ایسنا نوشت:

 ایاد علاوی در مصاحبه‌ای به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل مختلف عراق از جمله طولانی شدن غیبت جلال طالبانی، تحولات اخیر الانبار و احتمال نخست وزیری مجدد مالکی، پرداخت.

ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه و نخست وزیر پیشین عراق، در مصاحبه با روزنامه قطری "الوطن" خاطرنشان کرد: جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق مدت یک سال است که در سر کارش حاضر نشده است و هیچ کس در عراق نمی‌داند که وی کجاست. هیچ یک از مسئولان عراقی نمی‌دانند اوضاع جسمانی وی بهبود یافته یا مریض است. حتی کسی نمی‌داند آیا وی مرده و یا در قید حیات است و سانسور کاملی در این باره وجود دارد.

علاوی ادامه داد: آنچه در خصوص عدم حضور جلال طالبانی، اتفاق افتاده در تاریخ کشورها بی‌سابقه است.

وی درباره احتمال نامزدی نوری مالکی، نخست وزیر عراق برای تصدی مجدد این پست، نیز گفت: اگر مالکی مجددا برای تصدی پست نخست وزیری نامزد شود ما از روند سیاسی عراق کنار خواهیم کشید. ما به هیچ وجه اجازه این کار را نمی‌دهیم که مالکی برای سومین بار نامزد شود. در صورت رخ دادن این مساله ما بی‌تفاوت نخواهیم ماند و بخشی از این کمدی مسخره نخواهیم شد.

ایاد علاوی درباره اوضاع الرمادی و مقابله ارتش با گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) عنوان داشت: رخدادهای استان الانبار تاسف بار است. این امر قابل پیش بینی بود چرا که این اعتراض‌ها دنباله اعتراض مردم عراق در اوت 2011 و برگزاری تظاهرات در بسیاری از استان‌های عراق از جمله، بصره، ناصریه، الانبار و صلاح الدین است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت بدون آن که بخواهد باب هر گونه گفت‌وگو با تحصن کنندگان را باز کند و یا با آن‌ها در خصوص خواسته‌هایشان صحبت کند، آن‌ها را به حال خود رها کرده. دولت دست کم این کار را هم نکرد که به آن‌ها این اطمینان را بدهد که نظام حاکم علیه آن‌ها نیت‌های خصمانه ندارد.

علاوی ادامه داد: علاوه بر این، فعالیت‌ گروه‌های تندرو در عراق نیز افزایش یافته و دولت تمامی این مسائل را نادیه گرفت و تنها تحصن کنندگان الانبار را هدف قرار گرفته که تعدادشان از مرز 300 هزار تن پا فراتر گذاشته است.

این مقام عراقی تصریح کرد: من هر لحظه تهدید به قتل می‌شوم. یکی از دستگاه امنیتی کشور دفتر من را در جریان این تهدیدها قرار داد و برخی از دستگاه‌های مسلح از خانه و شخص من محافظت می‌کنند و در نتیجه امکان ترور من در هر زمانی وجود دارد. اما احتمال ترور من در حال حاضر بیشتر شده است چرا که زمان برگزاری انتخابات نزدیک شده.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دور کردن وی از پست نخست وزیری عنوان داشت: آمریکایی‌ها و طرف‌های خارجی توافق یافتند که من را از پست نخست وزیری دور کنند و بر جلال طالبانی اعمال فشار کردند تا من را برای تشکیل کابینه معرفی نکند. خود آمریکایی‌ها این مساله را به من اعلام کردند. اما دیگر کشورهای عرب و طرف‌های بین‌الملل همچون قطر، ترکیه، سوریه، کویت و روسیه تلاش کردند تا من نخست وزیری را برعهده بگیرم.

ایاد علاوی در خصوص حمایت‌هایش از تشکیل اتحادیه کشورهای حوزه خلیج فارس و این که عراق نیز در این اتحادیه جایگاهی داشته باشد، اعلام کرد: زمانی که من نخست وزیر بودم در خصوص این مساله با مسئولان کشورهای حوزه خلیج (فارس) صحبت کردم. واقعیت این است که شورای همکاری خلیج ( فارس) یک سازمان موفق است و در مسائل سیاسی موضعی میانه رو اتخاذ می‌کند هر چقدر که این میانه‌رویها در منطقه مستحکم‌تر شود، به نفع همه کشورهای عربی خواهد بود. اگر در آینده عراق از ثبات بهره‌مند شود، ما می‌توانیم شاهد این امر باشیم و عراق کشور ثروتمند و بی‌نیازی است و اگر به شورای همکاری خلیج (فارس) بپیوندد، می‌تواند در این سازمان نقشی کارآمد ایفا کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مراد A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    5 1
    خدایا ما را از مسائل عراق وسوریه کنار بکش.