حضور سرمایه‌گذاران خصوصی در زمینه تولید فیلم سینمایی می‌تواند مشکلات سینمای ایران را که همواره وابسته به بودجه دولتی بوده کاهش بخشد؟ یا این هم دردسری تازه برای سینمایی است که آسیب از هر سو متوجه آن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کار سختی نیست به خاطر آوردن تصاویری از سریال‌های تلویزیونی و یا فیلم‌های سینمایی که آرم و نام محصولات مختلف از جلوی دوربین رد می‌شد و در برخی موارد شخصیت‌های داستان در مورد این محصولات صحبت می‌کردند و گاه هم نه، گویا قرار بوده موضوع کم سروصداتر مطرح شود.

از روزهایی که آرم سامسونگ و محصولات آن در سریال‌های مهران مدیری خودنمایی می‌کردند و یا فیلم‌هایی در سینما ساخته می‌شد که پتوی گلبافت بارها و بارها در قاب دوربین خودنمایی می‌کرد، زمان زیادی نمی‌گذرد، اما در این مدت شکل حضور سرمایه‌گذاران خصوصی در سینما و تلویزیون تغییر کرده است؛  این بار حرف از آمدن سرمایه‌داران میلیاردر و یا شرکت‌های پردرآمد به سینماست.

در وضعیتی که مشکل عمده اغلب سینماگران به دست آوردن بودجه برای ساخت فیلم است، طبیعی‌ست که موضع‌گیری‌های منفی در مقابل این ورود وجود داشته باشد و همچنین اعتراض‌هایی به این وضعیت صورت بگیرد. در عین حال چرخ سینما که در تمامی این چهار سال بیش از هر زمانی با دست‌انداز روبرو شده بود به صورت جدی نیازمند این بودجه‌هاست.

براساس بند «ل» ماده 139 قانون مالیات فعالیت‌های فرهنگ و هنری که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بگیرد، از پرداخت مالیات معاف است، این‌انگیزه‌ دست‌اندرکاران عرصه تجارت را برای ورود به حوزه فرهنگی و هنری بالا می‌برد.

نگاهی به تعدادی از فیلم‌ها و مجموعه‌هایی که اخیرا با حمایت غیردولتی تولید شده و یا در دست ساخت هستند می‌تواند تصویری نسبی از وضعیت کنونی حضور بخش خصوصی در عرصه فرهنگ و هنر به نمایش بگذارد.

نام فیلم یا مجموعه

کارگردان

حامی مالی

توضیحات

ویلای من و شوخی کردم

مهران مدیری

شرکت گلرنگ

شرکت گلرنگ پیش از آنکه به عنوان حامی مالی با مجموعه‌های مهران مدیری که برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود همکاری کند، مسئولیت پخش این مجموعه‌ها را در شبکه خانگی برعهده داشت. گویا سوددهی آن مجموعه‌ها به شکلی بوده که علاوه بر رضایت مدیری و تمایل او برای ادامه دادن مسیر تولید مجموعه‌هایی به این ترتیب، گلرنگ هم وارد میدان شده و علاوه بر تولید محصولات شوینده، قصد دارد از روش کار فرهنگی هم به سود برسد.

ماهی و گربه

شهرام مکری

کانون فیلم ایران نوین

ایران نوین سال‌هاست که به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ساخت تبلیغات تلویزیونی شناخته می‌شود. رویکرد متفاوت این شرکت در زمینه ساخت تبلیغات و نگاه هنری به تیزرسازی، در کارهای آنان دیده می‌شود. حالا این شرکت فیلمی از مکری که سال‌ها سابقه همکاری با آنان داشته تهیه کرده است. فیلم موفق مکری در جشنواره‌های جهانی ادامه دهنده رویکرد متفاوت این شرکت است.

شهر موش‌ها

مرضیه برومند

بانک گردشگری (حامی اصلی) کرمان موتور، شرکت مینو و شرکت تاژ.

حضور مجموعه‌ای از این حامیان مالی در کنار هم است که موجب شده گروه تولیدکننده «شهرموش‌ها» بتوانند فضایی مناسب برای موش‌های داستان بسازند و بعد از یک پیش‌تولید کامل و فراهم کردن امکانات مورد نیاز این فیلم به مرحله فیلمبرداری برسد.

نقش نگار

علی عطشانی

بابک زنجانی

حضور بابک زنجانی به عنوان حامی مالی این فیلم سینمایی تعجب بسیاری را برانگیخت. واکنش‌هایی نیز نسبت به آن صورت گرفت. برخی این حضور را وارد شدن سرمایه‌ای جدی به سینما دانستند و گروهی آن را برهم زدن الگوی تولید فیلم ارزیابی کردند.

جدایی نادر از سیمین

اصغر فرهادی

بانک پاسارگاد

یکی از سودمندترین حضور سرمایه‌گذاران غیردولتی در سینما، همکاری بانک پاسارگاد با اصغر فرهادی در ساخت فیلم اسکاری «جدایی نادر از سیمین» بود. به نظر  می‌رسید این همکاری موفق بانک پاسارگاد را برای تداوم همکاری‌اش با سینما و سینماگران  راغب‌تر کند، اما هنوز بعد از گذشت بیش از سه سال از همکاری قبلی،‌ خبری از تولید فیلم جدید از سوی این بانک منتشر نشده است.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    2 1
    ایضاً سریال های ساخت ایران، قهوه تلخ، شاهگوش، قلب یخی، گنح مظفر و صدها فیلم داستانی و مستند ویدیویی، تولیدات سرگرم کننده ای نظیر؛ عقاید یک آکتور سینما، رالی ایرانی، شوخی با ستارگان، شبکه کودک عموپورنگ، آسه آسه قصه قصه و ... در شبکه نمایش خانگی