دکتر سوسن شریعتی، روزنامه نگار و پژوهشگر درباره کتاب «حسین وارث آدم» نوشته دکتر علی شریعتی و شباهت ها و تفاوت های آن با کتاب‌های «شهادت» و «پس از شهادت» در گفت و گویی سخن گفته است.

سوسن شریعتی درباره مشخصات حسین وارث آدم در مقایسه دو کتاب دیگر می گوید: « حسین وارث آدم را باید پیش شرط فهم کتاب شهادت و پس از شهادت دانست. حسین وارث آدم ، متاثر از «زیارت وارث» استخراج نوعی فلسفه تاریخ است: جنگ مذهب علیه مذهب است. نه گفتن به همه جلوه های قدرت که او سه گانه اش می خواند. به ارث رسیدن یک پرچم. می گوید نام علمی اش وحدت یا پیوستگی تاریخی است.»

شریعتی در ادامه می گوید: «در شهادت به مساله مردن در عصر نتوانستن و غلبه نیافتن می پردازد و اینکه شهید با مرگ خویش اگر چه بر دشمن پیروز نمی شود اما می تواند رسوا کند؛ بحث افشا کردن است؛ شریعتی استراتژی حمزه ای را از استراتژی حسینی تفکیک می کند؛ در این دو تاست که تفکیک شریعتی از دیگر پروژه های توجیه عمل مسلحانه در آن سال ها و تمایز آن روشن می شود؛ از جمله با تفسیر صالح نجف آبادی که شهادت حسین را معطوف به کسب قدرت می داند. در میان گروه های چریکی آن زمان هم این بحث بوده است: عمل مسلحانه همچون تاکتیک کسب قدرت یا همچون رد تپوری بقا، تاکتیکی برای شکستن تور اختناق از سوی پیشگام قدرت یا...»

