ایرنا نوشت:

وزیر خارجه انگلیس عصر دوشنبه در پارلمان این کشور تاکید کرد که توافقنامه موقت امضاء شده میان ایران و گروه 1+5 یک توافقنامه مهم، ضروری و کاملا قابل توجیه بوده است.
ˈویلیام هیگ با ارائه گزارش مشروحی به نمایندگان مجلس عوام انگلیس درباره مذاکرات هسته ای با ایران، گفت: اگر ما از این فرصت به وجود آمده برای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی با ایران تلاش نکنیم، خودمان مقصریم و مرتکب اشتباه فاحش شده ایم.

وی افزود: اگر ایرانی ها هم به تعهدات خود عمل نکنند مسئولیت سنگینی متوجه شان خواهد شد... ما حق داریم که اعلام آمادگی ایران را برای اقدام توام با حسن نیت به منظور همکاری با جامعه بین المللی و رسیدن به یک توافق بین المللی آزمایش کنیم.

وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعای تاثیر تحریم ها بر ایران برای آمدن به پای میز مذاکره، در عین حال اعتراف کرد که تحریم ها نتوانستند پیشرفت های هسته ای ایران را محدود کنند.

هیگ گفت: توافق اخیر با اینکه شروع یک روند است ولی بدون تردید یک گام مهم، ضروری و کاملا قابل توجیه بوده است که با اعمال برخی محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران به ما زمان می دهد که بتوانیم درباره یک راه حل نهایی و جامع مذاکره کنیم.

وی افزود: ما همان سرسختی و اراده ای را که در طول مذاکرات اخیر نشان دادیم درباره اجرای کامل توافق اخیر و رسیدن به یک راه حل جامع نیز نشان خواهیم داد.

وی اظهارداشت: حصول توافق اولیه کاری سخت و رنج آور بود و اجرای آن هم نیاز به کار زیادی دارد... اجرای این توافق پس از گفت و گوهای فنی با ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی و شرکای اروپایی در مورد تعلیق بخشی از تحریم ها آغاز خواهد شد و ما امیدواریم که این کارها تا پایان ژانویه آینده (اوایل بهمن) نهایی شود.

ˈیک کمیته مشترک با حضور نمایندگان گروه 3+3 (1+5) و ایران تشکیل خواهد شد تا بر اجرای این اقدامات اولیه نظارت کند. این کمیته همچنین با آژانس نیز برای حل و فصل مسائل باقیمانده همکاری خواهد کرد.ˈ

وزیر خارجه انگلیس افزود: با توجه به پیچیدگی موضوع و اینکه برای رسیدن به هر توافق دیپلماتیکی طرفین باید تخفیف هایی در مواضع خود بدهند، طبیعی است که این توافق نیز مخالفان و منتقدان خاص خود را دارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که تلاش برای ضربه زدن و تخریب این توافق از سوی هرکسی که باشد، تحمل نخواهد شد.

ویلیام هیگ در بخش دیگری از گزارش خود، به روابط دوجانبه تهران - لندن نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با مذاکرات هسته ای ما همچنان برای بهبود روابط خود با ایران بر اساس اقدامات متقابل و گام به گام آمادگی خواهیم داشت.

وی افزود: در همین راستا کاردار غیرمقیم انگلیس بزودی به ایران سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه انگلیس در این گزارش مشروح خود به پارلمان ضمن فهرست کردن تعهدات دو طرف در توافق موقت امضاء شده در ژنو، مدعی شد که بخش هایی از برنامه هسته ای ایران بدون پیشرفت و در وضعیت فعلی متوقف می ماند (Freeze) و برخی از بخش ها نیز حتی به عقب رانده می شود (Roll back).

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میم.الف A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نکنه منظورش از "اگر ایرانی ها هم به تعهدات خود عمل نکنند مسئولیت سنگینی متوجه شان خواهد شد" جنگ باشه؟!