دیپلماسی ایرانی در گفت و گویی با فرید زکریا روزنامه نگار معروف امریکایی نوشت:

*من اعتقاد دارم که این تیم کاملا با تیم پیشین هسته ای ایران متفاوت است . به نظر می رسد که این گروه شدیدا به یافتن راهکاری مشترک برای پایان دادن به این مشکل بزرگ متعهد است . اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی اراده خوب و مصممی دارند و به خوبی متوجه نگرانی های غرب در خصوص برنامه هسته ای ایران هستند. با توجه به اینکه پیچ و خم های برنامه هسته ای ایران بسیار زیاد است  و آنچه که غرب از ایران می خواهد در حقیقت شفافیت سازی های گسترده است من چندان مطمئن نیستم که ایرانی ها بخواهند در این مرحله به شفاف سازی های مورد درخواست غرب جواب کامل بدهند. من اعتقاد دارم که در داخل ایران مخالفت هایی برای به ثمر نشستن این مذاکرات وجود دارد و امیدوارم که صدای مخالفان با مذاکره هر روز بلندتر از دیروز نشود.

*بسیاری از گام های ابتدایی برداشته شده از جانب رئیس جمهور جدید ایران را به فال نیک گرفته اند. یکی از این گام های مورد استقبال غرب تیم هسته ای است که آقای روحانی در راس مذاکرات گذاشته است. گام مثبت دیگر هم انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران است . مردی که در امریکا به خوبی از وی یاد شده و  مورد احترام است

* این باور عمومی وجود دارد که ایران ژست مذاکره را گرفته اما اساسا بنیان های مذاکره خود را تغییر نداده است . رئیس جمهور خاتمی هم چهره بسیار قابل احترامی بود اما بسیاری در غرب این تصور را دارند که در پایان روز او با مخالفت های جدی در داخل روبه رو شده و نتوانست استراتژی اصلی ایران را تغییر دهد. من گمان می کنم معمای پیچیده ای در حال حاضر در مقابل آمریکایی ها قد علم کرده است . در آمریکا گمان همه این است که در داخل ایران هستند افرادی که خواهان ایجاد ارتباط های گسترده میان این کشور و جامعه جهانی هستند اما مخالفت هایی با این مساله وجود دارد و ما در واشنگتن نمی دانیم که در نهایت دست کدام طرف در ایران بلند خواهد شد .

*مذاکرات نه تنها در داخل ایران که در آمریکا هم مخالفانی دارد. بسیاری در آمریکا به استراتژی ایران به دیده تردید نگاه می کنند. این افراد اعتقاد دارند که ایران به شکل مخفیانه به دنبال تسلیحات هسته ای است و این مذاکرات تنها برای فریب دادن جهان است ! به باور این مخالفان احتمال بسیار اندکی وجود دارد که ایران هیچ گونه امتیاز خاصی بدهد. این همان جبهه ای است که باراک اوباما و جان کری با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

*من گمان می کنم که برنامه هسته ای به تنهایی نمی تواند به تمامی اختلاف ها میان تهران - غرب پایان داده و تمامی تحریم ها هم با باز شدن گره های هسته ای پرونده ایران از میان برداشته نخواهد شد. مسائل مورد اختلاف کلان دیگری هم در این میان وجود دارد. غربی ها ادعا می کنند که ایران از حزب الله لبنان و گروه های شبه نظامی در عراق حمایت کرده و البته نیروهای خود را به سوریه هم اعزام می کند. بنابراین  من گمان می کنم که به استثنا پرونده هسته ای چند مورد اختلافی دیگر هم وجود دارد که به تیره و تار شدن رابطه ها منتهی شده است . من فکر می کنم مساله دیگری که ایران باید مدنظر داشته باشد این است که اقداماتی مانند شعار مرگ بر آمریکا و یا سوزاندن پرچم آمریکا که در تهران سالهاست اتفاق می افتد این تصور را در واشنگتن به وجود آورده که آمریکا ستیزی یک فاکتور غیرقابل انکار از ابتدای شکل گیری انقلاب تا به امروز بوده است .

*من فکر می کنم که هنوز  هستند افرادی در دولت که چنین طرحی{تغییر نظام در ایران} را در سر دارند اما کل این استراتژی تغییر نظام با به پایان رسیدن دولت جورج بوش به اتمام رسید. من فکر می کنم که دولت باراک اوباما به دنبال تغییر نظام نیست. این مساله را از نخستین فعالیت های انتخاباتی وی پیش از رسیدن به کاخ سفید هم می توانستیم ببینیم.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    حالا هی برید پرچم بسوزونید و کار ظریفو سخت کنید
  • حامد رنجبر خنجی سکه روان قیری IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    11 2
    تحلیلیل بدی نبود اما باید بگم 65 درصد مردم ایران راضی نیستن پرچم یک کشور را بسوزونند این یعنی دشمنی با مردم امریکاد بعضی تند رووها این القا رو کرده اند در صورتی که انگلیس از هم بدتر است
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    20 1
    خداوند ریشه هرچی آدم آشوب طلب را بسوزاند. درود بر زندگی.مرگ بر مرگ.
    • رضا A1 ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      1 27
      مرگ بر آمریکا واسه همیشه.مرگ بر بی غیرت و بزدل.مرگ بر هرچی آدم سادست که با دوتا لبخند مصنوعی رام میشه و همه چی یادش میره
  • م رعيت IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 6
    اين كه ايران يك كشور غير قابل پيش بيني است نبايد ناديده انگاشته شود! يكدفعه ديدي همون نقشي رو قبول كرد كه "بطور طبيعي" بايد داشته باشه!
  • بی نام RO ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    0 0
    اما نمیشه هویت و ملی گرایی دو کشور رو نادیده گرفت هردو ملت ب پیشینه شون وابستگی دارن و ی روحیه تهاجمی وحق ب جانبانه ای دارن و بقول اقای یزدی کودتای 28مرداد واشغال سفارت بدتر این دو دولت وملت را بهم بدبین کرده