۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۴

تجارت فردا نوشت:

سعید لیلاز در یادداشتی درباره وضعیت صنعت خودرو پس از برداشتن تحریمها می نویسد:

تحریم‌های غرب صنعت خودرو ایران عنصری مؤثر برای کاهش تولید بود، تا آنجا که غرب از تحریم صنعت خودرو به عنوان گزینه‌ای مؤثر برای افزایش فشار بر ایران استفاده کرد؛ اما عقیده من مانند همیشه این است که مسئله اصلی صنعت خودرو تحریم‌های جدید و قدیم نیست. مسئله اصلی صنعت خودرو مدیریت ناصحیح است. البته باز هم تکرار می‌کنم که مسئله تحریم‌های غرب که از ابتدای جولای سال جاری میلادی آغاز شد برای غرب بسیار جدی بود، تا آنجا که خبر لغو این تحریم‌ها صراحتاً از سوی اعمال‌کنندگان آن مطرح می‌شود و به دنبال آن نامه ها فراوانی از جانب خودروسازانی که به واسطه این تحریم‌ها با خودروسازان داخلی قطع رابطه کرده بودند. با محتوای از سرگیری ارتباط به سوی ایران فرستاده می‌شود. اما اتفاقاً تحریم‌های اخیر این موضوع را اثبات می‌کند که نقش مدیریت ناصحیح در بروز مشکلات عدیده‌ بخش خودرو بسیار پررنگ‌تر از تحریم‌هاست. بعد از توافقاتی که در سومین نشست ژنو در دولت یازدهم به دست آمد، خودروسازانی که از همکاری با ایران منع شده بودند یا خود تصمیم به تحریم صنایع خودرو گرفتند؛ درخواست رسمی خود برای آغاز همکاری با خودروسازان ایرانی را ارسال کردند. اما نگاهی به آمار تولید در سه ماهه ابتدایی دولت آقای روحانی حکایت از رشد تولید تولید دارد آن هم درست در زمانی که هیچ کدام از این خودروسازان حاضر به همکاری با خودروسازان ایرانی نبودند. حداقل در رابطه با یکی از دو خودروساز بزرگ ایران یعنی «ایران‌خودرو» در زمانی که تحریم‌ها همچنان علیه صنعت خودرو ایران ادامه داشته، شاهد رشدی بالای 50 درصد در روند تولیدات این شرکت بودیم. این رشد تولید طی 70 روز ابتدایی کار مدیریت جدید و کمتر از سه ماه پس از تغییر دولت رخ داد. تمامی این رخدادها نشانه‌های برای اثبات اهمیت نقش و نگاه مدیریتی و اثبات این فرضیه است که تمام مسائل موجود خودروسازان به دلیل تحریم‌ها نبوده است. البته هدف من از بازگویی این موضوع، محدود کردن تحلیل مشکلات خودروسازان به تغییرات مدیریتی نیست اما توجه به این نکته بسیار مهم است که فارغ‌از بحث‌های بین‌المللی با تغییر جهت‌گیری کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، فضای کسب و کار کشور نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و حرکتی رو به جلو را آغاز می‌کند با تمام شدن تزریق بحران و تصمیمات خلق‌الساعه از فضای سیاسی و اقتصادی کشور و تصمیمات خلق‌الساعه از فضای سیاسی و اقتصادی کشور، مدیران در سطوح مختلف می‌توانند در فضایی آرام، عقلانی به دور از شعارهای توده‌گرایانه اقدام به تصمیم‌گیری کنند در نتیجه هیچ عیب نیست که تولیدات 500 دستگاهی کارخانه‌ای به بزرگی «ایران خودرو» طی کمتر از سه ماه به 1500دستگاه در روز برسد.

