مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۲

تلفن‌های چالوس، تنکابن و رامسر وصل شد/ روستاها به زودی وصل می‌شوند

مدیر عامل مخابرات استان مازندران گفت تمامی ارتباطات ثابت و سیار شهرهای چالوس، تنکابن و رامسر برقرار شد و در مجموع پوشش ارتباطات غرب مازندران ۹۰ درصد است و به زودی ارتباطات در روستاها هم برقرار می‌شود.
بهروز باباجانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه وضعیت ارتباطات در غرب مازندران به حالت عادی درآمده است، اظهار کرد: دلیل چنین موضوعی وصل شدن تدریجی برق است لذا هم‌اکنون ۹۰ درصد ارتباطات ثابت و سیار در تنکابن، رامسر و چالوس برقرار شد. وی درباره ۱۰ درصد باقیمانده نیز گفت: اولا برق تماما در تمامی روستاها و توابع وصل نشده، ثانیا ممکن است سایت‌های ما به دلیل مدت زمان طولانی که برق به آن‌ها نرسیده با مشکلاتی مواجه شده باشند که هم‌اکنون به دلیل بسته بودن برخی مسیرها امکان اعزام تکنسین و نیرو برای رفع آن‌ها نباشد. مدیر عامل مخابرات مازندران همچنین در پاسخ به این سوال که معمولا بعد از وصل برق چه مدت زمان طول می‌کشد سایت‌های سیار شروع به فعالیت کنند، گفت: بعد از اتصال برق، سایت‌ها به صورت آنی شروع به کار می‌کنند اما ممکن است مثلا از ۱۰۰ سایت، ۱۰ مورد قابل سر پا شدن نباشد که باید تجهیزات آن‌ها مورد بازبینی قرار گیرد.
او در پایان خاطر نشان کرد: تمامی ارتباطات شهری تنکابن، چالوس و رامسر هم‌اکنون برقرار است و ارتباطات روستاها هم در اسرع وقت برقرار می‌شود.

 

ابلاغ مصوبات شورای عالی فضای مجازی به وزارتخانه‌ها

در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، بودجه سال ۹۳ مرکز ملی فضای مجازی، همچنین تعریف و الزامات شبکه ملی اطلاعات تصویب و پس از ملاحظه رهبر معظم انقلاب، توسط دبیر شورا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.
به گزارش ایسنا، به دنبال برگزاری جلسه پانزدهم شورای عالی فضای مجازی در تاریخ سوم دی ماه که با ریاست دکتر روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد مصوبه شورای عالی به شرح زیر پس از طی مراحل قانونی و ملاحظه رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط مهندس انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی، به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد:

* مصوبه اول: تعریف شبکه ملی اطلاعات
شبکه ملی اطلاعات، به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شود به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

* مصوبه دوم: الزامات حاکم بر تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباط فضای مجازی کشور
۱- شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی
۲- شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت ‌شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت شده با آن‌ها
۳- شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا وخدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت از جمله قابلیت تحرک
۴- شبکه‌ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران
۵- شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور
۶- شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی

* مصوبه سوم: بودجه سال ۹۳ مرکز ملی فضای مجازی
به منظور تحقق اهداف شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی، موافقت شد دولت مبلغ هزار میلیارد ریال از محل ردیف‌های درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بودجه سال ۹۳ مرکز ملی فضای مجازی منظور کند.

 

بهترین اینترنت دایال‌آپ را از کدام شرکت‌ها بگیریم؟

به گزارش ایسنا، اگرچه به نظر می‌رسد دیگر استفاده از اینترنت دایال‌آپ به خاطره‌ها پیوسته، اما مروری بر آمار گویای آن است که هنوز این شیوه ضریب نفوذی حدود ۹.۲۳ درصد دارد و بخش نه چندان کوچکی از کاربران را به خود اختصاص می‌دهد. طبق آمارهای ارائه‌شده تا پایان شش ماهه اول سال جاری، هم چنان دایال‌آپ سومین شیوه‌ی پرطرفدار دسترسی به اینترنت بوده است.
اما بنابر نتایج بررسی‌های منتشر شده در این حوزه چهار شرکت به عنوان شرکت‌هایی معرفی شده‌اند که امکان استفاده از بیشترین سرعت اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کنند.
بنابر اعلام مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) در دی‌ماه امسال شرکت ارتباطات فرهنگ آزما در صدر جدول پرسرعت‌های دایال آپ قرار گرفته است. پس از آن شرکت راصد مارال آوا جنوب رتبه‌ی دوم این جدول را به خود اختصاص داده و شرکت آریانا گستر اسپادانا در رده‌ی سوم این جدول قرار دارد. هم‌چنین در این گزارش از شرکت فنی مهندسی مروا سیستم به عنوان چهارمین شرکت ارائه‌کننده‌ی دایال‌آپ سریع یاد شده است. آذرماه امسال نیز از دو شرکت مارال جنوب و شرکت فناوران اطلاعات دیباگران کرج به عنوان ارائه‌کنندگان خدمات پرسرعت در این حوزه نام برده شده بود.

 

تبلیغ اجباری آی‌سیم در خطوط ایرانسل/ معاون رگولاتوری: تبلیغات قطع شد

اپراتور دوم ارتباطی، روز گذشته اقدام به تبلیغ خدمت جدیدش برای مشترکان سابقی که پیشوازشان فعال نبود کرد که پس از آن معاون رگولاتوری از متوقف شدن این اقدام خبر داد.
در پی این اقدام زمانی که با مشترکی از ایرانسل تماس حاصل شود و مشترک مربوطه دارای آهنگ پیشواز نباشد، پیام تبلیغاتی آی‌سیم برای تماس‌گیرنده پخش می‌شد.
به گزارش تسنیم، اصولا هر گونه اقدامی بر روی خطوط مشترکان تلفن‌های ثابت و اعتباری با توجه به مالکیت آن‌ها باید از پیش اطلاع داده شود و در صورت کسب اجازه از آن‌ها، اقدام جدید را پیاده‌سازی کرد. آی‌سیم که در عمل شباهت بسیاری به سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل که پیش از این هم وجود داشت و فروخته می‌شد دارد و تنها کد پیش شماره آن به 0902 تغییر یافته است.
حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در مواجهه با این اقدام عنوان کرد: ما دیروز به این موضوع پی بردیم و از اپراتور مربوطه خواستیم که این کار را متوقف کند و بر این اساس، ایرانسل جلوی این نوع تبلیغات را گرفت و دیگر برای مشترکانش فعال نیست. وی در پاسخ به این سوال که اصولا اگر اقدامی بدون کسب اجازه از مالکان سیم‌کارت‌ها بر روی خطوط آن‌ها صرت گیرد، این اقدام تخلف نیست، گفت: ممکن است اپراتور گمان کند بابت شبکه‌ای که دارد می‌تواند این اقدام را انجام دهد که البته برخی اپراتورها در دنیا این کار را انجام می‌دهند و امری پذیرفته است. رضوانی افزود: اگر اپراتوری در برابر چنین اقداماتی، شارژی از مشترکان بگیرد قطعا تخلف است اما برخی تخلفات و جرایم ماده و تبصره واحدی در پروانه ندارد لذا باید شرایط را در ارتباط با آن موضوع بررسی کرد. او افزود: چون زمینه‌ای دیده شد که ممکن بود برخی مشترکان ایرانسل از این اقدام احساس نارضایتی کنند، ما موضوع را به اپراتور اطلاع دادیم و آن‌ها هم پذیرفتند و تبلیغ خدمت جدیدشان را برداشتند.

 

غیرقانونی بودن ارائه تلویزیون اینترنتی/ واگذاری سرویس نیازمند اخذ مجوز

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات واگذاری سرویس تلویزیون اینترنتی از سوی سازمان صدا و سیما را بدون دریافت پروانه فعالیت از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات غیرقانونی اعلام کرد.
علی اصغر عمیدیان در گفتگو با مهر، در مورد واگذاری سرویس تلویزیون اینترنتی در کشور که از سوی سازمان صدا و سیما و با همکاری شرکت مخابرات ایران مراحل نهایی خود را می‌گذراند اظهار داشت: راه‌اندازی آزمایشی این سرویس بلامانع است اما چنانچه سازمان صدا و سیما بخواهد این سرویس را به صورت سراسری عرضه کند نیاز به دریافت مجوز از مرکز ملی فضای مجازی و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دارد. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در این زمینه چهارچوب‌های اولیه واگذاری سرویس تلویزیون اینترنتی، IP مدیا، برای تصویب به مرکز ملی فضای مجازی ارسال شده و در دستور کار این مرکز قرار دارد، ادامه داد: دراین راستا به سازمان صدا و سیما و شرکت مخابرات ایران نیز نامه‌ای مبنی بر اینکه واگذاری سرویس نیازمند مجوز است ارسال شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ارائه این سرویس را قانونی نمی‌دانیم، تصریح کرد: این موضوع را در قالب 2 نامه به سازمان صدا و سیما و مخابرات اعلام کرده‌ایم.
وی گفت: تا زمانی که چهارچوب اصلی واگذاری این سرویس و تعرفه ارائه آن از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب نرسد پروانه‌ای برای فعالیت در این زمینه صادر نخواهد شد.
عمیدیان با تاکید براینکه چهارچوب اصلی ارائه این سرویس باید از سوی مرکز ملی فضای مجازی در اختیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گیرد، ادامه داد: پس از آن، جزئیات فعالیت اپراتور ارائه‌دهنده در این زمینه و نحوه واگذاری سرویس، در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب می‌رسد و بعد از این مرحله اپراتور متقاضی با قبول شرایط، امکان واگذاری سرویس خواهد داشت.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اخباری مبنی بر شروع ثبت نام برای دریافت سرویس IP مدیا در ۶ استان کشور تا پایان بهمن ماه خاطرنشان کرد: ثبت نام به معنی واگذاری و ارائه سرویس نیست و واگذاری سرویس تلویزیون اینترنتی بدون دریافت پروانه فعالیت از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات غیرقانونی است.
به گزارش مهر، مرکز فضای مجازی سازمان صدا و سیما با همکاری شرکت مخابرات ایران و بخش خصوصی اعلام کرده بود که تلویزیون تعاملی رسانه مهر را به عنوان نخستین اپراتور IP مدیای کشور را در ۶ شهر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، یزد و قزوین تا فروردین ماه ۹۳ واگذار می‌کند که ثبت نام این سرویس قرار است از پایان بهمن ماه آغاز شود. براساس گفته مسئولان این طرح، آبونمان ماهانه IP مدیا ۱۵ هزار تومان است و متقاضیان باید هزینه ست‌آپ باکس را نیز بپردازند.

 

56503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =