عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی می‌گوید اولویت قائل شدن برای استخدام مردان مغایر با شایسته‌سالاری است.

فهیمه حسن‌میری: در ادامه اقداماتی که به منظور افزایش آمار ازدواج و همچنین بیشتر شدن جمعیت در نظر گرفته می‌شود، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در 50 ماده توسط نمایندگان مجلس تهیه شده است. این طرح دو ماده انتقادبرانگیز هم دارد؛ ماده 9 و 10. بر اساس ماده 9 "در کلیه بخش‌های دولتی و غیردولتی اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند است. به کارگیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط در صورت عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است." همچنین بر اساس تبصره یک این ماده: "مشاغلی از قبیل پزشکی، پرستاری، معلمی که به لحاظ ویژگی تفکیک جنسیتی وجود بانوان را در اولویت قرار می‌دهند از شمول این ماده مستثنی هستند و درصورت نیاز به اشتغال بانوان، اولویت به ترتیب با زنان دارای فرزند و سپس با زنان متاهل فاقد فرزند است."

همچنین در ماده 10 آمده است: " 5 سال پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، جذب افراد مجرد به عضویت هیات علمی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی و معلمین مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، ممنوع است. تنها در صورت نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط با تایید بالاترین مقام دستگاه، جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود."

این مواد نگرانی‌های زیادی را درباره تبعیضی که به این ترتیب نسبت به زنان و افراد مجرد ممکن است وارد شود به وجود آورده است چرا که اگر به این شکل تصویب شود افراد مجرد و به ویژه دختران مجرد در عمل از چرخه حضور در اشتغال و کارهای دولتی کنار گذاشته می‌شوند.

به گفته منتقدان این طرح، چنین تصمیمی به عنوان طرحی برای خانه‌نشین کردن زنان شمرده می‌شود و احتمال بروز عواقبی مانند ازدواج‌های صوری، افسردگی و بروز آسیب‌های اجتماعی گوناگون، به حاشیه رانده شدن و مهاجرت افراد مجرد به ویژه زنان و دختران تحصیل‌کرده را به دنبال دارد.

درباره این طرح و مواد بحث‌برانگیز آن، نظر لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی را پرسیدیم.

 خانم افتخاری، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده الان در چه مرحله‌ای است؟

این طرح پیش از این یک سال در کمیسیون بهداشت به عنوان کمیسیون اصلی مطرح بوده که چندان کارآمد نبوده و نیاز به بررسی و دقت بیشتری داشت و به کمیسیون فرهنگی آمد. در کمیسیون فرهنگی کارگروهی تشکیل شده و با حضور نمایندگانی از وزارت ارشاد، ثبت احوال و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال پیگیری این طرح هستیم و فعلا پیش‌نویس آن آماده شده است.

 در این طرح قرار است چه موضوعاتی مد نظر قرار بگیرد؟

طرح تعالی خانواده بیشتر حالت تشویقی و فرهنگ‌سازی برای تسهیل ازدواج و فرزندآوری دارد مثلا قرار است تسهیلاتی برای زنان شاغل در نظر گرفته شود.

همان مواردی که پیش از این هم مطرح بود مثل کاهش ساعت کاری زنان؟

در این طرح مزایای مختلفی در نظر گرفته شده مثلا این که گفته می‌شود باید امنیت شغلی مادران از قبیل حفظ پست سازمانی پس از پایان مرخصی زایمان و در حین شیردهی تامین شود ضمن این که در این دوران نقل و انتقال و تغییر شغل آنان ممنوع است مگر اینکه خود فرد متقاضی آن باشد. مرخصی شیردهی برای وضع حمل‌های دوقلو و بیشتر 12 ماه با استفاده از حقوق و فوق‌العاده‌های مربوطه تعیین می‌شود یا یکی دیگر از مواد این طرح این است که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفند بنا به تقاضای کتبی دانشجویانی که باردار یا دارای فرزند زیر پنج سال هستند با مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی آنان به مدت حداکثر پنج نیم سال تحصیلی شامل یک نیمسال قبل از زایمان و چهار نیمسال بعد از زایمان موافقت کنند.

