دو روز پس از سخنان رییس پلیس راهور درباره نقص ایمنی خودروهای اسکانیا و اعلام این نقص به شرکت عقاب، سازنده این اتوبوسها در ایران،‌ مدیر کارخانه به این سخنان واکنش نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روز چهارشنبه سردار اسکندر مومنی،‌ ضمن اینکه اعلام کرد عمده کشته های حمل و نقل عمومی مربوط به اتوبوس های اسکانیاست، گفت: تمام ایرادات این اتوبوس به شرکت، سازمان‌های مربوطه و دستگاه‌ قضایی اعلام شده است. به دلیل اینکه در کشور ما در زمینه تولید اتوبوس‌ها رقابت وجود نداشته و انحصاری است بعد از وقوع چنین حوادثی به سرعت فرافکنی می‌کنند که این کار خوبی نیست (اینجا)

اما اکنون مدیر کارخانه عقاب، تولیدکننده گفته که پلیس ایرادات اتوبوس ها را اعلام نکرده است. 

محمود براتی در یک نشست خبری درباره مهلت پلیس به شرکت عقاب‌افشان برای رفع عیوب اعلام‌شده اتوبوس اسکانیا، گفت: در گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها، آیتم‌هایی که قرار است ما رفع کنیم، به صورت فنی و دقیق مطرح نشده است، ‌نمی‌دانیم باید چه جزئیاتی را از موارد مطرح‌شده درباره مخزن سوخت، باتری و پروفیل بدنه تغییر دهیم. پلیس به صورت کلی مواردی را برای ما تعریف کرده است و این در حالی است که در اجرای این موارد همه تأییدیه‌های سازمان استاندارد را اخذ کرده‌ایم؛ اگر سیستم‌های مذکور مشکلی دارد پس چرا سازمان استاندارد آنها را تأیید کرده است؟

او حتی از ایرادات پلیس هم استقبال کرده است: پلیس استانداردهای لازم را برای ما تعیین کند و ما در راستای بهینه‌سازی کیفیت تولید خود، قطعاً استقبال می‌کنیم. شرکت عقاب‌افشان تا امروز 3 بار نامه به پلیس داده است تا آنها اعلام کنند دقیقاً باید چه تغییراتی در اتوبوس ایجاد کنیم، در حالی که هنوز مورد دقیقی از سوی کارشناسان پلیس اعلام نشده است.

مدیر کارخانه شرکت عقاب گفت: لازم است کارگروهی متشکل از پلیس راهور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد تشکیل شده و استانداردهای الزامی جدید را به ما اعلام کنند. ما هر 36 مورد استانداردهای لازمِ سازمان استاندارد برای خودروهای سنگین را رعایت کرده‌ایم و سازمان استاندارد نیز این مورد را تأیید کرده است، اما در حیطه استحکام سازه، جانمایی باتری، جانمایی مخزن سوخت و استحکام آن، قوانین جدیدی وجود ندارد که ما آن را اجرا نکرده باشیم.

این اظهارات درحالی است که سردار مومنی درباره ایرادات اتوبوس‌های اسکانیا گفته: موضوع ایمنی خودروهای اسکانیا از چند منظر مورد بحث است که یکی از آن‌ها نقص جدی در سیستم برق رسانی آن است. ایراد جدی در سیستم برق رسانی خودروهای این شرکت مطرح است که علت آتش سوزی و سانحه مرگبار اتوبان تهران - قم نیز همین بوده است.

به گفته او طبق بررسی‌های انجام شده نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا محرز بوده و پرونده آن در دادگاه مفتوح است که البته در حال حاضر مسوولان این شرکت (عقاب افشان) با قرار وثیقه آزاد هستند.

سردار مومنی از مدیران کارخانه چنین هم انتقاد کرده است: مسوولان شرکت تولیدکننده این اتوبوس به جای آن‌که بگویند ما بررسی می‌کنیم؛ همان لحظه اعلام می‌کنند که نقص از خودرو نیست و لاستیک، گاردیل و راننده مقصر است.

اما مدیر کارخانه ایرانی تولیدکننده اتوبوس های اسکانیا می گوید که پس از حادثه آزادراه تهران ـ قم و تصادف دو اتوبوس اسکانیا، کارشناسان سوئدی از صحنه حادثه و اتوبوس‌ها بازدید کرده و گزارشی تهیه کردند: طبق گزارش کارشناسان سوئدی شدت تصادف عاملی شده است که همه پارامترهای محافظتی را از بین برد؛ ضمن آنکه در این گزارش اعلام شد تمامی استانداردهای الزامی اسکانیا و کتاب اتوبوس اسکانیا توسط شرکت عقاب‌افشان رعایت شده است.

