتره. يا مثلا لباس پوشيدنشون. عجب ملت عجيبي داريم ما !
    • سامان EU ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      بنده خدا آخه آمریکایی و اروپایی که ارایش نمیکنن.اونجا فقط زن های میانسال و سالخورده آرایش میکنن و دختر های جوان اصلا آرایش نمیکنند. این ایران ماست که به این شکل افتاده.به دلیل محدودیت هایی که هست دختر های ایرانی ها مجبورند دست به هر کاری بزنند تا نظر ها رو جلب خودشون بکنند ولی در کشور هایی که آزادی پوشش دارند اصلا نیازی به این کار ها ندارند.
    • سعید A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      144 8
      عجیب نیست. کاملا با قواعد روانشناختی و جامعه شناسی مطابقت دارد . اگر نتیجه دستوری بودن مسائل فرهنگی و هنجار ها غیر از این بود کاملا جای تعجب داشت.اینها را اضافه کنید به بالاترین آمار تعرض به کودکان ، زنان و ...
    • ایرانی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      توی اروپا، خانم ها آرایش زیادی ندارند که ما از اونا بیشتر یا کمتر باشیم! خانم های مسن آرایش زیادی دارن و خانم هایی که در یه سری محله های خاص مستقر هستن!!!(روسپی گری) اما متاسفانه در جامعه ما فقط تفریط وجود داره و درصد بالایی از خانم هایی که در خیابان ها حضور دارن با بدترین شکل و نحوه آرایش ظاهر میشن. آیا میخوان دیده بشن؟! آیا نیاز به دیده شدن دارن! فکر میکنن زیبایی هست! آیا دنبال یه سری مسایل خاص هستن!!؟ مشکل اینجاست خیلی از این خانم ها که دنبال اون مسایل نیستن(روسپی گری) اشتباه گرفته میشن!! آیا خانمی که باید برای همسرش در منزل خودآرایی کنه، باید در جامعه این گونه ظاهر شه؟! میانه رو هم نیستیم، کسی انتظار چادر نداره، اما حیا که میتونیم داشته باشیم.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      218 3
      راستش یه موضوع دیگه هم هست که بشدت منو ناراحت می کنه . یه نوع خود زنی اجتماعی در ایرانی های بشدت موج میزنه. مدام از همدیگه انتقاد می کنیم و همدیگه رو به کوتاهی در مسائل مختلف متهم می کنیم اگر این کار کمکی می کرد تا حالا مشکلات حل شده بود مثلا اغلب از پارتی بازی بدشون میاد ولی اولین کاری که در مراجعه به ادارات می کنن پیدا کردن یه راهی راه افتادن کارشون از هر طریقی هست این تناقضات رفتاری و گفتاری منو اذیت می کنه ... صرفا درد و دل کردم
    • واقعيت A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      42 46
      بانوان ايراني ، شما ارزشتون بالاتر از اينه كه به خاطر بدنتان به شما توجه بشه. به اين فكر كنيد. چرا ميگذاريد مردها به شما مثل يك كالا براي رفع نيازشان توجه كنند. ارزش يك انسان و آن هم زن با اين همه ظرافت بيشتر از اين است.
    • نصراله(پاسخ به آقا سامان) A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      داداش من قرن 21 هست تو از کجا خبرداری؟؟؟کی گفته اروپایی ها آرایش نمی کنن ، شما تا الان فیلم آهنگ اروپایی رو ندیدی ؟؟ صورت مساله رو پاک نکنین...
    • امیر A1 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      24 27
      ارایشی که لیدی گاگا میکنه با همه ارایش دختران ایرانی برابری میکنه
    • آیلار CZ ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      36 26
      دوتا هم اتاقی تو ابران داستم که وقتی کمدشونو باز میکردن وسایل آرایششون هل می خورد بیرون.یه بار ازشون پرسیدم خداوکیلی این همه آرایش واسه چیه؟گفتن راستشو بخوای واسه جلب توجه مرداست(یکیشون متاهل بود).واقعا متاسف شدم که جامعه ایرانی زنانی داره که با تحصیلات و درامدهای بالا هنوز تا این حد تحت ذهنیت مردسالاری و عدم اتکا واعتماد به نفس بافی موندن و فکر میکنن هویتشون در گرو تایید مردهاست.
    • مسعود IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      51 2
      90 درصد ایرانیها فکر می کنن با بقیه ایرانیها فرق می کنن...همه هم می گن عجب ملتی هستن ایرانیها...ولی وقتی ریز میشی میبینی کسی که از مردم کشورش اشکال میگیره خودش همیشه در حال تکرار همان اشتباهاته ولی اونارو نمی بینه و فقط اشکالات مردمو می بینه
    • سايه IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      8 4
      مااروپايى يا آمريكايى نيستيم وحتى بيشتركسانى كه اظهارنظركرده اندخودشون سبك بعضى آرايشهاى ملايم رو كه خيليها تناسبشو مىدوننددوست دارن.يعنى واقعابعضياحدواندازه وسليقه وتناسبشومىشناسند.درعوض عده اى ديگه به منظورهاى (خاص)نوع پوشش وآرايششون واقعاجاى تاسف داره.
  • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    ایرونی ها همیشه خوش لباس و کلا خوش تیپ هستند
    • خانوم IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      آرایش کردن زیاد خوش تیپی نیست یکی از آشناهای ما که تو انگلیس درس میخوند تعریف میکرد میگفت یه بار تو یه جمعی توی محوطه ی دانشکده مون نشسته بودیم یهو یه دختر خانومی با آرایش زیاد وارد شد میگفت رفیقای من که همه انگلیسی بودن شروع کردن با هم شرط بستن که این دختر یا ایرانیه یا هندی!!!!
    • دلال مرکزی A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      تلاش برای زیبا تر شدن از فطزتهای خداوندی است و خداوند این امر را در زنان با قدرت زیاد قرارداده است، و تلاش برای مهار کردن و محدود کردن آن از فطرتهای شیطانی است چون فقط شیطان است که مخالف خداوند حرکت میکند، انسان نیکو سرشت همه را نیکو سرشت میبیند و انسان فاسد همه را فاسد میبیند.
    • بی نام EU ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      76 6
      بعضی از زنهای محجبه هم میبینی که مواد آرایشی داره از سر روشون میریزه .یکی آرایش نداره بی حجابه یکی داره تا خرخره آرایش کرده
    • محمدحسین IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      16 15
      زیبایی زورکی نیست که تا حد زیادی خدادادیه با آرایش زیاد و غلیظ و در حد عروس ها میشه یه کاری کرد الان اینطوری شده....... این جور لباس پوشیدن نه ربطی به فشار و محدودیت داره نه ربطی به گرمی هوا همش مربوط به فرهنگ ماست که سال هاست به حال خودش رها شده و یه دلیل دیگش تایید ما مردم هست و عدم امر به معروف و نهی از منکر درست و اسلامی و بیکاری جوانان ما
  • جاوید IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    120 9
    چیز جدید و تازه ای نبود
    • رضا A1 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      31 3
      من 18 سال است که در کشورهایی مختلف اروپایی و الان هم که در آسیا بدلایل تحصیلی و شغلی زندگی کرده ام و در هیچ کجا آرایشی مثل آرایش غلیظ ایرانی ندیده ام ولی خانمهای ایرانی مقیم این کشورها هم آرایششان بسیار بسیار ملایمتر و قابل قبولتر از ایرانیان داخل ایران است
  • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    حجاب در تهران نه. باید بنویسید بی حجابی در تهران
    • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      بدحجابیه ، بی حجابی شرف داره به این چیزا
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      64 97
      بدحجابی دقیقتره
  • نيما A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    اين عکسها که خو بن کجاش بدحجابن .ساپورت پوشها نديده
  • امید A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    ای کاش ما می فهمیدیم که هنجار ها را خود جوامع بوجود می آورند و آن را تغییر می دهند نه من و شما و فلان نهاد و فلان قانون و فلان حکومت.
  • هادی A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    همیشه طبیعت و جامعه به سمت نقطه تعادل حرکت می کنند. به خاطر همین اگر افراط زیاد شد ، برای رسیدن به نقطه ی تعادل تفریط زیاد میشه و بلعکس ... داستان ساده ست ولی مساله درک این وضعیت نیست. باید دید از این افراط ها چه کسانی سود میبرند...
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    43 6
    اگه خبرنگار بی بی سی یا سی ان ان بود میگفتن گزارشش چنینه و چنانه!! چرا کسی به حجاب در کشورهای دیگه ی اسلامی گیر نمیده؟ از بس اینجا با بگیر وببند و محدودیتا حساسش کردن
  • محمد UA ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    58 4
    خیلی از کشورهای عربی قانون حجاب اجباری ندارند و خود خانمها یا خانواده آنها در این باره تصمیم گیرنده هستند...و ضمنا از نظر آنها حجاب یعنی پوشش...مانتو یا چادر را ضروری نمی دانند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    83 52
    صد رحمت به وضع حجاب در امریکا.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      21 4
      ای که الان گفتی یعنی چه؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    80 میلیون نفر یعنی 80 میلیون سلیقه
    • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      37 68
      ولی قانون یکی است و باید به آن احترام گذاشت حتی بر خلاف سلیقه ما باشد.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      48 10
      قانون وحی منزل نیست و میتونه تغییر کنه
    • دانشجو A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      8 17
      قانون راهنمایی رانندگی هیچوقت لغو نمی شه چون روی اصول وضع شده. وحی منزل نیست، ولی کسی نمی گه من دوست دارم هر جور می خواهم رانندگی می کنم به کسی ربطی نداره. خیلی هم ربط داره. لباس پوشیدن هم همینطوره.
  • رسول IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    36 7
    به نظرمن حجاب ویا بی حجابی کار خیلی ساده ای است.مسولان برند یک نظر سنجی واقعی بدور از سیاست وکشمکش های تبلیغاتی بکنند.بعدا مشخص خواهد شد ایا واقعا حجاب می خواهند یانه.اگر نمی خواهند باز مسولان برند ریشه یابی کنند چرا نمی خواهند
  • حسین IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    17 50
    اینها حجاب نیست. رواج بی حجابی و الگو برداری از فرهنگ غرب را نمایان می کند! چرا ایران باید در مصرف و واردات لوازم آرایش در دنیا حرف اول را بزند....؟
  • سارا A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    دخترای توعکسا واقعا خوش تیپن ایول دخترای ایرووووونی
    • بی نام IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      23 52
      جهنمی هم در کار هست. باور کنیم
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    27 2
    می گوید وقتی وارد ایران می شویم با دوشوک روبرو می شویم : داخل هواپیما که اجباری بودن حجاب را گوشزد می کند و داخل شهر ، این دو همان افراط وتفریط موجود در کشور است .اجباری بودن هر امری ، به دنبالش احساس نارضایتی ،احساس تحقیرودرنهایت مبارزه است و جالب است که همراه با حمایت مردمی و نوعی افتخار است برای کسی که جسارت مبارزه با زورگویی را دارد
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    این روزنامه بیجا کرد. ما انقلاب رنگی نکردیم بلکه به فرهنگ دیرینه امان که برعکس عربها پر از رنگ است رجعت نموده ایم. ایرانی را نمی توان از رنگ جدا کرد و در نظر ما رنگها تحریک آمیز نیستند.در ضمن با هادی هم موافق هستم. کل آفرینش وقتی به ثبات می رسد که در وضعیت تعادل قرار گرفته باشد. حالا هرچی افراط زیادتر بشه، تفریط هم افزایش پیدا می کند.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    پوشش حتما چادر نیست ولی این حجاب هم حجابه شایسته ملت ما نیست بدحجابی باید قدری کنترل بشه درست نیست این وضعیت
    • بهنام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      32 9
      مگه درست و غلط رو تو تعیین میکنی؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    نتیجه حجاب اجباری همینه....کی قراره مسوولین دست از لجبازی بردارن و واقعیات را دریابن را نمیدونم...حجاب با زور گشت ارشاد فرقی با کشف حجاب رضاخوانی نداره.......
    • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      خیابان حریم شخصی نیست که مردم نیمه لخت بگردند. واقعیتی که باید دریباند این است که جامعه ما داره به سمت فساد حرکت میکنه.
    • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      46 9
      هزارتا مثبت
    • حسین IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      من هم دقیقا موافقم اجبار اجباره چه به گذاشتن حجاب چه به برداشتنش چه بسا که اگه آزاد باشه فطرت خداجو راه درستو انتخاب میکنه.
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    54 3
    اگر جامعه به حال خود گذاشته شود انتخاب ها در هر زمینه ای طبیعی تر خواهد بود. اینها رفتار واکنشی می باشد.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    49 3
    با روش های قهری و برخورد های فیزیکی این وضع بدتر میشه. آخرش حجاب به جای عفاف بودن تبدیل به تنبیه میشه. کی تا حالا تونسته با زور مردم را وادار به انجام کاری بکنه؟
  • محمد A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    73 5
    حجاب زوری و نتیجه برخورد گاز انبری گشت ارشاد همینه... اون روزنامه هم بهتره در مورد کشور خودش بحث کنه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    18 23
    به عربها چه مربوطه
    • sara A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      13 5
      هیچی این عربها هم اومدن بگن ما هم هستیم. چند وقت پیش یه خبری تو سایت بود که یه خبرنگار و عکاس امریکایی اومده بود ایران و خبر و عکس تهیه کرده بود رو سایت شخصیش که انداخته بود اکثر امریکاییها پی ام گذاشته بودن که چقد ایرانیا خوش تیپن. فکر نمیکردیم که با داشتن حجاب هم بشه اینجوری خوش تیپ بود.و خیلیاشونم نوشته بودن که نظرشون واقعا بعد از دیدن این خبر نسبت به ایران عوض شده بود.خود خبرنگار هم از مهربونی و مهمان نوازیا ایرانیا نوشته بود . ضمنا خطاب به اشخاصی که میگن ارایش ایرانیا غلیظ منم قبول دارم اما دلیلش اینه که وقتی شما جلو ی ه چیزی میگیری اشخاص حریصتر میشن.
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    17 6
    این عربها خودشون از همه بدترن .اون آرایش های به اصطلاح خلیجی رو ببنید که هر چی میرسه میمالن به سر وصورتشون بعد بیان یک عکس که معلوم نیست درسته و یا ساختگی چاپ کنن. عربستان بزرگترین وارد کننده لوازم آرایش در دنیاست
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    14 12
    من با خانمم رفتم بازار تا یک مانتو بخریم هرچی در تجریش و هفت تیر گشتیم یه دونه ، حتی یه دونه! مانتو که تنگ نباشه، کوتاه نباشه، جلوش باز نباشه و این ور و اون ورش چاک نداشته باشه و در عین حال خوش دوخت و خوش جنس باشه پیدا نکردیم ولی قیمت ها سر به فلک می کشید. انقدر گشتیم که من خسته شدم ولی به مانتو خوب پیدا نکردیم.
  • ترسا A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    33 21
    بچه ها واقعا ديگه بعضيا افراطي اند خداييش اين ساپورت هاي مزخرف كه انگار دهاتيا است يعني چي؟؟؟ يا حجاب و كلا بردارن كه خيال همه راحت شه يا اين كه.... شيك با جلف فرق داره من خودم حجابم و رعايت. نميكنم ولي جلف هم نيستم. شيك پوشم !!! تا اونجايي كه من ميدونم امريكايي ها هم اينجوري نميان يا اگه هم ميان پسرا و دخترا جنبه دارن مثه اينجا نيست دختره دوتا پسر ببنيه يا پسره دوتا دختر واويلا مشكل ما فرهنگ سازي غلط جامعه هست !!!!
  • lili IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    12 3
    با سلام اعراب بهتره به حل مسایل ناشی از بدویت خودشون برسند وحل مسایل ایرانیو به ایرانی واگذار کنند مسایل بزرگتر از حجاب هم هست حالا بعضیا حالت کبک به خودشون گرفتن الله اعلم خود بد حجابی معلوله چرا کسی نمیپرسه بد حجابی چرا؟یه کمی هم از افرادیکه به شکل متفاوت پوشش دارند تحقیق کنیم چرا؟من خودم کسی هستم که از 12سالگی چادر پوشیدم ولی بین غیر چادری وبه اصطلاح بد حجاب دیدم دختراییو که فرشته اند وعملکردشون هزار بار بهتر از محجبه هاست خوبو بد توهر قشری هست یادمون نره قضاوت نهایی بین ما وخداست کمی دیگرانو درک کنیم اگرم امر به معروفه اونم شرایط داره چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه ما پاک شدیم؟؟؟؟؟؟ دوستان در پناه حق باشید!ال دعا
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    51 3
    حسین " من هم دقیقا موافقم اجبار اجباره چه به گذاشتن حجاب چه به برداشتنش چه بسا که اگه آزاد باشه فطرت خداجو راه درستو انتخاب میکنه. " درستشو کی میدونه
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    پبام شهیدان: ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است/ارزنده ترین زینت تو حفظ حجاب است یا فاطمه زهرا خودت حجاب را به این شهر و دیار باز گردان
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    52 11
    ما برای افرادی که حجاب رو به نحو مطلوب و مورد نظر رعایت میکنن چه کار کردیم که توقع بهبود اوضاع رو داریم. یه جایگاه در خور شأن برای استراحت این افراد در گرمای طاقت فرسای تابستان درست کردیم؟!
