فیلمی 100 دقیقه‌ای از «هامون» که با ژیلا مهرجویی رفت / بازخوانی یک گفت‌و‌گوی قدیمی

طراح سرشناس سینمای ایران در روایتی از همکاری با داریوش مهرجویی در «هامون» اعلام کرده بود فیلمی 100 دقیقه‌ای از پشت صحنه جذاب آن کار دارد که روزی منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ژیلا مهرجویی طراح شناخته شده سینمای ایران روز جمعه هشتم آذر در سن 67 سالگی دار فانی را وداع گفت و «سارا»، «هامون»، «خون‌بازی»، «بوی کافور، عطر یاس» و فیلم‌های مطرح دیگری از خود به یادگار گذاشت. 

نخستین فعالیت جدی مهرجویی را در سینمای ایران می‌توان همکاری با آربی آوانسیان در فیلم «چشمه» دانست.

او به عنوان منشی صحنه در آن فیلم حضور داشت و بعد در «اجاره‌نشین‌ها» و «شیرک» با برادرش داریوش مهرجویی فیلمساز بنام سینمای ایران همراه شد. زمانی او اولین طراحی لباس را در سینمای ایران انجام داد که «هامون» ساخته پرطرفدار و جریان‌ساز مهرجویی کلید خورد.

ژیلا مهرجویی سال 1388 در گفت‌وگویی با ماهنامه «صنعت سینما» درباره همکاری با برادرش در «هامون» چنین گفت: «پیش از «هامون» در فیلم‌های قبلی مهرجویی به عنوان منشی صحنه با او همکاری داشتم. در «هامون» نیز ابتدا به عنوان دستیار صحنه و لباس وارد کار شدم، اما در تقسیم کاری که بین من و فریار جواهریان صورت گرفت، ایشان به عنوان طراح صحنه و من به عنوان طراح لباس، کار را آغاز کردیم.»

او در پاسخ به این پرسش که تقسیم کار بین او فریار جواهریان به چه ترتیب صورت می‌گرفت و هماهنگی لازم بین آنان وجود داشت یا نه اظهار کرد: «من و خانم جواهریان کاملاً با یکدیگر هماهنگ بودیم و از نظرات یکدیگر استفاده می‌کردیم علاوه بر اینکه هر دوی ما باید کار نزدیک به آنچه که در ذهن کارگردان وجود داشت، ارائه می‌کردیم.»

یکی از مهمترین نکات در مورد «هامون» طراحی لباس بازیگران آن است؛ لباس‌هایی برای شخصیت‌های متجدد نیمه دهه 60 که فرمی تازه را وارد سینمای ایران کرد. مهرجویی درباره شکل‌گیری طراحی این لباس‌ها گفت: «تم اصلی لباس‌ها و تناسب آن با شخصیت‌های قصه نظر خود داریوش مهرجویی بود. به عنوان مثال در مورد لباس‌های خود هامون نظر خاصی داشت. او معتقد بود این شخصیت می‌تواند از لباس‌های اسپرت استفاده کند. این در حالی بود که بعد از انقلاب تا آن زمان این گونه لباس‌ها چندان برای شخصیت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.»

ژیلا مهرجویی درباره چگونگی تصویر کردن شوریدگی ذهن هامون در لباس‌ها و پوشش او نیز اظهار کرد: «دکمه‌های باز یقه هامون، رنگ‌آمیزی لباس‌هایی که برای او انتخاب شده بود همه شرایطی را به وجود می‌آورد که بیننده بتواند با روحیات و ذهنیات این شخصیت ارتباط بیشتری برقرار کند و آن را درست‌تر درک کند.»

این طراح سرشناس همچنین درباره طراحی لباس‌های شخصیت مهشید با بازی بیتا فرهی اظهار کرد: «شخصیت مهشید ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی داشت. او زنی روشنفکر بود که باید با در نظر گرفتن این روحیه لباس‌های او را انتخاب می‌کردیم. به دلیل همین خاص بودن روحیه و شخصیت و نقش این بازیگر بود که از ابتدا نمی‌دانستیم دقیقاً چه لباسی باید به تن او کنیم.»

او ادامه داد: «به عنوان مثال در مورد صحنه عروسی تلاش کردم لباس عروسی برای او طراحی کنم که همانند همه عروس‌ها نباشد و تفاوت روحیات و شخصیت این فرد را به خوبی به نمایش بگذارد. طراحی ژیله برای لباس عروس او و فرم سنتی آن همه پیشنهادهای من بود. در مورد دیگر لباس‌های مهشید هم اغلب از لباس‌هایی که در بوتیک‌ها فروخته می‌شد و یا لباس‌های خودمان استفاده می‌کردم و لباسی برای او ندوختیم چون شخصیتش اینچنین می‌طلبید.»

مهرجویی درباره طراحی حجابی که برای مهشید در نظر گرفته شده بود، گفت: «فرم بستن سربندها و مدل آن همه نکاتی بود که به ذهن خودم می‌رسید. در آن زمان مشخص شدن گردن بازیگر زن به میزان الان حساسیت برانگیز نبود و من امکان آن را داشتم تا طراحی‌های متفاوتی از نوع سربندی که سر این بازیگر بسته می‌شود، ارائه کنم.»

او درباره اعمال نظر داریوش مهرجویی در این طراحی‌ها گفت: «مشخصاً داریوش مهرجویی تاثیرگذارترین فرد در هماهنگی و رسیدن به نتیجه مثبت در این کار بود. او همه چیز را در مورد این فیلم زیر نظر داشت و بخش طراحی لباس هم زیر نظر او انجام می‌شد. داریوش مهرجویی به عنوان فیلمسازی که سال‌ها نقاشی کرده و ترکیب رنگ‌ها را به خوبی و درستی می‌شناسد، تجربیات خود را به خوبی در «هامون» استفاده کرد. تجربه همکاری با داریوش مهرجویی در آن فیلم به حدی پربار و جذاب بود که در کنار طراحی لباس، فیلم پشت صحنه‌ای 100دقیقه ای از کار تهیه کرده‌ام که تاکنون نیز به جایی ارائه نداده‌ام.»

مراسم خاکسپاری این هنرمند روز شنبه نهم آذر با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده او در طالقان برگزار شد. پیش از آنکه هنرمندان برای این مراسم راهی طالقان شوند در خانه سینما گرد هم آمدند و درباره خاطراتشان از همکاری با ژیلا مهرجویی سخن گفتند.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =