موزه‌ای که مغازه دست‌فروش‌ها شده است

ایسنا نوشت:

موزه استاد علی‌اکبر صنعتی حالا نه‌ تنها باید درد بی‌توجهی متولیانش، یعنی سازمان میراث‌ فرهنگی و هلال‌ احمر را بر دوش بکشد، بلکه مدتی است انبار دست‌فروش‌های میدان امام خمینی (ره) شده و کاربری جدیدی گرفته است و معلوم نیست در ‌‌نهایت، چه بلایی بر سر مجسمه‌های این موزه بیاید که بنای آن هم یک اثر ثبت ملی است.

 موزه استاد علی‌اکبر صنعتی حالا به مغازه‌ای تبدیل شده است که هر روز صبح، در آن باز می‌شود، کالاهایی از انبار مغازه بیرون آورده و برای فروش عرضه می‌شوند؛ اما کاش حکایت موزه استاد علی‌اکبر صنعتی به همین‌جا ختم می‌شد، ‌ به‌نظر می‌رسد ساختمان موزه به انبار دست‌فروش‌ها تبدیل شده، انباری که درِ آن همیشه باز است و به‌راحتی می‌توان به آن رفت‌وآمد کرد.

هرچند دست‌فروش‌ها به این‌که عکسی از آن‌ها گرفته شود واکنش دارند و خود را عضوی از هلال احمر معرفی می‌کنند، ‌اما آیا در این شرایط، مسئولان به مجسمه‌های ارزشمند باقی‌مانده از استاد صنعتی توجه دارند که پس از سال‌ها لرزش روزانه زمین براثر عبور مترو، حالا باید حضور دست‌فروش‌ها را نیز تحمل کنند.

موزه‌ استاد علی‌اکبر صنعتی

حدود یک سال پیش، امیدهایی برای بسته شدن تفاهم‌نامه میان سازمان میراث فرهنگی (به‌عنوان متولی بنای تاریخی) و سازمان هلال احمر (به‌عنوان مالک موزه علی‌اکبر صنعتی) و حتی اختصاص اعتباری به این بنای تاریخی ایجاد شد که ظاهرا اکنون و با تغییر مدیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، بار دیگر‌‌ رها شده است.

ساخت بنای موزه استاد صنعتی همزمان با احداث میدان توپخانه در سال ۱۲۸۴ هجری قمری به‌دستور میرزا تقی‌خان امیرکبیر آغاز شد. طبقه نخست این بنا که در دوره رضاشاه، اصطبل و طبقه دوم آن هم مکان استراحت او بوده است.

در آن زمان که استاد علی‌اکبر صنعتی توانست از این ساختمان به‌عنوان کارگاه و بعد‌ها به‌عنوان محلی برای نصب آثارش استفاده کند. به این ترتیب، این ساختمان به موزه تبدیل شد و بعد از انقلاب نیز به جمعیت هلال‌ احمر ایران تحویل داده شد. بعد از آن، به‌مرور مردم برای دیدن آثار موزه به این بنا آمدند، اما از اوایل سال ۱۳۸۵ حرف و حدیث‌هایی درباره‌ وضعیت نابسامان این بنا و در معرض خطر بودن آثار موجود در آن شنیده شد، ‌در طول این سال‌ها بنا به درخواست هنرمندان مجسمه‌ساز، چندبار موزه برای مدت کوتاهی بازگشایی و دوباره بسته شد.

 علاوه بر نگرانی‌هایی که درباره حفظ آثار استاد علی‌اکبر صنعتی وجود دارد، باید توجه کرد که پس از تخریب قسمت‌های قابل توجهی از میدان توپخانه، ساختمان موزهٔ صنعتی، تنها بازمانده از این میدان قدیمی شد و به همین دلیل، این ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمانی US ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    این هم هنر ما ایرانیان است که این طور از داشته هایمان خوب نگهداری می کنیم . موزه ارزشمندی را تبدیل به خرابه و اشغال دانی می کنیم و شعار هم می دهیم . فقط یک بار اگر یکبار مجسمه ها و کارهای ارزشمند استاد صنعتی را از نزدیک در این موزه اگر می دیدید / دلتان آتش میگرفت . افسوس و هزاران افسوس از این بی مهری ها ///////////////////////////////////////////////////////////////////