تسنیم نوشت:

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی، مجموعه‌ای "تجهیزات‌محور" است و بدون تجهیزات لازم، حضور در دریاها معنایی ندارد. در گذشته، تجهیزات ما ساخت کشورهای خارجی بود، تعمیرات آن‌ها در خارج از کشور انجام می‌گرفت، قطعات تجهیزات از کشورهای خارجی تامین می‌شد و نگهداری آنها هم برعهده خارجی‌ها بود. امروز متخصصان ایرانی از تعمیر، نگهداری و ساخت قطعات و سامانه‌ها هم فراتر رفته‌اند و ناو موشک‌انداز و ناوشکن می‌سازند.

اهم سخنان فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه می آید:

  • زمانی حضور ما فقط در آب‌های حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان بود؛ اما امروز در مدار 10 درجه حضور مستمر و شبانه‌روزی داریم. از یک‌سو در دریای سرخ، تنگه سوئز و دریای مدیترانه و از سوی دیگر، اقیانوس آرام و دریای چین را پشت سر گذاشته‌ایم و ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور، حضور ما در آب‌های بین‌المللی گسترش خواهد یافت.
  • ما پروژه‌های فراوانی داریم که از جمله مهم‌ترین آنها ساخت "پروژه لقمان" است. پروژه لقمان، ساخت ناو آموزشی خلیج فارس است که در آموزش دریانوردی تاثیر بسزایی دارد. مین‌روبی توسط بالگردها، تجهیز بالگردهای نداجا به سلاح‌ها، تجهیز زیردریایی‌ها به نسل جدید اژدرها و... از دیگر پروژه‌های نیروی دریایی ارتش است.
  • اگر برادران نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز اقدامات عملیاتی انجام می‌دهند و شرق تنگه هرمز، دریای عمان و بخش‌های دیگری از آب‌های آزاد در اختیار نیروی دریایی ارتش است، این دلیلی بر جدایی نیست؛ بلکه دلیل بر تقسیم کار به‌منظور بهره‌مندی از توانمندی‌هاست.
  • ما توانسته‌ایم امنیت را برای نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری‌مان تامین کنیم. حدود دو هزار کشتی از منطقه خطر عبور داده‌ایم که حدود 150 مورد درگیری داشته‌ایم و چند گروه از دزدان دریایی را هم دستگیر و به مقام‌های قضایی تحویل داده‌ایم.
  • تمام تحرکات نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه‌ای، تحت‌کنترل است و ما این تحرکات را به‌طور شبانه‌روزی در زیر دریا و روی دریا رصد می‌کنیم.

/29295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =