اظهارات  کرباسیان درباره نابسامانی های گمرک در سالهای گذشته

ایسنا نوشت:

رییس کل گمرک ایران با ارائه آمار عملکرد 100 روزه این سازمان از وضعیت تکان دهنده موجود در برخی حوزه‌های گمرکی پرده برداشت.

 مسعود کرباسیان امروز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری خود در دولت یازدهم توضیح داد: چندی پیش بازدیدی از گمرک فرودگاه امام داشتم و دیدم که آنجا مردم را دو بار می‌گشتند. چرا باید این طور باشد؟ حتی یکبار هم زیاد است. همه مردم که نباید بارشان دیده شود.

وی افزود: این‌که چنین وضعیتی در فرودگاه امام وجود داشت یک فاجعه است و حتی من در یک مورد به کارمند یکی از سفارتخانه‌های خارجی زنگ زدم و بابت مشکلی که برای او پیش آمده بود عذرخواهی کردم .

کرباسیان گفت: وضعیت فاجعه بار دیگر این که مثلا خانمی منتظر شوهر خود با دست گل ایستاده اما بعد متوجه می‌شود که گشتن شوهرش و بازرسی بدنی او به شکل بسیار نامناسبی است. این چه معنایی می تواند داشته باشد؟ باید این موضوع اصلاح شود.

وی در ادامه از یکی ازتخلفات بزرگ گمرکی در هشت سال گذشته خبر داد و گفت: چطور ممکن است که شش سال مداوم در بوشهر اقدام به جعل سند بانکی کنند و پول را در جیب خودشان بگذارند و بگویند کار تسویه شده است؟! این یک خیانت به مردم است. عده‌ای با کمترین درآمد در آن مناطق کار می‌کنند و عده‌ای این چنین به کشور خیانت می‌کنند.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به این‌که در موارد دیگر مثلا اتوبوس را با کلی مسافر برای بازرسی احتمال قاچاق سوخت توسط آن متوقف می کنند اما بعضا کانتینرهای بزرگ قاچاق سوخت به راحتی تردد می‌کنند گفت: بدون وجود دستگاه‌های "ایکس ری" بازرسی مناسب در گمرک غیر ممکن است. به عنوان مثال چندی پیش سه کامیون ال.پی.جی پر از مشروب در گمرکهای شرق کشور کشف شد که بدون دستگاه ایکس ری این کشف غیر ممکن بود.

کرباسیان همچنین از فسادآور بودن برخی مقررات وضع شده خبر داد و گفت: به عنوان مثال قرار دادن برخی کالاها در اولویت 10 مشکل ساز شد. مثلا کالایی که واردات آن ممنوع شده را به صورت قطعه قطعه وارد می‌کنند و داخل کشور سر هم کرده و وارد بازار می‌کنند. این علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور درآمدهای گمرکی را کاهش می دهد. ما نمی‌توانیم بعد از ورود کالا به کشور سراغ واردکننده رفته و پولمان را بخواهیم.

وی افزود: مثلا برخی یک قطعه یخچال را از یک سمت و قطعه دیگر را از سمت دیگر وارد و این جا سر هم کرده و وارد بازار می‌کنند. باید مشکلات قانونی در این رابطه حل شود.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به این‌که گمرک ایران بیشترین میزان پرونده از سایر دستگاه‌ها دارد اما دلیل نمی‌شود آن‌ها را رسانه‌ای کند گفت: این که مثلا پرونده 1.5 سال پیش گمرک بیرون کشیده شده و اطلاع رسانی شود کار درستی نیست و باید در این زمینه بیشتر دقت شود.

او همچنین با اشاره به این‌که درآمد گمرک امسال محقق نخواهد شد گفت: در قانون بودجه درآمد 86 هزار میلیارد ریالی برای گمرک در سال جاری پیش بینی شده بود اما در هشت ماهه امسال حدود 35 هزار میلیارد ریال از این رقم محقق شد که بعید است تا پایان سال کل رقم محقق شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره میزان کالاهای انباشتی درگمرک در ابتدای حضورش در این سازمان در اوایل دولت یازدهم گفت: آن زمان حدود سه میلیون تن کالای اساسی و دارو در گمرکها انباشت شده بود که عدد نگران‌کننده‌ای بود و ما تلاش کردیم که در طی 100 روز گذشته زمینه ترخیص این کالاها را فراهم کنیم. این زیبنده نیست که خودروی مازراتی راحت ترخیص شود اما داروی مورد نیاز مردم در گمرک بماند. در مناطق آزاد و ویژه هم عمدتا کالاهای مربوط به اولویت 10 و 9 به جای کالاهای اساسی انباشت شده بود.

رییس کل گمرک ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر شکایت بانک مرکزی از معاون گمرک به دلیل صدور دستور ترخیص کالاهای اساسی بدون اجازه بانک مرکزی گفت: این مشکلی نیست و قابل حل است از این دعواها زیاد داریم اما مشکلی دراین زمینه وجود ندارد.

کرباسیان در ادامه با بیان این‌که مشکل عدم ترخیص تجهیزات مخابراتی از گمرک ربطی به گمرک ندارد گفت: این تجهیزات مشکل فرکانسی دارند و تا زمانی که مجوز لازم برای ورود به کشور را دریافت نکنند ما نمی توانیم به آن ها اجازه ترخیص دهیم. به هر حال مردم انتظار دارند گمرک اجازه ترخیص کالاهای غیر استاندارد را ندهد.

وی همچنین با انتقاد از برخوردهای دو گانه در حوزه قاچاق گفت: من واقعا عذرخواهی می کنم چرا که به عنوان مثال اتوبوس با مسافران زیاد را به دلیل احتمال قاچاق سوخت متوقف می کنند اما 144 دستگاه خودروی لوکس قاچاق به راحتی شماره گذاری شده و وارد کشور شده و فروخته و بعدا خبر آن منتشر می‌شود.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 1
    واقعا دولت قبلی همین بود. به چیزهای کوچک گیر می داد ولی دانه درشت های چندین میلیاردی را به راحتی از کنارشان عبور می کرد. ساک مردم را می گشت اما به خودروهای وارداتی ارز 1200 تومانی می داد تا مالیات و عوارض ورود کمتری هم بدهند و ...
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 1
    مسافرارو دوبار میگردن ولی ازون طرف کلی بار با مجوز و بی مجوز خیلی تمیز و راحت توسط برخی افراد وارد میشه!!!
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 2
    بالاخره یکی پیدا شد که از زاویة دید مردم به مسائل نگاه کند .مردم ما تبعیض را با پوست و خونشان لمس کرده اند .
  • رسول IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 2
    بسه دیگه تو رو خدا دیگه نگوووووو واقعا" الان فقط باید گریه کرد!!!!!1
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    6 0
    به سلامتی
  • سعید IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    3 1
    اقای کرباسیان اساسا گشتن چهار تا ساک مسافر ان هم بعد از پروازی طولانی چه معنایی دارد؟ تو را به خدا شایسته دولت تدبیر و امید است؟ جمع کنید بساط گمرگ را در فرودگاه. ماموران فقط دنبال ارضای عقده های شخصی اند. خودتان مثالهای زیادی دارید که چگونه کالا قاچاق میشود و از طرف دیگر در فرودگاه دنبال چهار تا پیراهن اند. همین سه هفته قبل از سفر برگشتم مامور گمرگ چرا پنج تا پیراهن خریدید؟ چه باید به او میگفتم.
  • دیوید A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    مشکل گمرک فرودگاه امام نیست . بنده های خدا کاری به کسی ندارن و سعی میکنن تا قانون اجازه بهشون میده با مردم راه بیان . شما برو گمرک پست تو خ کارگر و ببین چطور لباسهای یارو رو میریزن بیرون و وضع واقعآ بدیه . البته قوانین نیاز به اصلاح داره ولی تو مملکتی که تحریمه اینقدر سخت گیری میشه ؟ من ی نوت بوک تازه خریدم که برای تعمیر فرستادم امارات از 4 نفر اجازه گرفتم و اونطرف راحت نوت بوک رو تحویل گرفت و ی نوت بوک نو برام فرستاد . اینجا میخواستم نوت بوک رو تحویل بگیرم جیبم رو کامل خالی کردن . پست هم آخر دوباره 20 هزار تومن ازم گرفت . یعنی تعویض ی نوت بوک که فروشنده قبول کرده بود برام عوض کنه 350 هزار تومن برام آب خورد . شرم آوره . بقیه موارد هم همینه . واقعآ ما ملت بدبختی هستیم .
  • محمد مهدی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    16 1
    خدا خیرت بده اقا جون چون 3 سال پیش من و همسرم رو تو گمرک قشم نگه داشتن که شما با 3 تا ساک لباس دارین قاچاق میکنین و واردات لباس ممنوعه بعد پون ما 2 تا جوان بودیم و تازه عروس و فهمیده بود ترسیدیم گفت برو تو توالت منم میام بهم 100 تومان بده وبعد از گرفتن پول برگ سبز داد تا رد شیم در صورتی که اصلا برگ سبز لازم نداشت کاش میشد پیگیری کرد.
  • ال پاچینو IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    6 1
    عزیزم اینقد خودتو ناراحت نکن.واسه قلبت زیانداره.تا بوده همین بوده
  • رامین IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    8 1
    کاملا درسته ما زمانی می خواهیم وارد یا از کشور خارج شویم همیشه چنین مشکلی داریم اگه واقعا در تمام مرزها ایکس ری استفاده کنند تا مردم راحت تردد کنند چقدر زیبنده ایران می شود یا مثلا سر مرز باشماق شما ساعتها باید معطل شوید تا مهر خروج پاسپورت توسط مرزبانی صورت بگیرد ایا این امکان نیست تعداد باجه ها بیشتر شود تا مردم راحت تردد کنند یا کسانی که غریبه هستند با ورود یا خروج از کشور لذت سفر به ایرانو از انها نگیریم مگه چقدر هزینه انجام چنین کاریه ما هر ماه مجبوریم از مرز باشماق تردد کنیم با چنین مشکلی مواجه هستیم این در شان ایرانی نیست
  • ایرانی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    11 1
    خانه از پایه ویران است
  • ملت ایران IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    احمدی نژاد خدا بگم ...
  • غريب آشنا A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 3
    آقاي كرباسيان متشكريم كه شفاف صحبت ميكنيد خواهش داريم مواظب پرسنل هم باشيد تا لقمه حرام وارد زندگي خانواده شان نكنند گناه اونا چيه؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 0
    اقای کرباسیان باحقوقی که یک کارشناس گمرک ماهی نهایتا 1300000 تومان با 20سال سابقه میگیره میخوای درست کار کنه حقوق خوب مثل قاضی ها بدهید وکسی که خلاف کرد پوستش را کاه کنید و لی در گمرکات کشور کسانی هستند که با همین حقوق پایین هم سالم کار میکنند که اقای کرباسیان بیا به مرزها سری بزن تاد رد کارمندان مرزی بفهمی ملس قانون تصویب کرد درصدی از حقوق ورودی را جهت تشویق به کارمندان بدهند ولی بی عرضگی مسئولان بالای گمرک نه تنها حقوق قانونی کارمندان رانمیتوانند بگییرند 2درصد پاداش پیشکش اموزش پرورش باتوجه به اینکه میشه واگذار شود مشال حاکمیتی خود را ثابت کرد ولی گمرک که به هیچ عنوان به بخش خصوصی واگذار کرد به دلیل بی عرضگی مسولان گمرک چند سال نتوانستند .