مولاوردی: کارهای زیادی در حوزه زنان روی زمین مانده است / حضور فعالان زنان در مراسم معارفه

امروز در مراسم معارفه معاون رییس‌‌جمهور در امور زنان، چهره‌های شناخته ‌شده‌ حوزه زنان از گروه‌های مختلف دور هم جمع شدند.

فهیمه حسن‌میری: مرضیه افخم، زهرا شجاعی، پروین داداندیش، زهرا اشراقی، فاطمه راکعی، سهیلا جلودارزاده، شهلا اعزازی، مینو مرتاضی، توران ولی‌مراد، الهه کولایی، منیژه حکمت، نرگس محمدی، حمیده مروج همسر دکتر عارف و بسیاری از چهره‌های شناخته شده دیگر و فعالان حوزه زنان امروز برای مراسم تودیع و معارفه معاون رییس جمهور در امور زنان به ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری آمدند؛ مراسمی که البته بدون رییس‌جمهور و با حضور محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور و حسین فریدون دستیار ارشد حسن روحانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پروین داداندیش، فعال حوزه زنان ضمن تشکر از مریم مجتهدزاده به عنوان معاون امور زنان در دولت دهم افزود: در انتخابات امسال برنامه‌ای حوزه زنان که رییس جمهور پیشنهاد داده بود مورد اقبال عمومی به ویژه زنان و دختران قرار گرفت و به زعم من امید و اعتماد زنان جامعه را در این دولت برای احقاق حقوقشان بالا برد.

او ضمن بیان این که انتخاب شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون جدید این معاونت با توجه به تخصص او در بحث حقوق سرمایه بزرگی برای فعالان حوزه زنان است، گفت: مطالبات بسیاری در حوزه زنان روی زمین مانده است که امیدواریم در دولت یازدهم این مطالبات شکل اجرایی به خود بگیرد.

داداندیش ادامه داد: ضروری است برنامه‌های رییس‌جمهور و وعده‌های ایشان را در بحث زنان محقق کنیم اما نباید تنها برای اجرای برنامه‌ها از معاونت امور زنان متوقع باشیم بلکه همه از جمله اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس و سایر فعالین باید حمایت ویژه‌ای در این حوزه به ویژه در بحث ساختار، اعتبار و تدوین لوایح داشته باشند.

این فعال حوزه زنان با خطاب قرار دادن معاون حقوقی رییس‌جمهور درباره تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: ما فعالان حوزه زنان خواهان این هستیم که در تدوین حقوق شهروندی به حقوق زنان نگاه ویژه‌ای شود ضمن آن که باید از هر گونه سیاسی و جناحی کاری دوری کرد.

او سپس پیشنهاد داد که معاون جدید از فعالان حوزه زنان و همه جناح‌ها استفاده کند چرا که تجربه فعالیت در حوزه زنان نشان داده برای فعالیت در این حوزه باید از هر نوع سیاسی‌کاری و جناحی کار کردن پرهیز کرد.

مجتهدزاده: تلاش‌هایمان را در 18 جلد منتشر کرده‌ایم

سپس نوبت مریم مجتهدزاده، معاون سابق رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده بود که در مراسمی که برای تودیعش برگزار شده بود، سخن بگوید. او در ابتدای سخنانش گفت: خدا را شاکرم که در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخی این کشور انقلابی توفیق خدمتگزاری بانوان را به من عطا کرد.

مجتهدزاده در ادامه با اشاره به تلاش‌هایی که در این مرکز برای حفظ شان زن مسلمان ایرانی انجام داده است، گفت: حفظ شان زنان ایرانی در منشور سند چشم انداز برنامه پنجم توسعه به خوبی ترسیم شده و نقطه ارتقای کمی و کیفی زنان در این سند مشخص شده است. تحکیم و تعالی بنیان خانواده به عنوان اصلی‌ترین نقطه تاثیر و تاثر جامعه است و ما به آن توجه ویژه کرده‌ایم و از ابعاد اجرایی آن نیز نباید غفلت کنیم.

معاون سابق رییس جمهور در امور زنان ادامه داد: براساس مبانی اسلام و تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان نظام، اصول حرکت خود را بر مبنای الگوسازی در سطح ملی و جهانی با تاسی از شخصیت حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) در حوزه تکامل زن و تحکیم بنیان خانواده تعریف کرد‌ه‌ایم.

او به رویکرد انتقادی این مرکز نسبت به نگاه غربی و پرهیز از انفعال در این زمینه در مرکز امور زنان اشاره کرد و گفت: حرکت در جهت ترویج نظریه‌های اسلامی و رویکرد انتقادی به نظریه‌های غربی در حوز‌ه‌ زنان یکی از اصول حرکتی مرکز امور زنان ریاست جمهوری بود و در این راستا بر تدوین اسناد راهبردی و برنامه‌های اجرایی تاکید ویژه کرده‌ایم و تلاش شده است تا برنامه‌محور، چشم‌اندازمحور و مساله‌محور عمل کنیم.

او همچنین با اشاره به اینکه چشم‌انداز حوزه زنان تدوین شده است، گفت: صیانت از شأن کرامت زن،‌ کمک به حضور فعال و موثر آنان در همه عرصه‌ها، استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان و بسیاری از مسائل دیگر از جمله اهداف برنامه‌ریزان بوده است.

مجتهدزاده با بیان این که مجموعه تلاش‌های این مرکز در 18 مجلد انتشار یافته است ابراز امیدواری کرد: اکنون که دنیا در نقطه عطف تحولات تاریخی است و زمینه پذیرش نگرش نو نسبت به زنان را دارد، امیدواریم با استفاده از ظرفیت همیاری نهادهای مختلف بتوانیم چهره‌ای از زن اسلامی را عرضه کنیم که الگوی سایر زنان جهان است، چنانچه این الگو را پیش از این نیز در دفاع مقدس ترسیم کرده بودیم.

معاون سابق مرکز امور زنان در پایان صحبت‌هایش گفت: ضمن طلب حلالیت از یکایک شما، انتظار دارم از این به بعد بیش از گذشته مرکز را یاری کرده و زمینه را برای ادامه برنامه‌های طراحی شده به سوی اهداف متعالی فراهم کنید و برای خانم مولاوردی هم آرزوی توفیق در انجام وظایف و مسئولیت‌هایشان دارم.

نهاوندیان: اعتدال در امور زنان یعنی اجتناب از افراط و تفریط

رییس دفتر رییس‌جمهور هم که به گفته خودش به جای دکتر روحانی در این مراسم حاضر شده بود، گفت: همزمان شدن این مراسم با عید قربان را به فال نیک می گیریم چرا که عید قربان اگرچه بزرگداشت یک تلاش ابراهیمی است اما در عین حال بزرگداشت سعی هاجر هم است و هر سال چند میلیون انسان به کنار خانه خدا می‌روند که تلاش هاجر را بین صفا و مروه تکرار و تقلید کرده و شخصیت این زن عفیف مهاجر مجاهد را گرامی بدارند.

محمد نهاوندیان ادامه داد: امروز هم مسئولیت معاونت زنان و خانواده را از دست بانویی پرتلاش و خالص گرفته و به دست بانوی تلاشگر و پرپشتکار دیگری می‌سپاریم که این نماد خوبی از سعی هاجر است.

او با اشاره به اینکه بودن من در این مراسم بدلی است و شایسته بود خود دکتر روحانی تشریف داشتند، افزود: آقای رییس جمهور مشتاق بودند که در آغاز این فصل جدید خدمت، خودشان تشریف داشته باشند اما از آنجا که در این روزها فشار کاری زیاد است این کار را به بنده محول کردند تا سلام ایشان را به جامعه بانوان ابلاغ کنم؛ با بیان این آرزو که در دوره خدمتگزاری دولت تدبیر و امید بتوانیم خدمت شایسته‌ای به بانوان این کشور کنیم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه عزم این دولت در خدمت به بانوان محدود به این معاونت نیست خاطرنشان کرد: مجموعه دولت خود را موظف به مردم ایران می‌داند؛ بانوانی که نیمی از جمعیت مردم ایران هستند باید خدمات بیشتری دریافت کنند تا کاستی‌های گذشته هم جبران شود.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه باید نهضت و حرکتی فراگیر در امور زنان و خانواده را شاهد باشیم عنوان کرد: این طور نیست که با نگاه گروهی بتوانیم این مهم را در تحول اجتماعی سامان دهیم، مهم است که معاونت زنان وظیفه خود را هماهنگی و ساماندهی بداند.

وی با اشاره به اینکه در امور زنان تصدی گری وظیفه دولت نیست، یادآور شد: اگر بتوانیم ظرفیتهای موجود را شناسایی کرده و آنها را به میدان بیاوریم و هم افزایی در این ظرفیت ها ایجاد کنیم در آن صورت به وظیفه خود عمل کردیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه اعتدال در امور زنان یعنی اجتناب از افراط و تفریط گفت: می دانیم که در حوزه زنان دیدگاههای افراطی وجود دارد باید مرز خود را با این دیدگاههای افراطی مشخص کنیم و در عین حال دیدگاههای تفریطی هم وجود دارد که از آن ضربه خورده ایم.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه اعتدال در تعامل هم امری مهم است، خاطرنشان کرد: معاونت امور زنان و خانواده مسئولیت بسیار بزرگی به دوش دارد تا بتواند با همه گروه ها و سلیقه ها یک رابطه تعاملی سازنده شکل دهد.

او با بیان اینکه بزرگترین خدمات را در تجربه اجتماعی سه دهه گذشته از برخوردهای کلیشه ای خورده‌ایم، گفت: هر وقت با برچسب‌ها درباره مردم قضاوت کردیم به خودمان و آنها آسیب زدیم، گروههای سیاسی و جمع های حرفه ای مرکب هایی برای روح انسان هستند اینکه با برچسب مردم درباره آنها قضاوت کنیم یک مرگ دینامیک است.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه در حوزه زنان کارهای زیادی باید انجام داد، افزود: پیچی که در آن هستیم را جز با همت، صبر و بردباری نمی توانیم پشت سر بگذاریم؛ کار در اصل دست خانمها است و ظاهر آن در دست آقایان است.

نهاوندیان در پایان حرف‌هایش گفت: در این مراسم ما با خانم مجتهدزاده خداحافظی نمی کنیم بلکه همچنان از خلوص، دانش، مشورت ایشان استفاده خواهیم کرد.

مولاوردی: تمام زنان ایرانی را از هر دسته و گروه به مشارکت می‌طلبیم

پس از سخنان نهاوندیان نوبت به شهین دخت مولاوردی رسید. او با بیان این که مدتهای مدیدی است که هدف اصلی نظریه پردازان علوم انسانی از طرح مفاهیمی چون حقوق بشر و دموکراسی، یافتن راه‌هایی برای عینیت بخشیدن به آن‌ها است، به نقش زنان در تحقق این آرمان‌ها اشاره کرد و گفت: زنان با داشتن مرزهای چندگانه در حوزه‌های توسعه بهداشت امنیت جهانی، محیط زیست و دموکراسی نقش پیشگام دارند و منظور این است که تنها نباید به آنچه به مسائل حوزه زنان مربوط می‌شود توجه کنیم.

مولاوردی با تاکید بر این که باید نشان دهیم که موضوعات مربوط به زنان موضوعات مجزایی نیستند بلکه جنبه‌هایی فراموش شده هستند، گفت: میزان حضور زنان و نحوه مشارکت آن‌ها از شاخص‌های توسعه انسانی است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه بدون مشارکت و توانمندی زنان نمی‌توان راه حل‌هایی برای مشکلات جوامع پیدا کرد افزود: میزان توسعه و عدالت جویی دولت‌ها با میزان توجه آن‌ها به عرصه زنان گره می‌خورد و به رغم پیشرفت‌هایی که در حوزه زنان شده اما هنوز کارهای زیادی در زمین مانده است.