    • بی نام JP ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      7 19
      بله ، در پارک ملت مشهد يه فضاي بسيار بزرگي براي ورزش بانوان اختصاص دادن طوري که خانوم ها با بلوز و شلوار و بدون روسري به راحتي ميتونن ورزش کنن .
  • علیرضا US ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    72 17
    در این که بر وضعیت پوشش جوانان چه دختر چه پسر انتقاداتی هست ؛ ولی فضولیش به این دوستان عرب نیومده ;)
    • روح الله A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      37 6
      واقعا اگه ما مشکل داریم خودمون هستیم نه کسی دیگه عرب ها اگه راست میگن برن به کشور های عرب ، نه ایران
    • محمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      23 3
      در ايران هم عرب داريم لطفا مواظب حرفاتون باشيد تا آب به آسياب تجزيه طلبا نريزيم
  • امین A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    80 8
    وقتی پیغمبر اسلام میگه هر چیزی را ممنوع کنید مطبوع می شود ، خوب دیگه چرا انتظار بهتر از این دارید
  • میرزایی A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    9 2
    جای این که گشت ارشاد را راه بیاندازند اول باید با تولیدی ها صحبت کنند و چند طرح برای همه تیپ سنی درست کنند شما نمیتونید یک مانتو را که خانمی 50 ساله میپوشه بگین یک جوان هم بپوشه بخاطر این که فطرت جوانی جلب توجه است پس میتونیم با طرح هایی شاد در عین حال پوشیده این نیاز جوانان را برطرف کنیم و برای هر سنی لباسهای مناسب آن سن طراحی کنیم و بعد این طرحها که با سلیقه هم درست شده به بوتیک ها بیاید اینطور میشه کار کرد اما با زور و ارعاب نه کی متولیان ما میخواهند این مهم را دریابند نمیدانم!
  • علی A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    18 1
    به نظر من نباید با این آزادی پوشش مبارزه کرد باید بزارن همین جور که الان لباس می پوشن بپوشن و خیلی بهشون گیر ندن. چون اگه جلوشون بگیری بدتر میشه .
  • یه روح الله دیگه A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    3 8
    مجده،رشاین و حدیثه............ چه اسم های کم کاربردی ! عجیب نیست؟
    • منا A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      8 3
      مژده، راشین و حدیثه! خیلی هم کاربرد داره
  • بی نام A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    39 0
    یکی جلوی آرایش مردارو بایست بگیره
  • امین A1 ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    19 2
    آخه این عربها حرف از کدوم حجاب میزنن... مثلاً حجاب کشورهای سواحل مدیترانه !!!!!؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    10 9
    این عربه شکر خورده همچون مقاله ای نوشته-شبکه های تلوزیونی-فیلم- خیابونهای خودشون که اصلا خیلی بدتره-نوشتن این مقاله ها توسط اونها تهاجم فرهنگیه
  • میثم IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    5 14
    بازم دم غربیهاگرم بابا ایرانیافقط بلدن مردارواعدام کننوبزنن ولی همه چی حق خانوماس اینم که اینجوری راحتن خوب ی نوع ازحجاب دیگه............!!
  • سایه IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    14 0
    مقایسه یک ویژگی از یک جامعه با جوامع دیگه به شدت اشتباه است. بله دخترتان غربی کمتر آرایش می کنند و ... اما اساس زندگی و تربیت اونها و برطرف شدنت نیازهای طبیعیشون هم با ما متفاوته. اگه قراره آسیب شناسی بشه باید تو همین مجموعه انجام بشه. مثلن بگیم چرا بعضی دخترهای ایرانی به این سمت گرایش دارند و بعضی دیگه با اینکه در این جامعه رشد کردن با همون محدودیتها و سرکوبها!!! خب مسیر دیگه ای رو انتخاب کردند. در ضمن من فکر نمی کنم آقایون ایرانی حتی اظهارنظر کنندگان منصفی باشند چون تو همین جامعه اگه بخوایم مقایسه کنیم این دخترها بوده اند که بیشترین آسیب رو از خانوداه و جامعه دیدند. پس این عکس العمل ها تا حدی طبیعی ست تا بشه به اون نقطه تعادل رسید.
  • نسيم IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    18 13
    ايراني ها،‌مخصوصا زنان ايراني آدم هاي خوش پوش و خلاقي‌ هستند،‌ مانتوهاي گشاد با رنگهاي شاد و خلاقانه ابداع كردن كه با الگوي اسلامي هماهنگي داشته باشه،‌حالا به همينم گير داده مي‌شه،‌اين كه نوع پوشش زنان ايراني الان تو دنيا داره مطرح مي‌شه جزء افتخاراته، چرا بايد ناراحت شيم آخه؟
    • سارا IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      8 1
      من ارايش ميكنم اما نه بخاطر جلب توجه بلكه بخاطر لذت بردن خودم از زيباييم چرا هميشه نيمه خالي ليوانو نگاه ميكنيم
  • زارعي A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    10 36
    اگر مسلمانيم هرچه خداوند در قرآن كريم گفته رعايت كنيم اين نشان از فاصله گرفتن تمام اين جامعه از دين واسلام واقعي است برويد از يكاك انها بپرسيد كه خداوند در قران كريم راجع به پوشش زنان چه فرموده بي شك اگر مي دانستند و ايمتن قوي داشتند خودشان از اين كارها نمي كردند اسلام خوبي ما را مي خواهد و بهترين و كاملترين دين خداست عيب از مسلماني ماست كه رفته رفته كم رنگ شده ......
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      3 14
      1میلیون تا +
  • راوک IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    22 1
    بابا شما بیکاری رو درس کن ببینم کسی که هفت صبح میره هشت شب میاد وقت ارایش داره تفریح اینام ارایش لباس ام که دیگه تو بازار همینا موجود بقیه زشتن
    • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      16 6
      به نظر من هم این مساله از بیکاری خانم ها نشات میگیره... من خودم یه خانم شاغلم که حجاب هم برایم چندان مهم نیست ولی تمایلی برای آرایش زیاد ندارم و لباس هایم هم معمولا ساده اند چون کار کردنم باعث شده از نظر روانی ارضا بشم و احساس کمبود توجه نداشته باشم خودتان صبحها قبل از ساعت 8 به خانم هایی که سرکار می روند نگاهی بندازید...
  • سحر A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    11 2
    سلام من با نظر شما مخالفم راوک چون خودم یه خانم هستم و شاغل ساعت 6 و نیم میرم بیرون و هشت و نیم شب خونه میرسم ولی هزار الله الکبر به این خانمها از شهر ری که سوار میشم همه انگار از سه صبح رفتن جلو در آرایشگاه زنبیل گذاشتن خودشون رو ساختن اماده پیش به سوی محل کار والا من اینقدر خسته از خواب پامیشم که توی آینه به زور خودم رو نگاه میکنم . البته ناگفته نماند ها خودمونیم منم دخترم ولی از حق نگذریم دخترای ایرانی یه پا سالن آریش سیار هستن هههههههههههههه . آقا همین که سوار میشن میشینن شروع میکنن به آرایش تا برسم مثلا مثلا بهشتی حقانی پیاده که میشن باورت نمیشه همونه که سوار شده بود یکی نیست بگه بابا دمتون گرم دست هر چی آرایشگر خارجی و ایرانی رو بستید توی مترو با اون تکون تکون خط چشم بی نقص کشیدن .....
  • وحید محمدی A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    9 24
    تقصیرمون نیست ظرفیت هیچی رو نداریم
  • دختر اشوب A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    7 19
    برید خدارو شکر کنید اینا که خوبه معلوم که خانم هستن همین دوساعت پیش توی مترو یه خانم رو دیدم که کاملا مثل اقایون لباس پوشیده بود و کلاه گذاشته بودو لباسی کاملا یقه باز پوشیده بود و یه ماسک هم زده بود که قیافه اش کاملا مشخص نشه مو به تن ادم سیخ میشد اخر زمان شده خدا رحم کنه
  • هادی A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    33 3
    اینکه زنان و دختران در ایران بیشتر آرایش میکنند بر میگرده به محدودیت هایی مانند حجاب اجباری. محدودیت در نوع پوشش و اجبار در مخفی کردن موها باعث شده که زنان بیشتر به صورتشون توجه کنند.
    • نسیم A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      17 2
      کاملا درسته هادی خان