۴ ماه پس از خروج سعید مرتضوی از تامین اجتماعی،‌ تحقیق و تفحص از دوره حضور در بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور، پرده از تخلفات گسترده و فساد برداشته است.

امید کریمی: روز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۲، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتخاب سرپرست، به حضور ۱۷-۱۸ ماهه سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی پایان داد و یک هفته بعد هم او را از شستا بیرون انداخت. (اینجا،‌ اینجا و اینجا) مدتی بعد سیدتقی نوربخش رسما مدیرعامل تامین اجتماعی شد (اینجا) اما ۱۰۰ روز پس از آن عزل و نصب، تازه ثمرات حضور مرتضوی در تامین اجتماعی نمایان شد؛ پس از تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان. (اینجا)

البته حدود ۲۰ روز پیش از شروع دولت یازدهم، علی لاریجانی، رییس مجلس حکم کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی را امضا کرد. (اینجا) اما اصل موضوع در زمان وزارت علی ربیعی اتفاق افتاد و او با آغوش باز چنین چیزی را پذیرفت. (اینجا)

البته این تحقیق و تفحص دومین حرکت مجلس برای جستجو در لایه های پنهان تامین اجتماعی بود. در دوره گذشته مجلس هم چنین تحقیق و تفحصی انجام شد،‌ اما سرنوشت مشخصی نداشت (اینجا)

مجلس اما برای دومین تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی به شدت انگیزه داشت. تمام اتفاقاتی که در سال ۹۱ میان مجلس و دولت بر اثر لجبازی رییس دولت دهم افتاد (اینجا) و در بهمن ماه گذشته آن فضاحت را در مجلس به بار آورد (اینجا) به خاطر بیاورید،‌ تا انگیزه بهارستان‌نشینان برای تحقیق و تفحص بی رحمانه از تامین اجتماعی را دریابید. 

از ابتدای پاییز ۹۲، یعنی دو ماه پس از اینکه مرتضوی و رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد در یک برنامه مشترک از مدیریت تامین اجتماعی در ۱۸ ماه پایانی دولت دهم تعریف و تمجید کردند (اینجا) و پس از خانه تکانی تامین اجتماعی، کم کم نتایج تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی نمایان شد؛

از ساختمان 4.5 میلیاردی کانون تا بیمه تکمیلی پر حرف و حدیث بازنشستگان

افشای حیف و میل میلیاردها تومان پول در تامین اجتماعی در زمان مدیرعامل سابق

کشف کلاهبرداری و تخلفات مالی در شستا

به نام مستمری‌بگیر به کام هیات‌مدیره و هیات‌امنا/ پاداش‌های 840‌میلیونی در تامین‌اجتماعی

پاداش های 120میلیون تومانی سازمان تامین اجتماعی در دوره سعید مرتضوی

و این آخری شروع ماجرا بود و پی در پی و پس از ارائه گزارش نهایی تحقیق و تفحص به مجلس پشت سر هم افشاگری‌ها و اتفاقات تازه مجلس و مرتضوی شروع شد که البته این دفعه ضلع سومی هم به آن اضافه شد؛ دولت یازدهم. ابتدا وزیر رفاه پاداش‌های میلیاردی تأمین اجتماعی را لغو کرد و سپس مبالغ پرداختی به اعضای دولت دهم و سعید مرتضوی رو شد.

در همین حین و بین وزیر رفاه، اعضای جدید هیات مدیره تامین اجتماعی را منصوب کرد. (اینجا) اما موشکافی های بعدی عمق فاجعه را بیشتر نشان داد؛ 

ریخت‌وپاش گسترده در دو دولت احمدی‌نژاد

پول‌هایی که در تامین اجتماعی و شستا حیف و میل شد

کتابی که سعید مرتضوی 30 میلیون تومان برایش پول داد

بُعد دیگر ماجرا را وزیر رفاه نمایان کرد؛ واگذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی به بابک زنجانی (اینجا) علی ربیعی با انتقاد به حاشیه سازی ها گفت: مسایل مربوط به حقوق مدیران تأمین اجتماعی نازلترین بخش از گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی است. متاسفانه در این خصوص برخی موارد به درستی تبیین نشده است و ما شاهد برجسته سازی رسانه ای شدیم، درحالی که به سایر موضوعات از جمله قرارداد 17 هزار میلیارد تومانی و مسائل مربوط به آن کمتر توجه شده است.

