به گفته رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در سوریه، توافق روسیه و آمریکا برای تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه خروج آبرومندانه از بحران جنگ در این کشور بود.

مرتضی نعمت‌زاده با بیان این مطلب گفت: طرح روسیه برای تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه برای آمریکا خروج آبرومندانه محسوب می‌شود، چون این کشور و باراک اوباما رییس جمهوری آن اساسا تصمیم جدی برای حمله به سوریه نداشت.

وی افزود: اگر آمریکا تصمیم جدی برای حمله به سوریه داشت مادامی که احساس می‌کرد خطوط قرمزی که در این کشور ترسیم کرده است نقض شده، ادعای خود را عملی می‌کرد تا مانع از آنچه تداوم جنایت علیه بشریت خوانده شود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: اما واگذاری تصمیم گیری درباره سرنوشت جنگ در سوریه به پارلمان آمریکا نشان داد که رییس جمهوری این کشور به دنبال یک راه فرار از بروز جنگ است و چون نمی‌خواست از اعتبار و آبروی خود و دولتش هزینه کند فرمان هدایت جنگ را به دست نمایندگان و سناتورهای عضو پارلمان واگذار کرد تا اگر قرار باشد هزینه‌ای پرداخت شود آن را اعضای پارلمان پرداخت کنند.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: بنابراین طرح روسیه باهدف تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه برای آمریکا یک خروج آبرومندانه از میدان جنگی بود که انتهای آن معلوم نبود و در صورت بروز آن هم برای دولت، هم برای پارلمان و در مجموع برای کل آمریکا هزینه سنگینی می‌توانست به جا بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه برای روسیه هم یک طرح آبرومندانه بود گفت: روس‌ها با ارایه این طرح از بی‌اعتبار شدن خود در صحنه بین المللی فرار کردند چرا که در صورت جنگ و حمله نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه، روسیه، امکان دفاع از سوریه با دخالت نظامی را نداشت، چرا که اساسا در برابر آمریکا و متحدانش، روس‌ها، قدرت مقابله ندارند و همین امر می‌توانست ضربه‌ای بزرگ به اعتبار روس‌ها وارد کند که ارائه ی این طرح، به خروج آبرومندانه آن، از بحران بروز جنگ، کمک کرد.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه امکان تحقق این توافق چندان آسان نیست گفت: با این حال در صورتی که این توافق به صورت همه جانبه نهایی شود و سوریه امکان تحت کنترل قرار گرفتن تسلیحات شیمیایی‌اش را فراهم کند، اگر چه خطر حمله به این کشور دور می‌شود، اما سوریه را با از دست دادن سلاح‌های شیمیایی به عنوان یک عامل بازدارنده در قبال سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل، تا حدودی خلع سلاح می‌کند. هر چند بعید است که سوریه در این زمینه خلع سلاح شود چرا که بحران دو ساله جنگ داخلی، منجر به آن شده است که این کشور به عوامل و عناصر بازدارنده جدید‌تری تجهیز شود.

رایزن فرهنگی پیشین ایران در سوریه درباره اینکه آیا توافق روسیه و آمریکا برای تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه می‌تواند در صورت نیمه کار ماندن، به حمله احتمالی آمریکا علیه سوریه مشروعیت ببخشد گفت: اگر چه این احتمال را نمی‌توان از نظر دور داشت، اما باید توجه کرد که توافق حاصل شده میان دو کشور ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد صورت گرفته و به نوعی این طرح از یک وجاهت بین المللی و قانونی برخوردار استو لذا نه امریکا و نه سوریه نمی توانند خارج از چارچوب آن عمل کنند.

وی افزود: بر این اساس ادامه مواجه با سوریه در همین چارچوب قانونی و زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود و چون روسیه و چین به عنوان مخالفان حمله به سوریه بعید است به راحتی از موضع عدم مداخله نظامی در این کشور عقب نشینی کنند بعید است که شورای امنیت سازمان ملل متحد رای به حمله امریکا به سوریه دهد و از این رو دست آمریکا برای این حمله همچنان بسته خواهد ماند.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه از این پس روند تحولات سوریه به سمت پیشی گرفتن رویکرد سیاسی، سوق پیدا خواهد کرد و بعید است مواجهه با این کشور به وضعیت تهدیدات نظامی باز گردد گفت: پس از از اوج گیری رویکرد امنیتی و نظامی و افزایش روند تهدیدات جنگ و حمله به نظر می‌آید روند تحولات به سمت دستیابی به یک راه حل سیاسی با برگزاری اجلاس ژنو ۲ پیش می‌رود.

رایزن فرهنگی پیشین ایران در سوریه در خاتمه گفت: بعید است دیگر وضعیت به قبل بازگردد و تهدیدات سابق بتواند در صحنه سوریه میدان داری کند به ویژه آنکه افکارعمومی متوجه بحران جنگ در سوریه شده است و حاضر نیست به سادگی فشار خود را از روی حامیان جنگ بردارد.

 

فرارو

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 1
    به اينا ميگم سياستمدار واقعي