مسجد سلیمان؛ فقیرترین شهر ثروتمند ایران! چرا؟

پنج‌شنبه گذشته به منظور ارایه‌ی یک کارگاه آموزشی برای آموزگاران مدارس ابتدایی و متوسطه شهرستان مسجدسلیمان به خوزستان رفته بودم. یادداشت پیش رو، حاصل برخی از مشاهدات و دریافت‌های شگفت‌انگیز من از فقیرترین شهر ثروتمند ایران است ...

    به دعوت جمعی از فعالان محیط زیست در خوزستان، از جمله انجمن دوستداران محیط زیست شهرستان مسجد سلیمان، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست خوزستان و اداره کل آموزش و پرورش مسجد سلیمان، در شانزدهمین روز آبان 1392 به آن دیار رفتم تا در کارگاهی آموزشی برای بیش از 300 نفر از آموزگاران مقاطع ابتدایی و متوسطه‌ی آن دیار از شیوه‌ها و راهکارهایی سخن بگویم که پایبندی و کاربست آنها از طریق ایشان، می‌تواند جذابیت و اهمیت مفاهیم محیط زیستی را در نزد کودکان و نوجوانان دانش‌آموز افزایش دهد.

شهری که نخستین چاه نفت خاورمیانه را دارد؛ چنین فرجامی سزاوارش نیست! هست؟

    اینکه مسئولین آموزش و پرورش یک شهرستان محروم که صدها کیلومتر با پایتخت فاصله دارد، اینگونه به ارایه‌ی آموزش‌های محیط‌زیستی پایبندی و اهمیت نشان می‌دهند؛ اینکه ظرفیت سالن بزرگ برگزارکننده‌ی کارگاه - سینمای هلال احمر شهرستان مسجد سلیمان - حتی ساعتی پیش از شروع مراسم کاملاً پر می‌شود و اینکه برخی از حاضرین با شور و اشتیاق و حرارت می‌گویند: چرا زودتر از اینها چنین کارگاهی را برگزار نکردید؟ همه و همه شایان تقدیر و بس امیدبخش بوده و نشان می‌دهد که چه ظرفیت بزرگ، ارزشمند و اشتیاق ستودنی به دانستن در آن دیار وجود دارد؛ به ویژه آنکه افزون بر آموزگاران و مدیران دولتی آموزش و پرورش، برخی از مقامات ارشد شهرستان از جمله رییس و برخی از نمایندگان شورای شهر و مسئولینی از فرمانداری و هلال احمر، شرکت نفت و ... در این کارگاه نیم‌روزه حاضر بودند. این مسأله به ویژه از آنجا حایز اهمیت است که مسجد سلیمان دارای کلکسیونی بی‌رقیب از اولین‌ها در سطح کشور و خاورمیانه است. از جمله برخورداری از نخستین خط آهن خاورمیانه، نخستین کارخانه برق خاورمیانه، نخستین بیمارستان و مسکن مدرن خاورمیانه، نخستین چاه نفت خاورمیانه، نخستین فرودگاه کشور، نخستین ورزشگاه زمین چمن فوتبال کشور و ... حتی یک بستنی فروشی در این شهر دیدم به نام "پاپا بستنی" که به جرأت می‌توانم بگویم از نظر کیفیت ارایه‌ی محصول و طراحی آن، در مسجدسلیمان، بسی شگفت‌آور می‌نماید!

بحران زباله در نهر مرکزی مسجد سلیمان - 16 آبان 1392

    بنابراین انتظار می‌رود که با وجود چنین پشتوانه و زیرساخت‌های پرقدمتی و نیز بازرگانان ثروتمند و علاقه‌مندی، توجه به  شاخص‌های توسعه انسانی و از جمله ملاحظات محیط زیستی هم در بین مردم و مدیران این شهر در شمار اولویت‌هایی درخور قرار داشته باشد.
    با این وجود، آنچه که شگفت‌آور می‌نمود، ظاهر نازیبای این شهر، آلودگی شدید معابر، فوران زباله - به ویژه در آبراهه‌ها و رودخانه‌های درون شهری، کمبود آب لوله‌کشی در استانی که 24 درصد آب کشور را در خود ظاهراً پذیرا است! بوی بد ناشی از انتشار گاز، و در عین حال وجود کپسول‌های گاز و نبود لوله‌کشی این نهاده‌ی حیاتی در چنین شهری، آلودگی شدید ناشی از فعالیت کارخانه سیمان و حتی وجود توالت‌های روباز در برخی از معابر عمومی که متأسفانه به تأیید نمایندگان شورای شهر حاضر در کارگاه هم رسید!

بحران زباله در نهر مرکزی مسجد سلیمان - 16 آبان 1392

    به راستی چگونه چنین ناسازه‌ها (پارادوکس‌ها)ی شگفت‌آوری جز در مسجد سلیمان می‌تواند قابل رؤیت باشد؟ آن هم شهرستانی که پر از جاذبه‌های زیبای تاریخی و فرهنگی و طبیعی هم هست و آنگاه دارای یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در استان خوزستان - پس از شادگان - هم هست.
    امید که به مدد بالندگی و رشد آموزش‌های باکیفیت فرزندان امروز مسجدسلیمانی، بتوانیم شاهد بازگشت دوران شکوفایی و رونق به این ثروتمندترین شهر فقیر کشور باشیم. زیرا باورم بر این است که اگر مردم در هر سرزمین و سکونتگاهی با ثروتی به نام دانایی تجهیز شوند، آن ثروت می‌تواند ریشه‌ی هر فقر و محرومیتی را بزداید. اگر بیداری مردم خوزستان و حساسیت درخور آنها نسبت به محیط زیست و منابع آب این دیار، سبب شد تا طرح‌های انتقال آب با مانعی دشوار برای اجرایی شدن، روبرو گردند؛ و اگر یوز ایرانی اینک در نزدیک‌ترین فاصله به جام جهانی قرار گرفته است، همه و همه ناشی از همین آموزه است که دانستن، خواستن می‌آورد و خواستن؛ توانستن است. 
     به سهم خود، دست همه‌ی سلحشورانی که در این جبهه به نبرد بر علیه نادانی برخواسته و بی‌منت می‌کوشند تا دانایی مردمان سرزمینی که دوستش دارند را افزون کنند، می‌بوسم و برایشان بسیار احترام قایل هستم؛ سلحشورانی که بخش عمده‌ای از آنها همین رکن چهارم دموکراسی - رسانه‌های مستقل و آزاد - را تشکیل می‌دهند.

     برای مطالعه بیشتر:
     - بیداری محیط زیستی؛ از پارسیان تا کارون!
     - رکوئیمی برای کارون  
     - لب کارون دیگر گل بارون نیست!
     - بنویسید نخلستان، بخوانید گورستان!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 91
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    37 5
    اگر داستان ناپلئون بناپارت را با اون کسی که توی آسیاب گندم کار میکرد رو شنیده باشین کاملا دلیلشو میفهمین
    • حسین اجلالی IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      15 1
      داستانش چی بوده؟ من نشنیدم.
  • علی اهوازی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    142 8
    مسجدسلیمان تو خیلی از چیزها حتی تو خاورمیانه اول بود مثلا اولین تاکسی سرویس یا اولین فرودگاه یا اولین بیک موتوری یا.... داشته ولی الان با اینکه منبع نفت و گاز ایران و حتی دنیاست متاسفانه گاز گشی هنوز نشده شما تو مسجدسلیمان میبینید که نفت یا گاز بطور طبیعی از زمین بالا میزنه ولی فوق العاده محرومه
  • محمودی اهواز A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    73 6
    مسجد سلیمان آینه تمام نمای تمام شهرهای نفت خیز ایران است که روزگاری رونق داشته وامکانات زیادی برای استخراج کنندگان در این شهرها فراهم نمودند اما به محض اتمام نفت همه ی چیزهای دیگر هم تمام می شود یکی از فیلمسازان کشورمان به نام محمود رحمانی در فیلمی به نام نفت سفید(اسم یک شهر) این نابودی و رها شدگی را پیش بینی کرده است.
    • اردشیر راوی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      21 1
      این فیلم چه سالی ساخته شده است؟
    • محمودی اهواز IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      12 0
      جناب راوی این فیلم در سال 84 ساخته شده و برنده جایزه روبرتو روسیلینی ایتالیا شده کافیه اسم فیلم و کارگردان رو سرچ کنی.
  • محسن IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    158 7
    چرا واقعا ؟؟ چرا به جنوب به یه دید دیگه نگاه میکنن ؟؟؟ چرا استان های هرمزگان بوشهر و خوزستان که 3 استان ثروتمند کشور هستند باید بیشترین مناطق محروم کشور رو داشته باشند ؟؟؟؟
    • کامران IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      35 61
      آقا محسن! کی گفته فقط جنوبی ها محروم هستند؟ آیا می دانی مردم گیلان یکی از محروم ترین مردم در بین 31 استان کشور هستند و سطح فقر در این استان از متوسط خوزستان و بوشهر بالاتر است؟
    • علی شهنی A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      27 3
      آقای کامران - باید ببینیم علت فقر چیست ؟ فقر امکانات وتوجه حکومت یا ناکافی بودن تلاش مردم و نهادهای مدنی ؟ میدانم که در مسجد سلیمان مردم ونخبگان سالها تلاش کردند و علیرغم شرایط بسیار بد آب وهوایی حتی برخی از آنهایی که زندگی خوبی داشتند این شهر را ترک نکردند . ولی عدم برنامه ریزی و مدیریت درازمدت دولتهای گدشته وحتی قبل از انقلاب ، مشکلات وفقر را دراین شهر نهادینه کرده است.
  • اهوازی DE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    خوزستان فدای زیبایی و پیشرفت استانهای بی استعداد شده
    • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      65 21
      آباداني ...
    • مهرداد IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      هموطن عزیز اهوازی من! بیا قبول کنیم که همه ی هموطنان ما مستحق حرمت و منزلت و برخورداری از یک زندگی با کیفیت هستند و اصولاً درست نیست که بگوییم: استان بی استعداد در این کشور وجود دارد. به جای پاشیدن بذر کدورت، همدلی ها را بیشتر کنیم.
    • فرید( از خوزستان همیشه تنها و مظلوم) IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      از خوزستان با همه ثروتش و مردمان فقیرش هرچه بگوییم کم است،از خوزستان ثروتمند و جوانان بیکارش،آلودگی هوایش،انتقال ته مانده آب کارونش،ضربات روانی و اقتصادیه هشت سال جنگ خانمانسوزش،...هرچه بگوییم کم است، خوزستانی که بابزرگترین منابع نفت وگازوپتروشیمی،بزرگترین صنایع فولادسازی کشور،بزرگترین سدهای برق آبی کشور،بزرگترین تولید کننده گندم و نیشکر و یکی از عمده تولید کنندگان سیمان کشور،دارای دوتا از بزرگترین بندرهای صادراتی کشور(بندرامام،خرمشهر)و..بودجه کل کشور را تامین میکندو دست آخر از سر بی کفایتی نمایندگان مجلسش و قدرنشناسی مسئولین کشورش در فقر و فسادو ناامنی و تبعیض دست وپامیزندآنوقت یک عده بازهم مدعی هستند،،مسئولین بدانند صبر مردم نجیب این دیارهم حدی دارد اگرکارون دیگرطغیان نمیکنداما...
    • بی نام EU ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      95 15
      کجا آباده ؟ معلوم نیست پول ها چی میشه
    • شناس A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      65 14
      من با مهرداد موافقم ضمن اینکه باید استعدادای استانای دیگه شکوفا بشه
    • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      25 9
      چرا؟ مشخصه به دلیل بی لیاقتی برخی مسئولین . اینکه مثل روز روشنه .
    • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      54 65
      آقایون حواستون باشه به بیراهه نروید! ایران ملک مشاع همه ایرانیان هست و نفت و منابع طبیعی در هر جایی که باشه متعلق به همه مردم ایرانه. اینقد نفتمون و گازمون نکنید!اگر همین بقیه مردم ایران که بشون بی احترامی میکنید و بی استعداد خطاب میکنید نبودن الان خوزستانی نبود و خوزستانی ها مثل مردم بدبخت و تباه شده عراق نابود شده بودن. همه با هم در همه چیز شریکیم. همونطور که زمان جنگ هم اصفهانی ها و آذربایجانی ها و خراسانی ها و همه آمدن به دفاع از مردم خوزستان در حالی که مردم همین اصفهان که بیشترین شهدا را در دفاع از خوزستان و ایران داد (حتی بیشتر از خود خوزستان)د از مردم مهاجر خوزستان پذیرایی میکرد و هنوز هم میکنه.پس اینقد منم منم و خوزستان خوزستان نکنید.همه ایرانی هستیم و هموطن.(آقای درویش سانسور نکنید)
    • بی نام A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      58 23
      حالا خوبه زمان قاجار افغانستان از ایران جدا شد وگرنه اون ها رو هم باید نون می دادیم
    • بانوی ایرانی... IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      35 9
      این همه تبعیض بین تهران عزیز کرده و شهرای پر استعداد و بی درآمد منزجر کننده س...الهی داد ما بستان...
    • افشین A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      23 10
      این که چیزی نیست بغل شما پایتخت اقتصادی ایران یعنی عسلویه هست که حال و روز شما رو دارد نه بیمارستان نه امکانات ورزشی و فرهنگی و تفریحی و ... هر چی هست برای کارکنان شرکت ها می باشد و مردم از این شرکت های بزرگ هیچ سودی نبردند و فقط اینجا دارن هوای آلوده را استشمام می کنند و همچنین بخاطر این آلودگی ها امراض سرطان و سقط جنین و ... رایج شده است . بخدا ما چیزی نمی خوایم فقط بگین این فلر هاشون (که تعدادشون نزدیک 40 فلر می باشد) را کمتر آتشش رو بالا ببرن و بس . چون می خوایم اینجا زندگی کنیم فقط زندگی که حق هر انسانی است .
    • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      33 29
      ببینید این بحثا چقدر مضره که یکی میاد میگه چقد خوب شد کشور تجزیه شد و بقیه مثبت میدن!! یکی دیگه میاد به بقیه استانها توهین میکنه. خوزستانی ها اول از همه باید مساله غرور کاذب و بیجا رو حل کنن.
    • مصطفی IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      52 12
      اون دوستی که میگه نفت و گاز مال همه ایرانیان است این درسته اما مگر میشه خود اون استانی که نفت داره تو فقر باشه اون موقع بقیه ...... بعدش هم شما ها یک دهم مردم خوزستان تو این چندین سال چه جنگ چه بعد ازهم زجر نکشیدید در ضمن یادت باشه تا زمانی که یک خوزستانی تو این استان باشه یه وجب این خاک هم به دست او ن صدام نمیرسید اون موقع از ماها ایراد میگیرید این منابع طبیعی متعلق به کل ایران است البته اول خود خوزستان بعد بقیه جاها ( سانسور نکنید)
    • حسین لطفی A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      15 16
      مگه اینهمه ادم از سراسر کشور اومدن و جانباز و شهید دادیم کسی گفت خوزستان به ما ربطی نداره...که حالا میگی استان بی استعداد
    • بی نام GB ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      4 1
      راست میگی و ما را قربانی کردند
    • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      1 0
      امیدوارم دست به دست هم شرایط را بهتر کنیم ...
    • کمال A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      5 0
      امیدوارم شرایط مسجد سلیمان هر چه زودتر بهتر شود ...
  • بانو IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    101 5
    سرنوشت غم انگیز تمام مناطق نفت خیز همینه!!!!
    • لیلا محجوب IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      52 2
      باعث تأسفه واقعاً ...
  • خواجه باورصاد GB ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    51 4
    واقعا خوبه ی نفر پیدا شد که وضعیت ما رو تو این شهر گوش زد کرد واقعا زندگی تو شهر بصورت اجبار انجام میشود هر کسی بطریقی نامید داره از این شهر میزنه بیرون . اونهای که موندن دو بخش یا در امد شون تو این شهر و تو شهرهای دیکر درآمد ندارند یا این که وابستگی خانوادگی اجازه نمیده خیلی سخته عصرها سرکوچه تعدا زیادی جوان بی کار میبینیم هر روز امار جرم و جنایت و دزد ی تو شهر بالا میره هیچ فریاد رسی هم نیست
  • مهدی A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    39 2
    من خودم وقتی در مورد این شهر صحبت میشه به یاد تاریخ پر افتخار و با قدمت این شهر و مردمانش میافتم اما الان نشاط از این شهر رفته چون مدیریت که باید این شهر را از لحاظ نظم شهری هدایت میکرد وجود نداشت
  • mis A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    38 3
    مسجدسلیمان شهر عزیزمان با این وضعیت همچنان دوستت داریم وبه شهرمان افتخار میکنیم
  • حمید A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    57 3
    شهری با مردمان بختیاری و با اصالت که در فقر میسوزد
  • شهر خومونه مسجدسلیمون IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    61 3
    ممنونم از شما که درباره فقیرترین شهر ثروتمند ایران مسجد سلیمان مطلب نوشتید. من هم بعنوان یه اهوازی که بختیاری هستیم و فامیل و بستگان زیادی در مسجدسلیمان دارم همیشه به همین چشم این شهر رو دیدم! این شهر اینقدر از نفت و گاز غنی و سرشاره که حتی امکان انفجار خونه های مردم اونجا هست اما اینقدر اصیلن و به شهرشون تعصب دارن که حاضر نیستن با این اوضاع بد و وحشتناک و فقر هم اونجا رو ترک کنن. اضافه کنید که مسئولی مثل محسن رضایی هم خودش رو از این شهر میدونه اما دریغ و افسوس که فقط موقع انتحابات یادشون میاد و از حرف تا عمل فاصله بسیار است
  • شين IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    31 6
    شهري كه اولين بوده ودارد ركورد آخرين مي زند!
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    71 3
    من تو اهواز زندگی کردم و کاملا شرایط اونجا رو میدونم. تا اونجا بودم فکر میکردم فقیرترین و بدبخت ترین و نا امن ترین استان خوزستانه! بعد کرمان و سیستان بلوچستان رو دیدم فهمیدم نه اینطور هم نبود. مطمئنم ایلام کهگیلویه هرمزگان و... هم بهتر نیستن. اما آره خیلی سخته ببینی رو نفتی زندگی میکنی که بودجه مملکت رو تامین میکنه و واسه خودت پشیزی خرج نمیشه که هیچ اسمی هم از شهرت نمی برن!! اصلا نمیشناسن، نمیدونن اولین چاه نفت هم ماله اونجا بوده. اما الان مردمش اینقدر فقیرن که سرویس بهداشتی هم به زور گیرشون میاد امکانات رفاهی که هیچ. کاش یه روز بودجه بطور درست و مساوی بین همه استان ها تقسیم شه و همش به تهران و ... نرسه!
    • میلاد IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      1 19
      خیلی موضوع رنج آوریه ولی نباید استانهای دیگرو بی استعداد بدونیم. اگه جوونهای همون استانهای بی استعداد نبودندالآن مسجد سلیمانی وجود نداشت.
  • مسعود كرامتي IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    33 2
    دانستن خواستن مي آورد و خواستن توانستن است
  • محسن IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    29 3
    شهر اولين ها حالا حداقل ها را هم ندارد ولى با تمام وجودم دوسش دارم.
  • ب IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    51 3
    زنده باد مسجدسلیمان زنده باد بختیاری زنده باد ایران عزیز
    • سارا وکیلی IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      19 6
      و زنده باد خبرآن لاین عزیز ...
  • کلگه،نفتون،نمره یک GB ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    38 5
    مرسی خبرآنلاین ، با این خبر مشخص شد هنوز هستیم....
  • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    48 11
    همين كارها رو مي كنند كه خوزستاني ها از تهراني ها متنفر شدن، حق خوري تا كي؟
  • جاوارگه US ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    22 5
    سلام :محمد عزیزمن ... آنچه تاکنون داشتم به مابدهند چیزی نمیخواهیم
  • مهدی RO ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    شهرهای جنوبی با توجه به وضعیت بد آب و هوایی استعداد سرمایه گذاری ندارند، تعصب الکی به خرج ندید. جنوبی ها بیان مثل بقیه تو شهرهای بزرگ کار کنن. اون امکاناتی هم که می گید شهرهای جنوبی داشتن قبل از انقلاب مال مردم عادی نبود، مال مهندس ها و خارجی ها بود
    • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      74 9
      با توجه به وضعیت بد آب و هوایی استعداد سرمایه گذاری ندارند؟ جوک میگی؟؟؟ پس اونا کین که میرن تو دوبی و قطر و کویت و عربستان و...سرمایه می ریزن؟عقل ندارن نه؟ امارات رو شن و ماسه چکارا که نکرده...اونوقت ما تو ایران بودجه رو ریختیم رو تهران، کاش اونم یه چیزی میشد البته!! نه میدونی مشکل چیه،مشکل اینه که باید هر استان بودجه خودش رو خودش تامین کنه و دربیاره عینه همون امارات! نفت خوزستان ماله خودش باشه،بقیه هم ازاستعداد هاشون استفاده کنن!همین الانم خوزستان و مسجد سلیمان ماله مهندس هاست که تو آب و هوای گرم و پر از ریزگرد و خاک،فاصلاب با طعم آب دارن نفت رو از همین چاه ها در میارن واسه شماها! 8 سال بمب عراق سرشون بود و جنگیدن آخرش همه برگشتن سر زندگیشون اینا تازه اول بدبختیشون بود. نخیـر این حقشون نیست
    • شهرام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      61 19
      آقاي مهندس شناس، اگر پدر بزرگان ما در زمان ملي شدن صنعت نفت، جو گير ملي گرايي نشده بودند، شما الان به افغانستان ميگفتيد سالار، و داشتي يك كاري ميكردي كه به خوزستان پناهنده بشي
    • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      19 31
      آقای شهرام ملی شدن صنعت نفت جوگیری بوده؟؟ باید پناهنده میشدیم به خوزستان؟؟ این حرفا غیر از اینکه شرم آور و توهین آمیزه بوی بد ضد ایرانی ها رو میده. شما جوگیر شدین که خوزستان رو مرکز منظومه شمسی و جهان میدونید!!
    • یه هموطن IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      16 5
      اره دبی هم هوا سرده قطر هم هوا برفیه عربستان که نزدیک قطبه جنوبه ..... عمو جون این بیسوادی رو میرسونه که بگی توی شهرهای گرمسیری سرمایه گذاری اشتباهه یه کمی فکر کن بعد بیا تایپ کن
    • اهواز IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      4 0
      ... نزن جوجو
  • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    31 5
    اگه فقط بیست درصد امکاناتی که در تهران هست رو تو بقیه شهرهای ایران پخش کنند اوضاع خیلی عوض میشه !
  • amir A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    50 6
    اگه جنوب و مردمش نبودن معلوم نبود چی به سر این مملکت میومد
  • محبوبه رمضانی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    36 3
    وای ... نمی دونستم در زادگاه نفت و گاز ایران، هنوز مردم دنبال پرکردن کپسول گاز هستند!
  • محمد A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    31 5
    مردم مسجد سلیمان از مردمان لر بختیاری و شجاع و عاشق ایران و وطنشون هستن امیدوارم اقایون فکری به حال این منطقه و این شهر بکنند چون ایران فقط تهران نیست !!!
  • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    28 3
    بوشهر رو فراموش کردی این همه نفت و گاز و پتروشیمی و ... امکانات در حد کویر لوت
  • بهرام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    29 7
    هنوز فدراسیون های ورزشی تو ایران فعال نبودن بچه های مسجد سلیمان تو گلف بازی حال انگلیسی ها رو میگرفتن
  • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    23 5
    به عنوان یک مسجد سلیمانی وضعیت امروز مسجد سلیمان رو اینده ایران میدونم بهتره از امروز به فکر ساختن مملکت باشیم و با توسعه پایدار اینده روشن برای این مملکت بسازیم مسجد سلیمان هنوز بزرگترین حوزه گازی را داراست (حتی بزرگتر از عسلویه )
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    18 27
    دوستان این جبهه گیری های احساسی خطاست.ایران ملک مشاع همه ایرانیان هست و نفت و منابع طبیعی اون متعلق به همه مردم ایرانه. اینقد نفتمون و گازمون نکنید!اگر همین بقیه مردم ایران که بشون بی احترامی میکنید و بی استعداد خطاب میکنید نبودن الان خوزستانی نبود و خوزستانی ها مثل مردم بدبخت و تباه شده عراق ویران شده بودن. همه با هم در همه چیز شریکیم. همونطور که زمان جنگ هم اصفهانی ها و آذربایجانی ها و خراسانی ها و همه آمدن به دفاع از مردم خوزستان در حالی که مردم همین اصفهان که بیشترین شهدا را در دفاع از خوزستان و ایران داد (حتی بیشتر از خود خوزستان)د از مردم مهاجر خوزستان پذیرایی میکرد و هنوز هم میکنه.پس اینقد منم منم و خوزستان خوزستان نکنید.همه ایرانی هستیم و هموطن.(آقای درویش سانسورنکنید لطفا)
    • بی نام IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      24 12
      قبوله ملک مشا همه ایرانیها پس چرا همه چیز یکسان نیست یه جایی فقر و بدبختی یه هم با پول اب خاک همون مردم یه عد ه ای تو رفاه اند منطقی صحبت کن همیشه با احترام از خوزستان یاد کن ....گرفتی
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      21 15
      یک عمر با همین سرو زبونتون نفت و بردید و خوردید،یک لیوان آب هم روش.
  • خشایار اهوازی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    23 16
    یادم میاد بچه که بودم و پدرم کارگر ساده شرکت نفت بود وپدر بزرگم در یک تصادف پایش شکست و فقط چون از طریق پدرم بیمه شرکت نفت بود بلا فاصله با هواپیما از اهواز به مسجد سلیمان اعزام کردند . قابل توجه آقا مهدی که امیدوارم بیشتر از خوزستان تحقیق کنند و در ضمن این ماجرا مربوط به اوائل دهه 1340 میباشد.
    • محمد A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      12 5
      من خودم خوزستانی هستم. واقعا پدربزرگتون رو با هواپیما از اهواز به مسجدسلیمان بردند!؟
    • بی نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      13 4
      دقیقا یه زمانی مسجد سلیمان دارای مجهز ترین بیمارستانها بود قابل توجه اقا محمد
    • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      18 4
      دوست عزیز انگلیسیها یک خط هوایی راه اندازی کرده بودند بین مناطق نفت خیز برای حمل و نقل پرسنل و بیماران.یک هواپیما صبح از مسجدسلیمان بلند می شد و به اهواز،آبادان،آمیدیه،گچساران و نهایتا خارک می رفت و سپس همین مسیر را بالعکس طی می نمود.تا زمان انقلاب هم همین خط دایر بود
    • خشایار اهوازی IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      10 4
      محمد جان بله واقعا همینطور بوده میتونی اگر فامیل بازنشسته شرکت نفتی داری ازشون بپرسی .
  • بی نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    16 10
    کل خوزستان این وضع را دارد
  • رضا A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    24 5
    من بچه خوزستانم ساكن تهران . همه آنچه گفتيد إز مسجد سليمان درست است هيچ امكانات رفاهي نداره . لطفا به ديگر شهرهاي نفتي كشور يه سري بزنيد مثل هفتكل ، نفت سفيد ، آغاجاري، گچساران و .... حتي خود اهواز چه امكاناتي براي رفاه حال مردم دارند . بهترين شغل بچه ها اهواز تاكسي كار كردن است . تو رو به خدا به اين مديرهاي كشور بگين يه فكري به حال خوزستان بكنند . با تشكر 
  • آرش ( m.i.s ) GB ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    28 6
    واقعا متاسفم واسه اون کسانی که میگن به خاطر بدی آب و هوا نباید سرمایه گذاری کرد آخه آدم چی بهت بگه که لایقش باشی ببین ندیدی اگه ببینی خونه ات ( آبادان ) نزدیک پالایشگاه گاز باشه ولی گاز نداشته باشی اشک ت در میاد اگه ببینی خونه ات ( مسجدسلیمان ) نزدیک به دو تا سد بزرگ باشه که یکیش از بزرگترین و اولین سد های ایران بوده و شهرت آب 24 ساعته نداره برق تو تابستان دم به دقیقه تو اوج گرما میره اشک ت در میاد نه عزیزم این چیزا رو ندیدی تا بوده از این شهرهای ما ریختن تو حلق شما ها که الان این همه زبون دارین وقتی بیای سمت اهواز با اون رودخانه کارون ولی نتونی از آب لوله کشی بخوری باید بری آب رو تصفیه کنی اشک ت در میاد آره عزیزم اینطوری هاست ولی نوبت ما هم میشه یه روزی خدا جا حق نشسته
  • عادل IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    16 5
    نفت ، گاز ،پتروشیمی ،صنایع فولاد ،آب ، سد, دریا ,بندر ... ظلم نیست سرزمینی با این همه نعمت به این روز افتاده ؟
  • محمد IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    25 5
    اون دوستی که از رو باد هوا داره به مسجد سلیمان میگه بی استعداد ...یه نیم نگاه به کویر عربستان که یه دانشمند درست و حسابی توش نداشتن و به امارات و قطر که آب نداره و بحرین نگاه بنداز چی شدن....اگر ما امروز از هم دفاع نکنیم امثال شما دوستان از آن ور آبی ها هم بی انصاف تر هستید ....اگر خوزستان و بوشهر و هرمزگان نبودند باید مهندسای نفت و گاز مملکت کشک میسابیدند که شامل بنده هم میشود.در ضمن به عنوان یک تنگستانی به شهر با استعداد و پر منابع مسجد سلیمان مثل نگین ارزشمند نگاه میکنم و امیدوارم توسعه و آبادنی هم به شهر شما و هم به ما برسد. استعداد و تمدن خوزستان در تاریخ نوشته شده است.
  • محسن A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    22 7
    هر چی بودجه عمران شهریه میره برای تهران و مشهد و اصفهان یکی دو تا شهر دیگه هیچ تناسبی هم بین توزیع جمعیت و بودجه نیست تخصیص بوذجه شده باند بازی و لابی گری چیزی که مهم نیست منافع ملیه
  • فرامرز US ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    13 4
    جای تاسف داره
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    9 5
    مسجد سلیمان هم یکی از هزاران ... متاسفانه نه اجازه اعتراض هست نه گوش شنوای مسئولین ...
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    4 5
    دلبندم این آشغالها عوارض نوسازی است که به شهرداری میدهیم
  • کورش A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    3 5
    این اا مهدی برا کشوری عربی خلیج هم جایی سراغ داره چون اونجا هم هوا خیلی گرمه
  • خبرگزاری سپنا - مسجدسلیمان GB ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    9 4
    مسجدسلیمان شهری فراموش شده در لابلای بی مهری های تاریخ ...
  • شهروند قمي A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    7 8
    شهرهاي ديگه هم چندان آباد نيست دوستان خوزستاني من.! معلوم نيست بالاترين درآمدهاي نفتي تاريخ ايران در 8 سال گذشته كجا رفت؟!
  • saeed A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    9 6
    وقتی که نماینده اهواز توی مجلس دوربین رو مشاهده می کنه و ادا در میاره چه انتظاری میشه از بقیه نماینده های خوزستان داشت؟!
  • اهوازی IT ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    20 7
    شماهایی که حرف از استعداد استانتون میزنید خوب بفرمایید بدون نفت ما از استعداداتون استفاده کنید.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    10 15
    جناب درویش عزیز اگر بدنبال حرکت مثبت و خدمت هستید اینجور بحث ها فقط به اتحاد ملی و همدلی مردم ضربه میزنه. و تبعات بسیار منفی و خطرناکی داره. شما سرنوشت کشورهایی دچار جنگ داخلی شدن رو ببینید. همه اش از همین کینه ها و احساسات شروع شده. بیشترین آسیب ها به محیط زیست از جنگ ها وارد شده. این بخاطر مشکلاتمون بقیه مردم و استانها رو مقصر بدونیم به اختلافات و درگیری های خطرناکی دامن میزنه. که نشانه هاش رو در بعضی کامنت ها میتوان دید.
    • بی نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      13 6
      چیه ترسیدی؟یعنی حقـیـقـت اینقدر تـلـخه که ترجیح میدید صورت مسـاله رو بجـای حل مساله پاک کنید؟گفتی بخاطر"مشکلاتمون"بقیه مردم و استانها رو مقصر بدونیم؟؟ مشکلاتمون فهمیدی چیه اصلا؟؟نفت مشاعه و ملیه اما"مشکلاتمون"ماله ماست فقط؟؟کسی مردم بقیه استان ها رو مقصر نمیدونه بحث مـلیـه، سوال:: مسجد سلیمان؛ فقیرترین شهر ثروتمند ایران! چرا؟:: جواب شما: هـــیـــــــــس مسجد سلیمانی فریاد نمی زنه!!!!::...یعنی چی؟؟ نگیم چرا پول نفت رو اینجا خرج نمیکنید تهران خرج میکنید چون مشکل ماست؟رو گاز و نفتیم اما گازمون لوله کشی نیست آب نداریم؟؟باشه نمیگیم ...اما مطمئن باش همین سکوت و خفه کردن این صداهاست که اختلافا رو بیشتر میکنه و چیزایی که ازش میترسی سرمون میاد!
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    6 5
    عسلویه در استان بوشهر داره در حقش ظلم میشه .........
  • خاطره A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    16 4
    اون سالهایی که بمب روی سر مردم خوزستان میریخت جان و مالشونو از دست میدادند بودجه ی عمرانی خوزستانو صرف تهران و اصفهان میکردند با این توجیه که فعلا نمیشه سرمایه گذاری کرد بعداز جنگ پس میدیم بهشون اما بودجه ها خورده شدن یه لیوان آب هم روش.شهری که مهد اولین هاست باید این حالو روزش باشه؟!میدونی وقتی سهمیه اب 2ساعت اونهم یک روز در میان باشه یعنی چی؟اصلا میدونی تانکر اب یعنی چی؟درحالیکه یک شد بزرگ بالای شهرت باشه اما ابش را بدن قم و اصفهان! درتابستانهای 50درجه بخاطر قطع شدن برق از گرما هلاک بشی چون باید برق صادر بشه یعنی چی؟سراسر سال باید گاز استنشاق کنی اما گاز تصفیه شده لوله کشی نداشته باشی ؟توی حیاط خونت نفت بجوشه بیاد بالا اما ازپول نفت سهمی نداشته باشی ؟چرااااااااااااااااااااااااااااا
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    5 23
    قابل توجه خوزستانیها و استان بوشهریها: هر بلایی به سرتان بیاد حقتونه. حق دادنی نیست حق گرفتنی است
    • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      18 7
      نه اتفاقا اونا تهرانی ها هستن که حق دارن و حقشون رو میگیرن، بقیه شهرها مخصوصا یکم به مرزها نزدیک باشن واسشون حق دادنیه چون یه کامنت هم بزاری به تجزیه طلبی متهم میشی !!!
  • سیمین IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    8 11
    تمام ایران سرای من است. تهران، اصفهان، مسجدسلیمان، اهواز، سنندج، تبریز، یاسوج، زاهدان، بندرعباس، بوشهر، آبادان، خراسان، گیلان، مازندران، همدان، ارومیه، همه جای ایران عزیز مال همه ماست. همه جایش باید زمینی پاک، آسمانی آبی و هوای دل انگیز داشته باشد. خوزستان را بدون تهران و اصفهان زیبا و تهران و اصفهان را بدون خوزستان شاد نمی خواهم. بیائیم به جای اینکه به قوم گرایی و منطقه گرایی بپردازیم، به حفظ محیط زیست ایران فکر کنیم . توسعه هر شهر مغایرتی با توسعه شهری دیگر ندارد چرا که اگر بر اساس آمایش سرزمین و استعدادیابی هر منطقه توسعه پایدار شکل بگیرد آنگاه همه اقوام و ساکنین مناطق مختلف ایران در کنار هم شاد زندگی می کنند. آباد باد ای ایران/ آزاد باش ای ایران/ از ما فرزندان خود/دلشاد باش ای ایران :)
  • بی نام A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    16 13
    از برخی نظرات فعالیت سازماندهی شده تجزیه طلبان زیر خبرهای مربوط به اهواز و خوزستان کاملا مشهوده. خودشون رو بین مردم جا میزنن و با نظرات هدفدار و مغرضانه و اغراق در سیاه نمایی. معمولا هم دو رکن مهم داره نظراتشون یکی حمله به استان ها و شهرهای فارسی زبان خصوصا تهران و اصفهان. دوم حرفایی مثل اینکه نفت و گاز مال خودمونه و نفتمون رو بردن و اینطور حرفها.
    • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      14 5
      شما از خوشی تو تهران و اصفهان(مرکز کشور) چی میدونید حال بقیه رو که اظهارنظر هم میکنید؟؟ ترک ها کردها لر ها و بختیاری ها عرب ها تجزیه طلب شما تهرانی ها و اصفهانی های فارسی زبان، اصیل و خوب!... چرا جواب سوال رو نمیدی؟چرا گاز و نفت از زیر زمین خونه هامون میجوشه، اولین چاه نفت اونجا بوده اما گاز کشی نشده هنوز؟چون تا حرف بزنیم یکی مثل شما پیدا شده بقیه رو به تجزیه طلبی محکوم کرده
    • مهرداد A1 ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      1 0
      سلام دوست عزیز. تمام سرمایهء ایران حق تک تک ایرانیهاست. بختیاری ها هم توی تمام ادوار تاریخی میهن پرستی خودشون رو به اثبات رسوندن.اگه تاریخ رو بخونید. بنای سرزمین ایرانپارسرو بختیاری ها گذاشتند.کورش بزرگ زادهءپارسوماش و انشان. از وطنپرستی هیچ چیزی کم نگذاشتند و نخواند گذاشت. تقصیر من و شما هم نیست. من به بیشتر نقاط کشورم سفر کردم. اما تنها چند استان از نظر امکانات برتری داشتن. این موضوع باعث دلخوری بقیه هممیهنان که عمدتا در نواحی مرزی و دارای منابع عظیم صنعتی و تاریخی و توریسم و کشاورزی و معادن و نیروی کار هستند میشه. من از طرف خودم عرض میکنم. پدر من بازنشسته شرکت نفت هستن. خاطراتش برای من که 30 سال دارم مثل افسانه میمونه. و بغضی که هیچ وقت نمیتونم خو شحالش کنم.
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    2 1
    عکسها نشان میده شهردار بی لیاقتی داره
  • حامد از بندر بوشهر IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    10 0
    اگه می خاین بحث به جای مفیدی ختم بشه و به حقیقت پی ببرید وضعیت شهر های جنوبی کشور رو در زمان شاه با الان مقایسه کنید همین. تمام.
  • حسین A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    1 0
    پولای نفت مسجد سلیمان خرج تهران کوفتی میشه بعد ادعاشونم میشه.چرا باید حق مردم ما خرج مردم جاهای دیگه بشه