۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
اهداف آمریکا در سوریه

با دیپلماسی چندجانبه، شبح حمله آمریکا به سوریه از سر این کشور پر زد و رفت! اما درخواست «اوباما» از کنگره آمریکا برای تعویق رای‌گیری در زمینه حمله محدود آمریکا به سوریه نشان می‌دهد که کنگره به درخواست او حتی برای حمله محدود رای نخواهد داد. من دستگاه نیت‌خوانی ندارم تا بدانم آیا اوباما با جنگ مخالف است یا خیر؟ آیا از جنگ بیزار است یا خیر؟ اما به نیت او مشکوک هستم. همیشه هم نوشته و گفته‌ام که سیاست‌های آمریکا در قبال مهم‌ترین مسایل جهان یعنی خاورمیانه و ایران شفاف نیست. در اسناد «ویکی‌لیکس» و اطلاعات افشاشده توسط «ادوارد اسنودن» نیز دو‌‌رویی آمریکا در سیاست خارجی‌اش کاملا هویداست.

اولا تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سیاست خارجی آمریکا بسیار پیچیده و عناصر متعددی در آن دخالت داشته و ذینفع هستند و ثانیا می‌توانم بر اساس نظر‌سنجی‌های معتبر اطمینان بدهم که مردم آمریکا مخالف ورود این کشور به جنگ هستند و اقتصاد آمریکا نیز تاب تحمل ورود در جنگ حتی محدود آن را ندارد. اما اینکه اوباما با اعلام قصد حمله به سوریه در صورت تایید کاربرد سلاح شیمیایی توسط دولت این کشور، جهان را به تب‌وتاب یک جنگ کشاند نیز همچنان بر مظنونیت من می‌افزاید؛ زیرا متحیرم که عجله در خط‌ونشان‌کشی دولت آمریکا برای حمله به سوریه که درحقیقت چنگ و دندان نشان‌دادن به روسیه و ایران بود و سپس سپردن آن به کنگره برای چی بود؟ آیا خامی و نپختگی بود یا اجرای سیاست راه‌بنداز جابنداز در روابط بین‌الملل نظیر اشغال عراق به دلیل وجود سلاح‌های کشتار جمعی که بعدا نیز چیزی یافت نشد یا اشغال لیبی برای برقراری دموکراسی که آن کشور را در مرز تجزیه قرار داده، برای دسترسی به نفت ارزان بوده؟ شاید هم آنچه در افواه شایع است قصد در سایه‌بردن کودتای نظامی در مصر و فراموش‌کردن آنچه ارتش مصر بر یک انتخاب دموکراتیک مردم و اخوان‌المسلمین صرفنظر از نوع عملکرد آن روا داشته و بهار مصر را به خزان تبدیل کرد. یا طبق فرضیه‌ای پشت پرده خبرهای دیگری هست؟ شاید هم همه اینها، به اضافه تلاش آمریکا برای تخریب زیرساخت‌های سوریه و از بین‌بردن توانایی‌های دفاعی و تسلیحاتی این کشور ولی حفظ بافت ارتش برای بهره‌برداری آتی. آمریکا و دوستان منطقه‌ای‌اش همچون عربستان، قطر و ترکیه هم‌اکنون با بی‌تدبیری، سوریه را به ویرانه‌ای تبدیل کرده‌اند که سال‌ها طول می‌کشد تا ساختار و قوام اجتماعی خود را بازیابد. التیام دل‌های جریحه‌دار و سازندگی کشور منهدم‌شده نیاز به زمان و سرمایه مادی و معنوی فراوانی دارد.

منبع: روزنامه شرق مورخ 23.6.1392

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 1
    خدا کنه دوباره ما مجبور نشیم سوریه رو بسازیم . مثل خیلی از جاهای دیگه . خبرآنلاین هروقت نظری با این مضمون دادم تائید نکردی . مگه اشتباه میگم خب!؟
    • نصرت الله تاجیک A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      1 0
      سلام به شما. مشارکت در بازسازی لزوما" مترادف با هزینه نیست بلکه بازار کار، سرمایه گذاری و.. است بسته به نحوه عمل ما در آینده. ضمنا" در عالم سیاست باید به ترازنامه هزینه فایده توجه کرد. سود ما به عدم تغییر معادلات خاورمیانه به ضرر ایران است مخصوصا" از طریق خشونت و عملیات نظامی که متاسفانه دولت آمریکا در این مسیر است.
  • دانشجوی خارج از کشور US ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 2
    " آمریکا و دوستان منطقه‌ای‌اش همچون عربستان، قطر و ترکیه هم‌اکنون با بی‌تدبیری، سوریه را به ویرانه‌ای تبدیل کرده‌اند که سال‌ها طول می‌کشد تا ساختار و قوام اجتماعی خود..." آیا فیلم های منتشر شده از حضور نظامیان ایرانی و فرماندهی جنگ در سوریه رو شما هم در این چند روز مشاهده کرده اید؟ ما چیکار داریم میکنیم توی سوریه؟
    • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      1 0
      سلام به شما دانشجوی عزیز. اگر این حمایتها نبود نه تنها دولت قانونی سوریه الان با عملیات جنگهای نیابتی سرنگون شده بود بلکه یک جوی خون جنگهای داخلی فرقه ائی در سوریه راه افتاده بود. شورشیان سوریه هم عموما" از مردم سوریه نیستند بلکه وارداتی هستند که با پول عربستان و... و تسلیحات سنگین آمریکائی در حال جنگ با ارتش سوریه هستند. در کنار این فیلمها باید فیلمهای قتل عام روستاهای شیعه نشین در مرز سوریه و لبنان و یا دهکدههای مسیحی نشین را هم باید دید. شما میدانید آمریکا و دوستان منطقه اش در سوریه چیکار می کنند؟ ممنون و خدانگهدار