ابتکار جالب کازرونی‌ها در سیزدهمین روز از نوروز!

پیش‌تر هم نوشته بودم که ما مردمانی که می‌گویند، نیستیم! بازخوانی ابتکار جالب دوستداران محیط زیست در شهرستان کازرون، بار دیگر به شما ثابت خواهد کرد که آن روز، درست گفته بودم! نه؟

    امروز، یک روز متفاوت در بین 365 روز سال 1393 برای طبیعت ایران و تمامی زیستمندان آن است؛ روزی به نام طبیعت، اما اغلب به کام آنهایی که طبیعت را نمی‌شناسند و به درستی حرمت نمی‌نهند. از این رو، بسیاری از دوستداران طبیعت، با نگرانی از چنین شرایطی که متأسفانه هر سال هم تکرار می‌شود، از قضا طی پیامک‌هایی سیزدهمین روز از نوروز را پیوسته به خود و دیگر فعالین این حوزه تسلیت می‌گویند و آن را روزی سیاه برای طبیعت ایران می‌خوانند ...

متن پیامی که دوستداران محیط زیست در کازرون به مردم می دهند ...

    اما خبر خوش این است که اینک، یکی از تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی در شهرستان کازرون واقع در باختر استان فارس و در جوار مرحوم دریاچه پریشان، تصمیم گرفته‌ با جلب کمک از صاحبان صنایع محلی و دوستدار محیط زیست، کاری کند که بر پریشان حالی طبیعت کازرون و زیستمندانش بیش از این افزوده نگردد. به همین منظور، تصمیم گرفتند تا به همشهری‌های خود کیسه‌های تجدیدپذیر زباله به صورت مجانی هدیه دهند و مهم‌تر آنکه آنها را تشویق کنند تا آن کیسه‌ها را هنگام برگشت به شهر در غروب سیزدهمین روز از فروردین 1393، در حالی که پر از زباله شده به کامیون‌هایی که به همین منظور تدارک دیده شده در ورودی‌های کازرون حضور دارند، تحویل داده و در عوض جایزه هم بگیرند وکام خود و طبیعت را شیرین کنند.

بنرهای امروز در کازرون ...

    افزون بر آن، خبر می‌رسد که سمن‌های محیط زیستی در برخی دیگر از شهرهای ایران از جمله بروجن هم کوشیده‌اند تا در حد بضاعت خویش هموطنان را به اصول درست گردشگری مسئولانه در روز طبیعت آشنا کنند. گفته بودم که ما آنگونه مردمانی که می‌گویند، نیستیم! نگفته بودم؟
    یک سیزده‌بدر رؤیایی و از همیشه خاطره‌انگیزتر، ارزانی‌تان باد ...

  توصیه‌هایی برای لذت بردن بیشتر و پایدارتر از سیزده بدر:

  - در طبیعت جز رد پا، چیزی از خود برجای ننهید!

