سردبیر جدید نشریه «کتاب هفته» با اشاره به دخالت‌های بیش از حد و اظهارنظرهای بعضا غیرکارشناسانه در دوره‌های معاونت بهمن درّی و علی اسماعیلی، گفت: این موضوع شدیدا دست و پای ما را بسته بود و به نشریه آسیب زد.

علی آقاغفار که به تازگی به عنوان سردبیر نشریه «کتاب هفته» منصوب شده است،  درباره انتشار بی‌رمق این نشریه در چند سال اخیر گفت: من از اردیبهشت‌ماه سال 1388 تا اواخر دی‌ماه سال 91 مسؤولیت «کتاب هفته» را داشتم. با اطمینان می‌گویم در این مدت حتا انتشار یک شماره از «کتاب هفته» وقفه نداشته است، منتها در دو سال اخیر به دلیل مشکلات کاغذ، تیراژ آن اندکی کم شد و عرضه آن هم کاهش پیدا کرد. گزیده ای از اظهارات او در گفت‌وگو با ایسنا را در ادامه می خوانید:

- (درباره پایین بودن کیفیت مطالب این نشریه در چند سال اخیر) اعتقاد دارم در دوره گذشته و در زمان معاونت آقایان بهمن درّی و علی اسماعیلی در سمت معاون فرهنگی وزارت ارشاد، دخالت‌های بیش از حد و اظهارنظرهای بعضا غیرکارشناسانه شدیدا دست و پای ما را در این نشریه بسته بود؛ آن‌چنان که آقای درّی باب کرده بود نشریه را قبل از انتشار حتما ببیند که در نهایت هم همین اظهارنظرها به شدت به نشریه آسیب زد.

- آقای اسماعیلی هم به این علت که معتقد بود معاونت فرهنگی زیاد در نشریه دیده نمی‌شود، از آن راضی نبود. در این زمان‌ها بود که من جابه‌جا شدم و دوستان در نشریه مستقر شدند.

- خط قرمز‌های ما در این نشریه چارچوب‌های نظام است و آن‌چه از نظر آیین‌نامه مطبوعات برای مطبوعات مجاز اعلام شده است. پرداختن به کتاب‌های نویسندگان هم بستگی به خود نویسنده دارد، بنابراین اگر کتابی از وزارت ارشاد مجوز گرفته باشد، به آن خواهیم پرداخت، اما بی‌دلیل هیچ فردی را تا کره ماه و یا تا ته چاه بالا و پایین نمی‌بریم. چون برخی خودشیفته هستند؛ آن‌چنان که از نظر کسانی که به خط فکری آن‌ها علاقه‌مندند، دست‌نیافتنی به نظر می‌رسند و به همین خاطر دیگران را نمی‌بینند. ولی ما سعی می‌کنیم در این دوره از انتشار نشریه این نگاه جاری نباشد.

- (درباره ارزیابی از عملکرد «کتاب هفته» در دوره‌های مختلف و در دولت‌های گذشته): نمی‌توانم قضاوت کنم، چون نشریه «کتاب هفته» سابقه چندین‌ساله دارد و در دوره‌های مختلف نگاه‌های متفاوتی بر آن حاکم بوده است و هر کس به فراخور نگاه فکری خودش سعی کرده نشریه را با نگاه خودش منطبق کند.

شایان ذکر است «بهمن دری» معاون برکنار شده وزیر ارشاد دولت دهم، حکم تعلیق نشر چشمه را به خاطر کتاب «روز حسین(ع)» که برای ممیزی به اداره کتاب ارسال شده بود، صادر کرد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =