مروری بر مهمترین اخبار حوادث جمعه 22 شهریور 1392

راز قتل مرد معتاد که قربانی توطئه خانوادگی شده بود، در جریان تحقیقات کارآگاهان پلیس فاش شد.
به گزارش مهر، ساعت 2 و 30 دقیقه 6 اردیبهشت امسال از طریق مرکز فوریت های پلیسی 110 یک فقره کشف جسد در منطقه بازیافت شورآباد به کلانتری170 کهریزک اعلام شد.
با حضور مأموران کلانتری در محل و انجام بررسی های اولیه مشخص شد جسد متعلق به مردی ناشناس حدوداً 30 ساله با دست و پاهای بسته شده و دارای آثار ضرب وجرح بر روی سر است که داخل یک پتو پیچیده شده بود.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع قتل عمد و به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان در اولین مرحله از اقدامات پلیسی و با مراجعه به بانک اعلام فقدان افراد موفق به شناسایی هویت متهم نشدند. در ادامه و با توجه با اعلام نظریه تیم بررسی صحنه جرم مبنی بر اعتیاد مقتول به مصرف مواد مخدر و احتمال داشتن سوابق دستگیری، کارآگاهان با بررسی بانک اطلاعات مجرمین سابقه دار موفق به شناسایی هویت مقتول به نام رسول 34 ساله شدند که پیش از این یک بار به اتهام سرقت دستگیر و روانه زندان شده بود.
با شناسایی خانواده مقتول، کارآگاهان با شناسایی محل سکونت آنها در خیابان هاشمی تصمیم به تحقیق از آنها را داشتند که پدر مقتول پس از حضور در اداره دهم اعلام کرد که از کسی شاکی نیست و خواستار بسته شدن پرونده است.
پدر مقتول در پاسخ به سؤال کارآگاهان در خصوص علت عدم اعلام فقدانی پسرش نیز به کارآگاهان گفت: پسرم معتاد بود و مدت ها به خانه نمی آمد و من نیز به همین علت شکایتی نکردم.
در ادامه تحقیقات، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که همسر مقتول نیز به علت اعتیاد همسرش از حدود 9 ماه پیش به خانه پدرش بازگشته و طی این مدت هیچ اطلاعی از مقتول نداشته است.
در شرایطی که پدر مقتول در طول رسیدگی به پرونده تأکید داشت که هیچ شکایتی از فرد یا افرادی نداشته و خواستار مختومه شدن پرونده بود، کارآگاهان برای کشف حقیقت و در ادامه رسیدگی به پرونده به تحقیق از همسایگان و اهالی محل سکونت مقتول پرداخته و متوجه شدند که چند روز پیش از کشف جسد مقتول و تشکیل پرونده در اداره دهم، درگیری با موضوع تقسیم ارثیه مابین مقتول و اعضای خانواده اش ( پدر و دو برادراش ) رخ داده و آنها نیز با طرح اعتیاد وی به موادمخدر با درخواستش مخالفت کرده اند.
با توجه به اطلاعات به دست آمده در خصوص درگیری مقتول با اعضای خانواده و همچنین اعلام نظریه پزشکی در خصوص علت مرگ مقتول که خفگی ناشی از فشار بر عناصر حیاتی گردن و کاهش اکسیژن تنفسی اعلام شده بود، کارآگاهان اداره دهم با انجام هماهنگی با بازپرس پرونده 16 شهریور اقدام به دستگیری پدر و دو برادر مقتول کرده و تحقیقات پلیسی از آنها در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.

پدر و دو  برادر متهم به قتل رسول 34 ساله
در شرایطی که پدر و دو برادر مقتول در مراحل اولیه تحقیقات منکر هرگونه ارتکاب جنایت شده بودند، اما با ادامه تحقیقات سرانجام یکی از دو برادر مقتول 21 شهریور لب به بیان حقیقت گشود و در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: برادرم (مقتول) پس از چند روز، ساعت 10صبح دوم اردیبهشت به خانه آمد و به علت مصرف مواد، من با او درگیر شدم که از منزل بیرون رفت اما ساعت 17 دوباره به خانه آمد و این بار پدرم او را به خانه راه نداد. ساعت دو بامداد سوم اردیبهشت به خانه آمد و با من درگیر شد . من نیز با کمک پدر و برادرم با او درگیر شده و در یک لحظه دست هایم را به روی گردنش فشار دادم که باعث خفه شدن او شد. با کمک پدر و برادرم، دست و پاهایش را بسته و جسد را داخل یک پتو گذاشته و برای اینکه کسی از همسایگان متوجه جسد نشود، او را داخل کارتن یخچال گذاشته و با چرخ دستی به خیابان دامپزشکی برده و در داخل سطل زباله مکانیزه رها کردیم .
در ادامه، از پدر و برادر متهم به عنوان دو متهم دیگر پرونده تحقیق به عمل آمد و آنها نیز که چاره ای جز اعتراف نداشتند، اعترافات متهم اصلی پرونده را تأیید کردند.
سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده ، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت : با توجه به اعترافات صریح متهمان قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس پرونده صادر و هر سه متهم با قرار بازداشت موقت و جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.

 

شمارش معکوس برای اعدام قاتل مرد مسافربر/ دفن جسد در حیاط خانه
فرد جنایتکار که پس از قتل راننده مسافربر جسد او را در حیاط خانه اش دفن کرده بود، با تأیید حکم اعدامش در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت.
به گزارش مهر، 20 خرداد ماه سال 89 مردی با مراجعه به پلیس شهریار راز جنایتی هولناک را فاش کرد. او در شکایت خود به مأموران گفت: امروز مستأجر خانه ام با من تماس گرفت و مدعی شد لوله فاضلاب در حیاط خانه گرفته است من هم همراه یک کارگر به آنجا رفته و بعد از کندن زمین با اسکلت های یک انسان در مسیر لوله روبرو شدیم.
پس از اطلاع تیمی از مأموران همراه بازپرس جنایی در محل حاضر شده و در جریان بررسی های خود احتمال دادند اسکلت ها متعلق به فردی است که قربانی یک جنایت قدیمی شده است، به همین خاطر شناسایی و تحقیق از مستأجران سابق این خانه در دستور کار پلیس قرار گرفت.
مأموران در ردیابی های خود متوجه شدند یکی از مستاجران این خانه سال 84 به طور ناگهانی خانه را تخلیه و از آنجا به اردبیل اسباب کشی کرده بود. با کشف این سرنخ مرد مستاجر به نام علی شناسایی و برای تحقیقات به اداره آگاهی منتقل شد.
او در بازجویی های اولیه منکر هر گونه جنایتی شد، اما در ادامه لب به اعتراف گشود و گفت: به دلیل مشکلات مالی تصمیم به سرقت گرفتم. روز حادثه سوار خودروی مرد مسافربری به نام ذوالفعلی شده و او را به بهانه خوردن چای به خانه ام کشاندم بعد هم با تهدید چاقو دست و پای او را با طناب بسته و با کمربند خفه اش کردم. بعد از این جنایت جیب های او را گشته و تنها توانستم 15 هزار تومان سرقت کنم، جسد مقتول را در حیاط خانه دفن کرده و همراه دخترم به اردبیل رفتیم.
با این اعترافات مأموران با بررسی پرونده های فقدانی موفق به شناسایی هویت مقتول و خانواده اش شدند مرد جنایتکار پس از محاکمه در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد که حکم مجازاتش از سوی قضات شعبه هفتم دیوان عالی کشور تأیید و برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.
مرد جنایتکار اگر نتواند رضایت اولیای دم را کسب کند به زودی پای چوبه دار خواهد رفت.

 

شگرد عجیب مرد تبهکار برای سرقت
مرد تبهکار که برای پرداخت بدهی خود نقشه سرقت از اصناف را طرح کرده بود، پس از یک سال سرقت به دام افتاد.
به گزارش مهر، نهم فروردین سال گذشته راننده یک دستگاه وانت پیکان با مراجعه به کلانتری 158 کیانشهر به مأموران اعلام کرد: جوانی حدود 30 ساله در پوشش خرید ابزار آلات صنعتی و به بهانه تحویل پول اقدام به کلاهبرداری و سرقت سه دستگاه جوش ساختمان از وی کرده است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 14 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .
شاکی پرونده پس از حضور در پایگاه ششم در اظهاراتش به کارآگاهان گفت : شخصی با یکی از مغازه های فروش ابزار آلات صنعتی ام تماس گرفت و سفارش خرید سه دستگاه جوش ساختمان به قیمت هر دستگاه 4 میلیون و 500 هزار تومان را داد و قرار شد که پول دستگاه ها را در زمان تحویل گرفتن آنها در منطقه افسریه پرداخت کند . در محل تحویل دستگاه های جوش واقع در مقابل یکی از پاساژهای تجاری واقع در سه راه افسریه ، جوانی حدودا 30 ساله و قد بلند به من مراجعه و با معرفی خود به عنوان شاگرد مغازه خریدار دستگاه های جوش درخواست کرد تا برای تحویل گرفتن پول به طبقه دوم پاساژ مراجعه کند و او نیز طی این مدت مراقب دستگاه های جوش می ماند تا من بازگردم . در طبقه دوم پاساژ ، زمانیکه به دفتر آقای ... مراجعه کردم متوجه شدم که وی هیچگونه سفارش خرید دستگاه جوشی نداده ! بلافاصله به محل پارک ماشین مراجعه کرده اما از این جوان و دستگاه های جوش ساختمان هیچ خبری نبود.
در ادامه رسیدگی به پرونده و با توجه به اطلاعات به دست آمده در خصوص شیوه و شگرد ارتکاب سرقت ، کارآگاهان پایگاه ششم آگاهی با بررسی پرونده های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از سرقت ها شدند که بر اساس چهره نگاری های انجام شده از مالباختگان و فروشندگان ، مشخص شد که در تمامی سرقت ها جوانی با مشخصات مشابه و یکسان اقدام به کلاهبرداری و سرقت از فروشندگان ابزار آلات صنعتی ، ساختمانی ، البسه و اسباب بازی ( ماشین های سواری - شارژی ) کرده اما عمده ی سرقت های خود را از میان فروشندگان تجهیزات گرمایشی کرده است.
با بررسی محل های سرقت مشخص شد که متهم پرونده پس از تماس با مالباختگان ، قرارهای ملاقات خود برای تحویل اموال را در مقابل مراکز تجاری دارای بیش از یک در ورود و خروج گذاشته تا با استفاده از این موقعیت ساختمانی موفق به سرقت و فرار از محل شود.
با توجه به شیوه و شگرد وقوع سرقت ها، کارآگاهان با انجام هماهنگی با مدیریت پاساژهای تجاری به ویژه در مناطق شرق و جنوب شرق تهران اقدام به ارائه آموزش های لازم به فروشندگان ابزار آلات صنعتی کردند.
16 شهریور امسال، کارآگاهان متوجه شدند فردی با یکی از فروشندگان تجهیزات گرمایشی در خیابان طالقانی تماس گرفته و سفارش خرید رادیاتور شوفاژ به ارزش 3 میلین تومان را داده و درخواست کرده تا این تجهیزات ساختمانی را در فلکه دوم تهرانپارس به وی تحویل دهند . بلافاصله هماهنگی و آموزش های لازم با فروشده انجام و محل تردد متهم در منطقه تهرانپارس مورد شناسایی و تحت مراقبت های پلیسی قرار گرفت.
سرانجام ظهر 16 شهریور، سرنشین یک سمند سفیدرنگ با مراجعه به فروشنده رادیاتورهای گرمایشی خود را به عنوان خریدار معرفی کرد. کارآگاهان پایگاه ششم آگاهی نیز که با چهره نگاری های به عمل آورده از مالباختگان، تصویر اولیه متهم پرونده را در اختیار داشتند بلافاصله موفق به شناسایی متهم شده و قبل از هرگونه اقدام وی برای متواری شدن از محل ، موفق به دستگیری و انتقال متهم به نام موسی 35 ساله و انتقال وی به پایگاه ششم آگاهی شدند.

