چرا قانون پانایوتو در ایران اغلب جواب نمی‌دهد؟!

یادداشت پیش رو به انگیزه‌ی مشاهده‌ای است که شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد؛ این که به نظرتان چرا فهم محیط زیست در ایران اغلب به نظر می‌رسد با ثروت بیشتر رابطه‌ی معناداری را نشان نمی‌دهد؟

    صبح یکشنبه - سوم آذر 1392 - در زمانی که محور کرج به چالوس را برای رسیدن به همایش نوشهر - که داستانش را در یادداشت پیشین شرح دادم - می‌پیمودم، با منظره‌ای روبرو شدم که البته اغلب شما آن را دیده‌اید! ندیده‌اید؟ این که سرنشین یک خودرو چند صد میلیونیBMW - که تصویرش را می‌بینید - به راحتی آب خوردن، بطری خالی آب معدنی خود را از خودرو در حال حرکت خویش به بیرون پرتاب کرد و رفت!
    اما چرا؟

خودرویی که در سوم آذر 92 در محور کرج به چالوس، بطری خالی آب معدنی را به بیرون پرتاب کرد!

    چگونه است که در اینجا قانون مشهور پانایاتو جواب نمی‌دهد؟!
    پروفسور تئودور پانایاتو (استاد دانشگاه هاروارد و رییس مؤسسه بین‌المللی مدیریت) در گزارش وضعیت جهان در سال 2002 که برای سازمان ملل متحد تهیه کرد، به صراحت نوشت: «در سطوح درآمدی پایین و مراحل نخستین توسعه، رشد درآمد با میزان بالاتر تخریب محیط‌زیست همراه است، امّا از آستانه‌ای به بعد، درآمد بیشتر به بهبود محیط‌ زیست اختصاص می‌یابد.» مفهوم سخن ایشان آن است که اگر جامعه‌ای دچار فقر شود، دیگر نمی‌توان از آحاد آن جامعه انتظار داشت که نسبت به تخریب محیط زیستش حساس باقی مانده و برای حراست از آن، هزینه کند.

Theodore Panayotou

    شما چه فکر می‌کنید؟ پرتاب زباله به طبیعت ایران نشانه چیست؟ و چرا میزان اندوخته‌ی مالی آن پرتابگر، هیچ ربطی به دفعات پرتابش ندارد؟!

   در همین باره:

    - پرتاب زباله به طبیعت ایران از کدام واقعیت حکایت دارد؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا اسکویی IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    321 5
    یک دلیلش شاید این است که در ایران خیلی از نوکیسه ها، یک شبه ثروتمند می شوند و خودرو گرانقیمت زیر پای شان می اندازند، بدون آن که از ظرفیت چنین ثروتی برخوردار باشند و از کار و تلاش و دانایی خود به چنین ثروتی دست یافته باشند که اصطلاحا به آنها تازه به دوران رسیده می گویند. در آن صورت معلوم است که آنها هرگز برای محیط زیست دل نخواهند سوزاند.
    • سپيده EU ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      169 1
      متاسفانه در كشور ما خيلي ها به اندازه ي پولشون شعور ندارند،،،
    • اینجا A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      52 5
      بحث محیط زیست به یک شبه پولدار شدن مربوط نیست .... بحث اخلاق فردی است نه اخلاق اجتماعی یک طبقه خاص ... مادامی که یک نفر از ریختن زباله احساس شرم نکند فارق از اینکه در چه طبقه ای زندگی میکند جای تفکر دارد ... بحث حفظ محیط زیست و اهمیت نظافت باید از کودکی در وجود افراد بعنوان یک اصل مهم در زندگی اجتماعی اموزش داده شود
    • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      79 3
      وقتی " ذات " و " فرهنگ " خراب باشه همینه! پراید و بی ام و هم نمیشناسه! درست مثل فرهنگ رانندگی ایرانی ها !
    • شين نون IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      14 3
      انگار اين قانون در مورد "گاري هاي ب ام و سوار" صدق نمي كند !
    • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      31 2
      چون در ایران پولدارها تصورشان بر این است که با پول میتوان هر کاری کرد و متاسفانه تا حد زیادی هم درست است و با رشوه و ..در برابر قانون نیز می ایستند
    • mansour IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      24 3
      خدایا قبل از اینکه وضعم روبراه شه منو آدم کن
    • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      1 0
      آفرین جناب اسکویی... آفرین. البته نه در رابطه با محیط زیست بلکه... فقط کافیست نگاهی به اطرافمان بکنیم!
  • محسن IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    83 1
    ثروتمندان واقعی(منظورم خارج از ایران است) ثروت‌شان را یک‌شبه و با رانت و دلال بازی بدست نمی‌آورند بلکه برای هر دلار آن زحمت کشیده‌اند و در این گونه جوامع ثروت‌مندان مورد احترام هستند چون برای هر دلار مالیات پرداخت کرده‌اند،شغل ایجاد کرده‌اند و اقتصاد کشورشان را به حرکت درآورده‌اند... نمی‌شود چنین سیستم قانون‌مندی را که فرد ثروتمند در آن زندگی می‌کند با یک کشور در حال توسعه که محوریت فرار از مالیات و دلالی و کلاه‌برداری است مقایسه کرد. بنابراین شخصیت و شعور اجتماعی فردی که به ثروت رسیده است در دو حالت با هم کاملا متفاوت است و همین علت است که در کشور ما ثروتمندان بیشتر منفور ملت هستند.
  • بهمن IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    61 1
    فهم و شعور انسانها به قیمت ماشین زیرپایشان ربطی ندارد . در ایران به دلیل یک سری فرصتهای اقتصادی بادآورده ناشی از سوء مدیریتها و تحریم و رانت و عدم نظارت موثر سیستمهای نظارتی و ... یک عده محدود به قیمت بدبخت تر شدن یک عده کثیر ؛ یک شبه ره صد ساله رفتند و اگرچه از نظرمالی خیلی رشد کردند ولی ازنظرفرهنگی عقب مانده اند .
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    24 1
    شايد دليلش اين باشد كه ما در ايران ياد مي گيريم كه بنا به شرايط و منافع شخصي خودمان چند چهره داشته باشيم ولي در خارج از ايران شايد اين موضوع با اين شدت نباشد. بنابراين داد سخن دادن از موضوعاتي مثل تبعيت از قانون و دغدغه محيط زيستي هم براي زماني است كه منافع ما را تامين كند و لزوما ربطي به سطح و طبقه اجتماعي افراد ندارد.
  • امیدرضا IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    100 2
    علت:من این روزها به اکثرپولدارهاکه برخوردمیکنم تازه به دوران رسیده اند وازراههای حرام ودلال بازی ویا رانت خواری به پول رسیدن وفرهنگ متناسب باآن راندارند(عده معدودی پولدارشریف وزحمت کشیده واصیل هستندکه فرهنگش رادارند).
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    11 2
    (مربوط به اينجا نيست اما) سلام. در بخش انگليسي سايت در قسمت پايين "advanced search" را اشتباه تايپ كرده‌ايد.
  • بی نام FI ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    36 1
    براي اين كه جامعه ما جامعه تورم زده است و ثروتمندان آن اكثرا دلالند تا كارآفرين و مولد! به همان نسبت مشكلات فرهنگي هم پيش مي آيد...
  • بی نام FI ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    52 1
    اصولا در زمينه محيط زيست به طبقه متوسط شهري بييشتر مي توان اميدوار بود تا دو سر طيف ثروتمند و فقير
  • حامد IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    17 2
    آستانه ماها احتمالا خیلی بالاتر از ایناست که با سوار شدن این ماشینها بهش برسیم. کمتر از بوگاتی ویرون سوپر اسپورت واسه ما جواب نمیده.
  • رضا A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    36 2
    آقای درویش شما فکر می کنی برای این مرفهین بی درد ، حفظ محیط زیست یا مسائل و مشکلات اجتماعی ارزش و اهمیت داره ؟؟ سخت در اشتباهی چون پولدارها هرچقدر پولدارتر میشن بیشتر تو مادیات غرق میشوند
  • مهدی پازوکی IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    45 1
    جالبه در ایران البته قسمت انتهای ماجرا درست از قانون پانایوتو پیروی می کند! یعنی هر چه فقیرتر، تخریب محیط زیست هم بیشتر. اما این به معنی آن نیست که هر چه ثروتمندتر، تخریب محیط زیست کمتری ایجاد کند!! کلا طفلی پانایوتو اگه آمده بود ایران، حتماً هنگ می کرد!!!
  • رضا A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    19 0
    كلا ايران شامل هيچ قاعده و قانون مشخصي نيست، در درس "اقتصاد خرد" كه در دانشگاه تدريس ميشود مثلا با بالا رفتن فلان شاخص، فلان تاثير منفي ميشود، جالب اينجاست كه در كشور ما اغلب اين رابطه معكوس است، خود علماي اقتصاد وطني هم انگشت به دهان مانده اند كه چرا فقط در ايران اين چنين اتفاقي مي افتد
  • آرش IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    15 0
    به نظر من اگر رابطه معقول و صحیحی بین ثروت و کار و تلاش باشد، ثروتمندان از سطح استانداردی از شعور برخوردار خواهند بود. یعنی اگر ثروت محصول کار بی وقفه یا علم و تخصص باشد، اولاً شیب آن ملایم است و یک شبه نیست ثانیاً ملزومات ثروتمند بودن را نیز به همراه دارد مثل مفید بودن برای رشد اقتصادی جامعه. اما متاسفانه در کشور ما در اکثر موارد هیچ رابطه معقولی بین ثروت و مولفه های ثروتمند شدن بصورت معقول و منطقی وجود ندارد. یعنی بسیاری از ثروتمندان نه در اثر کار و تلاش و نه در اثر تخصص و علم بلکه به سبب اتفاقات آنی در جامعه و یا زد و بندهای کثیف اقتصادی به ثروت کلانی دست یافته اند و این در بروز رفتارهای ناهنجار کاملاً موثر است.
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    13 0
    پرتاب زباله به بیرون در جاده به علت بی فرهنگی است نه دوستدار یا مخرب محیط زیست بودن. مداوای بی فرهنگی هم بسیار سخت است اما آثارش همه جا دیده می شود. بهبود وضعیت رانندگی، کم شدن نزاع خیابانی، رعایت حق دیگران و ....
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    12 0
    با احترام کامل به همه کسانی که صادقانه کار می کنند و نو تلاش و تخصص خود را می خورند باید عرض کنم که تو مملکتی که تولید و تجارت رونق نداره صاحب این جور ماشین ها معلومه که اغلب از چه جنسی هستن و انتظارات چنینی داشتن از ااون ها اصلا جواب نمی دهد
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 8
    شاید راننده آدم پولداره پشت رل بوده.
  • توحید IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 0
    یکی از دلایل این است که بدلیل فاصله ای که اکثر مواقع بین مسئولین و مردم وجود دارد (باور کنیم اکثر مردم حس خوبی نسبت به کفایت خیلی از مسئولین ندارند)، مردم احساس خوبی از زندگی اجتماعی خود نداشته و به همین دلیل معمولاً به وظایف خود در قبال جامعه و بویژه به رعایت قوانین و مقررات پایبند نیستند (و این موضوع را نوعی اعتراض می دانند). در این مورد می توان به عدم رعایت قوانین رانندگی و عدم احترام به محیط زیست اشاره کرد.
  • ف.ر IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 0
    اينكه هنوز فرهنگ حفظ محيط زيست در ايران جا نيافتاده كاملا حقيقت داره ولي نكته جالب اينه كه همين مردم، چه پولدار و چه بي پول يا متوسط، وقتي به خارج از ايران مي رن حالا يا براي تفريح يا مهاجرت يا هرچيز ديگه، نمي دونم چرا يك شبه با فرهنگ ميشن و حفظ محيط زيست براشون مهم ميشه!!!
  • كاظم IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 10
    به صاحب زروزوروزيور آن بنز بگوييد از خواب امريكا بيدار شود و با پانايوتو و امت دوست شود و صاحبان و دنياپرستان بدانند فرياد غريو آنان كاخ پايه ها را به لرزه در خواهد آورد؛ باور بفرماييد حتي آشغال ريزندگان هم كه قاطبه امت را تشكيل مي دهند لحظه اي با امريكا كنار نخواهيند آمد.
    • كاظم IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      2 9
      هم امتان چرا كسي جواب جمله دشمن شكن من رو نميده؟!!
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      4 0
      كم كم داريم اهلي مي شيم !
    • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      2 1
      قاطر
    • مرضیه IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      0 0
      در جواب جمله دندان شکنتون از اطرافیان شما خواهش میکنم که شمارو از برق بکشند...
  • دستار IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    3 3
    فکر کنم منظور پرفسور افزایش ثروت فردی همراه با ثروت جمعی باشه که کشور رو در جهت تعالی پیش میبره وگرنه در جامعه ای که ضد فرهنگ فرهنگ و ضد ارزش ارزشه مثلا 80درصد جوونای ما عشق خلاف و عربده کشی ان از اون جامعه وافرادش چه فقیر یا ثروتمند چه انتظاری میشه داشت
  • جعفری راد IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    3 0
    ما فرهنگ محیط زیست و طبیعت نداریم و تلاش هائی که هم میشه به دلیل سطحی بودن و ریشه ای نبودن راه حل ها بی نتیجه بوده.البته اینوم بگن که در گذشته ای نه چندان دور کارنامه خوبی در زمینه محیط زیست داشته ایم.
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 0
    وقتی طرف تو اوج ترافیک متوقف شده میدان آرژانتین جلوی چشم ملت پاکت پفک رو از ماشین لکسوسش میندازه بیرون نهایت فقر فرهنگی و یه ثروت باد آورده رو نشون میده. در ایران میشه گفت تقریبا معکوس این قانون پانایاتو در جریانه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    4 0
    درست فقر فرهنگی و فقر مالی در همه جای دنیا با هم دیده میشه اما ایران را استثنا بدونید. خیلی ساده بگم ثروتمندان بافرهنگ و اصیل ایران. اغلب ایران زندگی نمی کنند و یا دیگه ثروتمند نیستند و تا دلتون بخواد پولدار های با واسطه پولدار شده! کم فرهنگ که انچه براشون مهم نیست کشور. و حقوق دیگران
  • مهرنوش IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    9 0
    خداوندا! ثروتمندان ما را بافرهنگ و فقرای ما را دانا کن.
  • علي EU ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    9 0
    والله من كه ماشين چند ميليوني دارم هرگز از ماشينم چيزي بيرون پرتاب نكردم و اين از فرهنگ نشأت ميگيره نه از ثروت. از بچگي پدر و مادرم وقتي پوست آدامس را بهشون ميدادم اگر سطل زباله اي آن اطراف نبود در جيبشان ميگذاشتند تا به اولين زباله دان رسيدند آنجا تخليه كنند ما هم ياد گرفتيم. ولي بعضي ها ... .
  • نسیم عبداللهی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 0
    کاش همه ی کاربران خبر آن لاین یا شبکه های اجتماعی تصمیم بگیرند، برای رسوا کردن پرتاب کنندگان زباله به طبیعت، مثل آقای درویش از خودرو آنها عکس گرفته و منتشر کنند. تا بلکه آلوده کنندگان طبیعت بترسند و دیگر محیط زیست را اینگونه زشت نکنند و آبروی ایران و ایرانی را نبرند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 0
    با نظر اکثر دوستان موافقم ضمن اینکه آدم یه جایی می ره که پاکیزه است حتی اگه آدمه تمیزی نباشه سعی میکنه رعایت کنه که تابلو نشه! اما اگه یه جایی بری که کثیفه آدمه تمیزم باشه میگه اینهمه آشغال منم بریزم معلوم نمیشه
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اصلا بحث غنی و فقیر نیست. باور کنید اکثر ما (یکیش خود من) اصلا نمی دونیم این زباله ای که در طبیعت میندازیم در سالیان آینده چه ضرری رو به محیط زیست وارد میکنه. امیدوارم چه در سایت ها و چه در رسانه ملی به زبان خیلی ساده و دقیق مضرات این قبیل کارها رو بیان کنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    2 0
    از اینکه پلاکش رو حذف نکردید ممنونم. شاید شاید دید و شاید شاید خجالت کشید.
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 0
    ممکنه یه عده دارایی شون یک شبه زیاد بشه ولی شعور و فرهنگ یک شبه درست نمیشه خر موسی چون به مکه رفت همان خر بود
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 1
    این کار نشانه بی تمدنی است وقتی فرهنگ اسلامی را از مسلمانان جدا کردند و گفتند فرهنگ غرب بهتره، این عده از مسلمانان که اعتماد به دین خودشان و فرهنگ خودشان نداشتند از فرهنگ غنی اسلامی و شیعی فاصله گرفتند و این شد سرانجامشان و فرقی بین فقیر و غنی هم نیست. وقتی سخن معصوم را که می فرماید آب مورد نیاز مردم را آلوده نکن یا توصیه ایشان به نظافت و تمیزی را کنار گذاشتند و با فرهنگ و تمدن دینی خود بیگانه شدند، درحالی که فرهنگ دیگری را هم نتوانستند به طور کامل به دست بیاوردند برای همین هم در سراشیبی فرهنگی افتادند و وضعشان اینگونه شد که می بینیم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 0
    فقر فرهنگی
  • نکته سنج IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 1
    شاید اصلن توی بطری آب نبوده
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 0
    منظور اين استاد فقر فرهنگيه ... فقر فرهنگي هم ماشين چند صد ميليوني نميشناسه !!!!
  • عباس A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 0
    جناب استاد این مسئله را برای یک جامعه که تمام افراد آن شخصیت دارند و با فرهنگ می باشند گفته است , متاسفانه در ایران رابطه ثروت و فرهنگ نسبت عکش دارند ( البته نه همه افراد) برای همین می بینیم یک نفر که سوار پراید است مقررات و قوانین و فرهنگ اجتماعی را به خوبی رعایت می کند و یکی مانند این آقا که سوار بی ام و است بویی از فرهنگ نبرده است و سر چهارراه هم که میرسد انتظار دارد تمام اتومبیل ها برای اتومبیل او سر تعظیم فرو آورن
  • فیروزی US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    توسعه ، انسان ویژه ای را می طلبد نمی توان هم توسعه را خواست و هم نامنظم بود. توسعه یافتگی به ذهن علمی و شخصیت کاری و انسان مسئولیت پذیر و قاعده مند نیازمند است . بی دلیل نیست که علی رغم پول و سرمایه،امکانات و پتانسیل ها ،سرزمین و دسترسی به منابع جهانی کشورها ضرورتا توسعه پیدا نمی کنند. (برگرفته از کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران-دکتر سریع القلم)