قرنطینه در قرنطینه/لب بام حفاظت از نباتات

اگر طی سال های اخیر گلایه کشاورزان و واردکنندگان از کمبود پست های قرنطینه و ضعف شیوه های مقابله با آفات وارداتی بوده، حالا بخشی از وارکنندگان چوب و پیاز گل نسبت به سخت گیری های بی اندازه معاونت قرنطینه سازمان حفاظت از نباتات معترضند.

وظایف سازمان حفظ نباتات بدین شرح است:

1- مبارزه با آفات و بیماریهای عمومی نباتات و آفات و بیماریهای قرنطینه ای داخلی به تشخیص شورای حفظ نباتات و تصویب وزارت کشاورزی به هزینه دولت و به طور رایگان .

2- مشارکت در امر مبارزه با آفات و بیماریهایی که جزو آفات عمومی نباتات منظور نشده ولی وزارت کشاورزی مبارزه با آن آفت را همگانی اعلام کند .

3- صدور پروانه فعالیت و نظارت بر کلینیکهای گیاهپزشکی ، فروشگاههای سم

4- اجرای قوانین قرنطینه نباتی در مبادی ورود کالا و بررسی محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی و صدور مجوز ورود یا ترانزیت محصولات کشاورزی و یا صدور گواهی بهداشت نباتی جهت محصولات کشاورزی صادراتی

5- اجرای محدودیتهای قرنطینه نباتی جهت جلوگیری از انتشار آفات و بیماریهای قرنطینه ای

پیش از این کارشناسان کشاورزی تاکید داشتند که راهکارهای ارائه شده از سوی سازمان حفظ نباتات کارایی چندانی ندارند چنانکه تله‌ها و چسب‌های نصب شده توان مهار بیش از ۳۰ درصد آفات را نداشته و سموم هم که اغلب از نوع چینی بوده و فاقد کارایی لازم است، علیرغم افزایش تعداد دفعات سمپاشی، این اقدام حاصلی جز آلوده کردن میوه، آب و خاک ندارد.

همچنین از کمبود پست های قرنطینه در مبادی ورودی کشور گلایه می شد. حالا گویا معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات از لب دیگر بام افتاده و چنان سخت گیری ها را افزایش داده  است که برخی از واردکنندگان چوب و پیاز گل لاله و بنسای در تماس با خبرآنلاین گفته اند که این سخت گیری ها بیش از آن که فنی باشد، بدل به سخت گیری های بوروکراتیک و خسته کننده شده تا مراجعان خسته و ناکام، از امر واردات مایوس شوند. به اعتقاد این عده، ضوابطی برای واردات نباتات لحاظ می شود که گاه در قوانین قرنطینه نیز وجود ندارد و همین امر گاه شبهه برقراری تبعیض میان واردکنندگان را ایجاد می کند.

خبرآنلاین در انتظار دریافت و انتشار پاسخ معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات به این گلایه هاست.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =