پزشکان اروپایی به زنان قاره آبی هشدار داده‌اند که نسل سوم قرص‌های ضدبارداری که پرفروش‌ترین این قرص‌ها در بازار اروپاست، خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهند.

مجید جویا: پزشکان به بیماران هشدار می‌دهند که پرفروش‌ترین قرص‌های ضدباری، خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهند.

به گزارش دیلی تلگراف، به یک میلیون زن انگلیسی که محبوب‌ترین قرص‌های ضدبارداری را در این جزیره مصرف می‌کنند، هشدار داده شده که خطر لخته شدن خون در آنها به طور بالقوه‌ای در حال افزایش است.

قرص‌های نسبتا جدید یاسمین، فمودن و مارولون، در مقایسه با محصولات قدیمی‌تر خطر لخته شدن خون را تا دو برابر را افزایش می‌دهند.

این هشدار بعد از این اعلام شده که دانشمندان دریافتند استفاده از نسل سوم و مشهور قرص‌های ضدبارداری منجر به 14 مرگ در یک سال در فرانسه شده است.

سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی و دارویی انگلیس (MHRA)، به پزشکان سفارش کرده است که قبل از تجویز این قرص‌ها، بررسی دقیقی از عوامل خطرزا در اشخاص داشته باشند.

تاریخچه‌ای از لخته شدن خون در رگ‌ها یا سابقه فشار خون بالا، شرایطی هستند که این پزشکان باید در صورت مواجه شدن با آنها از تجویز این داروها اجتناب کنند.

این آیین نامه جدید، پس از یک بازنگری توسط آژانس دارویی اروپا تدوین شده که در آن خواسته شده که بسته بندی این قرص‌ها باید مورد بازبینی قرار گرفته و نوشته‌های روی بسته‌های جدید طوری باشد که زنان از خطرات لخته شدن خون آگاه شوند.

در نامه‌ای که این سازمان برای پزشکان انگلیسی نوشته، بیان شده که: «نیاز نیست که به استناد این آیین نامه، برای همه کسانی که از این قرص‌های هورمونی بارداری بدون هیچ مشکلی استفاده می‌کردند، تجویز قرص‌های جدید متوقف شود».

در ادامه آمده که: «این قرص‌ها در پیش‌گیری از بارداری‌های ناخواسته بسیار موثر هستند. آنها مزایای ذاتی زیادی دارند و این مزیت‌ها بسیار مهم‌تر از خطرات کوچک تاثیرات جانبی جدی است».

دکتر سارا برانچ نایب رئیس بخش مدیریت ریسک اداره داروی MHRA می‌گوید: «زنان باید دریافت این قرص‌ها را ادامه دهند. اینها برای جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته بسیار ایمن و موثر است و مزایای استفاده از آنها بر احتمال خطر لخته شدن خون در عروق و شریان‌ها می‌چربد. هیچ سند مهم جدیدی ارائه نشده است، این بازنگری به سادگی اثبات می‌کند که خطر لخته شدن با داروهای ضدبارداری هورمونی ترکیبی بسیار کم است».

بخش نظارت دارویی به 60 هزار پزشک اعلام کرده است که از این پس، باید فهرستی را در زمان تجویز این قرص‌ها با بیمار مرور کنند.

هدف این کار این است که از تجویز این قرص‌ها به زنانی که اصولا در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند جلوگیری شود.

سالیانه دو میلیون نفر از نسل جدید این قرص‌ها استفاده می‌کنند و علت استقبال گسترده از آنها هم این است که اثرات جانبی همچون افزایش وزن، سردرد، سفتی سینه و رشد موهای زائد کمتر در آنها دیده می‌شود.

شرکت بایر سازنده قرص یاسمین و فمودن، می‌گوید که هشدارهای خطر لخته شدن خون را از این پس به طور برجسته‌تری روی بسته‌های این قرص‌ها درج خواهد کرد.

این سلسله هشدارها پس از آن صادر می‌شوند که گزارشی در فرانسه منتشر شد که در آن مشخص شده بود که از سال 2000/1379 تا 2011/1390، 2529 مورد لخته خطرناک خون (بیش از 200 مورد در هر سال) در اثر مصرف داروهای ترکیبی ضد بارداری رخ داده است.

از ان میان، 1751 مورد، یا 146 مورد در هر سال ناشی از قرص‌های نسل سوم بودند. این انعقادها منجر به متوسط 20 مورد مرگ در هر سال شدند، که 14 مورد آن ناشی از نسل جدیدتر قرص‌ها و شش مورد در اثر نسل قدیمی‌تر قرص‌ها بود.

این نتایج مسئولین امر در فرانسه را واداشت که به پزشکان بگویند که تنها در صورتی نسل جدید قرص‌ها را به بیماران خود تجویز کنند که پیش از آن، نسل قبلی را آزموده باشند.

دانشمندان هنوز در حال بررسی ارتباط بین قرص‌های جدید ضدبارداری با لخته شدن خون هستند، ولی در حال حاضر به استروژن سنتزی به کار رفته در این قرص‌ها مشکوکند و گمان می‌کنند که مقصر اصلی افزایش خطر لخته همین استروژن باشد.

دکتر اسماء خلید می‌گوید: «هر روش جلوگیری مزایا و معایب خاص خود را دارد، و مهم این است که به زنان اطلاعات کامل داده شود تا خود روش مطلوبشان را انتخاب کنند».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    38 4
    این خبر در راستای با یه گل بهار نمیشه بود :دی
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    72 5
    بابا هر کاری کنید کسی تو این شرایط بچه نمی یاره
    • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      13 0
      اين را كفتيد كه خان ها قرص نخورند،بچه گول مي زنيد
    • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
      1 0
      ما 5 سال استفاده کردیم از دیگر عوارض آن نازکی رحم بود که بموقع درمان کردیم یاسمین اگه استفاده بشه شروع میکنه به نازک کردن دیواره رحم که اثرات جبران ناپذیری داره و اگه استفاده نشه سردردهای وحشت ناک میاد سراغت با این همه از بچه آوردن تو این وضعیت اقتصادی وحشت دارم چون نمی خوام آینده اش خراب بشه
  • بی نام DE ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    58 1
    همه که برای جلوگیری از بارداری استفاده نمیکنن (شما هم خیلی هدفمند این خبر رو چاپ کردی و گنده ش کردی واسه این طرح زیاد کردن جمعیت!!!) خیلی ها واسه درمان تنبلی تخمدان و یا از بین بردن کیست تخمدان مصرف میکنن!
  • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    52 3
    قبلاکه رایگان درمانگاه ها میدادند لخته ایجادنمیکرد جدیدا که جمعیت نیاز داریم لخته میشه عجیب نیست!!!!!
    • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      9 5
      قرص یاسمین قبلا که دلار هزار تومن بود و با یه گل بهار می‌شد، 13 هزار تومان فروخته می‌شد. الان هم قیمتش 39 هزار تومنه. کدوم درمانگاه خیریه باز کرده بود که رایگان بده این قرص رو؟
  • ثریا IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    39 4
    من که استفاده می کنم مشکلی هم پیش نمیاد
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    53 1
    تا چند وقت پیش که قرص آمپول هیچ خطری نداشت حالا لخته میاره بعد دو دهه خورد زنان دادن
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    12 2
    همش حرفه استفاده کنید آینده خوبی داره
  • بی نام EU ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    16 1
    من فقط محض اطلاع بگم كه تازگيها سقط خيلى خيلى زياد شده البته عوامل زيادى دخيل هست اما يكى از جديدترينهاش وشايعترينهاش مربوط به مشكل انعقاد خون هست كه ميتونه رابطه مستقيم با همين خبر داشته باشه ظمنا وقتى دو نفر آدم نميتونن زندگى خودشون رو بگردونن بهيجا ميكنن يه نفر ديگع رو هم پس بندازن
  • داروساز A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    22 0
    البته این بحث کامل توضیح داده نشده، این عوارض در کل فقط به خود دارو ارتباط نداره به این جهت که مثلا مصرف همزمان قرص ضد بارداری در افراد سیگاری و بالای 35 سال ممنوعه . چون افزایش ریسک انعقاد خون یا همون تشکیل لخته بالا میره ، در حال حاضر مصرف سیگار و الکل و سبک زندگی با 30 سال پیش در مورد خانوما خیلی فرق کرده و مضاف اینکه این موارد میتونه بعلت ثبت دقیق تر عوارض دارویی نسبت به قبل باشه. در نهایت بعنوان یک داروساز توصیه مبکنم استرس بیجا بخود وارد نکنید. این هشدار ها کوتاه مدته و تا قابل استناد بشه خیلی مطالعه میخاد
  • بی نام IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    14 3
    اين اخبار مغرضانه قطعا اعتبار يه سايت خبرى رو زير سوال ميبره ، اگر بى طرف هستيد بيطرفانه بنويسيد و اگر انتقاد پذيريد اين كامنت را به نمايش بذاريد!
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    6 0
    میمیریم راحت میشیم از دست فقر
  • مهناز IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    2 9
    البته من خودم سالهاست که شنیدم خوردن قرصهای جلوگیری از بارداری از سن 35 سالگی به بعد باعث لخته شدن خون و سکته می شوند، حتی خانمی که در سن بالاتر از 35 سالگی خورده بود دچار سکته و فلج شدن قسمتی از بدنش شده است.خدا وکیلی احتیاط کردن واستفاده نکردن از این روش جلوگیری به منزله بچه دار شدنه؟
  • اندیشه US ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    4 0
    ... من 22 سالگی تا 35 سالگی ال دی استفاده کردم زیرا دو بچه داشتم هیچ اتفاقی رخ نداد چون برادرم پزشک بود و گفته بود کسی که این قرص را مصرف می کند نباید که سیگار و الکل مصرف کند که خوشبختانه بنده اهل هیچ کدام نبودم .
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    این یک حقیقت است. من به خاطر مصرف این قرص ها دچار لختگی خون در سمت چپ مغزم جایگاه حافظهشدم . و حالا در سن 37 سالگی حافظه ام مثل یک فرد بسیار مسن است. دکترم را مسئول و حلال نمی کنم.خواهش می کنم مصرف و عدم مصرف این قرص ها را جدی بدانید.