به گزارش فارس، براتی گفت: پس از تصادف آزادراه تهران ـ قم، همچنین سازمان استاندارد ایران از خط تولید اسکانیا به صورت رندوم نمونه‌‌برداری کرده و تولیدات را از نظر اشتعال تست کرد و تأییدیه دوباره به ما داد.

 

تصادف قم تمام استانداردها را بهم زد

او در پاسخ به سوالی درباره علت جدا شدن فریم‌های صندلی‌ اتوبوس اسکانیا پس از تصادف‌های آزادراه تهران-قم و محور هفت‌گل خوزستان، چنین توضیح داد: صندلی این اتوبوس برای شتاب 6 در 9.8 یعنی 6 برابر جاذبه زمین در نظر گرفته شده است، اما در تصادف هفتگل یا آزادراه تهران ـ قم، سرعتِ 120 کیلومتر بر ساعت خودرو‌ها، در لحظه به صفر رسیده و این تمام استانداردها را به هم زده است. در مورد استاندارد صندلی‌ها تأکید شده است که از کف و بغل از طریق ریل آلومینیومی به بدنه متصل باشند، برای اخذ تأییدیه سازمان استاندارد ایران، یک نمونه صندلی را نصب کرده و به اداره استاندارد می‌فرستیم تا آنها تأیید کنند.

به گفته براتی شدت حادثه آزادراه تهران ـ قم ‌به قدری زیاد بود که فریم صندلی‌ها از جا کنده شد: این صندلی‌ها برای سرعت خاص و برخورد خاص طراحی شده‌اند، اما حادثه تهران ـ قم شدت بالایی داشت. در استاندارد R29 جرم یک‌ونیم تن و سرعت لحظه برخورد 48.5 کیلومتر در ساعت برای استاندارد‌ در نظر گرفته شده است.


دلیل انفجار باک سوخت اتوبوس ها

مدیر کارخانه شرکت عقاب‌افشان گفت: تمامی استانداردهای ما ترجمه استاندارد اروپایی است و ما این استانداردها را به سازمان استاندارد ایران فرستادیم تا تأیید کنند.

براتی درباره مخزن سوخت اتوبوس و جانمایی آن، توضیح داد: در بیش از 90 درصد اتوبوس‌های بین‌المللی، مخزن سوخت روی اکسل جلو و وسط اتوبوس است که در این اتوبوس هم دو حفاظ محکم از مخزن نگهداری می‌کنند. مخزن 700 لیتری سوخت در راستای توازن بیشتر اتوبوس در جلو نصب شده است، فاصله مخزن و باتری حدود یک متر است و هیچ قرابتی با هم ندارند؛ همچنین اگر باتری ضربه بخورد، اولین صفحه داخل آن قطع شده و بنابراین هیچ ولتاژی در آن وجود ندارد.

او همچنین درباره علت اشتعال و انفجار مخزن سوخت اسکانیا پس از تصادف آزادراه تهران-قم، شدت برخورد را دلیل بر هم خوردن استاندارد‌ها و انفجار باک عنوان کرد.

دراین باره همچنین عباس هنربخش رئوف، استاد دانشگاه سمنان، در همین نشست خبری گفت: اشکال گرفتن به سیستم سوخت‌رسانی و برق رسانی اسکانیا توسط پلیس و اعلام اینکه ضعف سازه و گاز کولر موجب آتش‌سوزی شده است آن هم در ساعات اولیه تصادف، منطقی نبود. در تصادف آزادراه تهران ـ قم پلیس فرار به جلو می‌کند. از پلیس انتظار داریم با شهامت اعلام کند که در این حادثه چه گذشته است؟

به گفته او جانمایی سیستم سوخت‌رسانی و سیستم الکتریکی و طراحی و ساخت این اتوبوس هیچ مشکلی نداشته است: «دنی پرس»، یکی از کارشناسان اسکانیا، در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان ایرانی درباره حادثه آزادراه تهران - قم،‌ اعلام کرده است «طراحی و ساخت اتوبوس، جانمایی باتری و مخزن سوخت اسکانیا ‌و سیستم الکتریکی آن مشکلی ندارد»

 

سازمان استاندارد همه چیز را تایید کرده است 

اما اشتعال پذیری تزئینات داخلی اتوبوس های اسکانیا هم از موارد مورد انتقاد به شرکت عقاب افشان است.

به گفته براتی اشتعال‌پذیری تمامی منسوجات و تزئینات داخل اتوبوس اسکانیا مورد آزمایش سازمان استاندارد ایران قرار گرفته شده است: قطعاتی که در کابین مسافر به کار می‌رود استاندارد بوده و باید استانداردهای اشتعال‌پذیری را بگذراند. همه قطعات داخل خودرو نظیر عایق‌های سقف، محفظه موتور و از این قبیل پیشروی شعله ندارند، ضمن آنکه پرده، پارچه صندلی و کف‌پوش‌ها باید استاندارد باشند و این موارد همه به تأییدیه سازمان استاندارد رسیده است.