به نظر شما با این طرح ازدواج و فرزندآوری افزایش می‌یابد؟

به هر حال باید برای این مسائل چاره‌ای اندیشید و نمی‌توان هیچ اقدامی انجام نداد اما موضوعی که وجود دارد و ما هم به آن اشاره کردیم این است که باید بررسی شود که مشکل ازدواج چیست تا بتوان برای آن کاری کرد و چنین طرح‌هایی بتوانند مفید باشند. مثلا این که در این طرح روی اشتغال تاکید شده و گفته می‌شود که اگر فرصت‌های شغلی را در اختیار مردان قرار دهیم می‌تواند به ازدواج و فرزندآوری کمک کند، باید بررسی شود که واقعا موانع تجرد و تمایل نداشتن زوج‌ها به داشتن فرزند بیشتر چیست؟ به نظر ما مقدار زیادی از این مسائل فرهنگی است و باید کار فرهنگی صورت بگیرد. مثلا این که چطور شد که خانواده‌ها به داشتن فرزند کمتر رو آوردند؟ به این دلیل که در آن زمان برای این کار فرهنگ‌سازی شد. الان هم به نظر ما باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و به همین دلیل قرار شده است از حوزه‌های علمیه در این راستا کمک بگیریم تا با کار فرهنگی، این باور در خانواده‌ها تقویت شود و فرزندان بیشتری داشته باشند.

 درباره مواد 9 و 10 این طرح که اولویت استخدام را برای مردان و همچنین برای افراد متاهل قائل است چه نظری دارید؟ این مواد با چه استدلالی در این طرح گنجانده شده‌اند؟

نظر طراحان این بوده که برای بالا بردن آمار ازدواج بهتر است فرصت‌های شغلی بیشتری در اختیار مردان قرار داده شود و به این ترتیب زمینه ازدواج فراهم شود. به عقیده آنها این کار به نفع زنان هم است و باعث می‌شود فرصت‌های ازدواج برای آنها هم بیشتر شود و آسیب کمتری ببینند. ضمن این که استدلال کرده‌اند می‌تواند انگیزه‌ای باشد که افراد متاهل شوند تا بتوانند به استخدام دربیایند.

 اما این کار باعث می‌شود زنان و افراد مجرد به ویژه دختران تحصیلکرده از اشتغال محروم شوند. این کار نوعی ظلم به آنها نیست؟ با شایسته‌سالاری که روی آن تاکید می‌شود منافات ندارد؟

بله ما هم مطرح کردیم در شرایطی که عرف نیست دختران بروند خواستگاری و مجبور به تجرد هستند، اگر امکان اشتغال را هم از آنها بگیریم دیگر چه چیزی برایشان باقی می‌ماند؟ به نظر ما هم چنین کاری با شایسته‌سالاری منافات دارد و نباید صرفا بر اساس جنسیت افراد امتیازاتی را برایشان قائل شد بلکه باید به توان و تخصص آنها اهمیت داد.

 فراکسیون زنان مجلس هم درباره این تبعیض نسبت به دختران اعتراضی داشته است؟

فراکسیون زنان وارد عمل نشد چون خود ما در کمیسیون فرهنگی نسبت به این مساله واکنش نشان دادیم و خواستیم که با دقت بیشتری این مسائل در نظر گرفته و بازبینی و اصلاح شود.

نسبت به عواقب احتمالی تصویب چنین طرحی کار کارشناسی انجام شده است؟

ما این را مطرح کرده‌ و خواسته‌ایم که ابعاد گوناگون این قضیه و تبعاتی که ممکن است داشته باشد در نظر گرفته شود.

یعنی این احتمال را می‌دهید که موضوع اولویت اشتغال برای مردان و افراد متاهل از این طرح حذف شود؟

این طرح در دست بررسی است و چیزی که فعلا مطرح شده این است که با دقت و کارشناسی بیشتری روی این مواد کار شود و خواسته‌ایم که به دیدگاه‌ها و اثرات آتی بعضی از مواد آن توجه بیشتری شده و پیشنهادات جایگزین برای آن در نظر گرفته شود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    57 7
    استخدام توی ادارات دولتی فقط یه نوع اولویت میخواد که همه میدونند.
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    36 1
    ما که تلف شدیم، حالا هر چی دلتون میخواهد طرح و بند و کمیسیون و تبصره و ماده و جلسه و بررسی و پیشنهاد و فوریت و ... بگیرین. خوشبحالتون که مشکل مالی ندارین
  • اهوازی IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    12 22
    در شرایط کنونی اولویت دادن به استخدام مردهای دارای فرزند و یا زنان دارای فرزند و سرپرست خانواده کار درستی است زیرا مرد همیشه نان آور خانواده بوده و اگر مردی با داشتن فرزند بیکار باشد و در مقابل دختر جوان شاغل آسیبی که به جامعه وارد میشود بیشتر از تبعیضی که گفته می شود خواد داشت پس بیایید کلی به مسائل نگاه کنیم و دنبال روی احساسات و شعار نباشیم
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      5 0
      اشتغال با سهمیه "کروموزوم ایگرگ"!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    6 9
    اين خانوم نماينده هم كه بعد چند سال پيگيري هنوز نتونستن كاري كنن بايد جاشون رو با يه آقا عوض كنن پس طبق همين قانونه
    • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      7 0
      نظر شما در مورد تمام مجلس ما که آقا هستند و "بعد چند سال پيگيري هنوز نتونستن كاري كنن" چیست؟
  • شهره A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    20 5
    این دیگه چه وضعشه؟؟!!؟؟هر روز یه برنامه رو میکنن که چطوری زنا رو از دور خارج کنن هیچکسم هیچی نمیگه!!!
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    18 37
    اقایون به خدا تمام مشکلات اجتماعی اعم از بیکاری کاهش جمعیت و فقر به خاطر استخدام بانوان در ادارات است . به خدا اگر به جای این همه کارمند زن مرد استخدام شده بودن الان نه دختر ترشیده مجرد داشتیم نه مرد بیکار مجرد 40 ساله نه جمعیت کاهش پیدا کرده بود چرا نمیخوای واقعیت رو بپذیرین که پیامبر (ص) هم یه چیزی می دونست که گفت زن باید مدیریت منزل و تربیت فرزندان رو به عهده داشته باشه حضور زن به جز موارد و ادارات خاص مخل نظم نوین رشد جمعیت است .
    • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      14 8
      مرد بیکار مجرد 40 ساله یعنی مرد ترشیده بی عرضه
    • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      6 2
      کاش می شد ما زن ها توی ایران به دنیا نیاییم تا جای شما مردها را نگیریم! کاش یک جایی از این کره خاکی به دنیا می آمدیم که احساس نصفه بودن که جدیدا زیادی بودن هم به آن اضافه شده را نداشتیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    23 4
    با این طرح های عجیب و غریبی که میدهید مثل طرح ازدواج با دختر خوانده باعث میشوید که جامعه دیر یا زود به بن بست برسد.به نظر شما کدوم خانوم حاضره که دختر ها رو دیگه به فرزند خواندگی قبول کنه؟بعد به فرض اگه خانمی به پسر خوانده خودش علاقمند شد میتونه طلاق بگیره بره باهاش ازدواج کنه؟ الان همین طرح استخدام متاهلها باز کلی دردسر برای مجردها بوجود می اورد ملاک استخدام باید تخصص باشد
    • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      10 0
      تخصص؟! ایران؟!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    15 11
    یه سوال پیش میاد: وقتی که نفقه و خرج زندگی با مرد هست و در شرایط بیکاری اگر زنان استخدام شوند مردها چگونه باید نفقه بدهند یا ازدواج کنند ؟ایا باعث کاهش ازدواج نمیشود؟اگر امکان دارد به این سوال جواب بدهید . به نظرم تناقض وجود داره
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    31 12
    یک دختر مجرد که به هر دلیلی هنوز ازدواج نکرده و بیکار تو خونه است اگر کارم نداشته باشه که خیلی اذیت میشه . ازدواج به خیلی از عوامل بستگی داره .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    3 22
    بنظرم مقداری تشویقی باشد. الان دانشگاه محل کارم بیشتر استخدامی ها مردان مجرد هستن و زنان. اکثرا کار ها را خراب کاری می کنند. باید مقداری اجباری برای افراد باشد. و الا کسی دنبال ازدواج نمیره
    • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      5 0
      "اکثرا کار ها را خراب کاری می کنند". یعنی با ازدواج، دیگر اکثرا کارها خراب کاری نمی کنند؟ کار بلد نبودن با ازدواج کردن یا نکردن، ربط دارد؟ این جوری که دیگر آموزش در مدرسه و دانشگاه لازم نیست. هر کسی به محض این که ازدواج کند، کار بلد می شود!
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    15 19
    ببخشید نفقه و هزینه زندگی با مرد بوده و هست الان هم که بیکاریه به نظر شما ایا منطقیه که کار رو به دخترا بدیم و از مردها توقع ازدواج و هزینه و...داشته باشیم؟بالاخره اگه که قراره خانمها کار کنند هزینه زندگی هم قانونا از دوش مردا باید برداشته بشه
    • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      19 7
      دوست عزيز مثل اينكه خبر نداري خيلي وقته كه بار هزينه هاي زندگي بدوش خانمهاي شاغل گذاشته شده ، نمي گم همشون ولي اكثريتشون كار مي كنن تا خرج خونه و كرايه خونه رو در بيارن، أقايون هم كه بيشتر ميرن دنبال اينكه زن كارمند بگيرن تا هم مجرد نباشن و هم كمك خرج زندگي داشته باشن، ديگه گذشت اون زماني كه فقط مردها نفقه ميدادند
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      8 2
      پس اگر هزینه به دوش خانومها است رسما هم از دوش مردها برداشته بشه تا مشکلی پیش نیاد و استخدام ها هم بر اساس تخصص و لیاقت باشه و جنسیت مطرح نباشه
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      5 2
      نفقه، مهریه و هزینه زندگی می خواهیم چه کار! حق و حقوق نصفه زن ها را با مردها برابر کنید. زن ها صدقه خور این چیزها نمی خواهند باشند و دارند مثل مردها کار می کنند که هزینه زندگی درآید. خانه داری و بچه داری هم که طبیعتا به دوش زن ها است و هیچ زنی هم خانه و بچه اش را ول نمی کند و به دوش مرد نمی اندازد که نصف کارشان با تو است!
  • يك ايراني IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    17 5
    اين روزها زن بودن دردسري شده است براي خودش!
  • سارا IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    19 8
    ببخشید تاوان کمبود شغل توی جامعه رو چرا باید خانم ها بدن؟؟؟؟؟؟ پس شایسته سالاری کجاست؟؟ شما اقایون محتم معتقدید اولویت اشتغال دارید؟ بسم الله.این گوی و این میدان. در مصاحبه ها و ازمون های استخدامی در کنار هزاران امتیاز جنسیتی که برای استخدامتان در نظر میگیرند با دختران و بانوان رقابت کنید. اگر شایسته ترید نوش جانتان اما اگر چنین نبود این دیگر زورگویی محض است که چون شما بعنوان یک اقا مسول معاش زندگی هستید باید به هر خانمی ترجیح داده شوید.
  • سحر IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    16 7
    ببخشید کاربری که دم از اسلام و دین می زنید میشه بفرمایید کجای دین اسلام اومده که مردان به سبب مسولیت اقتصادیشون در برابر خانواده از اولویت اشتغال برخوردارند؟ مگر نه اینکه خود دین ما این مسولیت رو بر دوش مردان گذاشته .اما در ایات قران در کنار ذکر چنین مسولیت هایی از حقوق برابر زن ومرد در کار و اشتغال یاد شده است مشکل کشور اول نبود شغل و دوم یک جامعه مردسالار ه که راه حل هر مشکل فرهنگی مثل ازدواج و اشتغال و کمبود فرزند رو فقط در خانه نشین کردن و محدود نمودن نان جامعه میبنه
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      6 10
      اعتراضی به کار خانومها نداریم میگیم شرایط برابر باشه مشکلی نیست فقط هزیته های مالی زسما و قانونا از دوش مردها برداشته بشه هر کسی وظیفه تامین خودش رو داشته باشه نه اینکه بگیم اقا وظیفه تامین مالی رو داره ولی اون یکی دیگه بره سر کار اون هم در شرایط بیکاری
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      7 1
      حقوق قانونی خانم ها هم با آقایان برابر شود نه این که نصف مردان باشد و بعضی جاها هم هیچ حقی نداشته باشند و بایستی از ولی مرد خود (شوهر، پدر، برادر، جد پدری و ...) اذن و اجازه داشته باشند.
  • رضاآنلاین A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    12 0
    کارکارکارکارکار....کجاست؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    4 0
    جالبه ما هنوز نتونستیم مشکل اشتغال رو برای نیمی از افراد جامعه ( خانمها ) حل کنیم اونوقت دم از افزایش جمعیت می زنیم . الان با 70 میلیون جمعیت تو کشور 35 میلیونش ( خانمها ) رو اضافی می دونن و میخوان یک جوری حق و حقوقشون رو ازشون بگیرن به بهانه های مختلف .اونوقت اگر همین جمعیت 2 برابر الان بود حتما دیگه رسما خانمها باید سرشونو میذاشتن و می مردن که یه موقع جای آقایون تنگ نشه ...