این شاید برای نخستین بار باشد که نمایندگان مردم یک منطقه‌ی دورافتاده، در ملاقات با یک مقام ارشد از سازمان حفاظت محیط‌ زیست، درخواست‌هایی را مطرح می‌کنند که وی را شگفت‌زده و در عین حال شادمان می‌سازد ...

    چند روز پیش، آقای دکتر احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تجربه‌ی یک دیدار متفاوت با گروهی از نمایندگان مردم برای نگارنده گفت که دریغم می‌آید تا آن تجربه‌ی دلپذیر و امیدبخش را با هموطنان عزیزم به اشتراک ننهم.
    ایشان گفتند: چندی پیش درخواست‌های متعددی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر بندر چابهار به دستم رسید که جملگی خواهان ملاقاتی حضوری با من بودند. نخست پنداشتم که لابد نمایندگان آنجا هم مانند اغلب شهرهای کشور، خواهان کاهش نظارت و سختگیری سازمان حفاظت محیط زیست هستند تا چرخ صنعت و کشاورزی و دیگر اشکال توسعه در حوزه انتخابیه‌شان بهتر بچرخد. اما پس از ملاقات با ایشان در هفته گذشته، با کمال شگفتی دریافتم که آنها به طور جدی خواستار رعایت ملاحظات محیط زیستی و اعمال درست و دقیق قوانین مرتبط هستند تا بدین‌ترتیب، از توسعه توأم با تخریب و آلودگی در زادبوم‌شان ممانعت به عمل آید. به عنوان مثال، آنها از اثرات منفی طرح توسعه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار و تخریب زیستگاه‌های مرجانی زیبای منطقه، مکانیابی نامناسب طرح‌های پالایشگاهی، روشهای مخرب صید ماهی و تصرف حریم دریا توسط سازمانهای دولتی و ... اظهار گلایه کردند و خواستار دخالت جدی محیط زیست برای کاهش اثرات منفی طرح‌های موجود و همچنین ارزیابی دقیق اثرات محیط زیستی طرح‌های توسعهای جدید شدند.

ملاقات دکتر کیخا با نمایندگان مردم چابهار

    در پاسخ به این درخواست‌ها، معاون سازمان حفاظت محیط زیست هم با تأکید بر اینکه خود و همکارانش را مکلف به پیگیری این درخواست‌ها می‌داند، قول داد که با تیمی از کارشناسان و مسئولین این سازمان برای پیگیری مسایل و چالشهای محیط زیستی چابهار در آینده نزدیک به این منطقه سفر کند.
    امید که دیگر نمایندگان کشور در مجالس قانونگذاری بهارستان و نیز شوراهای اسلامی شهر و روستا هم با تأسی از بیداری محیط زیستی نمایندگان مردم در بندر زیبای چابهار، بکوشند تا چنین رویه‌ای را هر چه بیشتر بسط دهند؛ آموزه‌ای که همانا در بند 3-122 از پیش‌نویس منشور شهروندی ریاست جمهوری هم آمده است، آنجا که می‌گوید: آموزش مفاهیم محیط زیستی به شهروندان و مسئولان باید به گونه‌ای مورد ملاحظه قرار گیرد که توسعه پایدار ارتقاء یافته و بین پیشرفت اقتصادی و اجتماعی با حفاظت از محیط زیست تعارضی به وجود نیاید.
    و این - بی شک - یکی از اهداف کلیدی دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در چهارساله پیش رو خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی شمس IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    68 1
    آفرین بر نمایندگان فهیم چابهار که نشان دادند از فهم محیط زیستی بالایی برخوردار هستند.
    • شين A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      13 0
      اميدوارم روزي برسد كه دغدغه محيط زيست چون دغدغه نان در پله اول اهميت باشد !
  • بی نام IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    4 14
    مرجانهای واقع در طرح توسعه بندر چابهار دوسال پیش زیر نطر و تایید سازمان محیط زیست و توسط مرکز تحقیقات شیلات و با استفاده از آخرین یافته های علمی به زیستگاه جدیدی منتقل شده و مزرعه جدید تحویل سازمان محیط زیسا شده است. متاسفانه خیلی وقتها بقول امیر مومنان کلمه حق یراد بها باطل در پس حرفهای ظاهرا حق خیلی ها بدنبال مسائل دیگرند بودند افرادی که با هوچیگری و ظاهرا دفاع از مسائلی دنبال منافع شخصی و گروهی خود بودند امیدوارم مسئولین هشیار باشند در دام این افراد نیفتند
    • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      10 3
      بی نام عزیز: امیدوارم که بر حسب اطلاعاتی که دارید قضاوت کرده باشید و گرنه عقوبت این اطلاع رسانی شما نیز به گردن خودتان است و اما .... مرجانهای انتقال یافته به زیستگاههای جدید در همان حوالی (به روش بستن مرجانها به بلوک و یا تخته سنگ) متاسفانه همه موارد انجام شده نابود شده و در بازدیدهای غواصان و عکسهای دریافتی که این منطقه دیگر هیچ گونه مرجانی ندارد. حالا سوال اصلی : آیا چابهار تشریف آورده اید؟ میدونید خلیج چابهار یعنی چی؟؟ آیا میدونید این خلیج بصورت طبیعی بهترین محل برای گردشگری دریایی می باشد؟؟؟ چطور میتوانید به خود اجازه دهید که کل خلیج را در جهت توسعه اسکله های تجاری تخریب کنید در صورتی که بندر چابهار 350 کیلومتر مرز آبی متصل به اقیانوس هند دارد؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      4 2
      دروغ نفرما من ٤ سال توي اون شهر زندگي كردم فلاكت و بيتوجهي و ظلم را به عينه ديدم مردمي كه توي كپر زندگي ميكنند و كسي به فكر انها نبود حالا فكر ميكني كسي مرجانها و محيط زيست اونجا رو مد نظرش قرار داده؟
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    8 2
    آقای دکتر کیخا : از خاطراتتان در بازدید از دریاچه فراموش شده هامون را هم بفرمایید
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    7 0
    خوش به حالشان تمام مراتع و جانداران زنده کوه و دشت شهربابک مردند و نماینده های زیادی با بوق و کرنا آممدند و رفتند و هیچکس فکری برای دود کارخانه ذوب مس خاتون آباد نکرد.
  • محمود IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 11
    آقای درویش شما چرا از حرف های پوپولیستی دفاع می کنید. چه کسی دلش برای مرجان ها می سوزد؟ اتفاقا مطلبی تحت همین عنوان نوشته ام که البته من هم مثل شما وبلاگ خبرانلاین می توانم منتشرکنم ولی نکته ای که لازم است بدانید این است که مبلغ گزافی بابت جابجایی مرجان ها هزینه شده که موضوع سهم خواهی این دعوا را تا بدین جا کشانده است. نکته دیگر اینکه بندر شهید بهشتی به عنوان مهم ترین کلیدور شرق به لحاظ استراتزیک بسیار برای اقتصاد کشور بخصوص در صورت بروز بحران در خلیج فارس است ودسترشی به اقیانوس هند ومزایای دیگر که دراین مطلب نمی کنجد. کدام گردشگر به چه وسیله ای برود ومرچان ها را در عمق بیست متری زیر دریا ببیند.؟ کدامیک از این نمایندگان ازنگاه کارشناسی موضوع را مطرح کردند؟
    • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      10 3
      چرا دفاع از محیط زیست و بیان تخریب های زیست محیطی بندر چابهار برای شما در رده حرفهای پوپولیستی بحساب میاد در صورتی که کارشناسان طرح توسعه محل اجرای پروژه توسعه بندر شهید بهشتی ( صد البته 2 فاز دیگر آن بدلیل مطالعات کارشناسی بصورت تعلیق درامده) را غیرعلمی و بدون پشتوانه مطالعات کارشناسی دانسته و مشاوران با یاد آوری پروژه مسکوت مانده 30 سال پیش که کاملا فنی و کارشناسی بود را پیشنهاد داده بودند. در صورتی که با لجاجت و در دست داشتن اهرم قدرت مجریان طرح ، شهر چابهار کاملا از خلیج بسیار زیبا محروم و تمام خلیج در حال خشک شدن جهت بار انداز کانتینری می باشد. و اگر خواستید تشریف بیاوردید و اندر احوالات مرجانهای انتقال داده شده را نیز به شما بدهیم. بلاشک کرویدور شمال به ولی محل اجرای آن مناسب نیست!!!
  • بی نام US ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 2
    چابهار جنوب شرقی ترین شهر ایران عزیز و تنها بندر اقیانوسی دارای آب و هوایی معتدل و چندین صد کیلومتر مرز آبی اقیانوسی ... طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار قرار بود که در 4 فاز عملیاتی اجرا شود خوشبختانه 2 فاز نهایی آن بدلیل مطالعات و ارائه گزارشات اجرا نخواهد شد. با یک بررسی میدانی از منطقه و خلیج چابهار درخواهیم یافت که طبیعت زیبای خلیج چابهار میتواند بهترین مکان گردشگری دریایی باشد در حالی که با غرض ورزی تمام بعضی ها فقط این منطقه را گروگان گرفته و در حال اجرای پروژه های اسکله سازی می باشند . چه توجیه کارشناسی وجود دارد که اسکله در بن بست یک شهر 100 هزار نفری ساخته شود ؟؟؟ چرا نمی بایست اسکله خارج از شهر چابهار و در حاشیه اقیانوس ساخته می شد و دسترسی راه آهن (در حال احداث )نیز آسانتر می شد
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      5 1
      عزیز شما تخصص نداری. اسکله سازی در هاشیه اقیانوس غیر ممکن است. زیرا باید برای آن موج شکن های عظیم طراحی شود که هزینه ترلیادی دارد. خدای مهربان در داخل خلیج چابهار به صورت طبیعی این موج شکن را به ما هدیه داده است. میشود هم اسکله داشت هم گردشگری راتوسعه داد. چابهار باید هاب دریایی ایران شود و با رعایت مسائل زیست محیطی هیچ کس حق جلوگیری از این پیشرفت را ندارد.
    • بی نام US ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      1 1
      ساختن موج شکن در اقیانوس هزینه تریلیاردی داره؟؟؟ پس موج شکنی که برروی خلیج چابهار در ورودی اسکله بهشتی زدند محاسبه کردی چقد هزینه داشته میدونی یا میخوای بهت بگم؟؟؟ پاکستان ، هند ، بخشی از عمان و بندر چابهار در حاشیه این اقیانوس قرار دارند پس اونایی که برای گوادر موج شکن زدند و اسکله ساختن چه توجیهی دارند؟؟؟ چطور 5 کیلومتر موج شکن روی دهنه خلیج چابهار هزینه هاشو توجیه میکنید ولی ساختن همین موج شکن در حاشیه اقیانوس هند به سمت کنارک یا پزم براتون هزینه بر میشه؟؟؟ بنده تخصص کافی برای شناخت فاکتورهای توسعه یافتگی اقتصادی و اجتماعی رو دارم ولی یاوه گو های بی منطق هایی مثل ... همه رو این مورد متفق القول هستیم که چابهار باید توسعه یابد ولی مکان اجرای پروژه شهید بهشتی در داخل خلیج چابهار مناسب نیست!
  • محمدرضا A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    1 0
    این بندگان خدا میخوان شما هم برای درخواستشون تلاش می کنید یا نه؟ یک دست صدا ندارد
  • بی نام A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    1 0
    درود بر مردم چابهار
  • دانشجویان دریانوردی چابهار گروه زیست دریا IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    مسئولین بنادر بیشتر به فکر توسعه با تخریب مستقیم محیط زیست دریایی هستند چون این موضوع در جابجایی مرجان های چابهار ثابت شده است . مرجان ها پس از جابجایی به حال خود رها شده اند . مرجان ها رو مثل سنگ های اسکله ساز از معدن کندند و در دریا رها کردند البته برای سنگ های اسکله ساز برنامه دارند و آنها را از معدن و کوه های رمین برداشت می کنند و در دریا برای ایجاد اسکله می ریزند و دوباره آنها را محکم و مرتب می کنند اما در مورد مرجان ها این برنامه را ندارند مگر مرجان های خلیج چابهار برای کار توسعه بندر جابجا نشده اند پس چرا برای آنها برنامه ندارید . فکر می کنیم چون بیشتر به دنبال زمین مرجانی بودند و وقتی بعضی از مرجان ها رو بردند و زمین آن را گرفتند دیگز برایشان مرجان ها مهم نیست . توسعه با تخریب مستقیم
  • وحید بلوچ و جمعی از شهروندان چابهار IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    از نماینده و شوراهای محترم شهر چابهار واقعاً تشکر می کنیم که به طور جدی پیگیر حل مشکل شهر چابهار هستند . چرا اداره بندر همه ساحل های شهر را بسته است و همه ساحل را می خواهد خشک کند . ساحل دریا بزرگ یک ساحل بسیار قشنگ صخره ای و محل اصلی گردشگری شهر چابهار است . نمیدانیم چرا بعد از ساحل خلیج چابهار ، اداره بندر می خواهد ساحل صخره ای را خراب و خشک کند . ما این جور توسعه ها را نمی خواهیم . امیدواریم با پیگیری های شایسته نماینده و شوراها ،ساحل گردشگری شهر چابهار خراب نشود و از مسئولین می خواهیم طرح های توسعه را همش یکجا ایجاد نکنند ساحل منطقه ما خیلی بزرگ و طولانی است چرا سمت بریس و زرآباد پروژه های توسعه ای ایجاد نمی کنید .