نوربخش، مدیرعامل تامین اجتماعی هم یک بخش دیگر ماجرا را نمایان کرد: در این تحقیق و تفحص موضوع چک 3.5 میلیارد یورویی تامین به بابک زنجانی نیز مطرح شده است.چک‌های تضمینی سازمان در قبال مواردی بوده است که بلاک شده‌اند. بنده روزهای اولی که مسئولیت مدیرت سازمان تامین اجتماعی انتخاب شدم کمیته‌ای در این خصوص تشکیل داده شد و مکاتباتی نیز با مسئولان این سازمان در این باره داشتیم و این موضوع در سازمان تامین اجتماعی مراحل نهایی را طی می‌کند. (اینجا)

وسط این افشاگری ها، دو وزیر تعاون، کار و رفاه دولت دهم از خودشان دفاع کردند. عبدالرضا شیخ الاسلامی که جنجالی ترین استیضاح تمام دوره های مجلس شورای اسلامی را داشته است، در دفاع از خود گفت: آن بخش از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تأمین اجتماعی که درباره اینجانب مطرح شده است بی پایه و غیر منصفانه است و بنده پیگیری قضایی را حق خود می‌دانم و اتهامات زده شده را پیگیری خواهم کرد. (اینجا

و اسدالله عباسی، جانشین شیخ الاسلامی پس از استیضاح، هم در پاسخ به گزارش تحقیق و تفحص مجلس گفت: مگر کارت هدیه 100میلیونی هم وجود دارد؟

اما مرتضوی که سیبل این گزارش تحقیق و تفحص شده بود، از یک بخش گزارش که به دریافت هدیه های چند میلیونی تامین اجتماعی به نماینده های مجلس اختصاص داشت، استفاده کرد و در اقدامی رو به جلو، جوابیه ای نوشت: دریافت کارت هدیه و بن، مختص 37 نفر نماینده مورد اشاره در گزارش تحقیق و تفحص مجلس نبوده و در دوره قبل بیش از 150 نفر از نمایندگان از جمله رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس و تعدادی دیگر از اعضا نیز جزء دریافت‌کنندگان بوده و پرداخت‌های اخیر از محل غیرشمول برای بیمه‌شدگان و خانواده‌های نیازمند حوزه انتخابیه مورد تأکید و تصریح بوده است. (اینجا)

و البته همین موضوع هم در رسانه ها جایگزین تخلفات گسترده دیگری که کمیته تحقیق و تفحص گزارش کرده بود، شد؛ عده ای خواستار خروج نمایندگانی که از تامین اجتماعی پول گرفته اند، از مجلس شدند (اینجا و اینجا)

و همچنین چرا نمایندگان درباره دریافت کارت هدیه از مرتضوی جواب نمی دهند؟ 

مجلس ابتدا تلاش کرد موضوع را به دستگاه قضایی محول کند؛ محجوب گفت: اسناد توافقنامه و چک های بابک زنجانی موجود است، مرتضوی چه چیزی را تکذیب می کند؟

همچنین عضو هیئت تفحص از تامین اجتماعی گفت: مرتضوی مدارک خود را به دادگاه بدهد.

مجلس سپس تلاشش را کرد با حاشیه سازی ها مقابله کند؛ رییس کمیسیون اصل ۹۰ از مرتضوی خواست که اسامی نمایندگان را بفرستد (اینجا) و او هم آماده، سه لیست برای مجلس فرستاد؛ احتراماً پیرو درخواست آن کمیسیون محترم که قبل از وصول، در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها منتشر گردیده به استحضار می‌رساند جایگاه رفیع کمیسیون اصل 90 ایجاب می‌‌نماید تا خواسته جنابعالی سریعاً اجابت گردد. لذا بدین وسیله به پیوست سند شماره 368 در 13 برگ اسامی و مشخصات 143 نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سند شماره 981 در 5 برگ اسامی و مشخصات 75 نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سند شماره 426 در 10 برگ اسامی 67 نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که برخی از نمایندگان محترم در چند نوبت دریافتی داشته‌اند ایفا می‌گردد. (اینجا)

پورمختار اما بعد گفت که مرتضوی اسامی نمایندگان مجلس هشتم را فرستاده (اینجا) نادر قاضی‌پور، یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص هم به حقوق ۱۷ میلیون مدیران تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت که چیزی به نمایندگان نداده‌اند: برای خودشان حقوق 17 میلیونی‌ و برای همسرشان حقوق شش میلیونی‌ پرداخت کرده‌اند. چیزی به نمایندگان نداده‌اند. کارت‌های 500 هزار تومانی فرستاده‌اند اما نمایندگان دریافت نکرده‌اند، رسید و سندی ندارند. ‌40 میلیون، 70 میلیون و 120 میلیون را به محافظان و نزدیکان خودشان واگذار کرده‌اند. زمینی که کلا دو میلیارد ارزش داشت را هشت میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند. ما پیگیر حقوق کارگران و بازنشستگان هستیم. تحقیق و تفحص، دفاع از خون کارگران است

اما علیرضا محجوب، رییس کمیته تحقیق و تفحص در پاسخ به نامه مرتضوی، از پولهای بی حساب و کتابی که او گرفته است، گفت: مرتضوی برای سال‌هایی که در تامین‌اجتماعی نبوده است هم پاداش گرفته.

او همچنین گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه نماییم این است به کارگران اجحاف شده، به نیروها و کسانی که در جنوب و در شرایط سخت کار می‌کنند اجحاف شده و گزارش مجلس بیانگر این اجحافات است. همچنین 150 میلیون بار برخلاف قانون، بازرسی از کارگران انجام شده است.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی درحالی به قوه قضاییه ارسال شده است که تامین اجتماعی مشکلات عدیده ای دارد. مشکلاتی که اول و آخر گریبان مستمری‌بگیران و بیمه شده‌ها را می گیرد. شاید روزنامه ای که نوشته بود؛ "غارت اموال بیمه‌شدگان" پر بیراه نگفته باشد. و یا این سوال می شود که؛ آیا سازمان تامین‌اجتماعی نگران سلامت بازنشستگان نبود؟ و یا این فاجعه فساد را با چه توجیهی می شود هضم کرد؟ و بعد گفته می شود که باید هشدارها درباره شکل‌گیری یک اشرافیت تازه را جدی گرفت (اینجا) هرچند کار از هشدار گذشته است.

نظر یک حقوقدان هم البته درباره شیوه دفاع مرتضوی از خود در برابر مجلس (هر مجلسی) خواندنی است. (اینجا)

و در پایان؛ اصلا باید از سعید مرتضوی پرسید، خودش روایت هایش از دوره مدیریت بر تامین اجتماعی (اینجا) و دفاعیاتش در برابر گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس (اینجا) را باور دارد؟ به نظر هر پاسخی که بدهد، فقط افسوس در پی دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    51 2
    فقط متاسفم!
  • عبدالکریم A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    25 1
    با سلام در حال حاظر سازمان خدمات درمانی جهت بیمه تکمیلی بابت هر ننر مبلع 202000 ریال کم میکند.خواهشمند جهت اطلاع عموم بازنشستگان دریک مقاله ای بیمه آتیه سازان حافظ را معرفی و ارزیابی کنید. با تشکر
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    72 7
    به خدا واگذارشون کردیم
    • بی نام EU ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      57 0
      خدا به من و شما عقل و اراده داده تا بر مدار او زندگی کنیم. نه این که به خودش واگذارش کنیم و خودمون رو راحت کنیم
    • بی نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      39 1
      رسم واگذار کردن به خدا اصلا خوب نیست
  • عرشیا A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    170 2
    و حالا زمان ان رسیده که محمود بیاید و توضیح دهد که دلیل انتصاب این شخص برای این مسئولیت چیست و چرا وقتی تمام ارکان نظام خواهان برکناری او از این منصب بودند محمود زیر بار نرفت و حتی ان مضحکه یکشنبه مجلس را پدید اورد ؟
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      11 32
      من هم سوال دارم که چرا روحانی برخی افراد قدیمی را مسئول کرده.
    • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      10 40
      بازخوبه که دولت احمدی نژاد مفاسد اقتصادی را به مردم شناسوند کاش مجلسهای قبلی هم در دولت اصلاحات و سازندگی این کارها رو انجام میدادند تا معلوم بشه اون آقازاده هایی که مردم ازشون نام میبرن چه طوری این همه ثروت به دست آوردند.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      26 1
      احمدی نژاد فساد رو نشناسوند. نشون داد. چون خودش توش بود. دیدی که از دولتای قبل هیچی نداشت و گرنه با بگم بگم رو میکرد. خیالت راحت
    • شهروند IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      8 0
      چرا اینقدر بزرگش میکنید ؟!!! جریمش 200 هزاریه والسلام
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    63 2
    دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ/که زسرپنجه شاهین قضا غافل بود
  • قاضی شارع A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    25 1
    واقعا هیچ نظری ؟!
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    52 1
    به خاطر داشته باشید که مرتضوی بدون هماهنگی با هیئت مدیره وقت و بدون نظر موافق و بدون همراهی اعضای هیئت مدیره تامین اجتماعی نمیتوانسته اینهمه خلاف مرتکب شود، لذا لازم است تا قبل از اینکه نامبرده و اعضای هیئت مدیره همانند خاوری سر از کانادا و امریکا در اورند، ممنوع الخروج شوند و سپس بدون فوت وقت در دادگاه عدل اسلامی محاکمه شوند
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    53 1
    قدمت ای که این آقا و همدستانش در تامین اجتماعی به صندوق تامین اجتماعی زدند خسارت بزرگی است که کمتر از اختلاس سه هزار میلیاردی نیست، اما مهمتر انکه عملکرد مدیر عامل ( مرتضوی) و هیئت مدیره وقت در حیف و میل منابع و اموال بیمه شدگان به حدی بوده است که اعتماد مردم را به مدیریت کلان کشور سلب کرده و باعث وهن نظام شده است، بنابراین قوه قضاییه باید سریعا با این تیم برخورد قانونی بکند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    11 27
    مرتضوی الت دست اطرافیان و نزدیکان سودجو و مشاوران چاپلوس و هیئت مدیره متلون المزاج و قانون شکن بوده است، به تخلفات آنها هم باید رسیدگی بشود.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    11 6
    غصه نخور،فقط این پولهایی که این اقازاده بالا کشیده کشورمون رو دو سالی از تحریم در میاره،بعدش میره پیش کرباسچی و شهرام جزایری و.....
    • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      15 1
      کرباسچی چیزی بالا کشید؟ خوبه بعد از اون شوی تلویزیونی کلا تبرئه شد
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    17 0
    مرتضوی یک حلقه از زنجیره است، ریشه اعوان و انصارش در تامین اجتماعی را باید خشکانید، مثلا بعضی از معاونان و مشاور اجراییش هنوز در حال شایعه سازی و سنگ اندازی برای مدیریت جدید تامین اجتماعی هستند...
  • شهره A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    22 0
    مرتضوی شما باید محاکمه بشوی . و حتی احمدی نژاد شما ها پول مردم شریف کارگر و زحمتکش را در جیبهای گردنکلفتها ریختید؟ کارگرها بدون حقوق زندگی شان از هم پاشیده شد بخاطر اینکه فکر کردیم ارث باباته. داری به گردنکلفتهای بی عرضه میدهی؟ فقط متاسفم و تعجب می کنم آقای لاریجانی رییس قوه قضاییه چرا سکوت کرده اند؟؟؟
  • نكته بين A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    40 0
    حالا ببينيم اين گزارش تحقيق و تفحص به غير از خدشه دار نمودن احساسات بيمه شدگان تامين اجتماعي ، ثمره ديگري هم دارد؟ ايا واقعا مجازاتي در كار است !!؟
    • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      4 1
      خوبیش اینه که یه چندسالی خبری از این مفاسد نمیشه و شاید قوانین نظارتی اصلاح بشه. امیدوار میشه بود
  • علی IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    20 1
    پس به کی میتونیم اعتماد کنیم . این از دولت پاک ما. الان چه فایده متاسفانه سیستم نظارت خوب نداریم که هر روز شاهد چنین اعمالی هستیم
  • مهدی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    43 1
    کجاست اون دوست عزیز و مشترکمون که بگه " دولت من پاکترین دولتهاست "!!!!!!
    • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      2 20
      شهرام جزایری در زمان چه دولتی بود؟
    • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      7 1
      رئیس اون دولت برای دفاع از شهرام جزایری با مجلس این رفتارو کرد و اصلاً از شهرام جزایری دفاع کرد؟خبر آنلاین عزیز لطفاً درباره ی جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت آقای خاتمی و سر نوشت آن در دولت آقای احمدی نژاد پرونده تشکیل دهید.
    • محمد A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      14 0
      شهرام جزایری حداقل تحت تعقیب قرار گرفت و زندانی هم شد . فعلا به آقای احمدی نژاد بگویید که به دادگاه شان تشریف ببرند . اگر می خواهید دوباره بگید آقازاده ها پس چی باید بهتون بگم که همین آقای مرتضوی از زندانیان اعتراف الکی و البته زوری بر ضد مهدی هاشمی گرفته و 1000 صفحه توی پرونده اش هست که هیچ مدرکی دال بر مجرم بودن این آدم نیست . درسته کار خودشو و خواهرش خوب نبوده ولی این هشت سال که هم خودشو و هم باباشو کوبوندین و به بیچاره فرصت ندادین از خودش دفاع کنه به نظرم حق داشته اونطور رفتار کنه شما هم بودین همین کارو می کردین .
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    20 0
    وقتی یاران نزدیک و تفکر پشتیبانی کننده اقای مرتضوی (مدیر قبلی اموزش کل که تصادفا همسرشان هم هستند خانم هما . ف مسئول ارتقاء کیفیت معاونت درمان، نمایند تام الاختیار و اولین مشاور اجراییشان و یار گرمابه و گلستانشان اقای بهنام. پ کاندید ریاست بزرگترین مرکز جراحی قلب تامین اجتماعی، همشهری گوش به فرمان و معاون درمانشان اقای هدایت الله . الف مشاور عالی مدیر عامل جدیدو ....) هنوز فعال و مصدر کار باشند، معلوم است مرتضوی به این زودی ها تمام نمیشود.........
  • محمد A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    16 0
    امروز سر راهم به کارخانه دختر جوان ولی ساده ای سراسیمه جلویم دست گرفت و سوارش کردم.از سرویس کارش جامانده بود.میگفت از وقتی پدرم فوت کرده باید صبحها تزریق انسولین و مراقبتهای دیگر مادرم را خودم انجام دهم با هزینه های گران امروزی. بی اختیار یاد مرتضوی و مرتضوی ها افتادم.............و عبادت به جز خدمت خلق نیست / به تسبیح و سجاده ودلق نیست.
  • جوکر A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    17 0
    پدر من 4 ساله بازنشست شده و تو این سالها بخاطر یه مشکل که توی بیمش ایجاد شده تقریبا نصف حقوق رو نمیدن بهمون.همش امروز و فردا میکنن .پس بگو چه خبر بوده اونجا ؟؟!!خیلی ها هم مثل ما هستن .لطفا پی گیری کنید.حالا ما خدا رو شکر دستمون به دهانمون میرسه ولی خیلی ها ....
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    16 0
    یکبار در ذهنتان مرور کنبد: انتصاب نامبرده اساسا بدون داشتن شرایط احراز پست و بر خلاف نظر عقلای قوم و توصیه مجلسیان و در آخرین روز کاری اسفند ۹۰ برای بی نتیجه کردن اعتراضات و مخالفتها و بر خلاف قوانین و مقررات بود. ماندن ایشان در این پست: بر خلاف ضوابط و علیرغم مخالفت مجلس و استیضاح وزیر ذیربط و با عوض کردن اساسنامه تامین اجتماعی و با تغییر عنوان او از مدیر عاملی به سرپرستی یا ریاست و به قیمت تغییر نام صندوق تامین اجتماعی به سازمان بود. این همه هزینه برای ایشان از سوی احمدی نژاد بی جهت که نبوده!
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    19 0
    میشه یک تحقیقی هم در جاهای که بذرپاش بوده بشود ؟
    • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      16 0
      فعلا که خودش مجلس نشینه
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    14 0
    مرتضوی تمام نمیشود چون هنوز اذناب او در تامین اجتماعی سر کارند و با کمال اعتماد به نفس بدنبال گرفتن پست جدید هستند.
  • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    15 0
    من اسیر حرف وزیر رفاه احمدی نژادم که میگه مگه کارت هدیه ۱۰۰ میلیونی هم داریم؟ !!!
  • جهان A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    14 0
    این همه حق بیمه ای که امثال منه کارگر دادن ودارن میدن حروم این آقا وهمه کسانی باشه که توی این سازمان حق رو ناحق میکنن
  • امین IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    14 0
    خدا لعنت کنه همشون رو.
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    14 0
    ای بابا این مرتضوی چقدرفرد...... بوده.چقدرماله مردم وحق الناس روخورده.............. خدا ازش نگذره ..البته کسانی هم که اونو حمایت کردند هم درگناهش بی شک شریکند......
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    6 0
    تامین اجتماعی بدترین ارگان دولته که هیچ خدماتی به تامین شده گانش نمی دهد خدا ازشون نگذرد....
  • yasin IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 0
    این همون اقایی که برا کهریزک 200هزار جریمه شد........... همین و فقط همین
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 0
    راستی مشاور مرتضوی در امور زنان سازمان تامین اجتماعی کی بوده
  • بی نام A1 ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 0
    این مفسد فی العالم و دیگر دزدان سرشان در یک اخور است و تا وقتی ظلم هست این ظالمان هم هستند؛ پس بی جهت دنبال خود سیاه نباشد که کار بسیار از ریشه و تا بیخ و بن خفن خراب است!!
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 0
    ایا خدا خو شش میا د من با سن 77 سال ما هی سیصد تومان حقوق بگیرم از خدا بترسید سید اکبر