محمدرضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، حقوقدان و مدیر مسئول موسسه حقوقی و بین المللی زمانی در آخرین مطلب تهیه شده در واحد مطالعات حقوق بشر و حقوق بین الملل این موسسه به موضوع " صلح پایدار و جهانی" به مناسبت 21 سپتامبر، 30 شهریور؛ روز جهانی صلح و موانع و محدویت های پیش روی آن پرداخته و پیشنهاد تاسیس " سازمان جهانی صلح " و تخصیص " جایزه مدارا و صلح جهانی " را مطرح کرده است......

صُلح در ادبیات قدیم پارسی از جهت لغوی به ‌معنای آشتی و نیز در مقابل حرب و جنگ آمده است. در دوران معاصر، مفهوم صلح گسترش یافته و با تفکرهای شرق آسیایی و  اسلامی و تفکرات مسیحی که صلح درونی را معرفی کرده‌اند، آمیخته شده‌است. در این مفهوم صلح شرایطی آرام، بی‌دغدغه و خالی از تشویش، کشمکش و ستیز است. صلح، یک آرمان جهانی تلقی می‌شود. صلح یک مفهوم مطلق نیست و می‌تواند بسته به دیدگاه دینی و فرهنگی تعریف متفاوتی داشته باشد؛ به همین ترتیب از جنبه‌های مختلفی می‌توان صلح را مطالعه کرد؛ شامل مسائل مربوط به جنگ، خلع سلاح و کنترل تسلیحات نظامی و سایر موضوعات. با این وجود، غلبه بر آرامش و جهانی عاری از خشونت وجنگ وخونریزی است. 32 سال پیش در چنین روزی، 21 سپتامبر 1981( 30 شهریور 1361)، همزمان با بازگشایی جلسه عمومی سازمان ملل متحد به عنوان " روز جهانی صلح" برگزیده شد. این تاریخ در پنجاهمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب گردید و بر اساس قطعنامه 36/67 مورخ 30 نوامبر 1981، سومین سه شنبه سپتامبر؛ روزبازگشایی جلسات عادی مجمع عمومی بعنوان "روز جهانی صلح" انتخاب شده است.(1)

21 سپتامبر برابر با 30 شهریور، " روز جهانی صلح" است. در روزگاری، صحبت از صلح جهانی است که خشونت و جنگ-ترور و تروریسم- فقر و مهاجرت- بی خانمانی و آوارگی- استبداد و خودکامگی بسیاری از دولتها و حکومتها- انحصار طلبی و سلب آزادی های مدنی و حقوق شهروندی- نقض مکرر و مستمر حقوق بشر و نهادینه شدنِ آن در بسیاری از مناطق جهان، شورش ها و اختلافات مذهبی و قومی- وضعیتِ تاسف بار کودکان کار و زنان بدون سرپرست و نقض مکرر حقوق کودکان و زنان در جهان- نقض مستمرحریم خصوصی افراد توسط نهادها و سازمان های دولتی، نظامی و حکومتی- رشد روزافزونِ نظام های دادرسی غیرعادلانه و ناقضِ عدالت و صلح بشری و جوامع انسانی- افزایش روزافزون زندانیان سیاسی و عدم تعریف و تبیین نظام حقوقی جرم سیاسی در بسیاری از کشورها- سرکوب خبرنگاران، روزنامه نگاران،حقوقدانان و روشنفکران به بهانۀ انتقاد و مخالفت با نظامهای انحصار طلب و غیر همسو با مردم- تروریسم پنهان (2) و تحریم های بین المللی دارویی، بهداشتی، غذائی و پزشکی علیه بسیاری از کشورها، برخلاف منشور ملل متحد، میثاق های بین المللی و تعهدات بین المللی دولتها و مقررات مربوط به حقوق بین الملل- بمب گزاری های مستمر و گسترده در مراکز عمومی و دولتی و تخریب اموال عمومی و مردمی-ایجاد فضای رعب و وحشت و سرکوب و جرم و جنایت در کشورهای مختلف و به ویژه، در جهان سوم- کم رنگ شدنِ روزافزون صلح و عدالت جهانی و بین المللی و اخطارها و هشدارهای سازمان های بین المللی، حقوق بشری و حقوقدانان و کارشناسان بین المللی در این باره؛ همه و همه بیانگر فاصله و نشانه های نگران کننده بین وضعیت موجود و تاسف بار کشورها و جهان و وضعیتِ مطلوب و عدالت خواه و صلح جوی جهانی است و خود، زنگ خطری بر وضعیت مزبور و لزوم برون رفت از بحران ها و نابهنجاری های سیاسی و حقوقی داخلی و بین المللی کشورها و تلاش نهادین و فراگیر برای حرکت در مسیر " صلح و عدالت پایدار و جهانی" است، آنگونه که زیبندۀ این روز بعنوان " روز جهانی صلح " باشد.

انسانها و جوامع، ذاتاً صلح طلب و آرامش خواهند، لکن منویات سودجویانه و منافع خودخواهانه بسیاری از افراد و مافیای قدرت، ثروت و سیاست و دولتها، حکومتها و قومیت های ملی و مذهبی و مطامع کشورهای بزرگ و ذینفع در اختلافات و جنگهای منطقه ای مانع از ظهور و تحقق و تثبیت این صلح استوار و قراردادن مردم در آرامش و عدالت و صلح منطقه ای و جهانی می باشد. ظهور و بروز جنگ های گسترده قبیله ای، قومی، مذهبی، منطقه ای و جهانی از بدو تاریخ تاکنون، بویژه؛ آثار زیانبار جنگ های جهانی اول و دوم، جنگ های تاسف بار کشورهای خاورمیانه، شورش ها و انقلابات گسترده و متعدد جهانی و حاکمیت تنش های مستمر و مداوم منطقه ای و جهانی، همه و همه، ضرورت تشکیل و تاسیس " نظام حقوقی صلح پایدار و جهانی" را ضروری و مُسلم نموده و می نماید.گرچه، جامعه ملل در این راه ناکام ماند و سازمان ملل متحد، با هدف تثبیت و توسعه صلح در جهان تتشکیل شد و قطعنامه های متعددی در باره صلح تصویب نمود و با موفقیت های محدود و موردی نیز همراه بوده است، لکن، ضرورت وجود و تحقق نهاد مزبور و باور به صلح واقعی و حقیقی در جهان، هیچگاه مورد انکار ملل و تمدن های مختلف ، خصوصاً در قرون اخیر واقع، نگردیده است و همواره، از آن بعنوان ضرورتی بنیادین و اساسی در حقوق بین الملل و روابط بین الملل یاد شده است.(3)

مردم و زنان و کودکان شایسته آرامش و برخورداری از صلح و عدالت جهانی و پرهیز از هرگونه بی احترامی، بی مهری و خشونت و تحقق مدارای ملی و جهانی در این رابطه بوده و کشورها و دولتها باید نسبت به نقض حقوق آنها و نقض صلح آنان پاسخگو بوده و کشورهای منطقه ای و جهانی باید در راستای اعمال متخلفانه بین المللی خویش، پذیرای مسئولیت بین المللی دولتهای مربوطه خویش و پاسخ به افکار عمومی ملی و جهانی باشند.(4) ظهور و بروز صلح جهانی، مبتنی بر حُسن نیت، مدارا و احترام به حقوق و منافع متقابل دولتها و ملت ها در چهارچوب منشور ملل متحد، قوانین و الزامات حقوقی و بین المللی و حقوق بشری و نیز اجماع نظر دولتها و کشورها در جهت نهادین کردنِ صلح جهانی و پرهیز از انحصار طلبی ها و افراطی خواهی های بلاوجه و غیرمسئولانه و احترام به صلح پایدار جهانی است، والا؛ ماحصل صحبت؛ تکرار مکررات خواهد بود...!!!

در همین ارتباط، ضروری است ضمن حذف عینی و عملی نهادهای تبعیض آمیز مقرر در منشور ملل متحد و روابط بین الملل مانند حق وتوی دولتهای مربوطه در سازمان ملل- رفع حضور بلاوجه دولتهای بزرگ در کشورها و حریم ملی و بین الملل دولتهای مختلف و نقض آشکار حاکمیت سیاسی و بین المللی آنها- رفع فوری حصر و آزادی زندانیان سیاسی و مخالفان دولتها و حکومت ها در کشورهای مختلف- احترام به قوانین اساسی کسورها و حقوق اساسی مردم و احترام به آزادی های مشروع و مدنی آنها- رفع آثار استعمار و استثمار ملی و بین المللی دولتها و پرهیز از بیگاری و تجاوز به منافع ملی و مردمی کشورها از سوی برخی از کشورهای قدرتمند و منفعت طلب و نیز تقبیح و ممنوعیت رسمی ، ملی و بین المللی هرگونه جنگ، خشونت، شورش، سرکوب، ارعاب و شکنجه در قوانین ملی کشورها و بین المللی دولتها و جهان تعریف، تبیین و تثبیت گشته و با اصلاح نظام صلاحیت و تقویت دادگاه کیفری بین المللی و تعقیب حقوقی و بین المللی جنایتکاران جنگی و جنایت کاران علیه بشریت و صلح جهانی و نیز تاسیس " سازمان  جهانی صلح " و تخصیص "جایزه مدارا و صلح جهانی" به کشورها، دولتها و اشخاص حقیقی و حقوقیِ پیشرو در تحقق اهداف مزبور، در جهت نیل به مراتب یاد شده و نهادینه کردنِ صلح پایدار جهانی از سوی تمامی دولتها و ملت ها اقدام کرد.

 

پی نوشت ها :

  • 1- ویکی پدیا، دانشنامه آزاد و قطعنامه قطعنامه36/67 مورخ 30 نوامبر 1981 مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
  • 2- محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، تروریسم پنهان ؛ مسئولیت بین المللی دولت آمریکا در تحریم داروئی و پزشکی ایران، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق سلامت و حقوق بین الملل، 1392
  • 3- محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ).حقوق بشر و حقوق بین الملل، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق بشر و حقوق بین الملل، 1391
  • 4- کمیسون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد ، کنوانسیون مسئولیت بین المللی دولتها، ، ترجمه علیرضا ابراهیم گل، انتشارات شهر دانش، چاپ سوم، 1390

  

محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ) ، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

واحد مطالعات حقوق بشر و حقوق بین الملل  موسسه حقوقی و بین المللی زمانی

Email : zamani.i.l.institute@gmail.com

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حافظ EU ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    7 0
    یک حرف عارفانه بگویم اجازت است، ای نور دیده، صلح به از جنگ وداوری است.....( حافظ)
  • حافظ 2 EU ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 0
    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت، با دشمنان مدارا....( حافظ).
  • فردوسی EU ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 0
    بیا تا جهان را به بد نسپریم، به کوشش همه دست به نیکی بریم، نباشد همی نیک وبد پایدار، همان به که نیکی بود یادگار.....( فردوسی)
  • وحشی بافقی EU ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 0
    مرنجان دلم را که این مرغ وحشی( صلح) زبامی که برخاست، مشکل نشیند.....( صلح مفروض در اندیشه وحشی بافقی)
  • رضا A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    4 0
    امروز در ضمن روز گفتگوی تمدنهاست که از روی غرض از تقویمها حذف شده و امیدوارم دولت جدید آن را دوباره در تقویمها قرار دهد چون باعث غرور ما ایرانیان است.
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    0 4
    عمل ملاک است نه شعار زود قضاوت نکنید اسلام با اشرافی گری مخالف است بهتر است رئیس جمهور حفظ ظاهر کند در مصاحبه های خود مکانی که با روح نظام مقدس اسلامی سازگار است انتخاب کند نه در مکان لوکس اخر ایشان رئیس جمهور مستضعفین هم میباشد ملاک حکومت علی ع و فرزندش امام خمینی و حضرت آقا باشد