ظریف:برای مذاکره برای مذاکره آماده نیستیم، باید ظرف یکسال به مرحله نهایی برسیم/2

محمد جواد ظریف گفت که پرونده هسته​ای ایران می​تواند برای بازسازی اعتماد میان ایران وآمریکا یک شروع باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره محتوای گفت وگویش با وزیر امورخارجه آمریکا گفت: در آن گفت وگو مشخص شد که با گذشت 34 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی این اختلاف نظر و یا عدم اعتماد به ویژه از سوی مردم ایران به آمریکا وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بقیه مطالب مطرح شده در گفتگوی من و جان کری تکرار مواضعی بود که در جلسه عمومی مطرح شده بود و آن قدر هم طول نکشید که وارد مذاکره شویم در واقع جان کری اعلام کرد همان گونه که در صحبت‌های آقای اوباما و دکتر روحانی مطرح نشد دولت آمریکا متعهد است که این کار را به پیش ببرد و می‌خواست در این بحث خصوصی اطمینان دهیم که ما جدی هستیم و می‌خواهیم به راه حل و نتیجه برسیم و می خواهیم این نتیجه را در راه کوتاهی به دست آوریم.

ظریف در پاسخ به این سوال که بازی برد_ برد برای ما و آنها چیست گفت: تصور من از جهان این است که شرایط بین المللی طوری شده که تصور بازی برد- باخت و منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بین المللی به نتیجه باخت- باخت منجر می‌شود.

 وی تصریح کرد: اگر کسی می‌توانست به قیمت ناامنی دیگران امنیت ایجاد کند، آن کشور آمریکا بود اما یک هفته پس از اتفاق ۱۱ سپتامبر به نیویورک رفتم و ناامنی را در چهره مردم مشاهده کردم، به همین خاطر نمی‌توان  به قیمت ناامنی دیگران امن بود، چرا که مرزها به شدت کاهش یافته و نمی‎توان بازی برد_ باخت داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: کشورهای غربی علیه ایران به کجا رسیده‌اند و از طریق فشار چگونه توانستند در برابر ایران بایستند، چرا که اگر فشار آنها موثر بود، تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۱۸ هزار عدد نمی رسید.  

وی ادامه داد: تحریم‌ها در معیشت مردم تاثیر گذاشته و فشار غیرعادلانه باید توسط دولت برداشته شود، اما با اینکه فشار به مردم ایران آمده، اما غرب هم به هدف خود نرسیده که این بازی باید متوقف و بازی دیگری تعریف شود که حق غنی سازی ایران در آن دیده شود و هدف این برنامه صلح آمیز بودن همیشگی برنامه‌های ایران است که ایندو یک تعریف دارد و آن به رسمیت شناخته شدن حقوق غنی‎سازی و اجرای آن است.

ظریف افزود: بازی الان براساس اهداف اعلامی است که بازیگران به اهدافشان نرسیده‌اند که این مبین بازی باخت -باخت است، اما غنی سازی و استفاده صلح آمیز می‌تواند وجود داشته باشد که این بازی برد- برد است و غرب باید توهم اینکه می‌تواند علیه ایران تحمیلی عمل کند را کنار بگذارد، چراکه تحریم کردن مردم ایران به ضرر خودشان است.

 وزیر خارجه کشورمان بیان داشت: باید این بازی را تغییر دهند، چرا که نگاه آنها برایشان فقر و فلاکت را درپی داشته و ما به عنوان ایران پیام آور تغییر بودیم، چرا که اقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفتند که می گویید جنگ روی میز است اما من می گویم صلح در دسترس است، چرا که خشونت یعنی تقدیس زور و افراط به جنگ می انجامد.

وی ادامه داد: کسانی که می گویند همه انتخابات روی میز است به یاد بیاورند ۶۰ سال است که این انتخابات انجام نمی‌شود و در بسیاری از موارد به نابودی آنها منجر شده و هم اکنون ۷۵ درصدمردم آمریکا می‎گویند جنگ بی‎فایده بوده این نشان می‌دهد مردم این کشور جنگ را کنار گذاشته‌اند و آمریکا به این خاطر نتوانست در سوریه جنگی را شروع کند و امیدواریم که گوش شنوا برای صحبت‌های جناب رئیس جمهوری باشد.

ظریف در پاسخ به این سوال که نشست ژنو در چه سطحی برگزار می شود اظهار داشت و آیا با رویکرد قبلی وارد مذاکره می شوند، اظهار داشت: ما به آنها اعلام کرده ایم که آن طرح به تاریخ پیوسته و باید با دیدگاه جدید وارد شوند و از نظر ما مذاکرات در سطح وزرا بوده و آنها در هر سطحی که باشند ما هم در همان سطح شرکت می کنیم.

 ظریف ادامه داد: برای رسیدن به فهم مشترک و اینکه چه روشی برای ایجاد اطمینان برقرار شود، و اینکه روی چه موضوعات فکر کنیم تا به روش مناسب مطرح شود، من و اشتون در جلسات شرکت می کنیم.

وی ادامه داد: مذاکره سخت تر از اعلام موضع است و من وارد کار دشواری شده ام و بار سنگینی روی دوش من است و انشاءالله با دعای خیر مردم این کار را به پیش ببرم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: نمی توان با کشورهایی که برخورد مناسب با ایران نداشتند، اعتماد کرد و الان آزمون تاریخی آنهاست که نوع روابط را مشخص کنند و اینکه آیا امکان دارد بی اعتمادی تمام شود. البته ما اراده سیاسی داریم و این فرصت را فراهم کرده ایم تا نوع دیگر از را به ایجاد شود.

ظریف افزود: ما آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم و اعلام کرده ایم که ظرف یکسال به اجرای مرحله نهایی برسیم و مذاکره را شروع کرده ایم که چند مرحله دارد که یکی از آنها مرحله پایانی برای اجرا است، البته کری گفته است که ۳ تا ۶ ماه زمان می برد و خانم اشتون هم گفته که ظریف خیلی پرانرژی است و فکر می کند که ما در اندیشه سریع به نتیجه رسیدن آن هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: من در پشت میز مذاکره به این نتیجه رسیده ام که همگی آماده رسیدن سریع تر به نتیجه هستند و مذاکره باید برای راه حل انجام شود، چرا که مذاکره برای مذاکره اعتمادسوز است و اشتون این واقعیات را باید باور داشته باشد و به سمت مذاکره برای راه حل برود. ما آمادگی سیاسی داریم و آنها باید اراده سیاسی داشته باشند. در زمانی زور قابل استفاده بود، اما در سال ۱۹۲۸ در قرارداد پاریس معروف به برایان_گلاک اعلام کردند که استفاده از زور در سیاست خارجی ممنوع شود، چرا که کارآمدی سیاسی اش را از دست داده و آنها باید ببیند که آیا عراق، افغانستان و ویتنام کافی نیست که نشانگر این است که جنگ در این کشورها به نتیجه نرسیده است و باید راه دیگری را در پیش بگیرند.

 وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: گروه ۳+۳ ادعا می کند که از طرف شورای امنیت به پای میز مذاکره می آید که ما به عنوان یک گروه با آنها مذاکره می کنیم آما آژانس نقش ایجاد اطمینان را دارد و می تواند تائید کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است البته بارها اعلام کرده است که برنامه ایران به سمت ساخت سلاح منحرف نشده است.  همکاری ما با آژانس باید مثل کمک باشد و فشار بر آژانس ابزار بهانه تراشی نباشد، چرا که ۸ سال تحریم و فشار را امتحان کرده اند و آژانس بین الملی انرژی اتمی باید در جهت اعتمادسازی فعالیت کند و نه برای فشار آوردن.   در جلسه آخر آژانس در وین نماینده ما با مسئولان آژانس مذاکره داشته و امیدواریم آژانس با نگاه معطوف به راه حل وارد مذاکرده شود، چرا که برنامه ایران کاملا قابل پیشبرد است.

 ظریف در پاسخ سوالی درباره اعتماد از دست رفته ایران طی 60 سال گذشته گفت: برخورد جدی با مسئله هسته ای باید در چهارچوب تغییر دیدگاه باشد و برای اعتمادسازی امری که در ۶۰ سال گذشته تخریب شده و در ۷، الی ۸ سال گذشته با فشار غیرعادلانه بیشتر تخریب شده سریعا بازسازی نمی شود اما شروع خوبی است که چگونه براساس واقعیت ها و نه فشار رژیم صهیوینستی عمل کند.

 219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    29 0
    انشالله موفق باشید دعای ما بدرقه راه شما عزیزان .
  • زارع IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    1 0
    اقای دکترظریف به نکات ظریفی اشاره کرده اندنباید مذاکرات زیاد طول بکشد زیرا هرچه مذاکرات بیشتر طول بکشد تحریمها اثر بیشتر ی روی اقتصاد ما میگذارد وفرصت بیشتری را برای غرب جهت اعمال فشار برمافراهم میکند .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    2 0
    ظريف جان واقعاً تو چه موجودي هستي! خدا خودت و خانواده ات رو حفظ كنه.
  • پسر شجاع IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    1) واقعا آدم از طرز فکر این دیپلمات لذت می برد. 2) دولتی که این فرد قدرتمند را خانه نشین کرده بود چه جوابی برای این اقدام خود دارد؟ البته با وزیر خارجه ای که دیپلم طبیعی دارد بیش از این هم نمیشد انتظار داشت. 3) ظریف برای ملت ایرات است و دعای ملت بدرقه راه اوست. امیدواریم همیشه در طریق صحیح و درایت باقی بماند.