۲ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
از مرزدارانِ سهل انگار، قهرمان ملی نسازیم

اگر رزمندگان دفاع مقدس نیز اینگونه عمل می کردند دشمن بعثی که از غرب وارد کشور شده بود مرزهای شرقی را هم در می نوردید.

شادی وصف ناپذیر آزادی و بازگشت چهار نفر از فرزندان مرزبانمان پس از گذشت بیش از دو ماه دلهره و اضطراب که در ایام نوروز مهمان دل هر ایرانی و بخصوص خانواده این عزیزان بود غیرقابل کتمان است در حالی که هنوز دلها و دیده هایمان نگران و منتظر فرزند پنجم است.

باید قبول کنیم که ایام سختی بر همه ما گذشت، از مسئولین سیاسی نظامی و امنیتی و ریش سفیدان محلی و خانواده که در خط مقدم تحمل این نگرانی و پیگیری بودند گرفته تا یکایک ایرانیان که کمترین اقدامشان حضور مجازی در گردهمایی های برگزار شده برای آزادی این عزیزان بود.

اما بنظر می رسد به دور از هرگونه تعصب و احساسات و تنها در سایه عقل و منطق توجه به ملاحظات زیر نباید در لابلای این شادی بزرگ به دست فراموشی سپرده شود:

1-  این عزیزان، فرزندان سختی کشیده ما هستند اما قطعاً قهرمان ملی نیستند و نباید با آنان به نوعی  رفتار کرد که خود نیز دچار توهم شده و انتظاراتشان بالاتر رفته و برای دیگران نیز تبدیل به الگو شوند.(مصاحبه های متعدد رسانه های مختلف به ویژه صدا و سیما با آنان نمونه ای از این الگوسازی است)

2-    فرزندان ما آزاد شدگان از دست اشرار هستند ولی الزاماً آزاده به معنی واقعی آن نیستند .

3-  به هیچ وجه با آزادگان جنگ تحمیلی قابل قیاس نبوده و این قیاس، به معنای واقعی قیاس مع الفارق و ظلم بزرگ به آزادگان  جنگ تحمیلی  است چرا که همه می دانیم آنان در چه شرایطی مجبور به تن دادن به اسارت شدند و اینان در چه شرایطی. شنیده ها (صرفنظر از فیلم پخش شده در دنیای مجازی ) حاکی از این است که در حال استراحت و بدون در نظر گرفتن کمترین تامین برای خود، اسیر شده اند اگر اینگونه باشد واقعاً جای تعجب و تاسف است، چرا که اگر رزمندگان دفاع مقدس نیز اینگونه عمل می کردند دشمن بعثی که از غرب وارد کشور شده بود مرزهای شرقی را هم در می نوردید.

4-  فرزندان ما با این شیوه از اسارت اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را که در دنیا زبانزد است مخدوش کردند و معلوم نیست پرداخت تاوان این خدشه بر عهده کیست.

باز هم تاکید می کنم بدون هرگونه تعصب و احساسات و فقط و فقط در سایه عقل و منطق باید با این موضوع برخورد کرد.

شاید بد نباشد که با نیم نگاهی به قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح، قضاوت راجع به عملکرد فرزندان خود را نه بر عهده احساسات بلکه به عهده وجدان آگاه و قانون بگذاریم.

   رضا حسینی جبلی

حقوقدان و نظامی بازنشسته

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 191
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    هرچند فرزندان ما هستند اما بخاطر اشتباهات خود وفرماندهانشان عید نوروز را زهرمارمان کردند
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ و کیسه IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      دولت سبد تدبیر زهرمارمون کرد نه اینا.
    • vahid IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      کاملا موافقم که این مرزبان ها اشتباه کردند و باید تنبیه شوند. اما تشویق برایِ همه و تنبیه برایِ چند نفر بهترین راهکار است. به راستی این دولت و سیستم مدیریتی نشان داد در دیگر اهرمهایِ مدیریتی و حکومتی هم تدبیر را جایگزین بی خردی و حماقت کرده است. به درستی فرمانده مرزبانی منطقه برکنار شد و درست تر از آن از مدیران منطقه ای بازخواست شد. پس حالا هم بد نیست بدونِ اینکه رسانه ای شود و زیاد سر و صدایی راه بیفتد و فقط در گروههایِ هدف که همان سربازها هستند با یک تنبیه گوشزد شود که نباید در چنان حالتی و چنان محیط و مکان خطرناکی مورد حمله قرار می گرفتند. تا دیگر از این اتفاقات رخ ندهد.
    • هادي IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      اين ها هم بخاطر دفاع از مرز ها اونجا بودن به نظرم تقصيري ندارند اگر تروريست بخواد بدزده ميدزده
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      178 7
      اقا یه عکسی از این امیر تبریز اوغلی بزارین ببینیم اخه چه شکلی این ادم؟
    • روحانی مچکریم EU ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      دولت تدبیر که نجاتشون داد . خدا رو شکر تو دولت قبلی نبود و گرنه با چند تا شعار و حرف بیخود این بیچاره ها رو به کشتن میدادن
    • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      43 3
      فرمانده رو خوب اومدي
    • فرشید IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      جناب "روحانی مچکریم" جان، در دولت قبلی 15 نفر رو در جاده چابهار به گروگان گرفتن و بردنشون پاکستان،استاندار وقت ظرف 48 ساعت همشون رو آزاد کرد، آورد ایران
    • بی نام EU ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      اونا اشخاص عادی بودند نه نظامی . هنوز بعضی ها هستن سرشون زیر برف هست ای خدا به راه راست هدایتشون کن
    • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      واقعا دیگه داره دیدن این آقای اوغلو برام عقده میشه خدا وکیلی خیلی دوس دارم بشناسمش
    • م A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 0
      بی نام چهارشنبه 20 فروردین 1393 17:14:25 اقا یه عکسی از این امیر تبریز اوغلی بزارین ببینیم اخه چه شکلی این ادم؟ دمت گرم کلی خندیدم.. :
    • بی نام IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      2 0
      آقا همه اینها به کنار. این بابا که میاد به اسم "ضد لنگ و کیسه" کامنت میذاره منظورش چیه؟چند بار اسمش رو تو میون کامنتها دیدم. آخه ضد لنگ و کیسه هم شد اسم؟ جدی میگم این رو. من هر بار که این بابا کامنت میذاره احساس میکنم تو حموم نمره هستم.
  • عرشیا A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    نکته بسیار خوب و بجایی بود .قابل توجه کسانی که جوگیر شدند و خواهان دادن کارت پایان خدمت به این سربازان شده بودند
    • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 1
      وقتی اینا میرن چرت میزنن اونوقت قاچاقچی ها از مرز براحتی رد میشن و مواد مخدر و تریاک را وارد میکنند
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    "به هیچ وجه با آزادگان جنگ تحمیلی قابل قیاس نبوده" رو قبول نداريم، چون اينها حتي اگه سهل انگاري هم كرده باشند مثل همون آزاده ها به خاطر خدمت به وطن و به اين هدف مدتي رو در اسارت و دلهره واقعي به سر بردند
    • احمد A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      57 85
      خواب یا خدمت؟
  • بی نام US ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    سهل انگاری آنها تنها به خود آنها بر نمی گردد وقتی آموزش درستی به آنها داده نشده وقتی در چنین منطقه ای تنها در یک چادر اقامت داشته اند
    • امین A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 2
      آخه مگه تو همچین منطقه ای آدم میتونه بخوابه؟ اینا خیلی بی خیال بودند
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    32 27
    راست میگه بخوابی میان دستگیر می کنند و می کشند باید آگاه باشی .
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    آقای جبلی مرز رو نباید دست سرباز سپرد . چرا نیروهایی که مختص این کار آموزش دیدن رو مسئول دفاع از مرز قرار نمیدن ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      صحیح میفرمایید..چطور است که دولت برای جمع کردن ماهواره نیروهای ویژه با حقوق های چند میلیونی دارد که با عملیات راپل ماهواره جمع کنند؟اونوقت مرز به این مهمی را بدست چند تا سرباز وظیفه بیچاره میسپارنمرز فقط باید بدست نیروهای نظامی آموزش دیده وحقوق بگیر رسمی دولت سپرده شود.البته خوشبختانه با تصمیم اخیر دولت این اتفاق افتاده است.
    • بی نام US ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      اون مسئله دیگری هست و کاملا هم درست. ولی فعلا و در حال حاضر برخی جو زدگان در فیسبوک و این ور اون ور دارن این 4 دوست عزیز سهل انگار رو تبدیل به قهرمانان بزرگ تاریخ میکنن فعلا باید اینها رو از جو خارج کرد این قهرمان سازی کاذب توهین به قهرمانان واقعی و شجاعی هست که مردانه و رو در رو با دشمن جنگیدند.
    • مهناز A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      آقای جبلی خدا وکیلی ،اگه بچه خودت هم بود همین رو میگفتی؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      سرباز وظیفه کسیه که خودش یا اطرافیانش به جایی وصل نیستند و از انواع و اقسام راه های "قانونی" دور زدن خدمت بی خبره و از نظر من هیچ وظیفه ای به گردنش نیست. فقط تحمل کردن این 2سال زجر که هیچ سودی هم براش نداره
    • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      آقای جبلی خواهشا این بندگان خدا و هزاران سرباز وظیفه دیگر رو با سربازان دوران جنگ مقایسه نکنید جوانان این مملکت نه علاقه ای به سرباز شدن دارند و نه با کسی سرجنگ دارند این جوانان میخواهند زندگی کنند و آینده شان را بسازند، قهرمان ملی شدن باشد برای آنان که دائم دم از جنگ میزنند و خود را سربازان جان بر کف میدانند...
    • بی نام EU ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      واقعا اينا نبايد يه بزرگترچند نفررزمكاركنارشون باشه بچه هاي مردم واقعا كي بايد جواب بده
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      آقا بیخیال کسی جلودار خیل عظیم این بچه مدرسه ای های جوگیر نیست. با این استدلال های عتیقه انگار در طول تاریخ کلا فقط همین 4نفر لطف کردن رفتن سربازی و مرزبانی دو تا پست میگذاشتن بیرون چادر اصلا تروریستها جرات نمیکردن نزدیکشون بیان. نیازی به درگیر شدن هم نبود. معمولا سربازها لب مرز وقتی تعدادشون کمتره و زورشون نمیرسه با اشرار درگیر نمیشن و جلو حرکتشون رو نمیگیرن ولی سرپستشون با اسلحه می ایستن. اشرار هم اگر سربازها مانعشون نشن بدون درگیری رد میشن میرن. حداقلش اینه که اینطوری خود سربازها اسیر نمیشن. نیازی به رمبو بودن نیست. ولی خب وقتی میرن میخوابن تو چادر طبیعی هست که اشرار اگه حتی نخوان وسوسه میشن بیان بگیرنشون چون هیچ ریسک و هزینه ای براشون نداره حالا باز شما استدلال های مسخره ادامه بدین.
    • بی نام EU ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      321 6
      مرز باید دست نیروی های آموزش دیده باشه نه سربازهایی که میخوان زودتر دوره تموم بشه . من سربازی رفتم میدونم چقدر سهل انگاری توی این نیرو ها هست .
    • سعید A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      خدمت نوجوانان و نونهالان پسر محترم زیر 18 سال که فقط محض نگرانی خودشون از سربازی حرفه ای صحبت میکنن عرض کنم که سربازی حرفه ای خیلی خوبه و شما غیب نمیگین ولی بودجه بزرگی میخواد و مال کشوریست که بودجه نظامی اش حداقل 10 برابر ایران باشه. نه ما که بودجه عمومی مون یه تلنگر با ورشسکتگی فاصله داره. اگه یه روزی خواستیم 4تا هواپیمای جنگنده درست حسابی بخریم که اصلا کل این بودجه نظامی هم کفاف نمیده. اگه به این استدلال های شماست که پس باید مرزها رو همه کلا ول کنیم بریم خونه بگیم ما پولمون به سربازی حرفه ای که رسید برمیگردیم. اونوقت عزیزم جیش العدل و طالبان و هرچی تروریست تو تو دنیاست تا دم خونه شما تو تهران هم میان
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      مهناز خانم ایشون فقط گفتن از این سربازان عزیز قهرمان سازی نکنید و معنا و مفهوم قهرمان ملی رو لوث نکنید. کجای این حرف درکش برای شما اینقد سخته؟؟؟
    • سرباز جنگ با عراق IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      7 4
      من هم خیلی نگرانشان بودم ولی نحوه دستگیریشان مفتضحانه بود.... حتی یکی از آنها دست به اسلحه نبرد. من افتخار میکنم که در میمک و سومار ، هزاران هزار گلوله به سمت متجاوزین به کشورم شلیک کردم ...و چند نفر از متجاوزین به وطنم ، را به درک فرستادم.
    • محمد A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 2
      من تا اونجایی که میدونم اونهایی که معمولا میرن لب مرز برای خدمت از زرنگ ترین سرباز ها انتخاب میشن. البته قبول دارم که امکاناتشون درکامل نیست. به این طور سرباز ها باید یه سری شرایط و امکانات ویژه بدن به نظر من. ولی شما ها که منابع اطلاعاتیتون محدوده چرا انقدر حق به جانب نظر میدین. موضوعی که مشخصه اینه که اونها خواب بودن. اگه بردارم هم بود همین رو میگفتم بحث امنیت مملکته بچه بازی نیست.
    • دلال مرکزی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      6 2
      امیدوار شماها که به مرزبانان را شهل انگار خطاب میکنید ، فقط برای یکماه بفرستنتون به مرزهای کشور پست بدهید از هفته اول به بعد هم از چهرهتان بیایند فیلم بگیرند تا همه ببینند دارید گریه میکنید تا برکردید شهرتان. شما ها عادت دارید اول یکی را ببرید به اوج بعد با مخ بکوبید زمین.
    • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      3 0
      کســی از این بدبخت ها قـهـرمان ملی نسـاخت یکی مثل من داره از اینـا دفاع می کنـه نه اینکه قهرمان ملی بسازه.... چه بسا خیلی از قهرمان ملی هامون هم همینطوری ساخته شده باشن..تا فرماندهانشون به خودشون افتخار کنن که اینقدر فـدایی دارن چه میدونیم؟ اونموقع که دوربین به دستی نبـود که از حماقت هامون فیلم ها بسـازه ...... آدم با خودش اینطور حرف بزنه بهتره تا اینکه هی قمپز در کنه آخر سر از یه راهزن موتوری پا برهنه بخوره...... اونم چندبار
    • رزمنده جانباز A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      5 1
      تو جنگ هم خیلی ها هنگام عملیات خبردار میشدند و برمیگشتند خانه و الان هم ادعا دارند و خودشان را قهرمان ملی هم بالاتر میدونند و و ....
    • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      4 0
      چرا مرز باید دست نیروی انتظامی باشه که اصلا قدرت کنترل مرز رونداره باید مرزهارو به ارتش یا سپاه بدن
    • هموطن EU ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      6 0
      کاملا با این گفته"مرز رو نباید دست سرباز سپرد" موافقم... باید دست اموزش دیده ها که از هزاران مزایای دولت استفاده می کنند سپرد... نه چند تا سرباز بدبخت فدایی
    • مهربان مهسان IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 0
      واقعا اين حرف درستيه پس اموزش ديده ها كجا هستند
    • ایرانی A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 2
      خدا رو شکر لااقل دو ماه آموزش سربازی دیده بودن وگرنه اگر زمان متفقین و . ما جوونهای اینچنینی بدون یک ساعت آموزش داشتیم ، الان ایرانی نبود که بگوییم چو ایران نباشد تن من مباد آقاجان غیرت و وطن پرستی آموزش نمی خواد زمان جنگ جوون سیزده ساله آموزش دیده بود؟ فقط عرق وطن پرستی و ایمان بود. سرباز حرفه ای مال کدوم کشورهاست ؟ چند تا جنگ بر علیه اون کشورها صورت گرفته ؟ چقدر نفت و سایر منابع دارن؟ ...
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      موافقتم دقیقا مثل اینکه دزد و قاتل رو برای دادسرا بردن به سرباز میسپرن
    • بی نام US ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      5 0
      نما ينده مجلس هم وسط جلسه ميگيره ميخوابه .چرا همه خوابن
    • امیرحسین IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 1
      قرار دادن نیروی متخصص جایی که عملا 11 ماه از سال بدون تحرکه احمقانس اونم در حالیکه تهدید پشت مرز های با عراق بالقوه و بالفعل شده برادر... اما با جنون این وهابیت احمق و کشتار سربازان صفر بی گناه اما سربه هوا باغث شد 300 کیلومتر از مرز رو به سپاه قدس بسپارند... چیزی که برامون خیلی بیشتر از فبل هزینه بر میداره... البته ایشالله که دیگه حون بچه های عزیز ما از دست نره و هزینه فقط صرف تجهیزات و حضور سرباز ها تو اون منطقه بشه...