وی با بیان این که در چنین فضایی تفسیر شریعتی قابل توجه است، توضیح می دهد: «انتخاب مرگ به قصد افشاگری در ادامه استراتژی آگاهی بخشی. از همین رو کار زینبی و حسینی را در ادامه هم می داند. می گوید کسی که برای کسب قدرت می رود با خانواده و بچه نمی رود. کسی که با نیت کسب قدرت به مصاف می رود می داند که با هفتاد نفر نمی توان با یک لشکر رو به رو شد.حتی مهم تر از شهادت به نیمه تمام گذاشتن حج اشاره می کند که نوعی گشودن قبله دیگری است. اینها بحث هایی است که در شهادت و پس از شهادت مطرح می شود .»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    26 5
    دربرخي مواردمساله عاشورا در ايران از اصل و هدفش دور شده. طرف هزار گناه ميكنه بعد ميره نذري ميده و علم بلند ميكنه! اسايش همسايه ها هم كه حتما بايد سلب بشه بي برو بركرد! خيلي مسائل ديكه هم هست كه نميشه كفت. اما سوال اينجاست كه دليل عدم روشنكري در اين رابطه جيه؟!
    • الیمی A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      35 1
      دلیل کاملا واضحه . ما قرآن نمی خونیم . یا اگه می خونیم فکر می کنیم شوخی گفته خدا ........... کدام یک از ما زکات می دیم ........ با این بانکهایی که داریم هم ربا می گیریم هم ربا می دیم ............ محیط کار هم که دیگه نگو . وقتی محیط دانشگاه زیرآب زنی باشه دیگه وای به حال جاهای دیگه هر چند که بابت محیط دروغ و ریا و زیر آب زن محل خدمت من نزدیک بود مریضی قلبی بگیرم ............. هر کس که وظیفش رو به خوبی انجام بده اون رو احمق می پنداریم........ هر کس دروغ بگه اون رو زرنگ و باسیاست می دونیم ....... وقت درست شدن ما کی هستش ؟ هر کس پول بیشتری داشته باشه قابل احترام تر هستش پیش ما .....کی میخواهیم وقتی بیمارستان بریم با احترام باهامون برخورد کنند ؟ و ....
  • الیمی A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    16 7
    سلام . به هیچ عنوان امام حسین برای کسب قدرت قیام نکرد . واقعه تاریخی و بزرگ حضرت مسلم در خانه هانی نشان داد که اهل بیت (ع) دنبال کسب قدرت نبودند بلواقع در مکتب متعالی شیعه ارزشهای اخلاقی بالاتر از هر چیز دیگر است . تمام بزرگی واقعه کربلا و راز ماندگاری آن ، این بود که هیچ منیتی در آن دیده نمی شد .
  • مجید A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    45 7
    سلام برحسین
    • علیرضا A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      40 6
      آخه ازخدا بی خبرچرامنفی میدی مگه تویهودی هستی نامسلمان این چه کاریه که میکنی
    • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      17 13
      عليرضا خان اينا هم بدون شك مسلمانن. كارشون خيلي ناراحت كنندست اما دليلش افراط و تندروي بعضي اقايون و وارونه جلوه دادن واقعيات اسلام با اعمالشونه و عدم روشنكري در خصوص دين واقعي و عدم ايستادكي در مقابل خرافه كرايي و حرف هاي بيخود بعضيها بخصوص در هشت سال اخيره. هميناست كه بعضي ها رو خيلي از دين دور كرده.
    • مجید IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      21 4
      اقای بی نام اخه سلام بر حسین افراط است ؟ چرا نمی گویی انکه منفی داده افراط می کند خدایا ما را از شر افراط و تفریط بر هذر دار
    • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      13 3
      سلام بر حسین یعنی باید به فکر یاری حسینهای زمان باشی نه اینکه با محرم سلام کنی و با صفر خداحافظی
  • حمید آجرلو A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    5 3
    کتاب «عاشورا»ی علی صفایی حائری به نظر بنده جامع ترین و کاملترین تعریف رو از هدف امام حسین ارائه میده. در این کتاب هم نظر مرحوم مطهری و هم نظر مرحوم شریعتی (البته بدون اشاره صریح به نامشان) نقد شده و در پایان جمع بندی خوبی ارائه شده. پیشنهاد میکنم حتما این کتاب رو بخونید. 70 صفحه هم بیشتر نیست. انتشارات لیله القدر
  • الیمی A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    4 5
    منشور مکتب متعالی و جهانی شیعه : حضرت علی برای گرفتن حقشان از باطل کمک نگرفتند 2 - حضرت علی تمام تمرکزشان بر درون بود تا بیرون (جامعه مسلمین) 3 - حضرت مسلم نشان دادند ارزشهای اخلاقی از همه چیز بالاتر است :::::::::::::::::::::::::::::::::: بر این سه اصل هر سیستم اجتماعی ، اقتصادی و ... قابل اصلاح است . هر مفسده ای که مد نظرتون بود بگید تا من بر این سه اصل راه حلش رو بهتون بدم . با تشکر
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    8 1
    سلام برحسین یعنی سلام برتمامی انسانیت وعقلانیت وآزادگی پس همه پاکزادگان وانسانهای اصیل میگویندسلام برحسین شهیدعلیه السلام
  • معرفت IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    2 0
    آقاي بي نام با عرض سلام اولا در اين كارها به راحتي نمي شه نظر داد و حكم كرد چون عزاي امام حسين به شكلي است كه شما نميتوني كسي را حتي فاسد ترين افراد را از مجلسي يا هيئتي يا از دسته جات بيرون كني كه همگي داستانهاي مختلف در اين زمينه را شنيده ايم مانند رسول ترك و..... ولي نمي دونم چرا باز هم اينهمه ايراد ميگيريم بابا ما بايد نيت و رفتار خودمان رو اصلاح كنيم آقاجان چه كار به كار ديگران داريم بيائيد خودمان را اصلاح كنيم آيا روز قيامت از ما خواهند پرسيد كه فلاني چرا در فلان مراسم شركت كرد خوب نخواهند پرسيد ولي به جاي آن خيلي سئوالها از ما خواهند كرد كه به فكرش نيستيم