تسنیم نوشت:

آنچه در پس انتقادهای مربوط به تخریب جنگل‌ها در پایان هفته درختکاری بیش از پیش احساس می‌شود راهکارهایی است که بتوان جنگل‌ها را از وضع موجود نجات داد.

در باب اهمیت درختکاری سخنان زیادی گفته و شنیده شده است که در بسیاری از آن‌ها انتقادهایی به سازمان‌های مسئول از جمله شهرداری‌ها، سازمان جنگل‌ها، سازمان منابع طبیعی و به خصوص سازمان حفاظت از محیط زیست شده است اما آنچه که نیاز به آن پس از فرونشستن گردوغبار انتقادها احساس می‌شود موضوع راهکار عملیاتی برای جبران اشتباهات و خطاهای گذشته است که معمولاً کم‌تر به آن پرداخته می‌شود.

طبق آمارهای موجود، پوشش جنگلی ایران یک‌سوم استاندارد دنیاست اما با این حال سالانه ۱.۵ تا ۳.۵ درصد از جنگل‌های کشور تخریب می‌شود، به طوری که سالانه ۶۰۰ هزارهکتار از جنگل‌های کشور از بین می‌رود که این اتفاق جای سوال دارد. از طرفی معضل آلودگی هوا مشکلی نیست که بتوان آن را به حساب نیاورد و به راحتی از آن گذشت، لذا به نظر می‌رسد خطر کاهش جنگل‌های کشور به نوعی با شدت بیشتری احساس می‌شود.

بر همین اساس آمارها نشان می‌دهد که سطح جنگل‌های طبیعی کشور در حال حاضر ۱۴ میلیون هکتار است که این رقم باید پایان برنامه پنجم توسعه به ۱۸ میلیون متر مکعب برسد لذا بیش از پیش نیاز به درختکاری در کشور احساس می‌شود و با وجود تنگی وقت برای رسیدن به عدد ۱۸ میلیون هکتار جنگل باید به بررسی راهکارهای مختلف بپردازیم تا از برنامه پنجم عقب نمانیم.

 

مشارکت مردم عامل ابتدایی و پررنگ احیای جنگل‌ها

رحمت‌الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: ناآگاهی مردم از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌هاست و تا زمانی که نتوانیم این نگاه و فرهنگ حاکم را تغییر دهیم نمی‌توانیم مانع از تخریب جنگل‌ها شویم.

وی تصریح می‌کند: باید تلاش کرد تا از مشارکت مردم برای حفاظت از جنگل‌ها بهره‌ برد در حالی که در شرایط کنونی سازمان جنگل‌ها این وظیفه را بر عهده گرفته و از مشارکت مردم در این کار استفاده بهینه را نمی‌کند در حالی که اگر مشارکت مردم را فعال کنیم می‌توانیم شاهد حفاظت بیش‌تری از جنگل‌های شمال کشور باشیم.

 

پروژه و طرح‌های عمرانی بدون بررسی ارزیابی زیست‌محیطی مخرب جنگل‌هاست

هادی مقدسی، رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تهدیدات و تخریب‌ها بسیار بوده‌است، می‌گوید: فشارهای برون‌سازمانی برروی جنگل‌ها وجود داشته که ما باید بیش از تلاش صیانت‌مان از جنگل‌ها حفاظت کنیم. همچنین باید بگویم پروژه و طرح‌های عمرانی بدون بررسی ارزیابی زیست محیطی امروز به عنوان مخرب جنگل‌ها شده است. لذا باید نهضت سبز درختکاری را داشته باشیم و در زمینه درختکاری اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: باید در شهرهای بزرگ، دانشگاه‌ها، مدارس، پادگان‌ها و بیمارستان‌ها نهضت سبز درختکاری صورت گرفته و شاهد درخت‌های بسیاری در این مناطق باشیم.

مقدسی یادآور می‌شود: در کلان‌شهرها باید موضوع درختکاری و کاشت نهال با دستورالعمل فنی صورت گرفته و این امر توسعه یابد. چرا که کاشت نهال گرد و غبار و آلودگی هوا را کاهش داده و بسیار مهم است. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درختکاری بسیار مهم بوده و نباید آن را قطع کرد. چرا که برخی مناطق به شکلی نابه‌جا درخت نمادین قطع می‌شود بنابراین باید به موضوع درخت توجه ویژه داشته و هیچ درختی نابه‌جا قطع نشود.

 

فضای سبز داخل شهرها به هیچ قیمت تغییر کاربری نشود

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری تصریح می‌کند: نباید فضای سبز داخل شهرها به هیچ قیمتی تغییر کاربری پیدا کند ولی امروز ما شاهد این امر هستیم که باغ‌ها و درختان معابر قطع می‌شوند و تغییر کاربری صورت می‌گیرد که در همین‌جا باید بگویم درخت نقش مؤثری در کاهش‌ آلودگی هوا و گردو غبار دارد.

وی ادامه می‌دهد: امروز باغی که صدسال گذشته شکل گرفته است تخریب شده و تغییر کاربردی در خصوص آن صورت می‌گیرد که بنده توصیه موکد دارم که فضای سبز داخل شهر تغییر کاربری ندهد. چطور در خصوص طرح تفصیلی که در راستای مجتمع تجاری صورت می‌گیرد به همان شکل که مطرح شده انجام می‌شود ولی در راستای فضای سبز توجه نشده و آن را تخریب و جایگزین آن کاربردهای دیگر صورت می‌گیرد.

 

قانون منابع طبیعی به زودی بازنگری می‌شود

مقدسی اظهار می‌دارد: بازنگری قانون منابع طبیعی به زودی صورت گرفته که امیدواریم این قانون هرچه زودتر اجرایی شود. چرا که بازدارندگی برای افراد زیاده خواه را به دنبال داشته تا در خصوص برخورد با آن‌ها اقدام کنیم.

 

سازمان جنگل‌ها با اخراج دامداران، راه را برای دزدی از جنگل هموار کرد

سیدهادی حسینی، نماینده مردم قائم شهر نیز با بیان اینکه در گذشته دامداران موجود در جنگل‌ها در سیستم سنتی، علاوه بر تولید محصولات دامداری، جنگل را از انواع آسیب‌ها در امان می‌داشتند، می‌گوید: دامداران در سیستم سنتی، وجود جنگل را وابسته به زندگی خود می‌دانستند و از این رو تمام تلاش خود را معطوف حراست از جنگل می‌کردند، ولی متاسفانه در سال‌های اخیر سازمان جنگل‌ها با اخراج دامداران از جنگل، راه را برای دزدی از جنگل و تخریب آن هموار کرد.

وی آشتی‌دادن جنگل و مردم حاشیه‌نشین آن را یکی از موضوعات مهم در جلوگیری از تخریب جنگل برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: متأسفانه سازمان جنگل‌ها پس از اخراج دامداران از جنگل نتوانست میان مردم حاشیه نشین جنگل و جنگل، حُسن رابطه ایجاد کند و مردم امروز حاشیه نشین جنگل، به جنگل و درختان به عنوان موجودی دخیل و تاثیرگذار در آینده و زندگی خود نگاه نمی‌کنند.

نماینده مردم قائم شهر با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار پرونده مرتبط با ۲-۳ شهرستان در منابع طبیعی استان وجود دارد تصریح می‌کند: در بسیاری از این پرونده‌ها حق با مردم است و منابع طبیعی در حالی زمین‌های کشاورزی ۱۰۰ ساله مردم در حاشیه جنگل را به عنوان جنگل معرفی کرده که در عمق جنگل به راحتی تخریب منابع جنگل انجام می‌شود.

وی عدم وجود عناصر غیرتخصصی در سازمان جنگل‌ها، فقدان انگیزه برای کارمندان آن و فقدان برنامه مدون برای جبران کاستی‌ها را از جمله مشکلات موجود در سازمان ‌جنگل‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: ساختار سازمان جنگل‌ها در شمال کشور که غالب فعالیتش در شمال کشور قرار دارد، از سال گذشته حیطه جنگل‌های شمال را از سطح معاونت به دفتر تقلیل داده است و قطعاً این مساله به افزایش تخریب جنگل ها در شمال کشور خواهد انجامید. در عین حال نیز شهرداری باید از گونه‌‌هایی استفاده کند که با شرایط محیطی و آب‌ و هوایی تهران سازگار بوده و علاوه بر تأثیر در کاهش آلودگی هوا، مقاوم باشد.

 

کاشت یک درخت به جای قطع آن برای تولید کاغذ

حبیب برومند داش قاپوعضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در رابطه با ظرفیت درختکاری در کشور می‌گوید: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای درختکاری، سطح جنگل‌ها در کشور به ۱۴میلیون هکتار رسیده است اما باید تا پایان برنامه پنجم توسعه این ظرفیت به ۱۸ میلیون هکتار برسد. جنگل‌های کشور سال‌های طولانی است که وضعیت نامطلوب دارند و دولت‌‌ها قرار بود اقداماتی را در این زمینه انجام دهند که متاسفانه عملیاتی نشد به عنوان مثال قرار بود هر درختی که برای تولید کاغذ قطع می‌شود به جای آن نهالی را بکاریم اما این موضوع عملیاتی نشد.

 

تبدیل فضای سبز شهرها به جزئی از بافت شهری

محمدرضا امیری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اشاره به اینکه معمولاً هر سال در هفته درختکاری شاهد برگزاری مراسم نمادین و کاشت درخت هستیم، می‌گوید: پس از اینکه این درخت‌ها کاشته شد، برای حفاظت از آن‌ها تلاشی را انجام نمی‌دهیم، چون ضرورت گسترش فضای سبز شهری را به خوبی احساس نکرده‌ایم؛ در بسیاری از شهرها در هفته درختکاری شاهد کاشت نهال هستیم اما اکثر این نهال‌ها به دلیل عدم رسیدگی کافی از بین می‌روند.

امیری بیان می‌کند: گسترش فضای سبز شهری مزایایی همچون کاهش آلودگی هوا, کاهش آلودگی صوتی, تعدیل دما, تلطیف هوا و جذب گرد و غبار را به همراه دارد، بنابراین باید فضای سبز به جزئی از بافت شهرها تبدیل شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =