چرا تعداد احادیث روایت شده از امام جواد(ع) بسیار اندک است؟

دلایل کم بودن احادیث روایت شده از امام نهم با وجود داشتن بیش از صد صحابه و شاگرد

حجت الاسلام محمدحسین معزی در یادداشتی که به مناسبت شهادت امام جواد(ع) در بخش وبلاگ نخبگان خبرآنلاین منتشر شده است به ذکر دو دلیل درباره کم بودن تعداد راویان و اصحاب امام نهم پرداخته و نوشته است: « تعالیم آن حضرت بر اساس منابع موجود از عالمان شیعی و اهل سنت به جهت ترویج مکتب علمی ایشان گسترش یافته است. بنابراین اگر مى‏ خوانیم که تعداد راویان و اصحاب حضرت جواد علیه السلام قریب صد و ده نفر بوده‏ اند و جمعا 250 حدیث از آن حضرت نقل شده ، نباید تعجب کنیم. زیرا از یک سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و کنترل سیاسى بوده اند و از طرف دیگر، زود به شهادت رسیدند و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از بیست و پنج‏ سال عمر نکردند.»

وی عنوان کرده است: « باید توجه داشت که در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهره ‏هاى درخشان و شخصیت هاى برجسته‏ اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زکریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى بودند که هر کدام در صحنه علمى و فقهى وزنه خاصى به شمار مى‏ رفتند، و برخى داراى تالیفات متعدد بودند.»

حجت الاسلام معزی در ادامه یادداشت از راویان احادیث امام جواد(ع) که اهل تسنن بودند، نام برده و نوشته است: «روایان احادیث امام جوادعلیه السلام تنها در محدثان شیعه خلاصه نمى‏ شوند، بلکه محدثان و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقى از اسلام را از آن حضرت نقل کرده ‏اند. به عنوان نمونه «خطیب بغدادى‏» احادیثى با سند خود ازآن حضرت نقل کرده است. هم چنین حافظ «عبد العزیز بن اخضر جنابذى‏» در کتاب «معالم العترة الطاهرة‏» و مؤلفانى نیز مانند: ابو بکر احمد بن ثابت، ابواسحاق ثعلبى، و محمد بن مندة بن مهربذ در کتب تاریخ و تفسیر خویش روایاتى از آن حضرت نقل کرده ‏اند.»

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hassan A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    7 2
    الهم صل علی امام جواد الائمه علیه السلام الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم