فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" بدون کوچکترین ممیزی پروانه نمایش گرفت. این از آن اتفاقاتی است که پیش از این هم در سینما رخ داده و نمونه مشهور آن "به رنگ ارغوان" ابراهیم حاتمی کیاست.

 به مدت چندسال این فیلم چنان در محاق توقیف رفته بود که حتی نمی شد نام آن را مطرح کرد. بعد از پنج سال این فیلم نه تنها بدون کوچکترین ممیزی به نمایش درآمد، بلکه جوایز اصلی جشنواره فجر را هم گرفت و به عنوان یک الگو در سینمای ایران مطرح شد.

دوفیلم عبدالرضا کاهانی - "بیخود و بی جهت" و "اسب حیوان نجیبی است" - هم پس از سختگیری های بسیار و تهدید به توقیف و اجبار به جرح و تعدیل فراوان، بالاخره - تقریبا کامل- اکران شدند و اتفاقی هم نیفتاد.

آخرین نمونه مشخص این نوع رفتار دوگانه و سلیقه ای، همین "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" است. این فیلم به رغم آنکه در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر مورد قبول قرار گرفت اما با دخالت مستقیم دبیر جشنواره از حضور در بخش مسابقه محروم شد و حتی اجازه یک اکران خارج از مسابقه را به آن ندادند. دبیر جشنواره با لجاجت و ابرام بر نظر شخصی خود درباره این فیلم، حتی به توصیه شمقدری بابت ترتیب دادن یک نمایش برای آن در برج میلاد هم گردن نگذاشت. این ماجرا تا جایی پیش رفت که دبیر جشنواره نمایش این فیلم را منوط به استعفای خود کرده بود.

و حالا پروانه نمایش گرفتن این فیلم، این سوالات را به ذهن می آورد:
اگر فیلم مشکلی نداشته چرا همان موقع از جشنواره کنار گذاشته شد و اگر طبق تشخیص دبیر جشنواره دچار مشکلاتی به آن شدت و حدّت بوده چرا حالا می تواند به نمایش عمومی درآید؟ مگر چه چیزی عوض شده؟ هنوز که حتی مدیزان ارزشیابی تغییر نکرده اند!
تکلیف جوایزی که "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" می توانست در جشنواره فیلم فجر بگیرد و نگرفت چه می شود؟
تکلیف نمایش هایی که می توانست در فجر داشته باشد و بازخوردهای منتقدان و مردم را بگیرد چه می شود؟
تکلیف از دست دادن فصل مناسب اکران چه می شود؟
آیا آقای محمدرضا عباسیان تضییع حقوق مسلم این فیلم را به گردن می گیرد؟ آیا اساساً به حق الناس اعتقاد دارد؟

همچنین است اوضاع چند فیلم توقیفی دیگر که برخی از آنها واقعاً بی جهت در محاق گرفتار شده اند. "خیابان های آرام" از آن دست است. فیلم چنان گرفتار برخوردهای سلیقه ای و تنگ نظرانه شده که ظاهراً به تاریخ پیوسته ولی یادتان باشد این فیلم هم به زودی بدون کمترین مشکلی اکران خواهد شد و همه در پاسخ به این سوال درمی مانند که واقعاً چرا؟ این چرای بی جواب درباره فیلم هایی مثل "سنتوری" و ... هم مطرح شد و پاسخی نگرفت.

و بعید نیست فیلم هایی مثل "پاداش" و "خانه پدری" هم به همین منوال اجازه اکران بگیرند؛ البته در حالی که کهنه شده اند و شاید دیگر حتی سازندگانشان هم ذوق و شوقشان را برای اکران فیلم از دست داده اند. و اگر اکران شوند - که بالاخره می شوند - همان سوال بی جواب به ذهن همه خواهد رسید که واقعاً چرا؟ و همان سوالاتی که درباره فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" مطرح است برای این فیلم ها هم صدق خواهد کرد و باز هم کسی مسوولیت تضییع حق سازندگانشان را گردن نخواهد گرفت.

واقعاً الان کسی چه می داند که فیلم "خلع سلاح" علیرضا داودنژاد کجاست؟ و فیلم "سفر به هیدالو" مجتبی راعی سرنوشتش چیست؟ تکلیف "پریناز"، "گزارش یک جشن"، "زادبوم"، "صدسال به این سال ها"، "خرس"، "قصه ها" و کلی فیلم توقیف شده دیگر چه می شود؟ من اکثر این فیلم ها را دیده ام. به شما اطمینان می دهم خیلی از آنها فیلم های خوبی هستند و تقریباً تمام آنها قابل نمایشند؛ مشکلشان تنها کج سلیقگی مدیران و تنگ نظری آنان بوده است وگرنه همانقدر که "به رنگ ارغوان" و "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" مشکل داشتند، اینها هم دارند.

حالا همانطور که وزیر ارشاد قولش را داده باید هرچه زودتر وضعیت پروژه های بلاتکلیف روشن شود. ده ها فیلم بلاتکلیف، پشت خطِ کج اندیشی های مدیران گذشته مانده اند. تعیین وضعیت این فیلم ها می تواند از اولین اقدامات مدیریت جدید سینما باشد اما کار اصولی در این باره، گذشته از لزوم حذف پروانه ساخت - که بحث جداگانه ای می طلبد - شفاف سازی و تبیین ضوابط ممیزی است؛ ضوابطی که تا به حال یا وجود نداشته و یا موکول به سلیقه و دلبخواه مدیر نظارت و ارزشیابی شده است. بدون این شفاف سازی بعید است آرامش و امنیت به بخش تولید بازگردد.

این یادداشت در روزنامه بهار 25 شهریور 92 به چاپ رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    17 1
    کشور ما کلا سلیقه ای اداره میشه به همین علت هم عقب ماند ه ایم
  • مهربان توسی A1 ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    10 1
    امان از افراط و تفریط
  • بی نام IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    7 3
    با شناختی که از آقای دکتر ایوبی دارم مطمئنا بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد. فقط اندکی صبر لازم است و باید به این دست مدیران فرهنگی فرصت داد که مسیر را به گونه ای پیش بروند که عبور از سنگلاخ فشارها از پایشان نیفکند.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    9 1
    به نظرم ممیزی اصلا معنی ندارد وقتی گفتی ممیزی می شود اعمال سلیقه به جای کلمه ممیزی باید واژه مناسب تری یعنی قانون جایگزین شود مسلما می توان یک سری قوانین کلی و مخصوص این حوزه تبیین کرد که تخطی از آن جنبه حذف یا توقیف فیلم را محرز و در غیر این صورت فیلم بدون مشکل اجازه اکران یابد و به نقد گذاشته شود قوانین را هم بایست خود فیلمسازان تبیین و به حوزه قانون گذاری پیشنهاد دهند تا ضمن مطابقت جبنه اجرایی یابد و صد البته این قوانین باید چنان جامع و مانع باشد که اجازه هر نوع تفسیر پذیری را بگیرد و در عین حال چنان راه گشا باشد که راه هر نوع کج سلیقه گی در برداشت را ببندد و در کنار آن دست فیلمساز را برای ساخت باز بگذارد مثلا یکی از این قوانین که جبنه بازدارندگی می تواند داشته باشد عدم توهین به پرچم یا .
  • یک همکار سابق A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 1
    آقای کثیریان! واقعن از چنین چیزهایی تعجب می کنید؟ واقعن به نظرتون غیرعادیه؟ به نظرتون چیزی به جز اعمال سلیقه شخصیه؟ انتظار اجرای یک قانون درست رو دارین؟ !!!!
  • سعيد A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    13 1
    جناب آقاي كثيريان عزيز از مقاله زيبايتان لذت بردم.ايران و ايراني امروز در 24 خرداد ثابت كرد كه افراط و كج انديشي ديگر بايستي به تاريخ بپيوندد.ايران و ايراني شايسته اعتدال است و نه افراط و تفريط.
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    7 1
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 1
    با اینکه هنوز ممیزین و ارزیابان عوض نشدن اما .....اگر متعلق به حزب شریف باد باشن براحتی نظرشون عوض میشه و هر چیزی که قبل بوده و بودن رو میبرن زیر سوال؛باز گلی به جمال کسایی که هنوز سر حرفای بی منطق خودشون هستن :))
  • علي A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    7 1
    يک کساني در وزارت ارشاد هستند که اگر از اين کارها نکنند آنوقت کاري ندارند که بکنند. بالاخره بايد از اين کارها بکنند تا حس کنند کاري کرده اند. حال اگر سرمايه اي نابود شود و آينده کاري و آبروش اشخاصي برود هم براي آقايان مهم نيست. بعد هم که فيلم پخش ميشود هيچ اتفاقي نمي افتد. آخر مگر قرار است با ديدن يا نديدن يک فيلم اتفاقي بيفتد؟!
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 1
    یعنی این دولت نهم و دهم به هیچ چیزی رحم نکرد و همه رو یک‌جا از دم تیغ گذروند. جالبه که هیچ کس هم نیست که پیگیری کنه تا سزای فاجعه‌هایی را که به بار آورند ببینند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 9
    با تشکر از وزارت محترم ارشاد که با هوشیاری کامل جلوی اشاعه این فیلمهای مبتذل را میگیرد. جا دارد با کارگردان و عوامل تهیه این فیلم برخورد قانونی بشه
  • lpln IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 9
    اعضای سینمای ایران یک مشت کمبوددار فاسدهستند
    • مرضیه IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      2 0
      کافر همه را به کیش خود پندارد...
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 1
    ما کنه ندیدیم.شما که دیدی بگو این فیلمها با مخاطب سینما بدتر اند یا کلاه پهلوی از شبکه ملی آسیبی که این سریال میزنه رو فکر کنم خود رضا شاه هم نزده
  • امی A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    2 4
    ببخشید من متوجه نشدم که چه ارتباطی بین تیترتون و مطلب نوشته شده وجود داره!
  • رضا A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    5 1
    جواب حق الناس را جز احمدی نژاد چه کسی باید بدهد؟؟؟ کشور رو به مرز انحطاط فرهنگی و اقتصادی است و.....
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    2 0
    به اون 1 رای در مثبت و منفی ها دقت کنید!