چگونه خودمان فن سخنوری را یاد بگیریم؟

در دوره­های باستانی و ازمنه تاریخی، هر یک از ملل در رشته­ای از سخنوری چیره­دست بوده­اند. عصری که سخنوری مورد توجّه واقع می­شود قرن پنج پیش از میلاد مسیح(ع) است.

کتاب «خودآموز اصول و فنون سخنوری» اثر علی فروزفر در قالب 17 فصل خواندنی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. در بخش هایی از این کتاب آمده است: سخنوری یا خطابه، فنی است که به­وسیله آن گوینده شنونده را به سخن خود اقناع و بر منظور خویش ترغیب می­کند. در دوره­های باستانی و ازمنه تاریخی، هر یک از ملل در رشته­ای از سخنوری چیره­دست بوده­اند. عصری که سخنوری مورد توجّه واقع می­شود قرن پنج پیش از میلاد مسیح(ع) است. آن زمان سراسر دنیای متمدّن در دست توانای ایرانیان بود و قومی که مستقیماً تحت حکومت ایران نبود بعضی از یونانیان بودند. امّا از آن روزگار اثری ایرانی درباره فن سخنوری به دست ما نرسیده است و خطابه یا سخنوری فنی است که علمش را در ایران باید تازه­تأسیس دانست.

این کتاب دستنامه­ای خودآموز در این موضوع است که در هفده فصل تدوین شده است: فصل اول این اثر جایگاه و تاریخچه سخنوری در زندگی اجتماعی را تشریح و موقعیت ها و پیش نیازهای یک ارتباط شفاهی اثر بخش را تبیین می کند. در فصل دوم با ماهیت، نحوه پیدایش، و کارکرد صدا در فرایند ارتباط شناسی آشنا می شویم. مبانی و مفاهیم پایه ای ارتباط محتوای فصل سوم است.

نکات ارزشمند در زمینه طراحی کلی فرایند ارتباط و تولید پیام موضوع فصل چهارم است. در فصل پنجم شیوه ها و اصول گوش دادن تشریح شده است. فصل ششم و هفتم با بررسی جامع اصول و شیوه های آفرینش و به کارگیری معنا و طراحی پیام با بهره گیری از واژه ها، زمینه ورود به مباحث کاربردی تری همچون موضوع، هدف، و مخاطب سخنرانی (فصل هشتم)، و آشنایی با ساختار و شیوه های سازماندهی محتوای سخنرانی (فصل نهم) است.

در فصل دهم با گونه های مهم و رایج برای ایراد سخنرانی آشنا می شویم و در فصل یازده نیز به بررسی ابعاد روانی سخنرانی و شیوه های رسیدن به اعتماد به نفس پرداخته می شود. مباحث مهمی چون ماهیت و انواع و شیوه های بهره گیری از ارتباطات غیر کلامی به عنوان یک عامل مکمل قوی در کنار ارتباط کلامی در فصل دوازدهم تشریح شده است. رابطة بین فناوری و ارتباط شفاهی موضوع فصل سیزدهم است.

در فصل چهاردهم فهرست جامعی از بایدها و نبایدهای فکری، شخصیتی و رفتاری یک سخنران موفق آمده است. جایگاه اخلاق و موازین اخلاقی برای سخنران و شنونده موضوع فصل پانزدهم است. رویکرد قرآن کریم و معصومان (ع) به سخن و سخنوری موضوع فصل شانزدهم و جایگاه سخن و سخنوری در کلام شاعران محور اصلی فصل هفدهم است.

چاپ سوم این اثر در 392 صفحه با قیمت 17 هزار و 500 تومان در اختیار مشتاقان هنر سخنوری، افراد و گروههای اجتماعی درگیر در ارتباطات شفاهی قرار گرفته است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =