صنعت خودرو که در چند سال گذشته تحت تاثیر افزایش واردات خودروهای خارجی و بالارفتن هزینه تولید در سایه حذف یارانه حامل های انرژی بوده روزهای مبهمی را در سال آینده پیش رو خواهد داشت

در حالی که تمام بخش های اقتصاد ایران در انتظار روشن شدن نتایج مذاکرات هسته ای برای ادامه راه است اما در ماه های آینده برخی تحولات داخلی نیز بر بازارهای سرمایه گذاری و تولید کشور تاثیرخواهد گذاشت.

اگرچه با روی کارآمدن دولت یازدهم و کاهش نرخ ارز امید به کاهش قیمت ها و کمتر شدن التهاب در بازارهای اصلی بیشتر شد اما اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها که به گفته مسوولان از اردیبهشت سال 1393 آغاز خواهد شد می تواند زمینه ساز افزایش دوباره قیمت ها و گران شدن هزینه تولید باشد.

در این میان صنعت خودرو که در چند سال گذشته تحت تاثیر افزایش واردات خودروهای خارجی و بالارفتن هزینه تولید در سایه حذف یارانه حامل های انرژی بوده روزهای مبهمی را در سال آینده پیش رو خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان اجرایی شدن مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها که همراه با افزایش  دوباره قیمت حامل های انرژی خواهد بود صنعت خودروسازی را ناگزیر به گران کردن قیمت تما شده محصولات می کند.

 بر اساس یک سناریو که روی میز دولت است قیمت حامل های انرژی در مرحله دوم به صورت جهشی و شدید افزایش خواهد یافت که این صنعت کشور را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از سویی دیگر صنعت خودرو که روز به روز در رقابت با محصولات خارجی کم توان تر می شود ظرفیت افزایش دوباره قیمت ها را نخواهد داشت.

در دو سال گذشته کاهش تعرفه​ها موجب افزایش واردات خودروهای خارجی شده است که این به کم رونق شدن بازار خودروهای داخلی منجر شده است. در این شرایط کارشناسان پیش بینی می کنند که در صورت افزایش هزینه های تولید قیمت خودورهای داخلی افزایش چندانی نخواهد یافت. با این حال به نظر می رسد که صنعت خودروی ایران در سال 1393 همچنان در تنگنا باقی بماند. علی جزایری، استاد دانشگاه علم و صنعت در مورد وضعیت صنعت خودرو در ایران معتقد است که این صنعت ارزش افزوده ندارد و تا زمانی که تولیدات خودرو در تیراژ بالا انجام نشود به ارزش افزوده نخواهد رسید.

به گفته او زمانی صنعت خودرو در ایران داری ارزش افزوده می شود که یالانه بیش از یک میلیون دستاه خدور تولید کند، این در حالی است که در برخی روزهای سال گذشته مجموع تولیدات صنعت خودرو به 200 دستگاه هم نمی رسید.

جزایری معتقد است که دولت باید وارد میدان شود و بسته های حمایتی حساب شده در اختیار خودروسازان قرار دهد و نظارت کند که این بسته های حمایتی در راستای تولید بهینه مصرف شود. در این صورت امکان صادرات خودورهای ایرانی نیز وجود خواهد داشت. این استاد دانشگاه همچنین به مطلوب نبودن کیفیت خودرو در ایران اشاره می کند و می گوید تا زمانی که مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند، افزایش قیمت خودرو چندان امکان پذیر نخواهد بود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    123 1
    خسته نباشن!!! معلومه که بنزین گرون میشه
  • مردم A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    54 2
    نمیدونم چرا فهم این موضوع که کاهش 50 درصدی سفارش خرید خودرو توسط مردم به دلیل گرانی بیش از حد ، کیفیت بسیار پایین و از همه مهمتر ناتوانی اقتصادی مردم است باید اینقدر برای مسئولین مبهم و غیر قابل هضم باشه
  • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    37 1
    روراست باشين با مردم! رك بگين ميخايم گرون كنيم! اينقدرم بهنونه نتراشيد و به شعور مردم توهين نكنيد
  • علی IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    41 4
    خدا خیرشان بده که اینقدر به فکر ملت هستند. تمام دغدغه مسئولین شده رفع مشکلات مردم . من افتخار میکنم در کشوری زندگی میکنم که فقط و فقط با 20 میلیون میشه یه پراید خرید.
  • مهربان A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    30 3
    به امید کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    18 2
    چه مدیریتی که نکردید ؟ههههه
  • مسعود A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    26 3
    باسلام بنده سمند ال ایکس سال گرفتم اسمش صفره رینگ اسپرت حذف شده و کیفیتش خیلی پایینه ایران خودرو به چه چیزش افتخار میکنه
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    24 2
    دست بردارین از این جنگ روانی در مورد خودوروهای قراضه. هر چی یادمه هزار جور مطلب تا حال نوشتین خوب که چی بشه؟ اگر میتونی قیمتو کاهش بدی بفرما اگر نه که رو اعصاب مردم راه نروید با درج این خبرا.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    65 3
    حالمون از خودروی داخلی به هم میخوره چرا نمیخواهید با این حقیقت کنار بیایید!!!!!!!!!!! مثل کبک ...
  • مهندس سعید A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    7 25
    ماشین 206 اس دی داشتم . بعلت گرونی لوازم وگرونی بیمه بدنه وثالث مجبور شدم فروختمش وپولش رو گذاشتم بانک تا سود بره روش . با سود پولش همه جای ایران رو با قطار وهواپیما میرم میگردم وتوی شهر هم با تاکسی به همه جا میرم وخلاص.و خلاص از دردسر های داشتن خودرو ی شخصی.
  • یخ فروش جهنم IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    15 11
    دوستان تقصیر خودمونه که گرونی شده.اگه خودرو نخریم که گرون نمیشه؟!انشالله همگی با هم تو جهنم سوار بنز و بی ام و میشیم!!!!!مگه نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هههههههههههههههههههههههههههه.راستی یخ خواستین در خدمتیم .
  • رضا A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    1 0
    قابل توجه اقایونی که از ارزونیه تاکسی حرف میزنن اقا کرایه ها ضرب در دو شده خلاص
  • بیچاره IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    تکلیف معلولین بدبخت چی میشه که نه تاکسی نه اتوبوس فقط کرایه دربست ماشینم اتومات بودپراید بخاطرمشکلات فنی وگرانی هزینه ها نبودامکانات درشهرستان محروم فروختمش
  • حامد IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    7 0
    ما مجردا چطور زن بگیریم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    2 0
    یکساله منتظرم ماشین ارزون بشه کاش دولتمردان یک ذره انصراف داشتند