موسی 35 ساله متهم به سرقت
با انتقال متهم به پایگاه ششم آگاهی و آغاز تحقیقات، متهم که پس از مواجهه حضوری از سوی مالباختگان مورد شناسایی قرار گرفته بود ، به ناچار لب به اعتراف گشود و در خصوص انگیزه سرقت های خود به کارآگاهان گفت : ابتدا به دلیل بدهی 9 میلیون تومانی تصمیم به سرقت گرفتم اما بعد از آن و در شرایطی که به تازگی ازدواج کرده و شغل مشخصی هم نداشتم ، تصمیم گرفتم تا بدین شیوه و شگرد اقدام به سرقت و فروش اموال سرقتی در بازار کنم. اولین سرقت را حدود یک سال پیش انجام داده و پس از آن نیر تصمیم گرفتم تا سرقت های خود را از اصناف مختلف ادامه دهم .
سرهنگ کارآگاه محمد اشراقی ، رییس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به کشف قسمتی از اموال سرقتی و استرداد آنها به تعدادی از مالباختگان ، در ادامه این خبر گفت : با توجه به اعترافات صریح متهم و احتمال افزایش تعداد شکات و مالباختگانی که امکان دارد متهم به شیوه و شگردهای مختلف اقدام به کلاهبرداری و سرقت از آنها کرده باشد ، دستور انتشار تصویر متهم از سوی مقام قضایی صادر شده است . به همین خاطر از تمام شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند دعوت می شود تا برای پیگیری شکایات خود به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان پیروزی - میدان نبرد - انتهای خیابان شهید بیدی مراجعه کنند.

 

آینه راز سرقتهای سریالی از آرایشگاه های زنانه را فاش کرد
زوج جوان که در پوشش مشتری از آرایشگاه های زنانه سرقت می کردند در جریان آخرین سرقت خود با تیزهوشی مالباخته شناسایی و دستگیر شدند.
به گزارش مهر، ساعت 21 و 30 دقیقه 12 شهریور امسال با اعلام مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر دستگیری سارق ، مأمورین کلانتری به محل اعزام و در بررسی های اولیه مشخص شد که زنی پس از ورود به آرایشگاه زنانه اقدام به سرقت کیف یکی از زنان حاضر در آرایشگاه کرده و در حالیکه قصد داشته تا پس از سرقت کیف و با یک موتورسیکلت از محل متواری شود ، از سوی همسایه ها و به همراه راننده موتورسیکلت دستگیر شده است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کیف قاپی و به دستور دادیار شعبه پنجم دادسرای امور جنایی تهران ، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
صاحب آرایشگاه زنانه واقع در خیابان کمالی در طرح شکایت خود از متهم اصلی پرونده به نام زهره به کارآگاهان گفت : زنی حدود 35 ساله تحت عنوان مشتری وارد آرایشگاه شد و در یک لحظه با استفاده از غفلت یکی از زنان حاضر در آرایشگاه اقدام به کیف قاپی کرد که با درخواست کمک ، زن سارق که قصد داشت تا به همراه همدستش و با یک موتورسیکلت آبی رنگ از محل متواری شود توسط اهالی محل و همسایگان دستگیر شد.

زن متهم به سرقتهای سریالی از آرایشگاه های زنانه
زن جوانی که متهم قصد سرقت کیف او را داشت نیز در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: داخل آرایشگاه بودم که زنی وارد آرایشگاه شد و گرم صحبت شد . کارم تمام شد و با صاحب آرایشگاه در حال صحبت بودم که ناگهان این زن کیف مرا که روی صندلی بود برداشت و در حال خارج شدن از آرایشگاه بود که از داخل آینه متوجه سرقت کیف خود از سوی او شدم اما با وجود فریادهای من ، وی از آرایشگاه خارج شد که همسایه ها با اطلاع از موضوع به کمک ما آمدند و در حالیکه این زن قصد داشت تا با یک موتورسیکلت از محل متواری شود ، او را به همراه همدستش دستگیر کردند.
متهم که پس از دستگیری چاره ای جز اعتراف و بیان حقیقت نداشت ، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: زمانی که داخل آرایشگاه شدم ، بعد از چند دقیقه به صاحب آرایشگاه گفتم که چند لحظه بیرون رفته و دوباره باز می گردم . به این بهانه کیف خودم را با کیف دستی شاکی برداشتم که وی متوجه شد و فریاد زد دزد. ترسیدم و به سرعت از آرایشگاه خارج شدم و با وجود آنکه سوار موتورسیکلت شدم اما توسط اهالی محل که ما را تعقیب کرده و مسیر موتور را مسدود کردند، دستگیر شدم .

محمد 25 ساله متهم به سرقتهای سریالی از آرایشگاه های زنانه
همسر متهم به نام محمد 25 ساله نیز که به عنوان همدست همسرش دستگیر شده بود با تأیید اظهارات همسرش ، در خصوص ارتکاب سرقت های مشابه به کارآگاهان گفت : از حدود یک سال پیش و بدین شیوه و شگرد سرقت های خود از آرایشگاه های مختلف زنانه و در مناطق مختلف تهران آغاز کردیم .
با توجه به اعترافات متهمان، کارآگاهان به مخفیگاه متهمان در مسافرخانه ای در محدوده میدان شوش مراجعه و در بازرسی از محل موفق به کشف دهها کیف زنانه و مدارک شناسایی ، عابر بانک ، گوشی های تلفن همراه و ... متعلق به افراد غیر شدند که متهمان عنوان کردند که تمامی اموال کشف شده قسمتی از اموال مسروقه ای است که در مخفیگاهشان نگهداری کرده اند .
با توجه به کشف اسناد و مدارک شناسایی متعلق به تعدادی از مالباختگان و همچنین بررسی و تجمیع پرونده های مشابه ، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شدند که همگی آنها به همین شیوه و شگرد مورد سرقت اموال و کیف قرار گرفته اما در لحظه سرقت متوجه سرقت اموال خود نشده بودند .
سرهنگ کارآگاه میرزکی، رییس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات صریح متهمان به دهها فقره کیف قاپی در سطح شهر تهران به ویژه در مناطق مهرآباد جنوبی ، خیابان ولی عصر ، 45 متری زرند ، خیابان خوش ، خیابان هلال احمر ، سه راه آذری ، میدان راه آهن و احتمال افزایش جرایم ارتکابی و تعداد مالباختگان ، دستور انتشار تصاویر متهمان از سوی مقام قضایی صادر شده است. به همین خاطر از کلیه مالباختگان و شکاتی که موفق به شناسایی متهمان شدند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان حر - انتهای خیابان 12 فروردین مراجعه کنند.

 

یک کشته و هشت مجروح در تصادف محور نهاوند- فیروزان
محمد تقی شهبازی، رییس اداره هلال احمر شهرستان نهاوند از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن هشت نفر در تصادف محور نهاوند- فیروزان خبر داد و به مهر گفت: پنج شنبه شب ساعت 20:15 دقیقه در جاده فرعی روستای کهریز در محور نهاوند- فیروزان سلیم، یک وانت بار با یک پراید به شدت با هم تصادف می کنند که در نتیجه این تصادف یک زن 20 ساله به نام فرشته خزایی در دم جان خود را از دست می دهد و هشت نفر دیگر مجروح می شوند.
نیروهای هلال احمر مستقر در پایگاه امداد جاده ای مستقر در شهر فیروزان و اورژانس این شهر به محض شنیدن این خبر عملیات امداد و نجات را با دو آمبولانس هلال احمر و دو آمبولانس اورژانس فیروزان آغاز کردند که این عملیات تا ساعت 22 شب ادامه داشت.
وی با اشاره به شدت حادثه و تعداد زیاد مجروحان گفت: 19 نفر از نیروهای امدادگر هلال احمر و پنج تن از نیروهای اورژانس شهر فیروزان برای عملیات امداد و نجات مجروحان حضور داشتند که حادثه دیدگان این تصادف را به بیمارستان علیمرادیان نهاوند منتقل کردند.
حال چهار نفر دیگر از مجروحان این حادثه از جمله یک کودک سه ساله وخیم است.
فرمانده پلیس راه شهرستان نهاوند هم با حضور در صحنه تصادف و هدایت خودروهای در حال تردد این محور عملیات امداد و نجات مجروحان را با کمک مأمورین پلیس راه تسهیل کرد.
رضا نادری ضمن تأیید شدت حادثه تصادف به مهر گفت: مقصر این حادثه راننده خودروی وانت بار بوده است که سرعت غیر مجاز و انحراف به چپ داشته است.
در داخل پراید هفت نفر بودند و وانت بار هم دارای دو سرنشین بوده است و احتمال فوت تعدادی از مجروحان با توجه به شدت آسیب دیدگی وجود دارد.

 

بی‎‎احتیاطی 3 نفر را به کشتن داد
مسعود تقوی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بروجرد به ایسنا گفت: بی‎احتیاطی یک خانواده در شهرستان حادثه آفرید و به کشته شدن سه نفر منجر شد.
چهار نفر از افراد یک خانواده برای بازدید از ساختمان نیمه‌کاره از بالابر مصالح استفاده کرده که بر اثر پاره شدن قلاب بالابر به پایین سقوط کردند.
این حادثه به فوت سه نفر منجر شد که یکی از آنها زن بوده و یک فرد دیگر به علت شدت جراحات در بیمارستان بستری است.
با وقوع این سانحه‌ی دلخراش نیروهای آتش‎نشان بلافاصله در محل حاضر و با همکاری اورژانس افراد به بیمارستان منتقل شدند.

 

پابندطلا راز سرقت از منازل غرب تهران را افشا کرد
سرهنگ عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران‌بزرگ از دستگیری سارق منازل غرب تهران خبر داد و به ایسناگفت: چندی پیش فردی به نام احمد با در دست داشتن پرونده‌ای مبنی بر سرقت از منزلش به پایگاه دوم پلیس‌آگاهی تهران مراجعه کرد.
وی با بیان اینکه مالباخته در اظهاراتش عنوان داشت که منزل مسکونی‌اش واقع در انتهای سردارجنگل مورد دستبرد سارق یا سارقان احتمالی قرار گرفته، گفت: مالباخته مدعی شد که اموالی از قبیل طلاجات، دوربین عکاسی، ساعت مچی گرانقیمتش، به همراه مدارک شناسایی و دست‌ چکش به سرقت رفته است.
رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه تحقیقات برای شناسایی سارق یا سارقان احتمالی منزل این فرد ادامه داشت تا این که در همین زمان زنی با شاکی تماس گرفته و اذعان می‌دارد که مدارک هویتی وی در منزلش پیدا شده، گفت: مأموران با دعوت از این زن متوجه می‌شوند که همسرش مهدی به علت حمل موادمخدر و استعمال آن توسط دادگاه انقلاب به زندان منتقل شده و مدارک مالباخته توسط دوستش به وی داده شده است.
برای بررسی بیشتر همسر این زن به دستور قاضی پرونده در اختیار مأموران پایگاه دوم پلیس‌آگاهی تهران قرار می‌گیرد که در تحقیقات از وی مشخص می‌شود مردی با نام محمد مدارک و دوربین فیلمبرداری و یک پابند طلا را در قبال مبالغی به وی داده و او نیز دوربین و پابند طلا را به دختری که با وی در ارتباط بود، هدیه داده است. در ادامه تحقیقات از این دختر دعوت و کلیه اموال از او بازپس گرفته شد.
محمدیان با بیان اینکه تحقیقات برای شناسایی محمد آغاز شد، گفت: در بررسی‌ها مشخص شد نام وی جعلی بوده و اسم اصلی‌اش حامد است که با توجه به متواری بودن این متهم، مشخصات وی در بانک افراد تحت تعقیب ثبت شد و سرانجام در اواخر مردادماه امسال با تماس مأموران آگاهی سبز‌وار مشخص شد که محمد به عنوان سارق منزل توسط مأموران سبزوار دستگیر شده که با اخذ نیابت قضایی،‌ متهم به تهران دلالت داده و در تحقیقات به سه فقره سرقت از منازل غرب تهران و 17 فقره انباری در منطقه مرزداران اعتراف کرد که تحقیقات از این فرد ادامه دارد.

 

انهدام باند جعل اسناد در نظرآباد
سرهنگ فریدون مکرمی اصل، فرمانده انتظامی شهرستان نظرآباد از دستگیری اعضای یک باند کلاهبرداری که با تهیه اوراق جعلی گواهی عدم خلاف و رد و بدل کردن آن بین خریداران و مالکان باغ‌های ویلایی در ازای دریافت مبالغ میلیونی در شهرستان نظرآباد اقدام به کلاهبرداری می‌کردند، خبر داد و به ایسنا گفت: در پی دریافت گزارشی مبنی بر اینکه تعدادی اوراق جعلی گواهی عدم خلاف و پایان کار در بین افراد و مالکان باغ‌های ویلایی منطقه تنکمان رد و بدل شده است پیگیری موضوع در دستور کار مأمور پلیس آگاهی شهرستان نظرآباد قرار گرفت.
مأموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در ابتدای امر با انجام تحقیقات محلی دریافتند که تعدادی از متقاضیان خرید زمین با استفاده از اوراق گواهی عدم خلاف اقدام به خرید و احداث بنا و تغییر کاربری بخشی از زمین های کشاورزی و ملی یکی از روستاهای منطقه کرده‌اند، بنابراین بلافاصله یکی از مالکان جهت تحقیقات بیشتر و دادن توضیحات تکمیلی به اداره پلیس احضار و پس از رویت برگ گواهی عدم خلاف وی و استعلام از آن مشخص شد که گواهی مورد نظر فاقد اصالت بوده و جعلی است.
نامبرده در تحقیقات پلیسی بیان داشت که کارگر املاک روستای مورد نظر در هنگام خرید ملک، در قبال دریافت مبلغ 100 میلیون ریال به بنده اطمینان داد که کارهای قانونی جهت تغییر کاربری و احداث ویلا را انجام خواهد داد.
در ادامه فرد دیگری که از مالکان و خریداران زمین ها بود شناسایی و پس از احضار به پلیس آگاهی و تأیید گفته های وی پرونده را وارد مرحله پیچیده تری کرد که حاکی از آن بود که اعضای این باند به صورت گسترده قصد دارند در سطح منطقه به فعالیت های کلاهبردارانه و سودجویی از خریداران بپردازند.
در ادامه تحقیقات، کارگر املاک مورد نظر به پلیس آگاهی احضار شد اما با توجه به اینکه مدتی بود که متواری بود تحقیقات نامحسوس مأموران جهت شناسایی محل اختفاء وی و دستگیری او آغاز شد که در نهایت پس از ماه ها تعقیب و مراقبت آدرس وی در شهر آبیک شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.
متهم در ابتدای تحقیقات منکر هر گونه دخالت در این کار بود اما در مواجهه با مدارک و شواهد موجود اعتراف کرد که متصدی املاک و وی مدارک مالکان را از آنها گرفته و در قبال پرداخت چهار میلیون تومان گواهی عدم خلاف صادر و به مالکان می داده و در این مدت نیز به پیشنهاد آنها متواری بوده است.
در ادامه متهم اصلی دستگیر و در تحقیقات مأموران اظهارات کارگر خود را تأیید کرد و بیان داشت که ما فکر نمی کردیم اوراقی که از سوی یکی از ارگان ها دولتی صادر شده باشد جعلی باشد زیرا اوراق را از فردی که در یکی از قسمت های این ارگان دولتی مشغول به کار می باشد در ازای پرداخت دو میلیون ریال دریافت کرده و از قانونی بودن آن اطمینان داشتیم.
در ادامه کارمند متخلف دستگیر و در ابتدای ضمن انکار هرگونه کلاهبرداری و فروش اوراق جعلی عدم خلاف قصد به انحراف کشاندن مأموران را داشت اما در تحقیقات فنی مأموران و وجود شواهد و قرائن موجود لب به اعتراف گشوده و بیان داشت که از سال 84 تعدادی اوراق مهر شده در بایگانی داشتم که پس از پیشنهاد وجه از سوی مالکان زمین های روستایی وسوسه شدم و این گواهی ها را به صورت جعلی در اختیار خریداران املاک قرار می دادم.
از متهمان چهار برگ گواهی عدم خلاف و پایان کار جعلی کشف و پرونده به همراه متهمان به دادسرا ارسال شد و با اقدام به موقع و پیش دستانه پلیس آگاهی ضمن جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز در سطح زمین های کشاورزی منطقه رضایت کشاورزان اهالی روستا و مسئولان شهرستان از عملکرد به موقع مأموران در دستگیری کلاهبرداران تأمین شد.

 

ترفندهای کلاهبرداری تلفنی و کارت به کارت را می‌شناسید؟
معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا پنج خطای مطرح مالباختگان در کلاهبرداری تلفنی و کارت به کارت را تشریح کرد.
سرهنگ اندرز چمنی با بیان اینکه عده‌ای کلاهبردار حرفه‌ای با استفاده از تلفن‌های اعتباری همراه با اقشار مختلف ارتباط تلفنی برقرار کرده و در قالب دریافت خدمات، سفارش انجام کار و تعلق جایزه مبادرت به کلاهبرداری از نوع کارت به کارت می‌کنند، به ایسنا گفت: در میان اقشار و حرفه‌های مختلف ممکن است که این شیوه کلاهبرداری رخ دهد اما یکی از ایده‌آل‌ترین گروه‌های هدف برای تحقق اهداف مجرمانه، افراد و گروه‌های فعال در حرفه پزشکی هستند.
وی با بیان اینکه در این شیوه، کلاهبرداران با بهانه‌هایی همچون خرید و فروش کالا، اقدام به مذاکره اولیه با فرد می‌کنند که از خطای اول فرد برای توافق با فرد ناشناس استفاده کرده و شماره حساب بانکی فرد را مطالبه می‌کنند تا مبلغی به عنوان پیش پرداخت یا مبلغ کامل جایزه به حساب فرد واریز شود، گفت: در این مرحله مالباخته خطای دوم خود که همان واگذاری شماره حساب بانکی به فرد نادیده و ناشناس است را مرتکب می‌شود و بعد از آن و پیرو همان مذاکره معطوف به درآمدزایی، مجدد با مالباخته در تماس تلفنی اعلام می‌شود که با وجود چندین مرحله تلاش، واریز وجه به حساب وی انجام نشده است.
معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه معمولاً افراد کلاهبردار ادبیاتی کاملاً جذاب و بر محور درآمدزایی دارند که موجب وسوسه‌شدن مالباخته می‌شود، گفت: بعد از آن و در سومین گام از فرد درخواست می‌شود که برای چک‌کردن واریز وجه به حساب وی به نزدیک‌ترین دستگاه عابربانک مراجعه کند که در اینجا خطای سوم مالباخته که همان مراجعه به دستگاه عابربانک برای واریز وجه به حسابش است، رخ می‌دهد که این در حالی است که مطلقاً در فرآیند عملیات صحیح بانکی، گزینه‌ای مربوط به واریز وجه قرار ندارد.
اندرزچمنی با بیان اینکه بعد از مراجعه مالباخته به دستگاه عابربانک، از فرد درخواست می‌شود برای واریز وجه، کارت خود را وارد دستگاه کند، گفت: در این مرحله خطای چهارم مالباخته که وارد کردن کارت به دستگاه عابربانک است، انجام می‌گیرد چرا که مطلقاً در عملیات صحیح بانکی، برای واریز وجه نباید این حرکت را انجام داد.
معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه بعد از آن کلاهبرداران با طرح ادعاهای مختلف شامل تسلط بر سیستم‌های نرم‌افزاری بانک، آشنایی با کارمندان شبکه بانکی و دریافت کدهای مخصوص و ... از فرد می‌خواهند تا برای رفع مانعی ایجاد شده در واریز وجه به حساب بانکی‌اش در صفحه نمایشگر دستگاه عابربانک از دکمه‌های مشخص استفاده کرده و آنها را فشار دهد، گفت: خطای پنجم در این مقطع توسط مالباخته صورت می‌گیرد، چرا که اجابت دستور فرد ناشناس در انجام عملیات روی دکمه‌های صفحه نمایشگر دستگاه عابربانک، عملی نیست که مالباخته بخواهد این مسئله را انجام دهد.
وی با بیان اینکه کلاهبرداران در این شیوه از مالباخته می‌خواهند که عمدتاً زبان صفحه نمایشگر را از فارسی به لاتین تغییر دهند، گفت: بعد از تبدیل زبان صفحه نمایشگر به لاتین، پروسه فشاردادن سایر دکمه‌ها که معمولاً در قالب یک عدد چند رقمی است، منجر به تخلیه حداکثری موجودی کارت مالباخته و واریز همزمان به کارت فرد ناشناس در حال تماس می‌شود.
اندرز چمنی با بیان اینکه کلاهبرداران حرفه‌ای فعال در این فرآیند مجرمانه معمولاً از تلفن‌ها و کارت‌های بانکی فاقد هویت واقعی استفاده می‌کنند، گفت: با انجام ندادن پنج خطای مطرح در این روش و مکالمه، به قربانی جرم در کلاهبرداری‌های تلفنی و کارت به کارت تبدیل نشوند.
45282

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =