اگر فیلم‌های فضانوردان آپولو را با دور تند ببینیم، دروغ بزرگ قرن آشکار می‌شود؟

در ادامه تحلیل استدلال‌های مدعیان «دروغ بودن سفر انسان به ماه» به بررسی سیستم تعادل ماه‌نشین، موتور بی‌شعله آن و امکان فیلم‌برداری با دور تند در استودیو خواهیم پرداخت.

برای مطالعه بخش‌های قبلی «شبهات آپولو» به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

بخش اول: آیا انسان واقعا به ماه سفر کرد؟
بخش دوم: دروغ 30,000,000,000 دلاری سفر به ماه از کجا شروع شد؟
بخش سوم: ماجرای پرچمی که خودجوش روی ماه تکان خورد!
بخش چهارم: فضانوردان آپولو چطور از کمربند وان‌آلن رد شدند و زنده ماندند؟
بخش پنجم: اگر سفر انسان به ماه واقعی است، چرا هیچ ستاره‌ای در آسمان ماه دیده نمی‌شود؟
 
بخش ششم: مگر می‌شود سفینه‌ای به بزرگی آپولو روی ماه فرود بیاید و گردوخاکی به پا نشود؟
بخش هفتم: بهترین استدلال طرفداران توهم توطئه: سایه اجسام روی ماه کاملا تاریک نیست، پس سفر به ماه دروغ است!
بخش هشتم: اگر سفر به ماه واقعی است، چرا تصاویر ارسال فضانوردان زمینه یکسان ولی جزئیات متفاوتی دارد؟

پوریا ناظمی: یکی دیگر از استدلال‌های طرفداران دروغ بودن سفر انسان به ماه، این است که چرا هنگام برخاستن ماه‌نشین از ماه هیچ شعله‌ای در تصاویر دوربینی که تصاویر زیر محفظه پرواز را ضبط می‌کرد، دیده نمی‌شود؟

سوال جالبی است. ماه‌نشین برای بازگشت به مدار باید سوخت خود را می‌سوزاند و البته ما روی زمین شاهدیم که موشک‌هایی که به فضا می‌روند چگونه شعله درخشانی را تولید می‌کنند. چرا در ماه‌نشین چنین چیزی را نمی‌بینیم؟

بازهم جواب چندان پیچیده نیست. سوختی که ماه‌نشین برای بازگشت به مدار استفاده می‌کرد هیدرازین با فرمول شیمیایی N2H4 و دی‌نیتروژن‌تترا اکساید (N2O4) بود. ترکیب این دو ماده شعله‌ای تولید نمی‌کند یا به عبارت دیگر در اثر سوختن آن‌ها شعله‌ای شفاف و نامریی تولید می‌شود و به همین دلیل عملا چیزی برای دیدن وجود ندارد. (برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.)

شرح فیلم: تصاویر دوربین نصب‌شده بر سطح ماه از صعود بخش فوقانی ماه‌نشین (حامل دو فضانورد و بیش از 100 کیلوگرم سنگ و خاک از سطح ماه) برای الحاق به آپولو-17 

علاوه بر این بعدها مشخص شد دوربینی که برای زیر بدنه ماه‌نشین استفاده شده بود، دروبینی با کیفیت پایین بود. حتی اگر سوخت دیگری استفاده می‌شد و شعله‌ای هم وجود می‌داشت، این دوربین نمی‌توانست آن را به صورت دقیق و کامل ثبت کند. البته در این مورد تقصیری برگردن دوربین نیست و مساله اصلی این است که این سوخت اساسا شعله‌ای تولید نمی‌کرد.

ماه‌نشین نمی‏‌توانست تعادلش را حفظ کند، پس حتما سقوط می‏‌کرد
یکی از طرفداران «دروغ‌ بودن سفر انسان به ماه» این ایده را مطرح کرده که جابجایی فضانوردان در ماه‌نشین می‌توانست محور تعادل سفینه را بر هم زده و منجر به سقوط در هنگام فرود بر ماه شود.

ماه‌نشین برای فرود بر ماه طراحی شده بود و برای همین بسیار سبک و دارای جرم اندکی بود. (در واقع این ماه‌نشین را نمی‌شد در شرایط زمین روی پایه‌هایش قرار داد، زیرا به دلیل وزنی که روی زمین داشت، خرد می‌شد) بنابراین با توجه به جرم اندک آن، جرم فضانوردان عاملی اساسی و تعیین کننده در جرم کل ماه‌نشین و در نتیجه تعیین مرکز ثقل آن بوده است. جابجایی هرچند کوچک فضانوردان در داخل ماه‌نشین می‌توانست مرکز ثقل سفینه را جابجا و در نتیجه فرود را به خطر بیاندازد و منجر به سقوط شود. متاسفانه کسانی که این ادعا را مطرح کردند حتی زحمت مرور جزییات فنی طراحی ماه‌نشین را به خود نداده‌اند. شما می‌توانید بخشی ازاین اطلاعات را اینجا پیدا کنید.

مساله این است که طراحان ماه‌نشین برای مرحله فرود و برخاستن از ماه، سیستم ثانویه‌ای طراحی کرده بودند که به طور مداوم مرکز ثقل سفینه را محاسبه می‌کرد و با کمک موتورهای جنبی محور عمودی فرود سفینه را در شرایط مناسب نگاه می‌داشت. این سیستم فقط برای حرکت‌های فضانوردان طراحی نشده بود، بلکه مشکل دیگری نیز وجود داشت که طراحی این سیستم را ضروری می‌کرد و آن، این‌که موقع فرود و همچنین صعود، ماه‌نشین، سوخت مصرف می‌کرد و از دست دادن این سوخت جرم سفینه را تغییر می‌داد و برای همین و برای حفظ مرکز ثقل سفینه لازم بود این سیستم طراحی شود تا سفینه بتواند فرود آمده و دوباره به مدار بازگردد.

فیلم‌برداری در استودیو
استدلال دیگر طرفداران توطئه، این است که اگر فیلم‌های ماشین‌های ماه‌نورد را با دور تند ببینید، مثل این است که آن‌ها روی زمین فیلم‌برداری شده و سپس سرعت حرکت آن‌ها کند شده است.

شرح فیلم: فیلمی از حرکت ماه‌نورد ارسالی در ماموریت آپولو17 بر سطح ماه

در واقع بسیاری از طرفداران این توطئه دیدگاه‌های خود را بر این اساس بیان کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها در حالی این ایده را مطرح می‌کنند که هیچ وقت خودشان فیلم‌های موجود را با دو برابر سرعت نگاه نکردند، به همین دلیل بهترین پاسخ این است که شما فیلم‌ها را با سرعت بالاتر نگاه کنید و ببینید آیا همه چیز شبیه زمین هست یا نه. برای اینکه مساله را دقیق‌تر بررسی کنید، زمانی که به فیلم حرکت ماه‌نشین روی ماه نگاه می‌کنید به مسیر غباری که از حرکت ماه‌نشین بلند می‌شود، نگاه کنید. این غبارها مسیری هذلولی را طی می‌کنند و کمانی کامل را می‌سازند. در روی زمین این اتفاق به دلیل وجود جو، هوا و مقاومتی که هوا ایجاد می‌کند هیچ‌گاه رخ نمی‌دهد.

در بخش‌های بعدی «شبهات آپولو»، بررسی دلایل طرفداران دروغ بودن «سفر انسان به ماه» را ادامه خواهیم داد. بخش دهم «شبهات آپولو» را فردا در خبرآنلاین بخوانید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    جناب به جای ترجمه هر روزه.اون سایتی که ازش کپی میزنی رو بنویس! کلا خبر خان!! منبع اعلام کنی بد نیستا دزد تمام عیاری
    • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      27 18
      جناب اقای پوریا ناظمی به این کامنت گذاران بگویید زلزه های خفیف در سط ماه یک پدیده بسیار معمول در سطح ماه هست لطف کنید بنویسید که فضانوردان اپولو زلزله های زیادی را در ماه ثبت کردند علت حرکت پرچم به خاطر زلزه خفیف بوده
    • احمدی A1 ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      8 7
      هنوز که هنوزه ناسا نمی‌تونه یه سفینه رو به صورت متعادل فرود بیاره ، من فیلمشو دارم. بعد پنجاه شصت سال قبل این کارو کرده؟ خ‌خ‌خ‌خ‌
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    27 11
    ببینم شما کامنت گذاران سواد علم فیزیکتان چقدر هست مدار سایر سیارات بسیار بزرگتر و انجام ان پروزه ها هم بسیار سخت تر هست که همین الان در حال اجراست همین تلسکوپ جیمز وب که چند سال دیگر پرتاب می شود باید تا مداری 5 برابر مدار ماه از زمین دور شود و در نقطه لاگرانژی زمین قرار بگیرد که این هم کار مشکلی هست ان ماه نورد چینی هم اسباب بازی نیست خود سفینه حدود 3.8 تن وزن و خود ماه نورد 1.2 تن وزن دارد همچنین ماه نورد لونوخود شوروی که بین سالهای 1970 تا 1973 برماه فرود امد به علاوه سفینه حدود 5.6 تن وزن داست و خود ماه نورد 850 کیلوگرم از کامنت گذاران معتقد توطئه خواهش می کنم چند سایت خارجی درباره ماه نوردها بخوانند نه سایتهای داخلی به انگلیسی بنویسید ( چانگ 3 یا لونوخود 1و2) حتی تصاویر ناسا را هم می
    • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      18 23
      اینایی که شما میگی همه بی سرنشن هستن. یا بهتر بگم ربات چه دخلی به فرستادن انسان داره.
  • علی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    50 8
    این که ی عده بیان بگن این خالی بندی بوده الزام نیست که حتما درست میگن الان تو دنیا ی سری ادم هستن میگن زمین مسطح هستش سایتم دارن اما چون اینو میگن نباید گفت راست میگن بعد از سایت شما بعیده که این اخبارو برای بازدید بیشتر چاپ کنه
    • محمدرضا IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      31 7
      احتمالا شما از. اون دسته ادمايي هستي كه تو ماه دنبال عكس اين و اون ميگردي
  • محمد IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    20 15
    با سلام و احترام دو نکته درباره تکان خوردن پرچم قابل ذکر است. اول رخداد زلزله بر روی سطح ماه است. روی سطح ماه نیز همانند زمین زلزله رخ میدهد که میتواند باعث ارتعاش پرچم بدون وجود جو شود. دوم برخورد شهاب سنگ بر سطح ماه است که بازهم امواج آن می توانند منجر به تکان خوردن پایه و نهایتاً خود پرچم شوند. به نظر می رسد آقای ناظمی صرفاً مترجم این متن هستند، چون هیچ گونه عکس العملی نسبت به کامنتهای خوانندگان از خود نشان نمی دهند. مناسب است که در ابتدای متن ذکر شود: مترجم:... ومنبع هم قید گردد. متشکرم
    • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      20 29
      چه تصادف جالبي دقيقا همون زماني كه داداش نيل پرچم شون رو تو ماه فرو كردن يه زلزله اي مياد و اونو تكون ميده يحتمل آقاي ناسا زمان زلزله رو پيش بيني كرده و با بيسيم به نيل اعلام كرده اينجوري كه: نيل نيل نيل--- ناسا صحبت ميكنه... نيل جان الان پرچم رو فرو كن زلزله شروع شد استدلالتون عالي بود آفرين... تا شماها رو داريم آمريكا چي كم داره... بچه جان بزرگ شو
  • حميدرضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    12 32
    يك سوال : زمان برخاستن ماه نشين از سطح ماه ، دوربين ، مسير حركت را دنبال ميكند ! چطور چنين چيزي ممكن است ؟
    • میرمحـــــــــمدی A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      29 10
      این چه سؤالیه! خوب معلومه دوربین کنترل میشده. در چنین ماموریت هایی همه چیز حساب شده و قابل کنترله.
  • عالم به تمامی مسائل جهان A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    27 89
    سلام در ادامه شفاف سازیهای ویرانگر من که از همین الان بانگ فرو ریختن کاخهای پوشالی وسست امریکا را در جهان طنین انداز کرده در این فرصت،از دروغ شرم آور شاتل های فضایی ناسا پرده برمیدارم،علل دروغ بودن آن: 1)چطوره که این دروغ پردازان ادعا می کنند با فناوری40سال پیش تونستن همچین چیزی بسازن ولی هم اکنون در سال 2014نمی تونن شاتل بسازن؟و به قول خودشون باز نشسته اش کردن!!! 2)چطوره که ما تا10سال دیگه هم نمی تونیم انسان به سطح مداری بفرستیم اونوقت اینها مدعی هستن40سال پیش تونستن شاتل بسازنو بفرستن فضا؟ 3)اصلا مگه میشه همچین چیزی ساخت؟! 4)....در برابر این دلایل متقن من،کسانی که مخالف بنده هستند تنها یک دلیل منطقی بیارند که پروژه شاتل های فضایی ناسا واقعیت داشته است؟منتطرافشاگری های بعدی من باشید....
    • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      35 16
      خوشم اومد به خاطر اعتماد به نفست بهت مثبت دادم
    • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      38 3
      دوست عزیز سفر به ماه اصلا ربطی به پروژه شاتل نداره اون موقع هنوز شاتل طراحی نشده بود. این پروژه اسمش اپولو بود.
  • محمد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    8 33
    یه سوال اگر در ماه جاذبه نیست پس چرا توی فیلمها موقع حرکت اون وسیله نقلیه ذرات گردو غبار پخش نمی شه و با همون سرعت زمینی به سمت پایین و بر روی خاک می ریزه ؟؟
    • مهدی A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      43 2
      دوست عزیز کی گفته توی ماه جاذبه وجود نداره؟!!!! اونجا هم جاذبه هست، اما شدت گرانش اون به اندازه ی زمین نیست. کلا هر چیزی توی خلقت دارای قدرت جاذبه س، منتها به دلیل کوچک بودن ابعاد و خیلی مسایل دیگه، قدرت جاذبه ی اونا با هم فرق می کنه. البته من کارشناس نیستمف فقط به یه نکته و مثال ساده توجه شما رو جلب می کنم. شما کافیه علت جزر و مد دریاها رو مورد بررسی قرار بدین. به قدرت گرانشی ماه هم پی می برید.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      3 5
      اره درسته همینطوره زدی تو خال
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    52 7
    خبرانلاین جان من این را درج کن چیز خیلی عجیب در پرس تی وی دیدم کامنت گذاران اروپایی امریکایی !!!!!!!!!!!!!! پرس تی وی هم مثل کامنت گذاران خبرانلاین زیر پروژه یوتو چین نظر میدادند که تنها چین و شوروی به ماه وسیله ارسال کرده اند و امریکا هیچ گاه به ماه سفر نکرده ببینم می توانید از این کامنت گذاران که می نشینند پای پرس تی وی و راشا تودی که احتمالا غربی !!!!!!!!!!!!! :))))))))))) هم هستند بپرسید تلسکوپ هابل فضاپیمای پیونیر و بسیاری از فضا پیماها و تلسکوپهای فضایی امریکا ایا دروغ هستند یا امریکا انها را از چین و روسیه دزدیده است اصلا ایستگاه فضایی بین المللی را از کوبا دزدیده اند و تلسکوپ جیمز وب را از ما دزدیده اند و به نام خود ثبت کردند جان من درج کن:)))))))))))) شباهت پرس تی وی خبرانلاین :))
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    26 58
    نمی دونم چه اصراری دارین که بگین اینها راست بوده!!! من طرفدار تئوری توتئه نیستم. ولی در دهه 60 آمریکا برای اینکه بتواند جلوی ادامه فعالیت شوروی رو بگیره نیاز به همچین دروغ بزرگی داشت که موفق هم شد.
    • بی نام A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      7 1
      اگر بخوای پروژه شکست خورده 30 میلیارد دلاری رو جمع کنی می تونی 5 میلارد به روسیه بدی، در عوض روسها می گفتند که سفینه آمریکا روی خورشید ، کهکشان و ... هم نشسته است. وقتی روسیه اسپوتنیک رو فرستاد آمریکایی ها قبول نکردند تا وقتی با تلسکوپ خودشون دیدن چطور هیچ تلسکوپی از روی زمین این سفر سراسر غرور رو ثبت نکرده؟
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    24 82
    امريكا امريكا مرگ به نيرنگ تو !!!!
    • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      18 2
      اون ننگه مجبدجان!
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    24 31
    اين هم يكي ديگر از ادعاهايي است كه در عين خنده دار بودن، هيچ چيز را ثابت نمي كند. فيلم با كيفيت خيلي پايين است، من مي خواهم به شعبده بازي نظير دويد كاپرفيلد اشاره كنم. كسي كه شيرين كاري هاي خيلي بزرگتري انجام داد (حقه هاي بصري) آن هم در فاصله ي يكي دو متري از تماشاچي. يكي از شيرين كاري هايي كه خود او هم در آن شركت داشت، نصف كردن بدن خودش با يك اره برقي بود. پس از 2 تكه ي جدا شده ي بدن او به دو طرف صحنه ي نمايش برده مي شود. اگر طرفداران فرود بر روي كره ي ماه واقعي بودن آن را قبول دارند، آيا قبول مي كنند كه ديويد كاپرفيلد هم واقعاً به دو تكه بريده شده بود؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    14 28
    دلیل و مدرک قطعی برای اثبات فرود انسان روی ماه وجود ندارد. اوباما سال 2009 اون قضیه سفر به ماه تا سال 2020 بوش رو به بهانه کمبود بودجه لغو کرد! در مرحله صعود، لِم به طور ناگهانی شروع به برخواستن می کند اما ادامه مسیر را به صورت یکنواخت و ثابت بالا میرود! اگر طرفداران فرود بر روي كره ي ماه واقعي بودن آن را قبول دارند، آيا قبول مي كنند كه ديويد كاپرفيلد هم واقعاً به دو تكه بريده شده بود؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    29 42
    یکی از مهمترین دلایلی که نشان می دهد سفر به کره ماه ساختگی بوده است، عدم امکان تکرار این سفر پس از نیم قرن و این همه پیشرفت علمی می باشد، چرا که اگر واقعا سفر انسان به کره ماه در نیم قرن! قبل به این سادگی و امینت ممکن بود، با گذشت این زمان طولانی و پیشرفت های خیره کننده انسان در علم و تکنولژی به ویژه صنعت فضا نوردی، امروزه بایست سفر انسان به کره ماه امری آسان و در دسترس می شد و تورهای ماه نوردی در دسترس ماجراجویان ثروتمند قرار می گرفت ...
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      40 17
      در شرایط آن زمان تمام آمریکا سعی شان واولویت شان پیروزی در این زمینه بود و صدها میلیارد خرج این مورد کردن الان شرایط فرق کرده جنگ سرد هم تمام شده میخوان با هزینه جانی و مالی بسیار کمتر پروژه های فضایی شون رو انجام بدن
    • حمید IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      7 11
      پاسخ به بی نام 16:18:44 کاش حداقل همین متن رو خیلی سرسری می‌خوندی! حتی داغ‌ترین آدم‌ها در این باره، سی‌میلیارد دلار رو تخمین می‌زنند. نه صدها میلیارد!!!! یکی از مریدان درویشی، کرامت‌های بزرگی درباره‌ی مرادش ادعا می‌کرد. دوستانش گفتند از خود درویش می‌پرسیم. درویش همه را انکار کرد. به مرید گفتند‎؛ خود درویش، ادعاهای تو را انکار می‌کند؛ گفت دروغ می‌گوید فلان فلان شده؛‌ این هم از خباثتش است!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    23 51
    من تو این موندم که روسیه و چین هم کمبود بودجه دارن؟! یا تکنولوژی الان اونها از تکنولوژی 50 سال پیش آمریکا عقب افتاده تره؟!! اونها چرا نمی تونن از کمربند ون آلن رد بشن!!! دروغ شاخدار آمریکا! خخخخخخخخ
  • حافظ IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    24 4
    آقای پوریا ناظمی اصلا حق با شماست من متعصب نیستم و حرفاتون رو قبول کردم فقط این یک سوال رو خودتون "شخصا" جواب بدید : شما خواسته یا ناخواسته درباره ی تکون خوردن پرچم امریکا از کلمه ی "موج" استفاده کردید شما باید بدونید موج برای تشکیل نیاز به گره داره برای ایجاد گره طبیعی ( به اهتزاز در اومدن ) نیاز به اتلاف انرژی طبیعی و اصطحکاک داریم حتی اگر فضانوردها یه لرزشی ایجاد کرده باشن اگر نیروش هر اندازه هم باشه باید بصورت یکسان در همه جای پرچم پخش بشه نه اینکه ایجاد موج بکنه موج تشکیل شدن وقتی نه جوی وجود داره و نه هوایی کاملا بی معنیه من فقط میخوام توضیح بدید شما چطوری میتونید ثابت کنید یه پرچم در اثر وارد شدن نیرو در فضای بدون جو هوا میتونه موج دار بشه !!!
    • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      3 22
      بعلت زلزله های خفیف و بسیار گسترده در ماه پرچم در حال تکان خوردن هست همین فضانوردان اپولو زلزله های زیادی را ثبت کرده اند
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    16 29
    تمامی مریخ نوردها، مدارگردها، سفینه های بدون سرنشین و … مجهز به دوربین های دیجیتالی هستند، اما در پروژه های تخیلی آپولو تمامی عکسها و فیلمها توسط نگاتیو ثبت شده اند و این مطلب خود حاوی نکاتی ظریف و صد البته سوألاتی اساسی است که ناسا از پاسخ به آنها معذور است! …
    • م ع ح IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      43 10
      آخه آدم 50-60 سال پیش دیجیتال کجا بود؟ حالت خوبه ؟ با کی شدیم ملت ایران . من چقدر تحمل کنم اینجا رو.
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    33 20
    اين داستان را 40 سال پيش شوروي و عوامل آن ساختند
  • علی A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    97 3
    اگه شک دارید میتونید یک سفر برید ماه ببینید پرچم آمریکا اونجا هست یا نه ؟؟؟!!!!!!
    • باب لرد A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      22 3
      راه حل بسیار ارزان قیمتی رو پیشنهاد کردی دوست عزیز
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    13 7
    مرسی خیلی ممنون . مجموعه جالبی تهبه کردید ایشالا که ادامه دار باشه و فقط به همین آپولو ختم نشه .
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    16 5
    سلام چندسال پیش یه فیلم ساخته شد با موضوع این که سفر به ماه واقعیت نداره. من نه موافقم، نه مخالم. اما فقط برام یه سوال پیش اومد. فیلم اول موقع بلند شدن آپولو از روی سطح ماه هستش؟ و اگه آره،موقع بلند شدن کی پشت دوربین بوده؟ چون دوربین با حرکت آپولو حرکت میکنه! ینی ممکنه کنترلی بوده باشه؟ و اما یه چیز جالب... شاید باورتون نشه، توی همین ایران 5 تا مهندس رو یه جا دیدم که متفق القول می گفتن، سفینه هایی که الان به فضا می رن، همگی میرن ماه!!! و اصلا با مقوله ی ایستگاه بین المللی بیگانه بودن. حتی وقتی گفتم ایستگاه بین المللی هر 90 دقیقه یه دور به دور زمین می چرخه، با تمسخر گفتن، آره شب توی برنامه 90 عادل در موردش صحبت می کنه. خیلی خوبه که این موضوعات رو بررسی می کنید.
  • مسعود A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    308 8
    اگه واقعیتم داشته باشه خیلی مونده تا بتونن مثل ما میمون به فضا بفرستن.......
    • حامد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      106 5
      خبلی باحال بود افرین
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      23 7
      اقای ناظمی کل اسناد این افراد کامنت گذاراز یک وبلاگ ایرانی است هرچه سریعتر بدید این وبلاگ رو فیلتر کنند اخه کدوم ادم عاقلی فقط از یک سایت اون هم داخلی مطلب می گذاره نکنه خود خبرانلاین این وبلاگ رو ساخته و شما دارید براش تبلیغ می کنید معلوم هست یک کاسه ای زیر نیم کاسه این کامنتها هست
    • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      11 2
      اقای ناظمی به کامنت گذاران عزیز بگویید به انگلیسی بنویسند بنویسند( اگزامینیشن او اپولو مون فوتو گرافز )انوقت لینک ویکیپدیا درباره تصاویر را خواهند دید ضمنا می توانید تصویر سه بعدی پروژه سلن ژاپن که در سال 2008 اجرا گردید ببینند که از تپه های زمینه پروژه اپولو15 تصویری سه بعدی دریافت کرده که کاملا با ان تصاویر مطابقت می کند حیف که نمیشه لینک گذاشت وگرنه لینک های زیادی از این تصاویر براتون می گذاستم
    • سوال! A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      15 40
      فیلم دوم در تناقض هست با استدلال مقاله قبلی که دلیل نبودن گرد و خاک موقع فرود آپولو روی ماه رو توجیه کرده بود. در حالی در این فیلم با حرکت ماشین (که خیلی کوچکتر از فضاپیماست) پشت سرش گرد و خاک بلند میشه. برای این تناقض چه توجیهی دارید؟!
    • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      5 8
      اون گرد و غبار به علت جو نیست در صحنه فرو د بعلت عدم وجود جو گازهای انتشاری از سفینه خارج می شوند چون جو وجود ندارد وسفینه به ارامی برروی ماه فرود می اید پس طبیعتا گازها بسرعت از یکدیگر فرار می کنند و این مساله فشار هوایی ایجاد نمی کند در ضمن سوخت برگشت با سوخت رفت فرق می کرد اقای ناظمی کاملا توضیح داد
    • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      9 20
      آقا مسعود فرستادن میمون به فضا کار بزرگی است که دانشمندان ما با کمترین بودجه و امکانات انجام داده اند زیر سوال بردن زحمت این عزیزان و این قدر خود کوچک بینی شما مایه تاسف است. شما که برای سربلندی ایران کاری نمیکنید با این حرفها خودتان را هم تحقیر نکنید. خبر آنلاین عزیز هر کامنتی را تایید نکنید لطفا
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    35 10
    نتیجه این که دوستان پیرو توهم توطئه غیر از ایران جاهای دیگه هم هستن! آمریکا اگه بگه دو دوتا چهار تا میشه هم یه سری هم میگن یه توطئه ای در کاره!
  • آلفردو US ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    21 4
    عجب رسانه های متوهم و عجب ساده و زودباوری! همه هم که ماشالا کارشناس و متخصص ناسا و سفر به فضا!
  • بی نام DE ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    41 13
    خدا همه مریضا را شفا بده. آمریکا کجا ما کجا، هنوز در خم کوچه اولیم!
  • اراد IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    21 2
    انهارفتند و ماه را خوردند و ته دیکش هم به ما نرسید
  • خلیل IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    11 20
    پس بفرمایید چرا در حال کسی به ماه سفر نمی کند؟؟؟؟!!!!
  • بی نام DE ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    15 15
    آقای ناظمی، شما زیاد خودت رو خسته نکن. اینهایی که سفر به ماه رو انکار میکنن یا بیسوادن یا اینکه دنبال چیز دیگه ای هستن!!! البته اینکه بحثهای علمی این وسط مطرح میشه خوبه ولی برای اونهایی که کنجکاو هستن نه اونهایی که توهم توطئه دارن.
  • حميدرضا A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    15 15
    در زمان فرود آپولو 11 به سطح ماه يعني سال 1969 كيفيت دوربينهاي فيلمبرداري بسيار بالا بوده كه فيملهاي سينمائي ساخته شده در آن سالها مويد اين مطلب است . پس چرا در فيملهاي گرفته شده توسط فضانوردان كيفيت آنها اينقدر پائين و تصاوير تار است . . . . . ؟!
  • حميدرضا A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    9 11
    آقاي محمدي . . . كنترل از راه دور . . . ؟ آن هم در سال 1969 . . . . ؟؟؟!!!
    • میلاد A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      10 1
      آقای حمید رضا کشور ما از علم عقب است چه ربطی به آمریکا و شوروی سابق و ... دارد. بد نیست بدانید کنترل از راه دور در همان سالها در صنعت هوا و فضا استفاده زیادی داشت. سفینه کنترل از راه دور بی سرنشین لوناخود شوروی که بر ماه نشست. موشکها و هواپیماهای آزمایشی. ماهواره ها و ده ها وسیله کنترل از راه دور هوایی و فضایی در همان سالها توسط کشورهای مختلف استفاده میشد. خیلی راحت میتوانید در اینترنت با یک جستجو در این رابطه اطلاعات بدست آورید.
  • م ع ح IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    14 16
    سال 1969 یعنی سال 1348 تاریخ خودمون. شما فیلمبرداری اوایل انقلاب رو به خاطر بیار 1357، اون فیلما خیلی باکیفیتن؟ اینایی که میگن این سفر دروغه متاسفانه سطح سواد و مطالعه بسیار بسیار پایینی دارند و یا اصلا مطالعه ندارن وگرنه هر آدم تحصیلکرده ای که واقعا تحصیل کرده باشه و علم بارش باشه میدونه که این سفر جز بدیهیات علم بشر هستش. اگر بر فرض محال این جریان دروغ بوده باشه یعنی چندین هزار آدم باهم هماهنگ کردن و هزاران ساعت کار کردن و پولهای زیادیخرج کردن تا دروغ بگن. در ضمن زیر ذره بین دقیق خبرنگاران و دانشمدان آنها چنین دروغی نمیشه گفت.
  • م ع ح IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    13 17
    از نویسنده محترمی که این مجموعه رو گردآوری کردن و دارن با جهل و توطئه پنداری مبارزه میکنن متشکرم چون هم کار خوب و انسانی هستش و هم اینکه به من و امثال من ثابت میشه که چرا ملت ما پیشرفت نکرده و در مقایسه با کشورهایی مثل کره هند ترکیه که آرزوشون بود مث ایران و ایزانی بشن الان از خیلی جهت از ما سر هستند. همین کامنت ها رو که آدم بخونه متوجه میشه که چرا بعضی اتفاقات تو ایران میوفته چون ما مردمی هستیم که علم و تکنولوژی 50 سال پیش رو داریم میگیم دروغ. تو فرهنگ خیلی از ملت های دنیا دروغ بسیار عمل زشتیه و معمولا مردم دروغ نمیگن و مث اینجا نیست که راحت مردم بهم دروغ میگن. حالا اگه چین یا روسیه این سفر رو انجام داده بود همینایی که الان میگن دروغه میومدن میگفتن حقیقت داره و دلایل زیادی هم واسش میاوردن
    • علی A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
      1 3
      چین و روسیه اگه مثل آمریکا دروغگو بودند تا به حال ده تا از این سفرهای دروغین به اقصی نقاط کهکشان راه شیری درست کرده بودند و تو و صد تا از تو گنده تر ها هم نمی فهمیدین که دروغه. آمریکا ذاتاً دروغگوست. اصلاً به وجود آمدن آمریکا با دروغ شروع شده. نمونش 11 سپتامبر. البته من یک درصد و نه بیشتر احتمال میدم که سفر به ماه راست باشه ولی هیچ دفاعی ازشون نمی کنم. میخوان رفته باشن می خوان نرفته باشن.
  • هاشم IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    21 6
    درود بر ناسا
  • حسام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    17 5
    خدا آرمسترانگ رو بیامرزه.
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    19 9
    تمام کنید این بی احترامی به آرمسترانگ را
    • علی A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
      4 2
      تو چرا بهت بر می خوره؟
  • مصطفی A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    7 12
    تمام سرنشینان آپولو تاکید کرده اند که خاک ماه خاکستری بوده ولی عکسی که ماه نورد چینی فرستاده خاک ماه را قهوه ای نشان داده.
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    4 4
    فیلمهاش خیلی باحاله آدم فکر میکنه خودش تو فضاست
  • فواد IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    2 1
    نظر به اینکه در پروژه های آپولو مدول ماه نشین در قسمت بالا و جلو قرارداشت و توسط صفحاتی کاملا پوشیده شده بود و پس از رسیدن به مدار زمین و قبل از رسیدن به مدار ماه صفحات آن بازشده و ماه نشین دیده میشود . حال سئوال این است با توجه به محدود بودن فضا در موشک ،خودرو ماه نورد را در کجا جاسازی کردند ؟ با توجه به این سری های آپولو در اندازه ها زیاد تغییر نکردند . ماه نورد در کدام قسمت ماه نشین متصل بود و وقتی فضا نوردن به ماه رسیدند چگونه آنرا از ماه نشین جدا کردند؟
  • سینا IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    7 1
    پس از پیشرفت تکنولوژی بیش از 40 سال هنوز نتوانستند موشکی مانند فالکون را به سلامت بر روی زمین بنشانند چطور در آن زمان توانستند ماه نشینی را چندین بار با سرنشین بر روی ماه فرود آورند و پس از آن از روی ماه خارج نمایند ؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    1 3
    واقیت داشته حرف نزنین
  • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    0 3
    نه اما توی ماه میشه چون کوچیک
  • ت. س IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    چرا فضانوردان تا به امروز روی سطح ماه چراغ های لیزری کار نگذاشته اند که به سمت زمین نور منعکس شود و به این شبهات پاسخ بدن؟؟ این یک کار ساده است چرا به سمت زمین نوری چیزی منعکس نمیکنند تا فورا رویت شود؟؟