بروز تندباد نمک در دریاچه ارومیه، یکی از هشدارهایی است که بارها از سوی کارشناسان محیط زیست درباره آثار خشک شدن این دریاچه مطرح شده است.

47234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    اون موقعی که کشاورزان منطقه داشتن چاه غیرمجاز می زدند، باید فکر اینجا را هم می کردند.
    • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      51 21
      احسنت؛ گل گفتی. جالب تر اینکه این کشاورزان زحمت کش هنوز هم بر چاه عمیق های خود اصرار می ورزند. کسی هم به فکر آزاد کردن آبهای پشت سدها نیست. شنیدم مردم تابستان می رفتن در همین سدها تنی به آب می زدند!
    • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      49 27
      اولا چند تا چاه میتونه اب این دریاچه به این بزرگی رو قطع کنه... و باعث خشک سالی بشه؟؟دوما قبلا منطقه بیشتر از حالا کشاورزی رونق داشت پس مصرف اب بیشتر بوده...پش چرا اون موقع خشک نشده..سو مدیریت رو گر دن مردم منطقه نندازید بهتره
    • مرتضی A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      70 6
      عزیزم شما چرا یک طرفه به قاضی میرید مگه فقط چاهها باعث خشکی شده. چرا اینهمه سد که زدند رو نمی گید.
    • محمدامیر IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      73 4
      بله درسته که چاه غیرمجاز تاثیر داشته ولی مطمئنا سدهای غیر کارشناسی تاثیر بیشتری داشته
    • اشکان IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      70 1
      آره دیگه وقتی مسئول کشور احمدی نژاد باشه: کشاورز بیسواد باید فکر تغییرات اقلیمی و سد سازی و مدیریت کشاورزی و منابع آب رو بکنه... سازمان هواشناسی و وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و محیط زیست بخورن و بخوابن
    • بچه خوی A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      26 28
      تخصیر تو نیس تخصیر ما مردم آذربایجانه که...
    • بهنام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      14 32
      فقط یه لحظه در نظر بگیر که 70 در صد کشورت بیابانه عزیزم بیااااابااااان.. این طوری که تو میگی یا باید از گشنگی میمردیم یا باید وارد کننده صرف بودیم و تولید و خود اتکایی و استقلالو میزاشتیم دم کوزه و آبشو میخوردیم
    • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      34 7
      برادر من مشکلات این دریاچه به این بزرگی فراتر از چاه زدن مجاز و غیر مجاز هست.یه چیزی بگو بعدا شرمنده مردم نشی
    • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      37 3
      عزیزم این طوفان ها به زودی به تهران و حتی مشهدم میرسه،جون هموطنات واست مهم نیست؟
    • ئ A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      27 0
      اگه آی کیو همه ملت به تو رفته باشه که طبیعی این وضع الان کشاورزان چاه میزدن اون مسئولینی که الکی پول میگردنو اونجا میچرنو وظیفشون جلوگیری ا کار همین کشاورزاست کجا بوودند ....اگه قرار بود مردم خودشون به خودشون تذکر بدن که دیگه تو الان وجود نداشتی و مملکتم نیاز به اینا نداشت ...تنها راه موفقیت مردم ایران اینکه هر کی هرکاری که بهش محول شده حالا تو هر حوزه ایی کار خودش انجام بده و انقدر به کار بقیه کار نداشته باشه که چشاش فقط کفشهای یکی دیگرو ببینه و هیچ وقت کفش خودش نتونه ببینه !
    • علی A1 ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      32 0
      نه داداش اون موقع که مسئولین آینده نگر داشتن جلوی تک تک رودخانه های منتهی به دریاچه سد می ساختن باید فکر اینجاشو میکردن.
    • بی نام A1 ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      19 1
      غیر از چاه ها آب های سطحی هم میره برای کشاورزی. داره مثل دریاچه آرال میشه که بخاطر کشت پنبه نابود شد.
    • ایمان IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      12 20
      موافقم ، بخش عمده حفاظت محیط زیست به مردم بومی برمیگردد.
    • مصطفی A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      19 4
      یعنی با دوتا چاه زدن دریاچه خشکید دوست عزیز مشکل جای دیگه ست.
    • رضا IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      21 3
      جناب بي نام حفر چاههاي غير مجاز انگشت كوچيكه سدهاي غير اصولي و هرزگونه رودهاي اطراف در ياچه اروميه در زمان دولت قبلي نمي شود
    • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      10 3
      شما چی می دونین همین جوری یه نظری می نویسی
    • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      20 0
      تنها چاه زدن کشاورزان نیست باعث این اتفاق شده بلکه زدن سدها ی بسیار که خودم شاهد انها بودم
    • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      23 2
      وقتی نمیدونی مسائل پشت پرده چیه پس حرف نزن. مگه سدها رو هم مردم منطقه احداث کرده اند.آنهمه سد را نمی بینی؟
    • nima A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      4 27
      يعنى آب شيرين به اين گرونى بره تو نمک ؟ دبى درياى رو خشک ميکنه برج ميسازه اونوقت ما زمينو آب هدر بديم درياچه نمکو نجات بديم. بهترين فرصت براى بهره بردارى از زمينهاى خشک شده درياچه هستش
    • رحمانيان A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      4 8
      در حالي كه كشور بويو از طرف امپراطوري هان تهديد ميشه و انواع و اقسام تحريم ها هم براش در نظر گرفته و شديدا ً به نمك نياز دارند ، در راستاي كشورمداري كشورهاي دوست و نيازمند ، مازاد نمك طبيعي درست شده را به آنجا ارسال كنيم
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      8 25
      فکر نکنم فاجعه ای در راه باشه.همیشه که باد نمیاد. در ضمن میدونید 8 میلیارد تن نمک چقدر برای کشور سود آوری داره؟؟
  • مهدی IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    25 4
    به آرزویتان رسیدین
  • بی نام CN ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    14 18
    باید کلیه چاه های غیر قانونی تا شعاع چند کیلومتری رو مسدود کنن... همه کشاورزا رو ببندن به درختای اطراف دریاچه تا تندباد نمک بخورن و صفا کنن...
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      4 0
      پس باید تمامی کسانی که پشت پرده دارن سود خودشونو میبرن هم ببندین درخت اونایی که سد میزنن رو میگم
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    20 1
    ای بابا همه بلدن فقط هشداربدن خوب یکی هم عمل کنه....
  • یکی A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    11 16
    حالا همین کشاورزها و مردم محلی که بدلیل مصرف بی رویه و زدن چاه های غیرمجاز عامل خشک شدن دریاچه ارومیه بودند ، پا میشن به بهانه خشک سالی راه میافتن میرن شهرهای دیگه ، اونوقت اونجا رو هم به خاک سیاه مینشونند
  • اوجان اوغلی IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    30 8
    اون موقع که بیخودو بی جهت سد ساختن باید فکر اینجارو میکردن هرچند هیچوقت به فکر آذربایجان نیستن بترسید از فریاد سر ایران . .
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    10 3
    حالا كشاورزان جواب دهند كه برداشت بيش از اندازه آب توسط آنها اينقدر درآمدزايى كرد كه طوفان نمكى ايجاد شود؟ نمى شد محصولى بكارند كه آب كمترى بخواهد؟
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    22 1
    دیگر مناطق شمالی ایران از تبریز گرفته تا زنجان و قزوین و تهران و مشهد غیر قابل سکونت خواهد بود باور کنید تا 10 سال آینده 50 درصد این مناطق بیابان خواهند شد
  • محسن IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    29 1
    تهرانی ها هم منتظر باشن...
  • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    4 22
    یک کارشناس محیط زیست گفته بود تلاش برای احیای دریاچه ارومیه بی فایده است اگر همه سد ها را هم باز کنید ممکن نیست دریاچه احیا بشه واگر هم احیا بشه کشاورزی و زندگی مردم اونجا نابود خواهدشد. برای جلوگیری از طوفان نمک بهتره نمک دریاچه را استخراج کنید و بفروشید.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    15 14
    متاسفانه دوستان چاه غیر مجاز حفر کرده اند با اب دریاچه ده ها برابر کشاورزی را توسعه داده اند و میگویند تعطیل نمیکنیم بعد میفرمایند چرا دریاچه را شما تهرانی ها خشک کرده اید؟؟؟!!! عجب! سوال اساسی:اب دریاچه را چه کسانی مصرف می کنند؟ جواب این سوال راه حلی برای نجات دریاچه است.
  • بیطرف A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    20 5
    عجب!!!.. پس میشه با حفر چاه عمیق بزرگترین دریاچه کشور رو هم خشکوند!!!..جان من فقط یه لحظه تصور کن که دریاچه ارومیه که مساحتش شاید بزرگتر از شهر شما باشه چطور ممکنه با حفر چاه روستاییان خشک شده باشه؟!
  • وحید IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    16 0
    از ماست که بر ماست
  • مریم IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    28 0
    من خودم از اهالی ساحل دریاچه هستم تند باد نمک دیروز خیلی شدید بود در ضمن جناب بی نام کشاورزان و اهالی منطقه هیچ تقصیری در وضعیت اسفبار دریا چه ندارن بلکه خودشان قربانی بی سوادی وبی مسئولیتی کسانی شدن که محیط زیست که هیچی زندگی سه میلیون ادم براشون هیچ اهمیتی نداشت و منافع مالی خودشون رو در احداث هر چه بیشتر سدها وفروش اب این مردم میدیدن مقصر کسانی هستن که وقتی اعتراض مردم بومی استان را دیدن به جای حل مسئله قضیه رو سیاسی کر دن ومعترضین رو مخالف نظام دونستن مقصر مجلسی هست که با فوریت نجات دریاچه مخافت کرد شمایی که اطلاعات ناقصی در این زمینه دارید بهتر است قبل از اظهار نظر کمی مطالعه کنید
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      5 6
      از اونها اب نخرید تا اب به دریاچه برگرده
    • محمدازساری A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      4 0
      من هم بانطرمریم خانم کاملاموافقم چندسال پیش توبهشهراومدن مجتمع پتروشیمی بزنن طرفدارهای محیط زیست وماکه بومی این طرفهاییم اعتراض کردیم امابه جایی نرسیدوتازه ماشدیم مخالف توسعه وپیشرفت ولی الان درمیانکاله شاهدآلودگی نفتی هستیم بی نام واقعابقول مریم خانم وقتی اطلاعاتی دراین باره نداری نظرنده
  • محمد IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    22 0
    اون کشاورز گناهی ندارد مسئولی در این زمینه تحصیل کرده باید جلوی اینها میگرفت زمانی هم که مردم اذربایجان فهمیده بودند و راهپیمایی میکردند مسئولین بی توجه بودند ..............................
  • بی نام US ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    19 0
    دوست من دیواری کوتاهتر از دیوار کشاورزا پیدا نکردی؟این چه حرفیه؟شما سواد کافی نداری اشکالی نداره،خب عقلت به کار بگیر،خودت نزن به خواب مشکل دریاچه ارومیه چاه های مجاز و غیر مجاز نیست،مشکل از جای دیگه اس.
  • باربارا IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    20 2
    آخه خشک مغزی تا کی و تا کجا؟ نابودی دریاچه ارومیه (و همچنین دریاچه پریشان، بختگان، مهارلو و هامون) به نفع چه کسانی ست؟! این یک فاجعه ملی ست و هیچکس عین خیالش هم نیست. ایرانی را چه شده است؟
  • منطقی A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    9 12
    مردم رو الکی احساسی نکنید...وقتی که کشاورزان بالا دست دریاچه به شدت برداشت غیرمجاز از آب های زیر زمینی دارن (بخصوص چند سال اخیر) انجام میدن دیگه اقیانوس آرام هم که باشه معلومه خشک میشه...در اون چاه ها رو ببندید اگه ندیدید دوباره دریاچه جون گرفت!!میتونید عکس های گوگل ارث رو ببینید تا حرف منو قبول کنید.
  • بی نام DE ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    19 1
    عزیز وطن, قریب وطن, بینوا وطن
  • مهندس IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    17 1
    امیدوارم آقای احمدی نژاد هم این فصاحت که بی توجهی دولت ایشون هم کمک زیادی به اون کرده رو ببینن. البته نرود میخ آهنین در سنگ.!!
  • دانشجوي دكتراي محيط زيست A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    6 8
    اين تند بادها مشكلات روي زمين را نشان مي دهد . در زير زمين هم مشكل بزرگتري وجود دارد و آن هم نفوذ آب شور به سفره هاي زيرزميني در اثر برداشت غير مجاز آب است. الان هم چاره كار تعطيلي كل چاههاي غير مجاز و انتقال آب از ساير مناطق صرفا براي كشاورزي و صنعت است نه براي پر كردن درياچه!!!
  • هیرون A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    15 2
    ما همه ی مردم ایران از همه ی هموطنان عزیزمون در آذربایجان ها و اردبیل و کردستان درخواست میکنم که همراه با هم این مشکل رو حل کنیم..قدم اول همراهی مردم در کنار مسولین هست
    • از تهران IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      10 0
      قبلا هم در مورد زدن سد و چاه عميق با مسولان همراهي كرديم كه به اين روز افتاد درياچه خوشگگگگگگگگلمون
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    18 1
    سایت ناسا رو ببینید (state of flux)گویای همه چیز است .تورو خدا زنگ خطر رو بصدا دربیارید در یاچه ارومیه داره میمیره
  • جمال IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    5 49
    خدايا اين درياچه اروميه را خشك كن تا از دستش راحت شيم.نميدونم حالا فقط مشكل جامعه ما شده درياچه اروميه؟
    • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      25 2
      پس مشکلات مملکت چیه ؟؟؟ فقط باید برای شکم فکر کنند ؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      20 1
      امارات داره 500 میلیارد دلار خرج میکنه دریاچه مصنوعی بسازه ما برای از بین رفتن ی سرمایه ملی و خدادادمون دست رو دست میذاریم و نگاه میکنیم! وااصفا براین مسئولین
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      1 8
      اب این دریاچه صرف شکم شد و محصولات کشاورزیش رو فروختن و پولش رو به جیب زدن کخ اینطور شد عزیز من
    • باربارا IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      6 0
      خدا شفا بده!
    • محسن A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      13 0
      انشالله همین نمکاش بره تو ریه خانوادت تا بفهمی چی داری میگی
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    4 25
    این تند بادم نیست ها. مثل اینکه تا حالا طوفان و تندباد ندید. بعد از کجا معلوم نمکه اینها؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    18 0
    غیر از این ساخت و ساز بی رویه سد هم مزید بر علت شده و همچینین جاده ای که از وسط دریا کشیده شده
  • غلام رضا IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    15 1
    مردم کشاورز منطقه تقصیری ندارند این وظیفه مسئولین متخصص! بوده که امروز و رهایی از مشکلات امروز را دیده اند نه فردا را.
  • افشين A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    10 3
    تمام اين اتفاقات ناشي از افزايش بي رويه ي جمعيت و به تبع اون افزايش تقاضاي آب هست.جلوي اين فرآيند رو نميشه گرفت،مگر با بازكردن سدها ،كه در اين صورت مردم اون منطقه آب براي خوردن هم نخواهند داشت.مسأله ي ديگه اي كه هست اينه كه بزرگترين بحراني كه آينده ي ايران و ساير كشورهاي خاورميانه رو به شدت تهديد مي كنه ،مشكل كم آبي و پايين آمدن سفره هاي آبهاي زيرزميني هست كه اتفاقاً ساكنان كنوني ايران و نسل فعلي در اين مورد بسيار خوش شانس اند،ولي واي به حال نسلهاي آينده.اين بحران بزرگي است كه متأسفانه در طرح كنوني براي افزايش جمعيت ايران اصلاً لحاظ نشده.اين كشور نهايتاً گنجايش 30 ميليون جمعيت را داره نه بيشتر .
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    8 3
    اگر آب سد ها را به سمت دریاچه سرازیر کنند باعث می شه املاح دریاچه به عمق نفوذ و همه ی منابع زیر زمینی شور و بشه. تالاب میقان اراک هم دچار همین شد. وقتی در اثر سیل، تالاب پر شد، همه ی چاه های آب تا فاصله 60 کیلومتری شور شدن.آب باید از سمت سفره های زیر زمینی به سمت دریاچه بره نه اینکه آب های سطحی رو به دریاچه بفرستین و با اون بخواین به سفره های زیر زمینی کمک کنین این باعث شور شدن آب ها می شه. فرستادن آب از سمت سفره های زیر زمینی به دریاچه هم راهی جز بستن چاه های اطراف نداره. با اینکه این کار علمی ترین کار ممکنه ولی با این وضعیت بارندگی،بعیده جواب بده.فاتحه ی اون دریاچه رو باید خوند و فکری به حال اراضی اطراف اون کرد.این همثل قضیه دلاره، نباید بالا می رفت،حالا که رفت،دیگه نمیشه مصنوعی پایین آورد
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      2 4
      متاًسفانه همينطوره.تنها راه نجات درياچه ي اروميه با توجه به كمبود ريزش هاي جوي ،ايجاد ابر مصنوعي و باران مصنوعي هست كه بشر تاكنون به اين دانش دست پيدا نكرده.بارورسازي ابرها هم با توجه به نبود ابر كارايي لازم رو نداره.
  • icanoon IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    11 0
    بلاخره کی این مشکل دریاچه ارومیه حل می شه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      4 5
      وقتی دوستانی که چاه غیر مجاز دارند و توسعه کشاورزی میدهند تغییر تفکر بدهند
    • حالااااااااااا IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      3 5
      فردا ساعت 5
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    7 3
    لطفا زمین های زیر کشت 20 سال پیش را با الان مقایسه کنید و تصاویرش را بذارید تا ملت ببینند چگونه دوستان با توسعه کشاورزی دریاچه را نابود کرده اند و الان هم دیگران را مقصر میدانند
  • موسی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    7 1
    هان ! چی شد قرار بود از رودخانه ارس به دریاچه آب برسانند ! بخاطر این هم برخی سیاستمداران پز اصلاحات میدادند خرتون مثل اینکه از پل رد شده دیگه سونامی نمک بیاد کل استان و برخی استانهای همجوار را بگیره و کشاورزی که مهمترین صنعت اقتصادی منطقه است را فلج کنه ،ارتباطی به شما نداره شاید اینطوری باشه ولی بدانید روزی جواب اینهمه اهمال کاری را خواهید داد ................................
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    17 0
    حالا دریاچه ارومیه انتقام خود را خواهد گرفت انشالله
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    2 5
    دوست عزیزی که چاه زدی و اب دریاچه رو داری مصرف میکنی نمیدونم کدوم شهر زندگی میکنی تهرانی شیرازی سیستانی هر کجا هستی بله با شما هستم که با اب دریاچه داری کشاورزی می کنی هر جا که زندگی میکنی کاری ندارم کجا هستی مشهدی یزدی نمیدونم کجایی لطف کن اب دریاچه رو پس بده با تشکر