صبح امروز دو فوریت طرحی با عنوان «ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی» در صحن علنی مجلس رای آورد.

نسرین وزیری: این طرح دامنه گسترده​ای دارد که از معاونین وزرا تا استانداران را شامل می​شود. در حالی دو فوریت این طرح به تصویب رسید و از عصر امروز کمیسیون اجتماعی مجلس مکلف به بررسی هرچه سریعتر آن شده است که برخی طراحان این طرح، از نمایندگان بازنشسته مجلس هستند! از آنجا که در جریان بررسی این طرح مشخصا از برخی وزرای دولت نام آورده شد و در اسامی امضا کنندگان طرح نیز، اسامی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری بیشتر دیده می​شود، می​توان این طرح را مانع تراشی دیگری از سوی منتقدان دولت یازدهم در مجلس نهم دانست. مانعی که پس از مخالفت با سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش بار دیگر از سوی این طیف آفریده می​شود. مضاف بر اینکه این نمایندگان در ماه​های گذشته بارها از احتمال تهیه استیضاح وزرای مسن کابینه به دلایل مختلف از ماجرای کرسنت گرفته تا ... یاد کرده بودند.

عزت​الله یوسفیان نماینده 62 ساله آمل، از طراحان این طرح بود که در دفاع از آن گفت: در برخی وزارتخانه​ها، وزیر که 70-80 ساله است، معاونان وزیر هم 65 سال به بالا هستند، استاندار هم که 60 سال به بالاست! خب چه کسی را برای افتتاح پروژه ببرند؟ وی خطاب به دولتمردان ادامه داد: طرح «مهر آفرین» برای استخدام را لغو کردید، ما چیزی نگفتیم. من به آقای احمدی نژاد کاری ندارم که خوب بود یا بد، اما چرا مدیرکلی که 12 سال در دوبی کار تجاری می​کرده را باز می​​گردانند و باز او را مدیرکل می​کنند اما این همه جوان بیکار داریم!

شکر خدا موسوی نماینده 50 ساله اهواز نیز در دفاع از این طرح گفت: برخی بازنشستگان که دوباره در دولت به کار گرفته شده​اند حداکثر 4-5 ساعت توان کار در روز دارند! برای اهمیت به چرخش نخبگان و توجه به اهمیت جوانان در نگاه امام خمینی (ره)، زمینه اشتغال جوانان را فراهم آورید و به آنها اعتماد کنید. وی از لزوم توجه به جوانان سخن گفت و از افتخار آفرینی جوانان و یکباره اظهار داشت: مگر همین مذاکرات ژنو را جوانان پیش نبردند! این در حالی است که محمد جواد ظریف هم وزیر 52 ساله دولت است که باز نشسته هم شده است!

در ادامه مذاکرات مجلس، یکی دیگر از نمایندگان حامی دولت قبل و از اعضای جبهه پایداری هم به کنایه گفت: اگر چه آقای روحانی می​گفت که با کلید آمده و نه داس، اما شدت عزل و نصب​ها در این دولت نشان می دهد که ایشان با کلید انبار داس آمده! وقتی می گویند «کار کار کار» باید «حال حال حال»ی هم برای انجام این کار باشد!

در این میان تنها محمدقسیم عثمانی نماینده 44 ساله بوکان در مخالفت با این طرح سخن گفت و از طراحان پرسید: چطور نماینده می تواند بازنشسته باشد؟ نمایندگی دوندگی ندارد؟ مگر نماینده بر سر افتتاح پروژه نمی​رود؟ خود آقای یوسفیان که طراح طرح است، بازنشسته است! آقای ظریف هم بازنشسته است پس از او نباید استفاده کرد؟ مگر در گذشته اساتید خوب را به دلایل سیاسی بازنشسته نکردند؟ آیا نباید دیگر از آنها استفاده کرد؟

وی با بیان اینکه قانون عطف به ما سبق نمی شود، متذکر شد: حتی اگر این طرح هم تصویب شود، نمی توان انتصاب​های دولت را تغییر داد. نمای بیرونی این طرح این است که مجلس در حال مخالفت با دولت است.

نماینده بوکان با بیان اینکه «وزیر که نباید دوندگی کند! این کار در دولت آقای احمدی نژاد باب شد»، ادامه داد: وزیر و معاونان او و استانداران باید فکر و مدیریت کنند و فکر آنها را جوانان اجرایی کنند. مگر در وزارت نفت یا وزارت کشاورزی چند نفر مثل اقای زنگنه یا حجتی داریم؟ مشاغلی که در این طرح مد نظر قرار داده​اید کلا چند نفرند؟ حداکثر 50 نفر. واقعا مشکل اشتغال ما با این 50 شغل حل می​شود؟ چرا کسانی که در این نظام تجربه کسب کرده​اند نباید در رده​های مدیریتی به کار گرفته شوند؟ آیا باید آنها را رها کرد تا در شرکت​های خصوصی کار کنند و نفع چندانی برای نظام نداشته باشند؟ چرا برای اعتلای کشور و برخورداری از نیروهای توانمند دچار خود تحریمی شویم؟

نهایتا نمایندگان به دو فوریت این طرح رای دادند و پیش بینی می​شود که کلیات این طرح در جلسه روز سه​شنبه مجلس در دستور کار قرار بگیرد.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    12 0
    مهمون مهمونو نمیتونه ببینه صابخونه جفتشونو
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    10 8
    کاری ندارم ولی خوب میگه . وزیر صنعت و معدن خیلی مسن هست . چرا یک وزیر پر انرژی مثل ظریف برای وزارت مهم صنعت انتخاب نشد؟؟؟؟؟؟/بعد سی چهل سال جمایت از صنعنت خودرو تازه وزیر صنعت اومده تو تلویزیون میگه مردم باید از خودرو حمایت کنن و وزیر کره اینو گفته و .... آقای وزیر آلودگی هوا رو نگاه کن . تصادفات رو نگاه کن . اینا حق الناس نیست . خودرو سازی ما باید رقابت عادلانه کنه با خودروسازهای خارجی نه انحصار و رقابت ناعادلانه.
  • آراز A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    28 0
    ما مردم ایران از زحمات وخدمات مجلس کمال تشکر را داریم و فراموش نمی کنیم که همین مجلس یه دوره ای طرح ممنوعیت دوشغله ها را تصویب کرد ودوشغله وچند شغله از مملکت ما ریشه کن شد!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    38 0
    این نماینده ها نمیخوان از فضای رقابت و کینه توزی بیرون بیان سن رو بهونه کردن برای انتقام گیری....
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    16 0
    یکی نیست بگه یه بازنشسته باتجربه خیلی بهتر از جوان بی تجربست!میخواین باز مملکت مثل این هشت سال ویران بشه؟این هشت سال هرچی مبتدی بود سرکار اومد
  • اصلاحاتچی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    30 0
    اقا خوب چرا خودتون رو اذیت میکنید و با استلال های خنده دار قانون تصویب میکنید بابا جان بگو ما از انتخاب مردم عصبانی هستیم میخوایم چوب لای چرخ دولت بزاریم دیگه انقدر صغری کبری چیدن نداره بعدشم معنی جوان گرایی رو در دولت قبلی دیدیم من ترجیح میدم همه جوانان ایران بیکار باشن تا اینکه امثال بذرپاش سایپا رو اونجوری نابود کنند اقایون جبهه پایداری شاید دست روحانی کلید باشه ولی دست مردم داسه شما رو از تو مجلس درو میکنن
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    30 0
    مرسی از نماینده بوکان که حرف درست رو زد، خدا کنه این یکی ،2 سال هم بگذره و یه مجلس همسو با دولت بیاد روی کار
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    25 0
    همه جای دنیا افراد مسن و باتجربه را در این پست های مهم میگزاند!چرا ساز مخالف با منطق پیشرفت های دنیا میزنید؟!
  • حسام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    18 0
    مجلس نهم که دیگه آخرشه!!
  • اين يكي رو منتشر كن ديگه A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    23 0
    جبهه پايداري فقط در يك زمينه پايداري ميكند و آن هم منافع شخصي و حزبي گروه خودش است. بي توجه به خواست مردم!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    23 0
    خیلی متاسفیم که چنین نمایندگانی در مجلس داریم . به قول آقای عثمانی مگر چند نفر وزیر مسن (باتجربه عالی) داریم که با این افراد می خواهید مشکل بیکاری جوانان حل شود. چرا نمی گذارید دولت کارش را انجام دهد ؟ دولتی با افراد باتجربه و کاردان و کاربلد که اکثریت مردم از روند کار آنان راضی هستند . معلوم می شود شما ها فقط به فکر پست و مقام خود و جناحتان هستید نه به فکر عامه ی مردم . من که متاسفم برای اینکه به چه کسانی رای داده ام ؟......
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    57 0
    هر هفته يك بحران براي دولت بايد درست كنند اين نمايندگان دولت سابق!
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    45 0
    شامل خودنمایندگان مجلس هم بشود!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    15 0
    نمایندگان به اصطلاح دلسوز صبر کنید 100 روز نگذشته. عملکرد را ببینید بعد نظر دهید. دولت آقای احمدی نژاد، جوان بود چه کرد. گزارش 100 روزه، مملکت را خراب نشان می دهد. در ادامه آقای روحانی سعی میکنند از بستگان و آشنایان شما هم در پستهای مدیریتی استفاده کنند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    15 0
    قرار نیست مسابقه قوی ترین مردم دنیا باشه ... دولتمرد اول باید تجربه و علم داشته باشه ... ولش کنین بگین کی را مد نظر دارین ... آیا در مورد امام خمینی رحمت ا... هم می تونستین همچین نظری بدین ... کشور را درست کنید نه حاشیه...
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    18 0
    مدیر عامل هلدینگ نفت و گاز شستا شیری 67 ساله است و اعتقاد داره باید مدیران بالای 60 سال کارها را بدست بگیرند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    15 0
    درود بر محمدقسیم عثمانی
  • بی نام NL ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    22 0
    دیگه تقابل مجلس با دولت داره اعصاب خورد کن میشه. حتما روحانی هم باید احمدی نژادی عمل کنه؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    73 0
    آخه با چه منطقی حرف میزنید؟ رهبری 75 سالشونه، رییس شورای نگهبان حدود 90 سال! رییس مجمع تشخیص 80 سال، تمام مراجع بالای 70 سال هستن و... یه کاری میکنید که خودتونو میبرید زیر سوال
    • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      3 13
      عزیز دل انگیز شخصیت هایی را که نام بردی اینها کار اجرایی نمیکنند .
    • رضا A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      0 0
      کار اجرایی نمی کنن صحیح.ولی سیاست گداری چی؟اهرم های کنترل نیستند؟البته قبول باید داشته باشیم ما کشوری بابیشترین جمعیت جوان هستیم و خاصیت جوان نگاه به آینده است،و افراد مسن و پیر به گزشته نگاه می کنند که چکار کرده اند و واقعا جوان و خواست او را بر نمی تابند همانطور که ممکنه والدین مسن ما ، درک مان نکنند
  • یونس IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    15 0
    تاسف میخورم بخشی از نمایندگان به جای اینکه وقت بگذارند برای کمک به دولت تا مشکل کشور کمتر شود دنبال کلاهت کو می گردند!مگر اکثر وزرای کشورهای پیشرفته میان سال ومسن نیستند.مهم توانایی مدیریت است نه سن،احمدی نژاد جوان اورد چه برسر این مملکت امد.اقایان عزیز ازتاریخ درس بگیرید.ف
  • lkhnd IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    19 0
    این متد جبهه پایداری به وزرا ختم نمی شود، این مصوبه را کنار حرف های وزیر ارشاد دولت آقای احمدی نژاد (جناب آقای صفار) قرار دهید که گفتند آقای هاشمی دیگر توان اداره مجمع را ندارند، آنگاه خواهید فهمید که این افراد بعدها درصدد تغییر .... برهمین استدلال خواهند بود.
  • هواشناس IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    3 16
    باید تصویب بشه آای دکتر محمد علی نوریان با 65 سال سن بعد از بازنشستگی دوباره قائم مقام وزیر شد ما دیگه هیچکس نداریم تو سازمان هواشناسی مدیرکلی که 8 سال بازنشسته شده دوباره دعوت بکار شده
  • مصطفی A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    82 0
    واقعا نمایندگان ما چقدر به فکر حقوق و مشکلات ما مردم هستند ... اصلا مسائل به این مهمی مثل غنی سازی 20 درصد و حالا هم که مدیر کل ها باید زیر 60 سال باشن ، مشکلات روز و فوری جامعه هستند که همیشه با قید دو فوریت در دستور کار مجلس است ...
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 11
    بلاخره موضع آقای یوسفیان پیش مردم آمل روشن شد.من به فک وفامیلها وهمشهریانم گفتم که او راسن است است .وبه همین دلیل الان که موقع رای گرفتن است باطن خودش رانشان نمی دهد .
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    18 0
    متاسفم براي اين طرز فكر كه در مشاغل بسيار كليدي نبايد از باتجربه‌ها استفاده كرد. اميدوارم در مجلس آينده شاهد حضور اين افراد و طرز فكرشان نباشيم.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    71 5
    من با اين طرح موافق هستم ولي به شرطي كه نمايندگان مجلس را هم شامل شود.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    44 0
    این پیشنهاد باروح قانون اساسی سازگاری ندارد خیلی از بزرگان کشور بالای 60 سال دارند
  • امير A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 29
    بسيار طرح خوبي است چون برخي از وزرا و مديران از كار افتاده هستند و به محض شروع بكار اقدام به آوردن اقوام و دوستان و وابستگان سابق خود در شركتهاي خوصيشان كرده اند و آدمهاي ناتوان امتحان پس داده و مرفه بي درد خودشان را دعودت بكار كرده اند . در وزارت صنعت معدن و تجارت برخي از ادمهاي مسئله دار را بكار گرفته اند و به بهانه كوچك سازي موقعيت شغلي نيروها را به خطر انداخته اند و همه كار ار مخفيانه انجام ميدهند حتي كارهاي جاري و عمومي را تا كسي متوجه رانخواري ها و ارتباطات آنها با شركتهاي خاص نشود
  • عليار A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    3 32
    خدا مي داند كه اين مطلب را از سر دلسوزي ميگويم،در آموزش و پرورش كه به كار گيري بازنشسته ها تاثير خوبي نداشته است. مثلا مدير كل آموزش و پرورش . . . . . . و مدير كل آموزش و پرورش و . . . . . .مدير كل ستادي . . . . . . بازنشسته هستند. شما كه مدعي اطلاع رساني سالم هستيد بايد اين را بدانيد كه حرف خوب را از همه بايد پذيرفت حتي اگر دشمن باشد يا بازنشسته
    • مهران IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      35 0
      پس اینطور که خدا را شاهد گرفته اید، باید همانطور هم اورا شاهد موفقیت ظریف در پست خود بگیرید. برای نفی اثبات یک قضیه ، کافیست یک استثناء آورده شود. اگر ملاک مدیریت سن باشد ، چرا از مجلس خبرگان صحبت نکنیم ؟
  • توکل A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    18 1
    این طرح در حد مدیران و نیروهای اجرایی رده دوم و همچنین نمایندگان مجلس بایستی اجرا شود. چراکه قابلیت فیزیکی لازم برای سر زدن به حوزه های انتخابی و شرکت در جلسات موکلین خود و توانایی رفتن از شهری به شهر دیگر و روستاهای بعضا" صعب العبور را باید داشته باشند.
  • مدیری IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 33
    کار بسیار خوبی است و دست نمایندگان درد نکند. انشالله با تصویب این طرح این مدیران بازنشسته شده که فقط فکر پست و مقام هستند از کار برکنار شوند و جای آنان به مدیران جوان و مشتاق کار داده شود. بعضی مثل اختاپوس به جان این مملکت افتاده اند و ول کن این پست و مقام ها هم نیستند. نمونه اش الان در دولت بسیار است. بابا بس است دیگر....
  • علی A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 25
    دست شما درد نکنه آقا وزارت نیرو معاونی در وزارت نیرو مشغول شد در دوران فتنه برکنار شد بازنشسته /وزیر نیرو گزینش ومشاورش بازنشسته /شرکت ساتکاب بازنشته نه گوشش میشنود نه ذهنش یاری میکند مجلیسها بداد وزارتخانه ها برسید سازمان بازرسی کجایید خوابید تمام حزب اللهی وپاسداران که انداختن بیرون
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    52 0
    کاری به محتوا طرح ندارم ولی واقعا احتیاجی به دو فوریت داشت؟مجلس ما شده فقط حزب بازی
  • طلا IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    10 0
    این مصوبه وقتی عادلانه است که در مورد مجلس هم اجرا شود.
  • طبا طبایی IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    3 0
    همه این بحث ها در مجلس اصول گرا به دلیل عصبانیت از انتخاب مردمه ولا غیر درود بر روحانی
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 4
    طرح بسیار خوبی است چرا که سقف این امپراطوری گسترده نیاز به ستونهای محکمتری دارد به شرطی که این ستونها تو خالی نباشند
  • عطا IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    3 0
    مجلسیها اگر راست میگویند نگذارن اینقدر در تهران هزینه بشود و شهرهای کوچک محروم از امکانات باشند