صحنه‌ای که چارلی چاپلین با 342 برداشت به پایان رساند

شاید این روزها خیلی‌ها دیوید فینچر را کارگردانی کمال‌گرا به حساب بیاورند، اما در این زمینه هیچ‌کس به پای چارلی چاپلین نمی‌رسد.

 


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایده کارگردانان کمال‌گرا با هیچ استانداردی، تازه نیست، اما این روزها وقتی این عبارت به کار می‌رود همه ابتدا یاد دیوید فینچر می‌افتند که مشهور است همه صحنه‌ها را با چند برداشت می‌گیرد.

حتی اخیرا تهیه‌کننده «دختر‌از‌دست‌رفته» تازه‌ترین ساخته سینمایی فینچر گفت او به طور متوسط برای هر صحنه حدود 50 برداشت داشت.

البته کتاب رکوردهای جهانی گینس هم هست که می‌گوید استنلی کوبریک صحنه درگیری شلی دووال و جک نیکلسن در فیلم «درخشش» را با 127 برداشت گرفت.

فیلمسازی مانند آکی‌را کوروساوا را هم می‌توان یک کمال‌گرا دانست یا حتی جکی چان را که صحنه‌های رزمی فیلم‌های خود را با برداشت‌های متعدد به نتیجه می‌رساند.

با این حال، وقتی صحبت از برداشت‌های متعدد می‌شود، هیچ‌کس به پای چارلی چاپلین نمی‌رسد. 342 برداشت لازم بود تا یکی از صحنه‌های او و ویرجینیا چریل در فیلم «روشنایی‌های شهر» (1931) به پایان برسد.

 

اخیرا یک نسخه بلو-ری جدید از «روشنایی‌های شهر» به بازار آمده که در ضمیمه آن هومن مهران، مورخ و متخصص آثار چاپلین در کلیپی چهار دقیقه‌ای درباره صحنه مورد بحث صحبت می‌کند. این تصاویر 16 میلی‌متری را رالف بارتن از پشت صحنه فیلم تهیه کرده است.

6458

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مورخ سینما A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    اجمالا عرض می شود که در بین فیلم های ایرانی هم قلاده های طلا از این جهت رکورد دار است که بیشتر صحنه‌ها را با چندین برداشت گرفته اند. البته آنجا مساله کمال گرایی مطرح نبوده و بیشتر به علت خنده بازیگران در حین فیلم برداری بوده که نمی توانستند جلوی خنده اشان را بگیرند.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      61 5
      اجمالا خيلي بامزه بود. ممنون
    • اهوازی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      1 19
      با وجود دوربین های دیجیتالی دیگر تکرار صحنه بجز وقت هزینه دیگری ندارد
    • بی نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      3 6
      اگه این فیلم این همه بده که شما میگی، پس چرا این همه از دستش عصبانی هستید؟ آدم حسابی کل حرف این بود که مردم به نتیجه انتخابات اعتراض دارن، اما یه عده ای اومدن و از این تجمع مردم سوء استفاده می کنن. شما هنوز این رو نفهمیدی. یا اینکه شما خودت رو با اون کسایی که اموال عمومی رو آتش زدند و کار های دیگه رفیق می دونی
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    25 3
    مورخ و متخصص آثار چاپلین!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    دوریالهای فاخر و اسکاری مهران مدیری،که سالهای سال ایران و فراتر از ایران، مرزهای جهانی را در هم نوردیده، در این گزارش، فراموش شده!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    26 3
    اگه اینطوره پس اون صحنه ی فیلم درخشش که تو گینس ثبته چی؟ یعنی اونا از این بی خبر بودن و اشتباهی 127 برداشت رو ثبت گینس کردن؟!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    17 0
    فیلم روشنایی های شهر بسیار فیلم زیبایست پیشنهاد می کنم حتما ببینید.
    • بی نام قابل انتقال به غیر A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      9 0
      چشم حتما