  - 12 توصیه سازمان حفاظت محیط زیست برای روز 13 فروردین

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیراز IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    درود به همه ادمهایی که به فکر طبیعت هستند و براش تلاش می کنند.
    • طبیعت A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      زحمت کشیدند!!! خوبه سالهای سال هست تو تلویزیون،رسانه ها و همه جا از مردم میخوان که طبیعت رو خراب نکنند! حالا یگ آگهی شده ابتکار ؟! آقای درویش دیگه چیزی نداشتید منتشر کنید ؟!!!!!
    • نابغه A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      دیگه تمام مشکلات حل شد و دیگه احدی در طبیعت آشغال نمیریزه. هوررررررااااااااااا
    • محسن یزدانبخش IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      خطاب به آقا یا خانمی که با نام طبیعت کامنت گذاشته اند: منفی نگریستن که هنری ندارد جانم! به نظر من موضوع جالب این اعلان یا آگهی کاغذی این است که در منطقه کازرون، گروهی از مردم حاضر شده اند هزینه کنند و حتی جایزه دهند به افرادی که زباله های خود را در محیط رها نمی کنند و این می تواند الگوی خوبی برای دیگر مناطق کشور هم باشد. ممنون از آقای درویش و خبر آن لاین.
    • طبیعت 2 A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      خطاب به محسن یزدانبخش: مسئله اینجاست که همین کاغذها هم خودش محیط زیست رو آلوده میکنه! فرهنگ چیز ذاتی است! اگر میخواست با یک تیکه کاغذ درست بشه تا حالا از طریق رسانه های جمعی درست شده بود! اینو نمیدونستی بدون !
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      ای کسانی که منفی دادید خاک بر سرتون
    • پریسا معتمدی US ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      با سخن آقای محسن یزدانبخش کاملا موافقم. نکته جالب ابتکار کازرونی ها که تاکنون نظیرش را مشاهده نکرده ام، دو مورد است: اول اینکه سرمایه دارهای محلی را جلب کرده اند که برای محیط زیست هزینه کنند و دوم این که برای پس فرستادن کیسه های زباله و عدم رها کردن آنها در طبیعت، انگیزه ایجاد کرده اند. دست مریزاد به همگی آنها.
    • مجتبی IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      بعضی از ماها انگار دچار یک ویروسی شدیم که فقط بلدیم غر بزنیم و از هر کار خوبی اشکال بگیریم. به نظرم باید از چنین حرکتهایی حمایت کرد. در ضمن تاثیر رسانه ها بر افکار محیط زیستی مردم بسیار هم خوب می تواند باشد. به عنوان مثال، حرف های بهبود فریبا در پایتخت سه سبب شده تا خیلی ها با احترام به محیط بان های مظلوم و زحمتکش بیاندیشند.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      40 20
      فرهنگ به هیچ وجه ذاتی نیست بلکه اکتسابی است
    • ... IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      29 19
      الان دقیقا چرا منفی دادین به کامنت اول؟خدا شفا بده
    • حمید IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      13 11
      چرا خاک بر سرشون ؟ حیف خاک !
    • بی نام EU ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      16 0
      کارشون خیلی هم خوب بوده چند نفر از شماهااینجا عقلتون میرسید این کار رو انجام بدید اینها حداقل تو شهر خودشون نمونه بودن . اینها ورودی شهر کیسه زباله میدان به مردم و نوشتن تنها نبوده
  • كاظم NL ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    چه آنگونه كه مي گويند باشيم و چه اينگونه نباشيم مانند امت كازرون به طبيعت احترام گذاشته و از امريكاستيزان دوستدار كاخ پايه ها تبري مي جوييم.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    امروز تو تهران همه بزرگراهها پر سبزه بود که ملت پرت کرده بودند وسط آسفالت، واقعا این یعنی چی؟؟؟؟!!!
    • حقیقت گو IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      36 3
      فکر کنم بعضی ها سیزده به در رو با سبزه به در اشتباه گرفتن!!!
  • شیرازی A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    همه هم تمام بند های این اعلان رو تک به تک رعایت کردند !!! فقط ادعای فرهنگ داریم! و گرنه دنیا پر است از ابتکار !
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    53 62
    عاغا یعنی مورد 5 داغوووووووووونم کرد!!!
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      55 70
      داغون بودی از اووووووول !!!!!!
  • دوستدار محیط زیست EU ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    چه خوبه که بقیه ام یاد بگیرن و به طبیعت احترام بزارن.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      73 90
      یعنی با یک آگهی یاد میگیرن همه دیگه ؟! یک سر برو محمود آباد شمال! خبرش تو همین سایت خبرآنلاین هست!
    • بی نام EU ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      5 0
      فقط آگهی نبوده کیسه زباله هم به مردم میدادن
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      7 0
      بالاخره نمیتونیم که با چوب بزنیم توو سرشون ؟!!!فقط میتونیم آگاهی بدیم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    خیلی جالبه این جملات، "فرهنگ چیز ذاتی است"، "با یک اگهی درست نمیشه"، "طعنه، کنایه و بعد هم مسخره کردن مردم که چرا فقط ادعای فرهنگ دارند" باید پرسید شما چی داری دوست عزیز، باز اینا در حد یک روز از خونواده خودشون گذشتن که برای طبیعت کاری بکنن، شما که تنها هنرت نظر دادن متناقض در مورد هرچیز و هرکسی توی این سایته، شما چیکار کردی که انقدر ادعای نقد داری، اتفاقا نه تنها فرهنگ ذاتی نیست بلکه کاملا اکتسابیه و با همین کارهای کوچیک در طول صدها سال به دست میاد، اگه نظر متفاوتی داری و در عین حال دلسوز طبیعت هم هستی پیشنهادتو بده ما هم بشنویم و استفاده کنیم...
    • ناصر شمیرانی IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      83 48
      دمت گرم. حرف دل من را زدی. بیایید به جای دشنام فرستادن، شمعی را بیافروزیم دوستان عزیز.
    • تمدن 2500 ساله A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      45 84
      پس شما بنشین چند صد سال عمر کن به امید درست شدن فرهنگ! یک نگاه به گذشتت بکن تا بفهمی کی بودی!
    • مهدی (نویسنده کامنت اول) A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      82 22
      چندسال پیش یه فیلم بسیار زیبای هندی دیدم (فکر میکنم به نام شطرنج) داستان فیلم در زمان اشغال هند توسط انگلیسیها اتفاق می افتاد و داستان دو نفری بود که از صبح تا شب با هم شطرنج بازی میکردن و علاوه بر افتخار به تمدن درخشان گذشتشون توی رقابتشون با سرصدا و داد و بیداد نفر بازنده رو انگلیس خطاب میکردن و خیلی هم احساس قدرت میکردن ازینکه تونستن انگلیسو شکست بدن، در حالیکه انگلیسیا همون موقع داشتن بی سرصدا منابع هندو غارت میکردن... شما هم صبح تا شب بشین به گذشتت افتخار کن... به تمدن 2500 سالت...، من ولی ترجیح میدم به کارایی که خودم کردم افتخار کنم، حتی اگه سهمش درصد خیلی خیلی کوچیکی باشه از اون چیزی که قراره ما درصدها سال اینده به دست بیاریم...
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      43 21
      بی نام حرف دلم منو زدی.دمت گرم
  • سعید IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    97 56
    منفی های داده شده به برخی از مطالب خوب مشکوک به نشر می رسد. یعنی یه سری آدم بیمار وجود داره. یا اینکه گروهی هستند که از پیشرفت فرهنگی این مردم می ترسند.
    • مجید A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      34 68
      پیشرفت فرهنگی کاغذ چاپ کردن نیست! اگه بود فرهنگ رانندگیمون درست میشد و سالی 20 هزار کشته نداشتیم! اگه بود یک تیکه زباله تو طبیعت نمینداخیتم... اگه بود نیمی رفتیم تو صفحه فیسبوک مسی و.... بازم بگم ؟!!! حقیقت تلخه! از خواب بیدار شید
    • حقیقت گو IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      49 34
      آقا مجید! باشه بابا اینقدر به خودت فشار نیار من شخصا قول می دهم از خواب بیدار بشم به شرط اینکه تو هم قول بدی یک کم بخوابی!!!!!!! فکر کنم یک مقدار به استراحت نیاز داری!!!! آخه چرا اینقدر آسمون و ریسمون به هم می بافی؟!! آقا فرهنگمون از پایه خرابه، باشه!!! حالا دلیل میشه دو نفر هم دارن یه ریزه کار فرهنگی می کنن چماق همه ی بدرفتاری های مردم رو برداریم بزنیم توی سرشون؟!!! بگذار کارشون رو بکنند، ان شاء الله که در حد خودش موثره!! یک مقدار خوشبینی و امیدواری و تشویق کارهای خوب هم بعضی وقتها خوبه ها!!!!! با این تفکر شما همه باید سرشون رو زمین بگذارند و بمیرند!!!
    • حقیقت بین A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      35 31
      آقای حقیقت گو! وقتی ذات چیزی خراب باشه دیگه هیچ کاریش نمیشه کرد! مثل شما و امثال شما که فکر میکنند با اطلاع رسانی فرهنگ درست میشه! اینقدر بشینید تا علف زیر پاتون سبز بشه!
    • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      17 12
      پس با چی درست میشه؟
    • دانشجوی IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      6 0
      به نظر ایشون "ایرانی جماعت" وحشی است و اصلا درست بشو نیست، مگر اینکه غرب بیاید و آمپول فرهنگ به مردم تزریق کنند و از این به بعد همه با فرهنگ می شوند بدون کاغذ و آگهی و فرهنگ سازی. تو رو خدا منتشر کن
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    83 27
    واقعا برای کسایی که می گن فرهنگ ذاتی متاسفم چون کوچک ترین اطلاعی از نحوه ی تغییر رفتار ها و نظریه های علمی تایید شده در این مورد ندارن.احتمالا عقیده دارن هر کسی که با فرهنگه یک ژن فرهنگ داره!باید از کسایی که غر می زنن پرسید خودتون تا حالا چی کار کردین برای محیط زیست؟حاضرین چند روز وقت رو برای یک طرح مثل این بذارین؟آقای درویش، مشکل ما کسایی نیستن که بر اثر ناآگاهی و عادت های غلط محیط زیست رو تخریب میکنن.مشکل افراد "خود برتر پندار" ی هستن که تغییر رو غیر ممکن می دونن و برای همین به هیچ کاری دست نمی زنن.البته این موضوع محدود به محیط زیست نیست.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      28 59
      شما کارشناس فرهنگی و نظریه پرداز نیستید احیانا ؟!
    • فرهنگ ذاتی است A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      22 16
      فرهنگ حقیقتی است دو قطبی (برون ذاتی و درون ذاتی). پس فرهنگ ریشه در ذات است. درست مثل غریزه حیوان و یا انسان. شما هر وقت توانستید ذات وحشی گری یک شیر را خنثی کنید، آنوقت میتوانید فرهنگ ذاتی یک بشر را نیز عوض کنید (فرهنگ پیرو فرهنگ پیشرو، محمدتقی جعفری، صفحه 127-129
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    80 11
    حالا یه سری آدم که می خوان کار خوب کنن یه عده فیلسوف نمی زارن. همه جا باید نظر بدن. به قول برره ای ها ما آدم نوشیم
  • بی نام EU ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    30 10
    خوشبختانه امروز تو اكثر نقاط فارس بارندگيه.طبيعت يه نفس راحتي از دست اين قوم ميكشه.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      22 25
      مگه حالیشون میشه؟!!! از آسمون سیل هم بباره باز میرن طبیعت رو خراب میکنن، چرا؟ چون ذات خراب هیچ وقت درست نمیشه
  • سحر A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    11 11
    کلا اجتناب کنید و خودداری کنید!!
    • حقیقت گو IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      19 8
      سحر جان شما راحت باش!!!
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    67 3
    خیلی عجیبه که یک سری افراد، حرکت خوب افرادی که برای حفاظت از محیط زیست و‌طبیعت، از تعطیلی و گردش شان میگذرن و وقت و هزینه می کنن رو مخدوش می کنن و سعی می کنن بگن فرهنگ ذاتی و مادرزاد است. خیر، فرهنگ اکتسابی و آموزش دادنی است. از کسانی که این برنامه را در استان فارس برگزار کردند و در این راه وقت و هزینه گذاشته اند، متشکرم.
  • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    57 2
    اگه پلاستیک اون کیک و کلوچه رو هم نندازن بیرون عالیتر می شه
  • نیما IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    26 3
    مردم ایران فرهنگ غنی در گذشته دارند و فرهنگ ضعیف در حال حاضر - فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی درست می شود
    • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      6 6
      عزم ملی کجا بوده خدا خیرت بده فرهنگ ما روز به روز بدتر خواهد شد.فرهنگ غنی ماله 2500 سال پیشه 25 قرن گذشته هر قرن هم 100 سال و هر سال 12 ماهه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    26 2
    دیوی در کلاه قرمزی را دیدین؟همیشه باید برعکسش را بگی تا اصلش را انجام بده .تجربه نشون داده خیلی از ادمهای ایران فعلی این تیپیند.بگی نکن میکنن ! دومین عامل تاثیرگذار هم جریمه کردن است. اجراش کنین نتیجه میگیرین. سوم هم اینکه یه چیز مفتی بهشون بدین .جایزه هم از این دسته است که البته یکم خرج داره ولی این سه تا را به موازات انجام بدین قطعا نتیجه بالای 80 درصد میده .باورکنین!!!
  • رها IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    23 7
    همینهایی که دارن اینجا غر میزنن همونهایی هستند که وقتی بهشون میگی زباله نریز، شاخه درخت نشکن میگن حالا من یکی نشکنم دیگه جنگل خراب نمیشه؟ اگر میخوای جامعه اصلاح بشه از خودت شروع کن. اینا از خودشون شروع کردن حالا شما هی غر بزنید
  • hamid reza A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    30 6
    با سلام و ادب حرف دوستان کاملا درست است. ضمن تقدیر فراوان از ابتکار جالب خوب و پسندیده دوستان و گروهی که این کار رو انجام دادند هم در شیراز و هم در کازرون باید بگم که جدیدا عده‌‌ای حسود و بد خواه از خارج از استان فارس در کامنت‌ها حتا با معرفی کردن خودشون با عنوان شیرازی و غیر قصد تخریب استان فارس و شیراز رو دارند. مردم خوب و با فرهنگ استان باید با حمایت خودشون از شیراز و استان در توسعه فرهنگ خوب نقش فعال داشته باشند.
  • ر A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    15 8
    یک کیسه کیک و کلوچه ؟؟؟؟؟ ما باید همیشه بخاطر کیک در صحنه حاضر بشیم؟
  • بی نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    7 0
    غولماس باطبيعت مهربان باشيم
  • علي IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    13 1
    دوستان محترم چرا اينقدر دعوا ميكنيد؟احتمالا اكثرا بايد موافق باشيم كه واسه كارهاي فرهنگي بايد تبليغ كرد بايد پيش قدم شد.مثل همين اقدام كازرونيها اما بعضيا اونقدر دلشون از بي فرهنگي پره كه اميدشون رو از دست دادن و به جاي تشويق كردن اينجور موارد اون رو به ديد منفي و بي فايده نگاه ميكنن.بيايم اينطور نباشيم.بدون غرض قضاوت كنيم
  • مهدی IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    15 1
    زنده باد مبتکران چنین ایده ی سبز و هوشمندانه ای. لذت بردم و دست همگی درد نکند.
  • فیروزی US ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    12 1
    به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم بنظرم کاری که پوچو بیهوده و غیرمفید و مسخره و...است بیکار نشستنو دست رو دست گذشتن و زحمت دیگران رو تمسخر کردن هست دوستان عزیزی که اومدن نظر منفی دادن بفرمایند خودشون چه کردن ؟!یا نه اصلا برنامه و ایده شون چیه ؟!!!
  • منصور IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 0
    با سلام شورای هرشهری یکی ازقدرت های اجرایی ونظارتی اون شهر بحساب میاید وهست شورای شهرهای ساحلی بخاطر توریست های ایرانی وخارجی که بیشتر اقتصاد اونها بوسیله همین گردشگران بدست میاید بایدچندین مامور استخدام بکند تا نگذارند کنار دریایبمان را به این روزبیاندازند وچهره بسیارزشتی ازشهرمان را به نمایش بگذارد