۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷

اما چه شد که شنیدن صدای داریوش در دهه های 60 و 70 جرم بود اما امروز تعریف خاطره از آن صداها خوشایند است و هیچ جرمی ندارد؟

سخن راندن در خصوص فرهنگ زمانی طولانی و حوصله ای فراوان میطلبد لذا در این وجیزه مقصودمان تعریف فرهنگ و یا تبیین مولفه های آن نیست فقط مرور میکنیم چیزهایی را که برایمان تبدیل به فرهنگ شد خیلی زود رنگ خود را از دست داد و به یادگاری مبدل شد. شعار جنگ جنگ تا پیروزی ، ممنوعیت ویدئو و رادیو ضبط های دو کاسته ، بازرسی های آخر هفته خوردو ها و جرم بودن همراه داشتن کاست داریوش! البته از بیان نام این خواننده ایرانی ایرانی ابائی ندارم چرا که متوجه شدم آقای مایلی کهن به گفته خودش به این خواننده علاقه داشته و دارد. اما چه شد که شنیدن صدای داریوش در دهه های 60 و 70 جرم بود اما امروز تعریف خاطره از آن صداها خوشایند است و هیچ جرمی ندارد؟
آیا موسیقی برای کشور تهدید بود و امروز این عملکرد خویش را از دست داده و به فیس بوک و تویتر سپرده ؟ داستان آموزنده ای در زبان فارسی هست که طبیب تازه کار به جهت اشتباه در نوع قیاس ، بیمار را به خوردن خر متهم نمود به نظر میرسد ما نیز در محاسبات و قیاسهایی که برای کار امنیتی انجام میدهیم ، دچار مشکل هستیم.
صاحبان اصلی هر کشوری ، مردمان ساکن در آن هستند ، این اصلی است که تمام مذاهب و ادیان و نحله های فکری آن را قبول دارند و با تکیه بر همین اصل است که رژیم صهیونیستی را غاصب میدانیم ، اما در کشور عزیزمان ایران چطور؟ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اقلیت هایی با فرهنگهای متفاوت در کشور در کنار یکدیگر زندگی میکردند و همه دست به دست هم دادند و هر یک با دلیلی خاص خود علیه رژیم پهلوی قیام نمود. همه در برپایی حکومتی آزاد همچون حکومت پیامبر اسلام متفق القول بودند چرا که در حکومت پیامبر اصل بر برائت بود و تمام اقلیت های دینی با آزادی زندگی میکردند.

چه گویم که ناگفتنش بهتر است ، زبان در دهان پاسبان سر است.

امروز نگاهی به جامعه خود بیاندازیم و ببینیم کدام اقلیت دینی و مذهبی از عملکرد دولتهای گذشته راضی است؟ خرده فرهنگ هایی که میتوانند باعث بالندگی و پیشرفت کشور شوند به چشم دشمن نگاه میشوند و با آنها برخورد پلیسی میشود. با هر دسته و گروه و صنفی برخورد امنیتی می شود. اگر معلمین مشکلات صنفی خود را بیان کنند و نماینده آنها اقدام به مصاحبه و نامه نویسی نماید ، سریعاً توقیف و در ذیل عنوان مجرمانه «تشویش اذهان عمومی» محاکمه میشود در حالیکه سیره هیچ یک از بزرگان دین ما این نبوده است.
اگر کسی حکم قصاص را غیر انسانی قلمداد میکند ، بجای برخورد منطقی و مستدل با او ، صدایش را قطع میکنیم یعنی ما توانایی پاسخ دادن به تو را نداریم پس ساکت باش. منتقد حکم قصاص حتی اگر مغرض هم باشد وقتی با او برخورد علمی و منطقی شود و مانند اول انقلاب که شهید مطهری همه را به مباحثه دعوت میکرد ، اهل فن با او مباحثات مکتوب داشته باشند نه تنها جامعه فرهیخته میشود بلکه فرهنگ اصیل اسلامی نیز مصون از گزند و هجمه بدخواهان کشور میماند.

البته به شکرانه الهی در کشور نشریاتی هم داریم که به چشم بر هم زدنی از دوستان کشور ، دشمنان ذاتی می سازند و کمتر از چند ساعت بدون ارائه بینه ای و تنها با اکتفا به کلام شریف «اسنادش هم موجود است» تمام این دوستان قدیم و دشمنان جدید را به سرویس های خارجی مربوط و متصل میکنند و حال آنکه کمال بی هنری و بی خردی در همین است. ترغیب و تشویق آحاد افراد جامعه به حرکت در جهت سعادت جمعی همواره توسط اهل قلم و دردمندان اهل فرهنگ صورت میگیرد و نباید این گنجینه ها را به ثمن بخس از دست بدهیم.
بنده امیدوارم در دولت تدبیر و امید ، رگه هایی از آشتی عمومی نیز به منصه ظهور برسد و اصحاب فرهنگ و قومیت ها و اقلیت های در بند به برکت نزدیک بودن نظر مردم به نظر دکتر حسن روحانی آزاد شوند و آزادانه بتوانند در کشوری که متعلق به خود آنهاست زندگی کنند و ما نیز قدر این سرمایه های عظیم فرهنگی را بدانیم و به جای اینکه آنها را در حبس گردهم بیاوریم در باشگاه های فرهنگ و اندیشه از وجودشان در مسیر تعالی کشور بهره ببریم.
خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار
محمدامین حسامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    584 8
    سالهایی که همه بالقوه مجرم بودند مگر خلافش ثابت میشد . مواظب باشیم ان روزهای وحشتناک و تاریک دوباره مراجعت نکنند .
  • هههههههه A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    تو هم دلت خوشه دم عیدی ......!!!
  • ایراندوست IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    169 8
    در سال 68 در خیابان جمهوری روی یک دیوار بسیار بزرک نوشته شده بود بمب اتم خطرتاک است یا ویدیو ویا دران سالها وپیش از ان هر کس ریش کوتاهی داشت یا شلوار لی وجین می پوشید غربی وبی دین وضد انقلاب می پنداشتند برداشت نادرست از اسلام وترویج نادرست ان در بین عامه ی مردم دشمنان زیادی برای انقلاب اسلامی درست کرد ونبود دوراندیشی ونداستن ویزیکیهای یک حاکمیت خوب اسیب زیادی وارد کرد اکنون مردم ازادی را می بینند کافر وضد انقلاب نشده اند اتفاقن دوستاناکاه جمهوری اسلامی بیشتر شده است حتا انهایگه سخت متنفر بودند مردم ازادی وکارامدی حاکمیت را می خواهند هیج فردی ازتبلیغ وچبار دینی خوشش نمی اید مردم در حوزه کارامدی اقتصادی حکومت وسیاست های خارجی در حوزه اختلافات اعراب با رزیم صهیونیستی پرسش جدی دارند ا
  • پوریا EU ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    قلمت پر بار آقای حسامی ; عجب جمله ای : صاحبان اصلی هر کشوری ، مردمان ساکن در آن هستند ... جمله ای که زیر پای سران مملکت کمرنگ و کمرنگ تر میشه... خبر آنلاین عزیز . بیا و این سال جدید اخلاقتو بهتر کن . میدونی چیرو میگم؟ انگار هر نظر غیر معمولی که میدیم حتما باید بگیم خبر جون منتشر کن تا تائید کنی. خیلی بده این . درستش کن . پیروز باشیم هممون با هم :)
    • بابک A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      4 27
      اینو ما ترک ها روزی هزار بار میگیم
  • نفهم (بلا نسبت بزرگترام) A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    ترانه های امید، جمشید، پویا، داریوش، ابی، سعید، هاتف و سایر هنرمندان عزیز مقیم لس آنجلس همشون مجرمن، اما چون حامد زمانی یه ترانه که نه قافیش قافیه اس و نه مفهوم درست و حسابی داره، پس ایشون خواننده تراز اوله و دوس داشتنی؟؟؟!!!!! زنده باد داریوش و سایر هنرمندان مقیم لس آنجلس
    • یک نفهم دیگر RS ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      اخه آقای زمانی تنها گزینه روی میز در این زمینه بود!! مطمئنا" اگر شماهم یه همچین آهنگی در همین حد در عرض 1ساعت بدون هیچ تخصص وپیش زمینه ای آماده میکردین از تمام رسانه های دولتی و رسمی مدام پخش میشد!
    • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      چرت نگو................
    • بی نام US ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      5 74
      خیلی خاله زنکی صحبت می کنی
  • فرشاد A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    144 7
    کجای کاری برادر؟!! ما در کشوری زندگی میکنیم که تا مجرم شدن فقط کمتر از یکماه اعتبار داریم این در اعتبار صدور عدم سوپیشینه دادگستری اظهر من الشمس است !!! وای بر من ایرانی...وای
  • بی نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    می دونید مهندس موسوی و آقای کروبی در انسجام ملی چه نقش مفیدی می تونن ایفا کنند؟؟؟!! اونوقت ما در حصر نگهشون داشته ایم. واقعا صدرحمت به عقل جیگر!!
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    124 8
    صدای خیلی خوبی داره.
  • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    263 7
    صاحبان اصلی هر کشوری ، مردمان ساکن در آن هستند..... داریوش دوست داریم
  • بی نام US ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    124 6
    چه گویم که ناگفتنش بهتر است ، زبان در دهان پاسبان سر است.
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    17 1
    درتمام اين سالها مردم كاري راكه خواسته اند كرده اند اما بنهاني درنهايت اكثريت صدا وسيما راكناركذاشتند،اهنكهاي غير مجاز شنيدند،انواع واقسام فيلترشكنها رااستفاده كردند،...اما اقليتي هم مثل كبك سربه زيربرف كردندودهان بقيه رادوختند وبه به وجه جه كردند كه مابهترين ملت كهكشانيم ...خدا اخرمان رابه خيوكند اين تناقضات وبنهانكاريها جامعه رابه اين بي اخلاقيها مي كشاندكه مي بينيد
  • محمد A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    13 2
    احسنت یک جمله حرف حساب
  • 021 A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    28 2
    اسم بردن ازمقامات اسراییلی که دشمن خونی ایرانن اشکال نداره...اونوقت توی تلوزیون ملی میترسند از هنرمندای این سرزمین که بین مردم محبوب هستند اسم ببرند...جالبه واقعا!!.. زنده باد سیاوش و شادمهر و دیگر هنرمندان شریف ایرانی که در ایران بهشون بی توجهی شد...و از دیدنشون بی نصیب هستیم
  • بی نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    9 1
    ممنون
  • حسام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    32 3
    سايت خبري خيلي محترم خبر انلاين لطفا با إحساسات و علاقه هاي همينان عزيز بازي نكنيد كي هست تو زندكيش يه دوره أي به داريوش كوش نكرده كي هست كه جاده جالوس بره بدون داريوش . داريوش وظيفه خود را عنوان خواننده خوب انجام داده كه ١٠ ميليون طرفدار انكليسي زبان داره
  • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    3 38
    نظر همه عزبزان محترم است ولی یه نگاهی به کشورهای همسایه بکنید و امنیت داخلی خودتان را با آنها مقایسه کرده سپس قدر خودتان و کشورتان و همین مسئولان گاهاً کوته فکر و بی تدبیر را بیشتر خواهید فهمید.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
      20 2
      یعنی به خاطر برقراری امنیت، سرمون منت میگذارید؟!
    • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      11 0
      ترکیه و امارات و قطر و بحرین و ... همسایه ما هستند. نه امنیت ما از اونها بیشتره نه آزادیمون نه رفاهمون و نه اخلاقمون. پس پز چی رو میدید ؟!!! 92 12 14
  • الوند IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    26 1
    توی این مملکت سالهاست که حاکمیت ساز خودش رو میزنه و مردم هم بی اعتنا، کار خودشون رو می کنن. پس چندان تاثیری نداره که از بالا چه چیزی ممنوع اعلام بشه یا مجاز. مردم چیزی رو که دوست داشته باشند ول نمی کنند و حاکمیت هم معموالا مجبور است در آخر به نظر مردم احترام بگذارد. چهارشنبه سوری مثال خوبیه؛ چندین سال این جشن ایرانی ممنوع و مذموم خوانده میشد ولی مردم در این شب جشن می گرفتن و الان وضع طوری شده که نیروی انتظایمی هم این جشن رو به رسمیت میشناسه، چون میدونه و بهش ثابت شده که توان تغییر دادن رسوم و منش مردم رو نداره و آخرش تسلیم شد.
  • محمد IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    18 2
    از نوشته شما معلومه خبری شده در این چند وقت. بخدا خیلی وقت بود از یک سایت خبری رسمی همچین مطلبی نخونده بودم. خدا کنه همه خبرنگارا آزادانه بتونن مطلب بنویسن چه اصول گرا چه اصلاح طلب .
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    37 1
    دوباره میسازمت وطن اگرچه با خشت جان خویش......ستون به سقف تو میزنم اگرچه با استخوان خویش
    • علي IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
      17 1
      شعر زيباي خانم بهبهاني و صداي داريوش اقبالي عزيز به به
  • بی نام A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    14 1
    خیلی چیزها هم که الان جرمه یکروز دیگر جرم نخواهد بود. البته روسیاهی به ذغال میمونه
  • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    18 1
    باداریوش بزرگ شدم
  • متفاوت A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    2 2
    یک موضوع روانشناسی است ... از داریوش خوشم می آمد قبل از اظهار نظر مایلی کهن و بعدش بخودم مشکوک شدم که چرا من و مایلی کهن باید در یک موضوعی مشترک باشیم و از اونوقت تمام اهنگ های داریوش را بدور انداختم موضوع روانشناسیش آنست که مولوی گفته .... "تا که بگوید" اگر به کسی اطمینان داشته باشیم هر چه میگوید قبول داریم و اگر به کسی اطمینان نداشته باشیم حتی حرف درستش را هم با اکراه گوش میکنیم....این جامعه امروز ماست..به موضوع اعدام مه آفرید نگاه کنید که اگر اعدامش نمیکردند همانها ی منتقد بودند که الان از اعدامش انتقاد میکنند...چون اطمینان نیست ...بقول مولوی " تا که بگوید"