او با اشاره به اینکه زنان با شیوه‌هایی آشکار با تبعیض و حاشیه راندن‌ها مواجه هستند افزود: زنان در تولید سهم برابری ندارند و هنوز در جهانی نابرابر زندگی می‌کنند. جهان اسلامی هم از این قاعده کلی مستثنا نیست و قوانین ناعادلانه و تبعیض آمیز از جدی‌ترین موضوعات در جوامع اسلامی است.

مولاوردی به مطالعات انجام شده در حوزه زنان در جوامع اسلامی در ۱۵۰ سال اخیر اشاره کرد و افزود: زن و اسلام از دغدغه‌های مهم روشنفکری دینی است و بازخوانی متون مقدس و شریعت و اندیشمندان تحول خواه روزنه‌ای را به سمت ما می‌گشاید.

او بر ارتقای حمایت و حفظ حقوق زنان و براساس موازین اسلام تأکید کرد و افزود: با وقوع انقلاب اسلامی و بعد از آن مجموعه رویکرد‌ها تحت تأثیر شرایط حاکم بر جامعه در حوزه زنان اتخاذ شد که مجموعه این رویکرد‌ها جایگاه دوگانه‌ای را برای زنان ترسیم کرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی در بحث آموزش زنان بسیاری از موانع برطرف شد گفت: در شاخص‌های بهداشتی و آموزشی زنان ما از زنان منطقه و برخی از کشور‌ها وضعیت بهتری دارند اما در سایر حوزه‌ها از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستیم.

مولاوردی چالش جدی در حوزه زنان را عدم دستیابی به فرصت‌های برابر در عرصه سیاست و اقتصاد دانست و افزود: در انتخابات اخیر که گفتمان اعتدال با شعار تدبیر و امید مورد اقبال دختران و زنان قرار گرفت شاهد فصل جدیدی از کتاب زندگی زنان هستیم.

او با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر زنان ما پوست‌اندازی کردند و تحولاتی را به خود دیده‌اند افزود: انتظار می‌رود زمینه‌های تحقق حقوق زنان متناسب با این تغییرات و تحولات فراهم شود.

مولاوردی که حرف‌هایش با تشویق‌های چند باره حضار همراه شد، با تأکید بر این که زاویه نگاه به نهادهای مدنی نیز باید تغییر پیدا کند و از حالت رقیب به رفیق درآید، افزود: نهادهای مدنی باید در کنار دولت نگریسته شود که البته لازمه آن این است که نگاه‌هایی که به دولت در میان نهادهای مدنی وجود دارد نیز مورد بازنگری قرار گیرد و سوءظن‌ها باید برداشته شود.

به گفته او با توجه به نقشی که نهادهای مدنی در تحقق مطالبات عمومی مردم دارند به حمایت از دولت نیازمندند و دولت نیز برای پیشبرد کارهای خود به نهادهای مدنی نیاز دارند.

مولاوردی همچنین بر همگرایی بین گروه‌های مختلف زنان تأکید کرد و افزود: به شدت به همگرایی نیازمندیم و تمام زنان ایرانی را از هر دسته و گروه به مشارکت می‌طلبیم و دست نیاز خود را به سوی همه آن‌ها دراز می‌کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان صحبت‌هایش از زهرا شجاعی، نسرین سلطان‌خواه، شهلا حبیبی، زهره طبیب‌زاده و همچنین مریم مجتهدزاده تشکر و قدردانی کرد و از مریم بهروزی و فریده ماشینی هم یاد کرد.


45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فردوس توسی A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    3 3
    موفق باشند
  • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    4 3
    چه اميدواركننده
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    5 6
    چون زنان وارد حوزه مردان شدند كارهايشان زمين مانده اگر برگردند سر كار خودشان همه كارهاي حوزه زنان انجام خواهد شد
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    4 3
    شما هم از روی زمین بر می دارید می زارید توی کمد !