    • موسي تبريزي A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 0
      تروريست ها سالها آموزش مي بينن و چريك ميشن و براي چنين كارهايي با سلاحهايي مناسب و با برنامه ريزي وارد عمل مي شوند از چند سرباز وظيفه نمي شود انتظار داشت با اينها كه معلوم نيست از داخل مرز آمده اند يا از حارج مرز مقابله كنند. اگر تنبيهي هم قرار است اعمال شود بايست فرماندهان و برنامه ريزان كه سالهاست در آن منطقه حقوق مي گيرند و به شرايط منطقه اشنا هستند تنبيه شوند نه اين سرباز وظيفه هاي معمولي.
    • فرزدق شیرازی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 2
      پس کار سربازان چیست؟؟
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 2
      عجب مردمی داریم شماهایی که دم از امکانات میزنید میدونید اوایل زمان جنگ حتی اسلحه نداشتن؟ یه جانباز برامون تعریف میکرد نصف شبها میرفتن محل عراقیها اسلحه میدزدیدن حتما تو فیلمها دیدین که حتی ماسک شیمیایی نداشتن اونایی که دیدین فیلم نیست واقعیت بوده. ای پسرای تنبل شماها فقط باید برید بدنسازی فیگور بگیرید و زیر ابرو بردارید. فقط ادعا دارید ایا هنر دیگه ای دارید جز ادعا؟
    • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      5 0
      مي خواين اينها را اعدام كنيم شما دلتون خنك بشه.
    • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 0
      اولا با این فرض آزادگان زمان جنگ هم زیر سوال میروند چرا که بعد از خواندن این متن این فکر به ذهن خطور می کند که شاید اسرای زمان جنگ هم بر اثر سهل انگاری اسیر شده اند چرا که اگر سهل انگار نبودند با دشمن را تار و مار می کردند یا خود شهید می شدند. ثانیا این 4 نوجوان به زور به مرزبانی گماشته شده اند و با نیت نبرد حماسی با اشرار دفترچه خدمت پر نکرده اند در حالیکه آزادگان در شرایط جنگی به جبه ها اعزام میشدند
    • milad A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      3 3
      یه کشور نتونست از 5 تا سربازش محافظت کنه که اسیر نشن اونوقت توقع داریم 5 تا سرباز از یه کشور محافظت کنن اینکه 5 تا سرباز رو بدون امکانات بندازی لب مرز کار اشتباهیه
    • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 1
      کدوم شماها حاضرید با دریافت حقوق چند میلیونی برید از مرزهای شرقی محافظت کنید؟
    • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 5
      اقا این حرفهای مضحک چیه میزنید؟مگه خونه خاله است ارتش؟رفتن توی چادر گرفتن خوابیدن اقا کسانی که فیلم را ندیدن تو رو خدا بروید ببینید الکی نیایید اظهار نظر کنید خیلی اسف باره والا به خدا قباحت داره بابا ما از مرزمون هم نمیتوانیم پاسداری کنیم شما حرفه ای ترین و مجهزترین ادم دنیا هم باشی بری توی چادر بخوابی طرف میاد خلع سلاحت میکنه واقعا ناراحتی داره این کار 5 نفرشون که به کشته شدن یه نفر ختم شده و این اظهار نظرهای شما که دارید با انواع و اقسام ماله کشی از یک حرکت بسیار بسیار تاسف بار حمایت میکنید .بهانه ها رو تور وخدا ببینید:اینها اموزش دیده نیستن؟بچه خودت حاضره بره اونجا؟و...عزیز من نزنید این حرفها رو مرز خیلی مهمه مرزو که بدستت میدن نباید بپرسی من پسر کی هستم چیکاره ام باید چشماتو باز کنی
    • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      3 3
      باید بریم به کشورهای همسایه بگیم بچه های ما حال و غیرت نگهبانی از مرز را ندارند بیخیال مرزهای ما بشوید واقعا که ادم متحیر میشود از رفتار این ملت اون از هجوم به فیسبوک مسی اینم از این جوی که بخاطر قصور و اهمال کاری و بی مسئولیتی چهار تا سرباز راه انداخته اند .یک نفر هم نمیاد بپرسه اقای سرباز شما برا چی اونجا بودی؟ وظیفت چی بود؟هدفت چیه اونجایی؟مرز یعنی چی؟میدونی کجایی؟دوستان صبح تا شب شعار میدهند ای دشمن ار تو سنکگ خاره ای من اهنم و...بعد پای عمل که میرسه میشه ای دشمن ار تو سنگ خاره ای من خوابم.یا چو ایران نباشد تن من مباد ... چو ایران نباشه تن من بخواب بیخیال که نیست. یه ده دقیقه ای فکر کنید ببینید دارید از چه چیزی حمایت میکنید.خدا هداییتتون کنه خدا فهم بده به ما
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    بنده خداها رو با یه کلاش فرستادین سر مرز که از کشور دفاع کنن؟ آخه میشه؟ آن هم یه سرباز بی انگیزه که ساعت شماری میکنه که خدمتش تموم شه.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      142 7
      اونم چه خدمتی... حتما اینجوریه که بری اونجا و بدونی که تا 48 ساعت آینده هیچ بنی بشری نمیاد بهت سر بزنه.. آقایون نفسشون از جای گرم در میاد
    • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      49 87
      میخواستی بهشون هواپیما بدن؟ این همه مرزه نمیشه که نقطه نقطه پایگاه زد. مگه تروریستا چی داشتن ؟ اونام با تانک نیومدن مطئنا
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      61 60
      مگه اونهایی که مثل آب خوردن این سربازها رو اسیر کردند چی داشتند؟ فرقشون این بود که خواب نبودند,کشورشون رو دایورت نکرده بودند
    • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 0
      برای بی نام های سوم و چهارم: تروریست ها انگیزه دارند، چیزی که هیچ سربازی در این کشور ندارد.
    • مسعود IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 0
      اکثر توجیهاتی که دوستان در حمایت از این فرزندان میهن میکنن رو از جمله نداشتن آموزش صحیح و کافی ، نداشتن امکانات از هر نوع، بی مسئولیتی پرسنل کادر نظامی و افسران عالیرتبه مافوق، شرایط سخت و.... رو قبول دارم که هر کدام از اونها بحق در جای خودش باید پیگیری بشه ولی توجه داشته باشید تمام اینها دلیلی بر این نیست که گروهی سرباز و نظامی بدون انجام کوچکترین اقدام تامینی در منطقه ای حساس و مرزی بخواب ناز بروند و سرنوشت خود و مملکت را بدست تقدیر بسپارند.چرا که چنین عدم امکاناتی در زمان جنگ بمراتب بیشتر وجود داشت و فرزندان ما نخوابیدند و جنگیدند.در نهایت با خوشحالی فراوان آز بازگشت آنان و امید به زنده بودن پنجمین فرزند این میهن، قصور آنان قابل اغماض نیست و نباید با آنان مانند قهرمانان ملی رفتار کرد.
    • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 0
      این حرفهای عجیب و غریب را بذارید کنار که اینها تاموز ندیدن و...اقا برادر ای دوست عزیز در این شرایط با این وضعیت یه وظیفه ای بهت سپرده شده مرز ایران زمین رو نباید ولی کنی بگیری بخوابی ارش کمانگیر همه جونش رو در کمان گذاشت پرتاب کرد تا مرز ما تعیین شد کلی ادم کشته شدن برای مرز اریوبرزن با اسکندر درگیر شد همه کشته شدن تحصیل کرده نیستی با مدرک پایین رفتی سربازی الان رفتی روی مرز ایران وظیفته که چهار چشمی مواظبت کنی اصلا بحت دل بخواهی و من دلم نخواستم و اینا نیست د شرایط فعلی اونجا هستی به هر دلیلی پارتی نداشتی و...باید وظیفه ات را درست انجام دهی سربازی همیتنه این حرفهای خنده دار رو نزنید بخدا این حرفها گریه داره طرف اونا وظیفه اش بوده
    • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 0
      پارتی بازی شده ما پارتی نداشتیم ما اموزش ندیدم ما فلان ما بهمان چرا فلان چرا بهمان .هر استدلالی میخواهید بیاورید در بحث نظامی گری این حرفها قبول نیست تو رو گذاشتن اونجا که مواظب مرز باشی دکترا هم داشته باشی بهترین ادم روی زمین هم باشی الان مرز ایران دستته باید با جون و دل ازش مراقبت کنی نمیدونم من غذام کم بوده چرا من اینجام چرا فلانه و...این بهانه ها فایده نداره شما نباشی یکی دیگه باید اونجا نگهبانی بده طبق قوانین و مقرررات نظامی وظیفه داری با دقت تمام و در نهایت هوشیاری مواظب باشی .طبق قانون چنین جرمی که به فوت یک نفر منجر شده دادگاه نظامی داره و مجازات بسیار سختی داره اگه مجازات نباشه مرز رو همه ول میکنن و امنیت سایر ملت در خطر میفته این مواد مخدر هم بر اثر این غفلتها میاد داخل متوجهی؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      0 0
      فرقشون اینه که اونا با میل خودشون و انتخاب خودشون وارد جیش العدل شدن اما این سربازای بیچاره به اجبار لب مرز افتادن . این سربازا نه حقوقی میگرن که توی این شرایط سخت خدمت کنن و نه مزایایی ، اما جیش العدل انگیزه دارن خودشون انتخاب کردن . بری سربازی میفهمی که یک ذره تعهد به کارایی که انجام میدی نداری و فقط منتظری تموم شه این روزا .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    76 13
    اونایی که پیش ازین بر اثر بمبهای کنار جاده ای به شهادت رسیدن چی؟ آیا آنها هم سهل انگاری کردن؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    90 32
    فکر کن خودت بودی؟ چیکار می کردی؟ چرا بدون سنجش شرایط قضاوت میکنی؟
  • ف.م. IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    فرمايش شما كاملا صحيح است ولي در اينجا اين سئوال مطرح مي‌شود كه آيا آن‌ها واقعا در يك چادر و با امكاناتي كه در فيلم مذكور ديديم پيت حلبي و..... بايد از مرزهاي كشور حفاظت كنند يا بايد پادگاني، برجكي، سيم‌خارداري يا يك سري امكانات حداقلي ديگر در اختيار آن‌ها باشد يا خير؟ با ان امكانات آن‌ها حتي با بيداري و هوشياري 100 هم نمي‌توانند در برابر ورود احتمالي دشمن مقاومت كنند.
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    23 6
    هم دلواپسیها به زیبایی مطرح شد هم یاداوری مسئولیت مرزبانان و بسیار بجا و شایسته گفته اید و همین هم باید مبنای برخورد نظام با این رویداد باشد مایی که نتوانستیم 5 سرباز خود را حفظ کنیم لابد در حفظ و حراست از دست اوردهای بسیار مهم مان مشکل خواهیم داشت امروز روز یاداوری مسئولیتهاست و همه انکسانی که ساده انگاری کردند باید پاسخگو باشند در هر مقام و مرتبه ای
  • آقایی A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    شما پیش خانواده ات نشسته بودی به اهل خانه عیدی میدادی نفست از جای گرم درمیاد.جنابعالی حتی حاضر نمیشی یک هفته هم لب مرز پست بدی.پس خیلی ژست ناسیونالیستی نگیر
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    23 71
    کاملا حق با شماست. موافقم این اقایان به نوبه خود حتما باید تنبیه و مجازات بشن تا حساب کار هم دست خودشون بیاد هم دست چهار تا سرباز دیگه که اینقدر سر پستاشون غافل نشن
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    22 40
    حرف بسیار درستی است تلاش برای آزادی آنان وظیفه بود ولی محاکمه به جرم تخطی و .... هم وظیفه است تا مرزداران از کشور مرزداری کنند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    26 66
    كلا ملت جوگيري هستيم، بابا اينا بايد دادگاهي بشن بخاطر سهل انگاري در پاسداري از مرزها، تمام نگراني ما از اين بود كه هموطنمون تو يك كشور بيگانه اسير و محكوم به مرگ نباشه، ولي اين قضيه چيزي از واقعيت كه همون مسئوليت پذيري يك نيروي نظامي است را كم نميكنه.
    • کوشا A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      51 4
      خودت میگی نیروی نظامی نیروی نظامی یعنی کسی که آموزش درست و حسابی دیده. حقوق درست و حسابی میگیره و زندگیش رو بر اساس نظامی بودنش تنظیم میکنه. من هم از تیر ماه سربازم ولی آیا نیروی نظامی محسوب میشم؟ آیا توان مقابله با این تروریست‌ها رو با اسلحه دارم؟
    • رضا A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      10 34
      دفاع از خاك وطن مانند دفاع از ناموس است، ايا ميشود به صرف اينكه اموزش رزمي نديده ايم در مواجهه با هتاكان و متجاوزان به ناموس و خانواده مان تسليم شويم؟ آن جواناني كه در ابتداي جنگ با دست خالي، در خرمشهر قهرمانانه مقاومت كردند ايا آموزش هاي مورد نظر بعضي از دوستان را ديده بودند؟ داشتن عرق ملي و تعصب به خاك وطن آموزش نميخواهد عزيزان من، با دست خالي تا پاي جان هم ميشود ايستادگي كرد، ظاهرا روحيه وطن پرستي روز بروز در بين جوانان ما كمرنگتر ميشود، قابل توجه بعضي دوستان عزيز اينكه؛ بنده در دوران جنگ در خط مقدم و منطقه عملياتي پدافند پايگاه هوايي اميديه خدمت كرده ام
    • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      آقارضاخوب چیزی گفتیدومنم باشماموافقم که روحيه وطن پرستي روزبروز دربين جوانان ماكمرنگتر ميشه خیلی راحت توی همین فضای مجازی میبینم طرف فارسی مینویسه،متولد ایرانـه اماخودش روایرانی نمیدونه یاخیلی موارد دیگه،اینایی که به دل اقیانوس میزنن تا ازایران فرارکنن وبرسن به استرالیا و.. علتهاش خیلی واضح است،فقط یکی ازدلائل کم شدن عرق ملی وزیادشدن قومگراییهای افراطی واز این دست موارد،وضعیت نابسامان اقتصادیـه وقتی میبینی واحدپول ملی کشورت ازافغانستان هم پایین تره چه حسه غروری بهت دست میده؟وقتی یه عمرتو تحریمی وسرخورده دنیاشدی چه غرورملی بهت دست میده؟؟وقتی میری تویه سایتی نوشته شما آی پی ایران هستی دستیابی به این سایت برای کشورشما مجاز نیست چه حس غروری داره؟و هزارتاحلقه دیگه که این زنجیر روکامل میکنه
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      اقا رضا قربونت دفاع از جان انسان هم واجبه یک مریض مغزی بهت می دم عملش کن فقط اگه بمیره اعدامت می کننا در کل دنیا هم نجات جان انسان از اولویت هاست وقتی آموزش ندیده چه کار کنه؟ وقتی نمی فهمه تروریست چیه چه کار کنه؟ وقتی امکانات نداره چه کار کنه؟ باید خر اونیو گرفت که برای اینکه دوزار ده شای خرج نکنه به جای نیروی آموزش دیده این بندگان خدا رو اونجا گذاشته به جای پاسگاه و دم و دستگاه یک چادر و یک قوطی حلبی بهشون داده
    • افشین SE ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 0
      این آقای رضا رو در اسرع وقت باید ارسال کرد به مناطق مرزی برای دفاع از ناموس کشور. البته تردید دارم که ایشون بعد شنیدن صدای گلوله اشرار چه عکس العملی از خودشون نشان خواهند داد اما از شعار دادنشون معلومه که حتما دفاع خواهند کرد. به هر حال هزینه شعار دادن کمتره و خطر مرگ هم نداره. اینهمه سال شعار دادیم هر چی دشمن خارجی بود نابود کردیم. اینقدر شعار میدیم تا اشرار هم نابود بشن.
  • رزمنده A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    42 46
    اينجانب ١٦ماه درزمان جنگ در كردستان هم با اشرار هم با صدام دوشادوش رزمندگان جنگيديم نه كارت ايثارگري گرفتيم وهيچ تقديري ازماوامسال ما نشد ،حالا كه براي اين ٥نفر كه باسهل انگاري خودشان وبعضي از مسولين خوراك رسانه ها شدهاند افسوس ميخورم به حال خودم وامثال خودم كه مظلوم واقع شديم ايثار گر وازاده كساني بودند كه هنوز بدون هيچ چشمداشتي در خدمت اين اب وخاك هستند
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    67 5
    شايد اينكه ميگين قهرمان سازي نكنين درسته ولي در بقيه موارد ودلايلي كه اوردين باعث تاسفه من به عنوان كسي كه 18ماه خدمت سربازيمو تو منطقه بلوچستان انجام دادم چندتا سوال دارم 1چرا اموزش درست داده نميشه در حقيقت اصلا اموزشي داده نميشه 2ماه اموزش نظامي كه همش نظام جم چاره كار نيست 2چرا اين بچه ها ازاده نيستن؟ مگه رفته بودن پيك نيك كه اسير شدن ؟ 3چرا امكانات كافي وجود نداره ونداشتن امكانات خودش باعث تضعيف روحيه وخستگي و... ميشه 4 چه چيزي به سربازهاي مناطق اينچنيني داديم كه انتظار بالايي داريم ..........
  • گیل IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    اصولا" تو ایت مملکت فقط قهرمان مرده را عشق است این چهار سرباز بخت برگشته که زنده برگشتند حالا باید جوابگوی ندانم کاری مقامات بالاتری باشند که زیر باد کولر و پیش زن و بچه داشتند به کشور خدمت می کردند کسی از شهید دانائی فر گله نمیکنه و اونو مقصر گروگان گیری و در نتیجه کشته شدنش نمیدونه چرا؟ چون کشته شده و اینجا کشته و شهید و مرده و جان باخته بیشتر از فرد زنده و جاندار حرمت و ارج و قرب داره. شک ندارم که اگه زبانم لال این چهار سرباز بی پشت و پناه و بی پارتی که اگه داشتند منطقه خدمتشون اونجا نمی افتاد هم مثل مرحوم دانائی فر جانشان را از دست داده بودند و افقی بر میگشتند حالا هیچکدام از ما نه تنها از اهمال و قصور اونا دم نمیزدیم که براشون مرثیه و نوحه میسرودیم و قهرمان و شهید خطابشان میکردیم
    • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      45 4
      خیلی خیلی موافقم...
  • مانی A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    53 1
    ما ایرانی ها عادتمونه که خیلی مقدس سازی و قهرمان پردازی می کنیم. اما یک چیزی دیگه باید بگم اینه که: چرا ما مرزهای شرقی را دیوارچینی نمی کنیم؟ چرا این کار را هزینه می دانیم؟ در حالی که این کار عین سرمایه گذاریه کم از قاچاقچی ها و تروریستها و طالبان کشیدیم؟ باید سریعا فکر چاره اساسی بود. من فکر می کنم ضرری که از مرزهای شرقی به ما می رسه از آنچه در 8 سال جنگ کشیدیم بیشتره یعنی ما از چینیهای چند هزار سال پیش هم کمتریم که نتونیم یک دیوار بسازیم؟ تازه کلی جوان بیکار در منطقه می رن سرکار و تا مدتی سرگرم کار می شن
    • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 0
      جلو پیشروی کویر هم گرفته میشه
    • بی نام US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 1
      میدونی چند کیلومتره؟ ثروتمندترین کشور دنیا هم نمیتونه اینکارو کنه دوست عزیز
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    23 4
    بعنوان راه حل این مشکل، مرزداران بدلیل تخطی از مسئولیتشان نباید مورد تشویق و ترفیع قرار گیرند باید ادامه خدمتشان را در همان منطقه و اینبار در پادگانهای داخل شهری بگذرانند و برای پاسداری از مرزها از مرزبانهای خبره و آموزش دیده استفاده کنند نه سربازصفر بی انگیزه و آموزش ندیده.
  • نکته بین A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    97 14
    راست میگی قهرمان ملی شمایی که تو خونه ات نشستی و وبلاگ مینویسی و پولای آنچنانی میگییری و دیگران رو قضاوت میکنی. می خواهی قضاوتم کنی ؟ کفش هایم را بپوش راهم را قدم بزن دردهایم را بکش سال هایم را بگذران بعد قضاوت کن
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    63 9
    نکته جالب اینجاست که تا چند روز قبل که دوستان امیدی به آزادی این افراد نداشتند همه دم از مظلومیت این ها می زدند اما همین که دیدند با کار دیپلماتیک دولت و بزرگان اهل سنت این سربازان بخت برگشته آزاد شدند از همان روز همه از مجلسیان گرفته تا نظامیان شروع کردند به اینکه کم کاری کرده اند و غیره. اما یک سوال از همین افراد عزیز که می خواهند فرماندهان را از این اتهام بری کنند می پرسم: وقتی که به این سرباز آموزش و امکانات داده نمی شود چه کار می تواندبکند؟ این چه نظارتی بر مرزها بوده که هر روز در بوق و کرنا می کنید که کل مرزها به صورت مکانیزه کنترل می شه و پز میدید؟ این بود کنترل مکانیزه سپاه و ناجا بر مرزهای شرق کشور؟ مسببان این قضیه مسئولین مرزبانی هستند که سربازان بدون آموزش و امکانات رو در این
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    پس این لشگر‌های ارتش و سپاه که این همه بودجه‌های کشور خرجشون میشه کجان که طبق اون فیلمی که تو اینترنت از لحظه اسارت این سربازا منتشر شده تک و تنها روی یک کوه مشغول نگهبانی بودن. اینجوری امنیت ما رو تامین می‌کنن اینا
    • شاکر A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      60 33
      دوست عزیز، برابر قوانین بین المللی دو کشور که بینشون صلح برقرار است ارتش آن کشورها حق ندارد تا ۵۰ کیلومتری مرز نزدیک شود و مرز را به مرزبانان که جزو پلیس آن کشور است میسپارند. ما فقط با کشور عراق پیمان صلح نداریم وتنها آتش بس پذیرفته شده است میتوانیم از ارتش به عنوان مرزبان استفاده کنیم و منافقان تا دندان مسلح هیچ وقت نتوانستند در مرز عراق به مرزبانان ارتش آسیب برسانند. محض اطلاع که اینهمه این ارتش مظلوم را نکوبید
    • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 0
      جناب شاکر، گیریم ارتش نمیتونه بره، نیروی کادری سپاه و نیروی انتظامی که می تونن برن
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    19 15
    هرچند بسیار تلخ اما گوشزد مناسبی بود برای اینکه بفهمیم در چه منطقه ای زندگی میکنیم. باید هوشیاری در کل جامعه بالا برود
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    اون كساني كه تقاضاي تنبيه را دارند آقازاده هاي خودشون را بفرستند تا همگي شاهد رشادتشان باشيم.
    • بی نام RO ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      114 8
      آفرین به این پاسخت که حرف حق رو زدی
    • حمزه A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 1
      دوست گرامی اقایی که این متن را اپلود کرده برادر شهید هستند و خود نیز روزگاری را در جنگ سپری کرده... پس شجاعتشان را قبلا دیده ایم.
    • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 1
      آخرش اینه که آدم نمیتونه مسئولیت قبول کنه و از خدمت متواری میشه,بهتر از اینه که 5 نفری با خیال راحت بخوابند و همه رو به دردسر بندازند,منفی بده مشکلی نیست,ولی بخوای نخوای شما هم تشریف میبری سربازی
  • رامین IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    191 5
    سلام میدونم که نظر بنده رو نمایش نمیدید ولی مینویسم که خیال خودم راحت بشه که حداقل حرفمو زدم فقط یه سوال دارم : چرا مرز رو به 4 نفر سرباز و یک گروهبان میسپرند ولی داخل شهر پر از گارد ویژه آمورش دیده میشه ؟؟؟؟
    • سعید IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      دمت گرم حرفت کاملامنطقی وتاثیرگذاره به امیدتقویت نقاط صفرمرزی
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      1 0
      منظور دوستمون همون گشت های ارشاد هست
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    49 6
    آقایانی که دنبال تنبیه هستند یه روز هم منطقه نبودند درک کنند چقدر سخته بجای شکر خدا بفکر تنبیه نباشیم اینان فرزندان این آب و خاکنند
  • حقگو A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    22 56
    بدون تعصب باید قبول کنیم تقصیر این سربازان در انجام وظیفه ودستگیری آنان توسط گروهک معلوم الحال به هیچ وجه برازنده تشویق و قهرمان ساختن از آنها نمی باشد الحق والانصاف اینها مستحق تنبیه درست و حسابی می باشند ولا غیر
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    23 35
    مردم ما جو زده هستند از کاه کوه می سازند و بچه گربه ای رو به سان شیر می بینند
  • پویا A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    81 8
    آقای "رضا حسینی جبلی" سردفتر اسناد رسمیآیا شما تاکنون به مناطقی که امثال این سربازان در آنجا خدمت می کنند رفته اید؟آیا موقعیت منطقه ای را که در فیلم آنان نشان داده می شود برایتان فابل تصور است؟آیا میدانید چند نفر در سال امثال این سربازان بی دفاع در مبارزه با اشرار به شهادت می رسند؟منصف باشیدسربازانی که بدون اقدامات تامینی مناسب در پست های نگهبانی گماشته می شوند چرا باید جان خود را برای بی تدبیری فرماندهان خود به خطر بیاندازند؟آیا فکر میکنید کشتن این سربازان و امثال اینان در صورت مقاومت بدون تدابیر حمایتی برای اشرار کار سختی است؟جناب حقوقدان و سر دفتر اسناد رسمی، لطفا قبل از ارائه نظر کارشناسی کمی مسائل حقوقی مسئله را با واقعیات موجود تطبیق دهید
    • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 0
      این استدلال شما مثل این می مونه که بگی چون وضع اقتصادی مملکت خرابه و دولت نمی تونه تورم رو کنترل کنه پس من هم مجازم به هر طریقی حتی دزدی کسب درآمد کنم. آقای عزیز شما خودت جنگ رو دیدی؟ فکر میکنی امکاناتی که در اول جنگ رزمنده ها داشتن چی بود؟ همون چادر رو هم نداشتن. این دلیل نمی شه که سهل انگاری کنن. حرف آقای حسینی جبلی کاملا درسته.
    • ایران عزیز RO ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      0 0
      اقای پویا کاری به حرفای شما و اقای جبلی ندارم..... ولی ایشون هم نظامی بازنشسته و جبهه رفته هستند....فکه و شلمچه و جزیره مجنون هم دست کمی از این مناطق نداشت.... اما اگر رزمندگان دفاع مقدس هم چنین خوابهایی رو در مدت جنگ تجربه میکردن شاید ما الان با زبان عربی با هم صحبت میکردیم.... بیاید یاد بگیریم سریع قضاوت نکنیم....
  • منصوره IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    89 6
    عزیزم سپاه چرا برای مبارزه با اشرار زرنگه؟ اما وقتی پای نگهبانی از مرز میشه بچه های مردمو که هیچ اموزش نظامی ای ندیدن میفرستید سر مرز؟؟؟؟ اونم مرزی که میدونن گوره های تتروریستی اونجا کمین کردن؟؟؟ هان؟؟؟؟؟؟ شما برو امریکا رو ببین. ایرانم ببین. سربازاشونو با هم مقایسه کن. ببین کجا سرباز صفرررر میفرستن سر مرز. اینها ازاده اند. و اگر هم تاوانی برای ازادیشون پرداخت شده. از بی مسئولیتی دولت بوده
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    23 45
    باید اضافه خدمت بهشون بزنند که چرا سر پست خوابیده اند
    • من IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      برو بابا
    • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      سهل انگاری اونها قابل توجیه نیست ولی شما 10 روز برو اونجا و فقط بهت غذا و آب می رسانند ببینم دوام میاری
  • امید RS ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    39 7
    چرا آدم رو مجبور می کنین که به شما بگیم....؟ شما خودت حاظر بودی با اون امکانات اونجا خدمت کنی؟ بدون آموزش و امکانات کافی؟ خیلی علاقه به نوشتن داری برو داستان بنویس مرد حسابی....
  • سرباز مرزبانی A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    44 3
    من خدمتم را در مرزبانی و در غرب کشور انجام دادم جایی که از لحاظ امنیتی دست کمی از شرق کشور نداره. من به هیچ وجه غفلت مرزبانان را توجیه نمی کنم اما دانستن این چند نکته لازمه: 1 آموزش هایی که در دو ماه دوران آموزش به سربازان داده میشه به هیچ وجه کفایت خدمت در مرز را نمی کنه . آموزش ها بی ربطه. کار ما در دوران آموزشی بیشتر تمرین رژه بود اما بقیه آموزش ها خیلی ضعیف و یا اصلا آموزشی داده نشد به عنوان مثال اگه در کمین دشمن افتادیم برای فرار از کمین چکار کنیم و ..... 2 اکثر سلاح ها در مرز از رده خارج و کهنه بود حتی ممکنه در زمان تیراندازی باعث حادثه برای سرباز بشه مانند قدیمی بودن فشنگ ها و فرسوده شدن سلاح ها
    • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      2 0
      تو چادر کی مرزداری میکنه تو سال 2014 اونم همچین جایی.... پشتیبانی هم نداشتن یعنی مطمئنم هیشکی نفهمـیـد که اینا رو بردن تا خود جیش الجهل اعلام کرد..... بعد رفتن دیدن اِه ه ه ه جدی جدی نیستن خوب اشکال نداره اینا هم سر بقیه فکرشو نکن فدای سرت حتما تو دلشون هم گفتن مقصر خودشون بودن طبق معمول
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    62 4
    اصلا من میخوام بدونم سهل انگار نبودن مثلا چی میشــد از نظر شمــا ؟؟؟..... دفاع جانانه می کردن همه شون کشته میشدن مثل قبلی ها... سهل انگاری چیه؟ تروریست ها از ما افتادن جلو.... 30 نفر تو سراوان کشتن بعدش از مرز رد شدن با لباس نیروهای خودی اومدن سمت نیروهای ما 15 نفر گروگان گرفتن بازم 14 نفر رو کشتن.... اینقدر روشون زیـاد شـده و مطمئنن نیـروهای ما آمــادگی ذهنی و عملیاتی و امنیتی ندارن فــیــلم برداری هم میکنن دیگه.... شما به اینا میگی سهل انگاری سرباز صفر یا سهل انگاری فرمانده پر ادعــــــــــــــا؟؟؟؟؟؟؟؟ چقدر شهید دادیم و هی افتخار کردیم آمار شهیدامون داره میره بالا.... بابا اینا شهید نیستن اینا قربانی های فرمانده هایی شدن که خواب تشریف داشتن و دارن
  • احمد A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    65 4
    اینارو اعدام کنید اقایون دست ازسرشون بردارن.
  • ايراني IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    28 3
    نه که تمام دوره هاي آموزشي عمليات ضد تروريست رو ديده بودن و دژ پولادين و بتني براشون ساخته بوديد و به روز ترين وسايل دفاعي و عملياتي در اختيارشون بود بعد توقع داريد که از مرز ها هم حفاظت کنن.5 تا سرباز رو وسط يه بيابون با چادر پاره و کمترين آموزش و سلاح هاي کاملا عادي ول کردن توقع دارن کل تروريست هاي منطقه رو پاکسازي کنن .
  • سرباز A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    40 9
    اگه بچه خودتم بود توشون اینجوری حرف میزدی جنرال؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    25 13
    داداشی که این متن و نوشتی اصن خودت سربازی رفتی؟؟ اصن میتونی خودتو جای اونا بزاری اصن اسارتش هیچی نگهبانی تو بیابون میدونی ینی چی ... اینها قهرمان ملی اند
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      15 8
      فرمودند كه هم حقوقدانند و هم نظامي بازنشستهمنتهاي مراتب توضيح دقيقتري در باره عمليات درخشاني كه در دوران خود شركت نموده اند نفرموده اند. ظاهراًٌ فقط صاحبنظرند
  • عسکری A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    13 12
    الان این مطلب رو اقای مصطفی ترک همدانی نوشته یا اون اقایی که اسمش رو ته مطلب اوردین ؟؟ این چه مدلیه دیگه ؟
  • فرشاد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    22 2
    آره واقعا قهرمان نیستن اگر فیلم نحوه گرونگانگیریشون رو هم ببینین متوجه میشید که سهل انگاریشون چقدر بزرگ بوده ... اما واقعا برای مرزی که انقدر پر خطره نباید سربازی رو گذاشت که مقدماتی ترین آموزش ها رو هم ندیده باید نبروی کار بلد بالا سرشون باشه به هر حال خداروشکر این 4 تا سالم برگشتن.
  • سپیده IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    24 5
    فرزندان ما بااین شیوه از اسارت اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی راکه دردنیا زبانزداست مخدوش کردندومعلوم نیست پرداخت تاوان این خدشه برعهده کیست. آقای محترم این نیروهای مسلح که زبانزد دنیان، این فرزندان رو لب مرز با کمترین و مسخره ترین امکانات رها کرده بودناین زبانزدهای دنیا هنوز نتونستن یه مقر نظامی اونجا بسازن؟ مگه اقتدار به حرفه؟ اونها حتی نمیدونستن بالاخره این گروهک تو پاکستانن یا افغانستان بله اگه با نهادهایی که به وظایفشون درست عمل نکردن که حالا سربازای ما چنین وضعی اونجا داشته باشن برخورد میشد، میگفتیم با این سربازام برخورد کنید، نه اینکه الان همه چیو سر اونها بشکنید و مجازاتشونم بکنید.... دوست دارم تایید کنی خبرانلاین، چون خودم چن تا جملمو اصلاح کردم اما میدونم نمیکنی
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 2
    یعنی اگه اعدام هم واسه فرار از خدمت بزارید دیگه ارزش رفتن نداره،یاد لشگر محمد رسوالله اول جنگ افتادم،اگه اونا شهید نبودن،اینام آزاده نیستن
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 1
    باید از این همه پولی که داره ....میشه مقداری از آن هم صرف محافظت از خودتان بکنید و سربازان حرفه ای بگذارید سر مرز. خلاصه اینکه به جای پریدن به چهارتا سرباز بیچاره آموزش ندیده دست توی جیبتان کنید. همه پولها را در گنج نریزید کمی هم خرج نگهبان کنید.
  • مهدی خانی A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    26 8
    این تحلیل بسیار ناجوانمردانه است مثل این است که به یک پرستار تازه کار بگوییم یک عمل جراحی مغز انجام بده و بعد شکست، او را تنبیه کنیم. واقع بین باشید، مرزهای یک کشور ناموس آن کشور و مردمش هستند، در مرز بسیار خطرناکی مثل پاکستان، کدام عقل سلیمی قبول می کند که پنج جوان بی تجربه با چند اسلحه سبک و یک چادر و چند پتو و یک گالن پلاستیکی آب، مرزبانی کنند، با دیدن فیلم غافلگیری آنها کاملا مشخص است حتی اگر آنان در حال مراقبت هم بودند، به سادگی با یک اسلحه دوربین دار توسط تروریست ها شکار می شدند، اصلا مکان و امکانات این چند جوان مظلوم در حد و شان مرزبانی نبوده است، حالا آقای ترک همدانی و سردار کوثری و دیگران خارج از گود، تمام تقصیر ها را به گردن آن ها بیاندازند، انصاف و مروت شما کجا رفته است؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    37 3
    یه روز یکی از آقایون نوشته بود من تو برج دیده بانی مامور محافظت از انبار اسلحه بودم عمیق ترین خواب های عمرم همون موقع بود چون اگه دشمنی هم می خواست حمله کنه من کاری نمی تونستم بکنم...... این سربازهایی که اینا گذاشتن لب مرز مثل لقمه ی چرب برای این تروریست ها هستن بی دفاع بی آموزش بی هوشیاری روحی و ذهنی.... 1 بار حرکات دشمن واسه اینا شبیه سازی نشده 1 بار باهاشون در مورد گرگ در لباس میش صحبت نشده.... بچه های ساده و سرخوش بخت برگشته...."""""2 سال از عمرشون رو تلف میکنید اونا رو طعمه تروریست ها میکنید ازشون طلبکار هم هستید؟؟"""""
  • ایرانی IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    34 2
    من خودم تو مرز ایران و ترکیه بودم بعنوان یه سرباز وظیفه خداییش اونجا اگه همین سربازا نبودن کادرای محترم هیچ کاری نمیکردن و فقط حقوق میگرفتن اگه از چیزی خبرندارید بیخود نظرندیدو این بیچاره هارو مقصر جلوه ندید یه سرباز که فقط2ماه آموزش معمولی دیده که اونم ازسربازمیکنن چیکار میخواد بکنه دربرابر یه عده آموزش دیده؟؟؟ بجای اینا باید برید از خر فرمانده هاو ارشداشونو بگیرید
  • ali A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    24 1
    این آقا بفرمایند، مگر در ۸ سال جنگ تحمیلی که اینهمه شهید دادیم، همه نیروهای نظامی دوره دیده بودند؟ اگر دوره دیده بودند که انقدر شهید جان بر کاف نمیدادیم. اونوقت چه کسی‌ تعیین کننده برای آموزش نظامی این جوونها بوده و هست؟ خودشون؟ که دم از سهل‌انگاری میزنید؟
  • صدر A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    23 5
    وقتی شب پیش خانواده ات خواب خوب میبینی /اونا درگیر امنت مرزها هستند/تازه در زمان دفاع مقدس بچهای خودمون کمین نمیخوردند و شبانه به اسارت می رفتند/آقای کهنه سرباز/ توقع در حد امکانات فراموش نشود دنبال مقصر اصلی بگردید
  • بی نام US ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    24 6
    زمانی که مرزداری به عنوان شغل باشه و سرباز به عنوان شغلش وظیفه رو داشته باشه حرف شما درست اما وقتی از روی اجبار به سربازی فرستاده میشه و بدون آموزشهای لازم این وظیفه به اونا محول میشه به هیچ وجه نمیشه همچین انتظار رو داشت
  • محمدرضا IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    در عملیات طبس که همه میدونند و فیلمشم هست فرمانده پادگان درخواب ناز تشریف داشتن و اون سرباز بیچاره صدبار اومد گفت صدا میشنوم اگرخیلی به فکر این مرزو بومید چندتا فرمانده لایق برای مرز بزارید و بومی سازی کنید نگهبانان مرز رو تا سرباز که ازتنهایی میترسه نره ازترسش تو چادر
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    ما تو آموزشی کارگر بودیم جوشکاری و بلوک سازی بعدشم فرستادن کردستان تو کوهها فرماندهان هیچ وقت دیده نمیشوند
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 1
    من هم با این که سهل انگاری رخ داده موافقم. اما آیا فرماندهان محترم که فرزندان این مرز و بوم را راهی این نا کجا اباد نمودند آیا گذراندن دوره کد و آموزش استفاده از اسلحه و آموزش دفاع از خود را نیز برای این عزیزان در نظر داشتند؟ این حد اقل خواسته من است که این عزیزان که بدون داشتن هیچ پارتی و آشنایی مجبور به خدمت در این منطقه گردیدند حد اقل آموزش لازم را نیز می دیدند. و اینکه در انتخاب محل استقرار چادر دقت شده بود؟ چادر یا برج دیدبانی؟؟؟
  • kasra IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    سربازی که سر پست خود لم داده باشه سرباز نیست
  • فری IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 1
    عزیز مگه از آزادگان محترم زمان اسیر شدن کسی فیلم گرفته که جنابعالی با این بیچارهها مقایسه میکنی غول میدم خودت تا حالا لگد به گربه نزدی و حتما برای شازده پسرت از چند سال جلوتر دنبال پارتی میگردی .حالا نمیدونم دنبال چی میگردی زیر بغل مار .
  • مهدی A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    جناب ترک همدانی،کاش بجای این مساله به این می پرداختید که اجباریهمون سربازی وقتی حرفه ای نیست و اجباریست،هم برای کشور و هم عمر جوان هزینه است،و حال وقت آنست که ضرر متقابلی این وسط نباشد گرفتن دوسال عمر از هر نفر ضرر بیشتریست تا خدشه دار شدن اقتدار مورد نظر حضرت عالی
  • علی A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 1
    برادر عزیزی که این مطلب رو نوشتی برای ما این جوانها شاید قهرمان ملی نباشند اما عزیزند. چونکه بهترین دوران زندگیشون رو به ناحق و بدون هیچ حق انتخابی بدون هیچ دستمزد شایسته ای در بدترین جای ممکن دنیا تلف کردند. حالا هم ازشون طلبکارند من در زمینه صنایع نظامی مشغول به کارم و بدون هیچ غرضی میگم که متاسفانه آموزشها و امکانات این نیروهای به اصطلاح مقتدر به سربازان واقعا خجالت آوره. جون و وقت جوون مردم رو به هیچ به بازی میگریند. کسی بازخواستشون نمیکنه نوش جونشون خوابی که تو چادر میکردن. حقشون بود زیر سایه خونوادشون میخابیدن حقی که امثال شماها برای جوونهاتون قایل نیستید واقعا متاسفم که بزرگای این جوونها امثال ... هستند
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    با متن کاملا موافقم
  • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 1
    اگرمن مسولی بودم درملاعام چوبشون هم میزدم
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    والا این آقا تا حدودی راست میگه...آخه همه که باهم نباید بخوابن دو نفر میخوابی سه تای دیگه کشیک میدادن...بعد شیفتارو جابجا میکردن مثل پرستارای بیمارستانها...