در حال حاضر هرچند با توافقات صورت گرفته در ژنو و باز شدن ارتباطات بین المللی خودروسازان نگاه‌ها به آینده صنعت خودرو بسیار روشن‌تر شده است اما باید به تغییرات صنعت خودرو پیش از توافقات ژنو نیز نگاه دقیقی داشت. چرا که درست در همین زمان بود که خودروسازان نه تنها تولیدات خود را افزایش دادند بلکه این تولیدات را به مرحله تجاری شدن نیز رساندند. این بدان معناست که تمام خودروهایی که در این مدت تولید رسید مانند چند ماه این یعنی «تجاری شدن» تولید خودرو مگر نه این است که این اتفاق پیش از تحریم ها رخ داد؟
به عقیده من تمام این تحولات، نشانه‌هایی از تغییرات مدیریتی درسطوح مختلف در خود دارد. قدرت خرید ریال ایران 25 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است و در چنین شرایطی مدیران خودروساز راحت‌تر می‌توانند محصولات خود را به تولید برسانند و برای فروش آنها برنامه‌ریزی کنند. در حال حاضر باتوجه به تغییرات مدیریتی و رفع تحریم‌های صنعت خودرو این امیدواری وجود دارد که تولید خودروسازان بازهم با افزایش همراه باشد و تا پایان سال رشدی 15 تا 30 درصدی را تجربه کند.
به عقیده من در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل خودروسازان به تقاضای بازار باز می‌گردد، این درست است که مشکلات خودروسازی کشور حل و فصل شده و مسئله تحریم‌ها نیز بعد از توافقات ژنو تا حدی بهتر شده است اما چالش مهم صنعت خودرو ایران در این شرایط گلوگاهی به نام «بازار» است. حل مشکل تقاضا در بازار، هم به تصمیمات کلان دولت باز می گردد و هم به نحوه تصمیم‌گیری مدیران خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش حداکثری قیمت‌ها. زیر مشتریان اصلی بازار خودروهای با قیمت میانه، اقشار متوسط رو به پایین هستند و در یکی دو سال اخیر، قدرت خرید آنها با سقوطی باورنکردنی روبه رو بوده است. این قدرت خرید باید به تدریج و به واسطه سیاست‌های دولت و خودروسازان به این قشر بازگردد. برای مثال لیزینگ خودرو و یا افزایش تسهیلات خرید خودرو می‌تواند یک راه حل کوتاه‌مدت باشد این اقدام از آنجایی لازم است که تقاضای بازار باید تا چند سال آینده به 2 میلیون دستگاه برسد به عقیده من تولیدات خودروسازان به واسطه بهبود کلی فضای موجود در داخل و خارج، می‌تواند تا سال 1393 به یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 400 هزار دستگاه برسد.

این میزان تولید تا سال 1394 می‌تواند از مرز یک میلیون و 700 هزار دستگاه بگذرد و این تیراژ در سال 1395 قابلیت رسیدن به دو میلیون دستگاه را خواهد داشت. تلاش خودروسازان و ورود شرکای تازه به صنعت خودرو ایران این تیراژ تولید را به راحتی ممکن خواهد ساخت اما در کنار این رشد تولید مسئله‌ای که بسیار مهم به نظر می‌رسد تقویت قدرت خرید مشتریان این بازار است. برای مثال در حال حاضر بازار خودرو سنگین کشور «ویران» شده است.

فرض کنید که این ویرانی را بتوان با افزایش تولید سامان داد اما آیا مشتری این بازار که قدرت خرید او نسبت به گذشته بسیار آسیب‌دیده است می‌تواند به بازار باز گردد؟ بنابراین در حال حاضر یکی از مهم‌ ترین مسائل صنعت خودرو تعیین تکلیف مشتریان آن است به نظر می‌رسد خودروسازان بتوانند با بهبود بهره‌وری و کاهش قیمت‌ها از مشتریان این صنعت حمایت کنند تا هم مشتری زیان نکند و هم بازار خودروسازان حفظ شود. در این میان خودروسازان قطعاً توسعه محصول را فراموش نکرده‌اند مسئله‌ای که با بهبود ارتباطات بین‌المللی به خصوص همایش بین‌المللی خودروسازان که نهم آذر برگزار می‌شود، از جانب مدیران خودروساز با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد هرچند توسعه محصول به واسطه شراکت یا همکاری با خودروسازان بزرگ چند سالی زمان می برد اما بعد از توافقات هسته‌ای ژنو، خودروسازان با تأکید فراوان بر این موضوع تلاش دارند مشتریان بالقوه بازار را تبدیل به مشتریان بالفعل کنند.

در واقع آنها چاره‌ای جز تحریک مشتری‌ها و ایجاد امیدواری در آنها ندارند و این حداقل کاری است که آنها می‌توانند انجام دهند. مدیران خودروساز به خوبی می‌دانند که توسعه محصول حالا ر اولویت قرار ندارد و این حفظ صنعت خودرو است که مسئله‌ای جدی است اما آنها این راح حل را برای تشویق بازار برای توجه به خودروسازان انتخاب کرده‌اند اما به صورت کلی با بهبود فضای کسب و کار در داخل کشور که تاکنون اثرات روانی مثبت آن به صورت افزایش تولید به خوبی مشاهده شده است به نظر می‌رسد با بهبود فضای روابط بین‌المللی می‌توان به ثبات و توسعه صنعت خودرو بسیار امیدوار بود.

31301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد333 US ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    122 4
    بهترین راهکار ، باز کردن درهای گمرک و ایجاد رقابتی بین المللی در بین خودروسازان داخلی با خارجیست...
  • بی نام A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    47 2
    به نظر من باید همه ی شرکتهایی که توی تحریم علی رغم منافع خودشون ما رو تنها گذاشتند این بار از طرف ما تحریم بشن ما الان باید با شرکتهای جدید و بخصوص آمریکایی قرارداد همکاری بنویسیم توی قرارداد هم جریمه تعیین کنیم برای بدقولی و یا نیمه کاره رها کردن تعهدات
  • بی نام EU ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    51 1
    وقتی خودروسازان در دو سال قبل به تیراژ یک میلیون و چهار صد پانصد هزار رسیدند التماس می کردند که مشتریان محصولاتشان را بخرند حالا چگونه است که همه قیمت ها ۲ الی ۳ برابر شده و توقع دارید که بالای یک میلیون دستگاه بفروشید؟ اگر ۳۰۰ ، ۴۰۰ هزار تا فروختید خیلی هنر کرده اید. مشتریان هم دیگر انتظار کیفیت بهتری دارند و مثل قبل نیستند. بالاخره دارند پول خیلی بیشتری نسبت به قبل می دهند.
  • محمد IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    79 2
    صنننننعتت خودرو؟ داریم مگه اصلا ؟
  • مهدی A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    45 2
    برای نجات صنعت خودرو هیچ راهی بجز متناسب کردن قیمت با کیفیت نیست درواقع باید بگیم تجارت خودرو چون هیچ جوره استاندارد های صنعتی شدن رو نداریم و فقط تمام مشکلات قیمت تمام شده و جا ماندن از استانداردها و فقدان فضای رقابت مناسب را با بالا بردن قیمت نهایی جبران میکنیم . به امید روزی که خودروساز ها در یک فضای رقابتی اخرین تکنولوژی را با کمترین قیمت عرضه کنند و برای جلب نظر مردم با هم رقابت کنند
    • سامان A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      6 0
      نجات شما دنباله نجات هستی در این دو شرکت باید تخته شه شده بنگاه سو استفاده از جان مردم
  • ع هومن A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    8 78
    ارزونی نخواستیم فقط گرون تر نشه ثبات بهترین چیزه هم فروشنده میدونه بعد فروش خودرو گرون نمیشه هم خریدار مطمئن شه خودرو رو خرید , فردا ارزون نشه خودرو اش
  • سامان A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    78 2
    خودرو سازی در ایران توسط دو شرکت انحصار طلب به واژه ای مسخره تبدیل شده است چرا که این دو شرکت فقط در پی پول هستند و مهم نیست که چه تولید می نمایند و چه بر سر خیردار بیچاره می آید نگاه اینها به مشتریان فقط یک دست اسکناس هست که می اید پولش را واریز می کند و می رود و بعد یک چهار چرخ تحویل می گیرد دیگه بعدش مهم نیست تا زمانی که دست این دو شرکت توسط دولت از بازار کوتاه نشود همین آش هست کاسه و این عزمی جدی را می طلب تا بهانه های واهی خودرو سازان مبنی بر بیکاری خیل عظیمی از نیروی کار پیشیمان نشده و در این دو شرکت بسته شود ، بهتر است کمی هم به خیل عظیمی که هر روز به واسطه این تولیدات بی کیفیت جانشان را از دست می دهند فکر نماییم .
  • مرتضی چعفری پور A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    76 2
    کیفیت خودروهای داخلی تحریم و رفع ترحیم نمیشناسه حرفش یکیه
  • رکسانا IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    79 6
    هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد!
    • آیت IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      12 2
      تکبیر!
  • بی نام A1 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    140 4
    تنها راه نجات صنعت خودرو تغییر تمامی مدیران فعلی و جلوگیری از رانت است
  • بی نام A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    178 8
    خودرو سازان الان تبدیل به مافیا شده اند. در فروش دلالی میکنند و سعی میکنند به قیمت بازار آزاد بفروشند
  • بی نام A1 ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    117 3
    برادران. دوستان آقایان به چه زبانی بگوییم که افزایش قیمت خودرو به بهانه ی یورو 4 ظلمی آشکار در حق این مردم مسلمان است. این کار شرم آور است..............
  • بی نام A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    131 8
    تنها راه تعطیلی ویران خودرو و سایپا بی پا است
  • بی نام A1 ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    55 2
    آقا چرا ما باید هزینهی یورو 4 رو بپردازیم؟؟؟؟؟؟ این سیاست شماست. به ما ربطی نداره. اگه قانون میگذارید خودتان باید هزینه اش را بپردازید نه این مردم مسلمان
  • بی نام A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    106 3
    لعنت خدا بر کسانی که در سیاست های خودرو منافع خودشان را بجای منافع ملت در نظر گرفتند
    • محمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      25 0
      بشمار!
  • بی نام A1 ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    110 3
    آقا به چه زبونی بگیم ما این فرغونا رو نمیخوایم
    • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      15 1
      شما اگر نخوای نمیخری,ما فقط بلدیم صر و صدا کنیم و جنجال راه بندازیم,برادر من نخر تا ببینی چطور قیمت ها پایین میاد,نخر تا ببینی چطور کیفیت بالا میره
  • بی نام A1 ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    111 4
    برادران ما نمیگوییم خدرویی بسازید در حد بنز. فقط تقاضا داریم خودروی نو خراب نشود و خانواده ها را به کام مرگ نکشاند
  • بی نام A1 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    204 8
    یکسال مرخصی اجباری برای خودروسازان تنها خواسته ی ما مردم است
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      35 0
      اگه برن مرخصی از شرشون خلاص میشیم
    • اهوازی IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      33 0
      تحریم ها را هم اگر وردارند باز هم با مالیات بر واردات قیمت ها را کنترل خواهند کرد
    • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      29 0
      90 درصد آلودگی هوا بخاطر آشغالای تولید ایران خودرو و سایپاس... موتور سیکلت ها که دیگه نگووو...
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    10 0
    فکر نمیکنم بزارن ارزونی بشه
  • حبیبی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    11 8
    تمام ابروی خود را بر سر میز مذاکره گذاشتیم تا ثحریم صنایع خودرو لغو شود و انها مجددا ملت را بچاپند
  • حالا A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    6 0
    قدرت خرید مردم کم شده متناسب بااون کیفیت خودرو ها هم پایین اومده قیمت خودروهای ساخت داخل اصلا مقرون به صرفه نیست شاید برای خودروساز توجیه منطقی داشته باشه ولی برای خریدار هیچ جای توجیهی نداره .خودرو سازهای کشور باید به سمت خصوصی سازی بروند و مالکیت ان به دست سرمایه گذارخصوصی بیافتد ان موقه هم برای فروش بیشتر هم خدمات بهتری ارئه میشود و هم خودروی بهتر
  • حقیقت IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    5 0
    سلام توجه توجه همه حرف های شما درست تنهاراه نجات ازاین وضعیت نخریدن است باباهیچ جای دنیای دراین دنیا خبر ندادند که کسی ازبی خودرویی مرده است عرب جاهل متوجه شدکه درزمان گرانی مرغ نخردآن وقت مابااین ادعایی فرهنگ هنوزنتوانستیم به هموطنان ایرانی خود بفهمانیم مبارزباگرانی نخریدن است آن هم خودروهایی بی کیفیت وبی ارزش که فقط جیب بعضی هاراخوب پر می کند وسلام
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    9 0
    میگن ماهی تو اقیانوس همه چیرو یاد میگیره نه تو برکه!!! پس خواهشا لطف کنید خودروسازای مارو هم بندازین تو اقیانوس!
  • asgar IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    9 0
    من خودم دنبال ماشین هستم ولی با این قیمت ها زورم میاد بخرم چون مفتم نی ارزن فقط خاهشا نخرین دهن این اشغال سازها سرویس شه
  • فرشاد A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    4 0
    مرگ حقه... پراید وسیله ست!!!
  • رضا A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    6 1
    دارن داغون میشن یکسال دیگه ماشین نخرید هر دوتا کارخونه جمع کردند میرن باقالی فروشی
  • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    1 1
    بخريم يا نخريم فرقي نميكنه دولت ضرر و زيانشون رو تقديم ميكنه
  • امید A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    3 0
    405 به قیمت 10 و پارس 13 میلین تومان به عراق داره صادر میشه مگه ما خودمون چمونه که هم خودروهای وارداتی رو باید گرون تر از سایر جهان بخریم هم داخلی رو ؟؟؟!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    0 0
    سلام.وقتی که وزیر صنعت و معدن که نماینده مردمه میاد اعلام میکنه که سیاست ما حمایت از تولیده دیگه حرفی نمیمونه.وقتی که در گمرک رو باز نمیکنن تا ماشین های ایمن بیاد .وقتی که سایپا یه محصول اشغال میاره بازار مردم ندیده میرم ثبت نام.از ماست که بر ماست.مرد باشد و نرید دنبال ماشین جدید.