در این باره هنربخش رئوف استاد دانشگاه سمنان گفت: توانایی در کارخانه اسکانیا وجود دارد که هر استانداردی که توسط سازمان استاندارد تعیین شود بلافاصله تأمین کند.

در ادامه براتی همچنین در پاسخ به لغو مجوز شماره گذاری اتوبوس های اسکانیا گفت: مجوز شماره‌گذاری بازه زمانی خاص دارد، ما تا 1 آذرماه مجوز شماره‌گذاری داشتیم ضمن آنکه برای سه ماه آینده دنبال مجوز جدید هستیم. روند اخذ مجوز بدین گونه است که پس از تأییدیه سازمان استاندارد، وزارت صنایع نامه‌ای به پلیس راهور ارسال می‌کند و پلیس راهور پس از بررسی، تأییدیه شماره‌گذاری می‌دهد.

 

تحریم ها ظرفیت تولید را نصف کرد

براتی با بیان اینکه ظرفیت اسمی شرکت، تولید سالانه 3 هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین‌شهری در دو شیفت است، ادامه داد: در سال 89، حدود 48 درصد سهم بازار را به دست آوردیم و در سال 91، با تشدید تحریم‌ها این رقم به یک سوم کاهش یافت. توانایی تولید روزانه 7 دستگاه اتوبوس وجود دارد، پس از شرایط تحریم، در حال حاضر هر 2 تا 3 روز یک اتوبوس تولید می‌شود.

مدیر کارخانه شرکت تولید اتوبوس اسکانیا در ایران گفت: شرکت اسکانیا در سوئد، موتور و دانش تولید این اتوبوس را دراختیار ما قرار می‌دهد و شرکت عقاب‌افشان اتاق را طراحی و روی شاسی قرار می‌دهد.

براتی با اشاره به آموزش مالکان قبل از تحویل اتوبوس به آنها، گفت: قبل از آنکه اتوبوس تحویل مالک شود باید آموزش‌های لازم را ببینند در غیر این صورت اتوبوس را به آنها تحویل نمی‌دهیم.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    8 1
    شما اول کارخانه عقاب اسکانیا را به بورس بیار و یه کمی شفاف باش
  • محسن IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    39 6
    تا پلیس نگه چه ایرادی داره بر طرف نمیکنید؟ برادر من تو این ماشین های شما هر بار 50،60 نفر داره جا به جا میشه بعد تو انتظار داری پلیس بیاد بگه ایرادش چیه؟؟؟؟ واقعا نمیدونم چرا تا از ما ایرانی ها ایراد نگیرن کارمون رو درست انجام نمیدیم!
    • ایران A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      10 0
      دوستان عزیز حس مسئولیت تنها چیزی است که مدت هاست در بین اکثر کسانی که مسئولیت دارند فراموش شده مثلا همین راننده های عزیز- اگر احساس مسئولیت اینکه جان زن و بچه مردم دست انهاست را داشته باشند با اگاهی از این وضعیت نابسامان جاده و خودرو حتما اینگونه حوادث کمتر رخ میداد
    • ای جی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      5 0
      به ماشین ایراد میگیرید راننده های بی مسئولیت رو نمی بینید؟ راننده اتوبوس خواب خواب بودو چشماش رو هم رفته بود بش می گیم آقای راننده نخواب! راننده میاد فقط عینک میزنه تا کسی چشماشو نبینه!!!!! راننده ها این شکلی هستند معلوم نیست هزاران نقص فنی ماشینو بجای تعمیر چجوری عیب پوشونی می کنند
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    20 10
    مگه وظیفه پلیس است که بگه ایرادش چیه؟؟ پلیس بر اساس آمار می گوید اتوبوس ها ایراد دارد و شما با به کارگیری نیروهای متخصص باید آنرا رفع کنی. عجب بدبختی گیر افتاده ایم از دست این مدیران بیسواد!! جان مردم انگار مفته!! فقط بلدن بفروشن!!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    37 12
    اسكانيا يكى از بهترين برند هاى دنياست. اسكانيا ايراد داره بعد جاده هاي ما همه استاندارد!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      1 0
      جاده ها ایراد دارند ولی اسکانیا هم ایراد دارد! یادتان نرود بقیه ی اتوبوس ها هم توی همین جاده ها راه می روند ولی حوادث اسکانیا جانگداز است.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    25 0
    مالک اتوبوس ها الزاما راننده اونها نیستند که آموزش ببینند.باید به رانندگان پایه یک قبل از دریافت دفترچه کار آموزش های مناسب داده شود.
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 3
    یک شاهد عینی تصادف اتوبوس اسکانیا می گوید ( آتش گرفتن اتوبوس قائمشهر تهران) آتش از جلوی اتوبوس بالا آمد همان زمان کارشناسان گفتند جرقه از سیستم ترمز به لاستیک های جلو می زند خب این یه ایراد دیگر این که گفته شده است عرض کم اتوبوس امکان مانور به چرخ ها را نمی دهد و این اتوبوس اختصاصا برای تردد در آزاد راه و اتوبان است نه جاده های کوهستانی خب اینم یک ایراد بقیه اش هم کار خودتان است پی گیری کنید
    • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      12 4
      بعد یه چیزی، اتوبان تهران قم کوهستانیه؟ از کجاش میری که کوهستانیه؟
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      1 0
      آزادراه تهران-قم کوهستانی نیست ولی سیستم ترمز و لاستیک همان است!
  • مجید A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    61 43
    1-بابا راننده هامون راننده نیستن. 2-هر موقع پلیس توانست جلوی سوارکردن زنان در ردیف اول رو بگیره(که اکثرا هم بد حجاب هستن) بعد بیاد به اسکانیا گیر بده. آخه راننده ایی که حواسش به این خانوماست چطوری به جلوش نگاه کنه
    • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      24 12
      آها.. پس مشكل از حجاب مسافرها بوده و اينا الكي دارن به مخزن سوخت و فريم صندلي گير ميدن و به جون هم افتادن.. اميدوارم كامنتت رو بخونن و سوءتفاهم برطرف بشه.. كلا تو اين مملكت تمام بدبختيهايي كه داريم به خاطر بدحجابيه..
    • ▐ آرمان ▐ A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      18 7
      آخه تو با حجاب مردم چکار داری... عجب گیری کردیم با امثال تو ها ... ولله بقرآن
    • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      16 3
      با حجاب مردم کار نداریم. با اون راننده های چشم چرون کار داریم که امنیت 40-50 نفر دیگه با اونه
    • ناشناس A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      3 0
      به شخصه شاهد اعتراض یک مسافر و لجاجت راننده بر سر این مساله بودم. دوستان روشنفکری را بگذارید کنار در این مسایل با واقعیات کنار بیایید. بحث حجاب تنها نیست. مسافر اعتراض می کرد که شما نباید در ردیف اول خانم سوار کنی، راننده می گفت به شما چه!! بعد از کنار گذاشتن احتمالاتی مثل فامیل بودن و آشنا بودن و ... به چه نتیجه ای می رسید ؟ متاسفانه رانندگان اتوبوس خیلی از قوانین را زیر پا می گذارند چه عرفی چه فنی ..
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    15 1
    اول تقکر راننده ها تون را عوض کنید!!! هنوز که هنوز راننده ها از لاستیکهای صاف استفاده میکنند!!!
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      1 0
      خدا را شکر که لاستیک های اتوبوس های حادثه ی قم، صاف نبوده است.
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    15 1
    ببخشید اونوقت چرا از سایپا انتقاد نمیکنید؟
  • بی نام EU ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    8 0
    در ایران فعلا برای مصرف کننده ارزشی قائل نیستند حالا جون آدم را نمی دونم!
  • عباس IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    9 2
    پلیس باید بگوید تا رفع کنی خودت اول ایراداشو رفع کن بعد ماشینو بده بیرون.
  • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    3 2
    این همه ادم در تصادف اسکانیا کشته شده بعد میگی ایرادش چیه
    • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      1 0
      خوب معلوم است. ایراد از آن آدم ها است که کشته می شوند. خودشان اصلاح کنند تا در این اتوبوس زنده بمانند!
  • پرهام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 1
    خودت بهتر می دونی ایرادش چیه خودت جرات داری چند مسافرت با این اتوبوس های بی کیفیت بری؟نزدیکی باک با باتری موجب انفجار میشه
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    1 0
    آنچنان می گویند که انگار پلیس تا به حال ایراد اتوبوس ها را شفاف نگفته است. بابا، خواجه حافظ شیراز هم می داند اشکالات اتوبوس های اسکانیا چیست. اگر زنده بود تا حالا هم غزلش را گفته بود و هم آن ها را رفع کرده بود!
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    1 0
    خیلی زشت است که خودمان را به آن راه بزنیم. یعنی واقعا تا حالا ایرادات این اتوبوس را نگفته اند؟!
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    1 0
    وا و الله! پس بگو چرا تا به حال اشکالات را رفع نکردی!