ایسنا نوشت:

 چهارمین دور انتخابات پارلمانی کردستان عراق در حالی پایان یافته که براساس نتایج اولیه حزب تازه نفس تغییر با پیشی گرفتن از یکی از دو رقیب کهنه‌کار خود، جایگاه دوم در پارلمان این منطقه را به خود اختصاص داد.

به گزارش سایت شبکه اسکای نیوز عربی، براساس نتایج اولیه و غیر رسمی چهارمین دوره از انتخابات پارلمانی منطقه کردستان عراق، حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با به دست آوردن 40 تا 42 کرسی پارلمان جایگاه اول را در انتخابات اخیر به دست آورده است.

در این بین حزب تغییر یا به زبان کردی "گوران" که چند سالی بیشتر از تاسیس آن نمی‌گذرد و از منتقدان سرسخت دو حزب کهنه کار کرد یعنی اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات محسوب می‌شود توانسته نزدیک به 30 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد و با این کار رده دوم را در انتخابات پارلمانی به دست آورد.

حزب تغییر به ریاست نوشیروان مصطفی دو حزب بزرگ کردستان عراق را عامل فساد در منطقه کردستان عراق می‌داند و معتقد است که این دو با استفاده از پیشینه تاریخی خود قدرت و اقتصاد منطقه کردستان عراق را قبضه کرده‌اند.

نوشیروان مصطفی خود پیشتر از اعضای عالی رتبه حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی،‌ رئیس جمهور عراق بود که با جدایی از طالبانی، حزب جدید تغییر را تاسیس کرد.

بر اساس این نتایج در این انتخابات همچنین اتحادیه میهنی کردستان که دبیرکل آن یعنی جلال طالبانی برای مداوا در خارج از عراق به سر می‌برد، شکست آشکاری خورد و با از دست دادن نزدیک به هشت کرسی از کرسی‌های پارلمان به جایگاه سومی در پارلمان اکتفا کرد.

براساس آمار اولیه اتحادیه میهنی کردستان بین 17 تا 20 کرسی پارلمان را از آن خود خواهد کرد که گرچه یک شکست برای این حزب محسوب می‌شود اما به هر حال فاصله‌اش با حزب چهارم که از احزاب اسلام‌گرا است، بسیار زیاد است.

پس از اتحادیه میهنی کردستان عراق احزاب اسلام گرا قرار گرفته‌اند که متشکل از چهار حزب با گرایش‌های اسلامی و مذهبی هستند و گمان نمی‌رود در مجموع بیش از 15 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند.

گرچه آمار رسمی بنا به گفته کمیته مستقل انتخابات کردستان عراق تا اواخر هفته جاری اعلام خواهد شد اما گمان نمی‌رود در نتایج غیر رسمی که از سوی برخی از مسئولان نیز تایید شده تغییر خاصی ایجاد شود.

انتخابات اخیر در کردستان عراق چهارمین انتخابات پارلمانی در این منطقه از سال 1992 محسوب می‌شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا-ک A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    13 0
    ای بابا اسلامگرا اسلامگرا جایی نمونده که نباشن نمیدونم اینا دیگه چی از سیاست میخوان بهتره اینجور حزبهارو کلا از صحنه محو کنند
    • حامد IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      15 0
      اسلامگراها در کردستان رای خیلی کمی دارن و اگر مجموع رای های احزاب اسلامگرا رو در جمع کنیم به اندازه یکی از سه حزب بزرگ اقلیم نمیشه. کلا در جاهایی مثل کردستان که دیدگاه های ناسیونالیستی قدرت بیشتری دارن، احزاب اسلامگرا زیاد رای نمیارن. ولی خوب دموکراسی حکم میکنه که اونها هم بتونن آزادانه در انتخابات شرکت کنن.