مهر نوشت:

احمد توکلی اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و نیز مذاکراتی که در حاشیه این نشست با سران کشورهای مختلف انجام شد، گفت: مواضع ابراز شده از سوی رئیس جمهور و هیئت همراه و نیز رفتار مناسب دیپلماتیک دکتر روحانی نشان می دهد که در مجموع ما یک قدم پیش هستیم.

وی با اشاره به این که در این باره باید چند نکته را مورد توجه قرار داد، افزود: در وهله نخست باید دانست آمریکا همواره با ما به طور مشروط برخورد کرده و ما نیز در طول سالیان گذشته و حداقل در دو دهه اخیر همواره شروط آنها را رد کرده ایم.

اهم سخنان نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه می آید:

* باید به یاد داشته باشیم که امروز پیش شرط های مطرح شده برداشته شده است و آمریکایی ها حاضر شدند بر خلاف ادوار گذشته با تصریح بر احترام متقابل با ایران وارد مذاکره شوند.

* در حالی که کل منطقه در بی ثباتی به سر می برد، ایران در نهایت ثبات و آرامش است درست در زمانی که دولت مصر با کودتا سرنگون شد در ایران انتخاباتی برگزار شد که سه چهارم واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و به شکل مسالمت آمیز جریان فکری اعتدال گرا که نسبتی با اباحه گری دسته ای و نگاه متصلب دسته دیگری نداشت روی کار آمد و انتخابات با تدبیر رهبری در بهترین شکل برگزار شد.

* وی با اشاره به این که در وهله دوم نباید هوشیاری و دغدغه های خودمان را در مواجه با آمریکا کم کنیم، ضمن استقبال از این روند باید هشیار باشیم که سابقه آمریکا درباره ملت ایران به گونه ای است که نیازمند اقدامات عملی است تا بتوان به آینده خوش بین بود، قدمی که برداشته شده باید به درستی تبیین شود. باید بدبینی را کنار گذاشت اما در عین حال خوشبینی نیز باید با احتیاط همراه باشد.

* اگر آمریکا در مرحله اول از مواضع خود کوتاه آمده و اقداماتی صورت دهد و تحریم های ظالمانه را بردارد فصل جدیدی در مناسبات ایران و آمریکا ایجاد شده و آمریکا نیز از نفوذ ما برای رفع گرفتاری های خود بهره خواهد برد که این مسئله در مجموع به نفع منطقه است، از طرف دیگر ضرر و زیان های شرکت های آمریکایی و اروپایی کم خواهد شد.

* ذوق زدگی و شعف غیرقابل وصفی که برخی از این اتفاق نشان می دهند دو اثر ناگوار دارد. اولین اثر این است که اگر فکر می کنند مشکلات کشور به دلیل عدم ارتباط با آمریکا است، بنابراین بی جهت به خودمان نمره مثبت داده و از مشکلات داخلی بی تدبیری ها، زد و بندها و بی برنامگی ها غافل می شوند و اگر ارتباط برقرار شود چون بعد از رابطه مشکلات کم نخواهد شد دچار افسردگی می شوند.

* وقتی شعف غیر معقول ایجاد شود پیام بدی به آمریکا و به ضرر ملت ایران داده می شود. این امر قدرت چانه زنی مسئولان را کم می کند بنابراین باید در برابر غرب هوشیاری خود را حفظ کرده و نرمشی داشته باشیم که قهرمانان عاقل انجام می دهند.

219/295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م رعیت IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    3 2
    "اگر آمریکا در مرحله اول از مواضع خود کوتاه آمده و اقداماتی صورت دهد و تحریم های ظالمانه را بردارد" جناب توکلی! غش کردن از شادی درست نیست؛ اما انصافا دیگر از آنطرف غش کردن زجرآور است!! خب با این شروطی که شما داری منم "امریکا" بودم زیربار شما نمی رفتم!
  • غلو اواره A1 ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    5 3
    اخه اقای توکلی شما که همیشه یکی به نعل می زنید یکی به میخ
    • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      1 0
      وای بر ما که به «اعتدال» و عقلانیت میگیم یکی به نعل یکی به میخ. فقط افراط یا تفریط و نگاه تک بعدی خوبه؟!!