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 0
    چند وقت پیش رفتیم بازدید مهندسی از سد دوستی که میان ایران و ترکمنستان مشترکه و دقیقه در نقطه صفر مرزی ساخته شده ، 40 نفری بودیم همه مهندس و دکتر و با هماهنگی رسمی وزارت نیرو رفتیم داخل اتاق کنترل حدود 80 متر مربعی که دقیقا روی تاج سد ساخته شده و خط مرز از وسط اتاق میگذره ، شاید باورتون نشه ، دو سه نفرمون آمدیم بیرون و داشتیم یه چند متری از تاج سد طرف ترکمنستان را بررسی میکردیم ، مامورهای مرزی ترکمنستان که در فاصله دور و روی تپه مشرف به تاج سد بودند ، بلافاصله گلنگدن اسلحه هاشون را کشیدند و آماده تیر اندازی شدند ، ما هم ببخشید به خودمون... طبیعی کردیم و سوت زنان برگشتیم . تازه ترکمنستان تو کشورهای دنیا عددی حساب نمیشه ، نه وسعت و نه جمعیت و نه منابع و نه سر و صداش ونه افه مسئولینش
  • امیر خدمتی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 1
    میخوام از این اقا به پرسم زمان جنگ کسی بخاطر سهل انگاری خودش ویا دیگران شهید جانباز واسیر نشده. چطور این عزیزان رو هم تنبیه ودادگاهی کنیم .
  • داریوش IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    بااین مسئله نباید احساسی برخورد کرد . اگر فیلم نمایش داده شده درزمان استارت واقعیت داشته باشد. بنظر من شایسته تشویق نیستند. اگردقت کرده باشیم وقتی به پارک یا محلهای تفریحی میرویم همیشه یکنفر کما بیش مواظب اثاثیه و دیگران است . اینان حتی درآن موقعیت یکنفررا به نوبت جهت مواظبت تعیین نکردند. چنان بالباس راحت لمیده بودند که بنظرم توی پارک و باغ و حتی خانه هم اینطور لم ندهند. ازاصول اولیه سربازی که درروزهای اول آموزش میدهند موضوع نگهبانی است . اینان حتی اصول ابتدایی را هم رعایت نکردند لااقل بنوبت نگهبانی بدهد.
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 1
    من فیلم اسارتشون رو دیدم هر 5 نفرشون تو چادر لم داده بودن اگه ساعتی نگهبانی داده بودن هیچ وقت این اتفاق نمی افتد
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    و عشق را کنار تیرک راه بند تازیانه می زنند عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد... روزگار غریبی است نازنین... آنکه بر در می کوبد شباهنگام به کشتن چراغ آمده است نور را در پستوی خانه نهان باید کرد... شاملو
  • reza IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 1
    اقای محترم اگه خود شما یا فرزندتون را همچین بلایی سرشون میاوردن بازم از این حرفا میزدی؟لطفا کمی فکر بعد حرف بزنید
  • پیام ایرانی A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    3 1
    قبول مرزبانان آزاد شده قهرمان ملّی نیستند هرچند اصراری هم نبوده که قهرمان ملّی نشان داده شوند قبول که فیلم نحوه دستگیری‌شان هم موجب لکه‌دار شدن آبرو و عظمت نظام اسلامی شده ولی این قبول نیست که همه کاسه کوزه‌ها سر این بندگان خدا شکسته بشه این سربازان مقصرند اما به اندازه سهم خودشون سهم اصلی به نظرم به سلسله مراتب بالایی این بندگان خدا تعلّق داره اونا که اینارو آموزش دادن تدارک کردن رها کردن متاسفانه آقای جبلی زورش به اون بالا بالاها نمیرسه همه فریادشو سر اینا خالی میکنه
  • دامن. IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    سلام‌‌ نظرنویسنده محترم وبقیه. دوستان رومطالعه کردم وخوشحالم ازاینکه میبینم جوانان مادررشد وبالندگی حتی ازمسولان هم عبورکرده وبه ریزنکات کلیدی توجه دارند. پادشاهی علم و توپ‌ وسپاه. میخواهد ورنه هربرزگری. نام زنش سلطان است
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 2
    این بندگان خدا بدون هیچ امکانات و آموزش درست و حسابی لب مرز بودن.واقعا خودتون قضاوت کنین اگر قصوری هم کرده باشن با دو ماه دست و پنجه زدن بین مرگ و زندگی تاوانش رو پرداختن
  • هالو A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    میخوای اعدامشون کنید
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    عزیز دلم کی گفت اینا قهرمان ملی اند. چهار ایرانی اند که از دست یه مشت آدمکش نجات پیدا کردن. این شادی سهم کسانی است که برای جان انسانها ارزش قائلند.
  • بی نام RO ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    درست می فرمایید
  • شیرازی بخش اول US ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 0
    با سلام خدمت همه عزیزان مخصوصا رزمنده بی ادعای دفاع مقدس جناب آقای حسینی جبلی و با عرض احترام و اردات خدمت همه صاحبنطران عزیز ، چند کلام داشتم با بعضی از عزیزان مخصوصا جنابان آقایی ، نکته بین ، پویا ، احمد ، رزمنده ، مهدی خانی ، صدر ، عسکری و سپیده مطالب شما را با دقت خواندم و از آنجا که می دانم دیگران هم می خوانند از باب وظیفه لازم دانستم مطالبی را جهت اطلاع شما و سایر خوانندگان محترم عرض کنم . 1 جناب آقای حسینی جبلی همانطور که خود اشاره کردند ار رزمندگان بی ریا و بی ادعای دوران دفاع مقدس بوده و در سخت ترین شرایط از حیثت و وجب به وجب خاک کشور دفاع کرده اند آنهم نه در اطاقهای تصمیم گیری بلکه در میدان عمل
  • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 1
    این سربازان عزیز به انتخاب خود یا به خاطر مزدی هنگفت در این محل نبوده اند و و با برنامه قبلی در این محل مشغول به خدمت بوده اند.اگر آموزش کافی نداشته اند یا به تجهیزات کافی مجهز نبوده اند تشخیص با متخصصانی بوده که اینها را به این کار گمارده اند.نباید تقصیر را صرفا به گردن سرباز عادی دوره ندیده گمارده شده انداخت.شایدروزی ماموریت دیگر همین سرباز نگهبانی از یک ولو آ ب هم باشد .
  • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 1
    آقای جبلی شما اگر قیف را برعکس کنید همه چیز درست میشود. و فراموش نکنید مردم ما باشعور و باسوادند و همه چیز را می بینند، میفهمند و درک میکنند پس سعی کنید مسائل را وارونه نشان ندهید.
  • بی نام EU ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 2
    یکی از دلایل موفقیت ما در جنگ این بود که فرماندهان دفاع مقدس دوش به دوش سربازان در خطوط مقدم جبهه ها حاضر بودند و رشادت می کردند، نه اینکه گوشه ای در عافیت بنشینند و سربازان را به میدان بفرستند.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 2
    مرزبان بايد لباس ضد گلوله و تجهيزات كامل داشته باشه نه يك چادر و يك كلاشنيكف اينه كه آبروي كشور رو ميبره
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 1
    سوال اینجاست که چرا امنیت مناطق پر اهمیت مرزی بر عهده سربازان کم تجربه بوده و افراد آموزش دیده و پر تجربه ما در حال نوشتن مقاله یا در نماینده مجلس می باشند ....
  • شیرازی بخش دوم US ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 1
    2 کسی که نان از سوابق درخشان خدمت به کشور نخورد و با تکیه بر تخصص خود زندگی کند جایش بالای سر ماست جناب پویا بنابر این سردفتر بودن مایه افتخار است نه مایه ی تمسخر که شما فکر میکنید 3 ایشان بسیار با احترام از این فرزندان نام برده و نگرانی همه مان را اشاره داشته ولی خواستند واقع بین باشیم و از ایشان قهرمان نسازیم چرا که کوتاهیشان غیر قابل اقماض است . بنابر این احساسی و داغ برخورد نکنیم کسی نگفت اعدام شوند احمد آقا بلکه مطابق قانون 4 این مقاله اوج جوانمردی و عقلانیت و سلامت نفس است و ناجوانمردانه وانمود کردن آن متاسفانه نشانه کوته فکری بیائیم کمی جلوتر از بینی خود را ببینیم آقای مهدی خانی
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 2
    جناب نویسنده، اگر پسر دارند بفرمایند پسرشان در کجا خدمت کرده؟ جوان 18 ساله ای که تازه دبیرستانش تمام شده را با یک آموزش دو ماهه در حساس ترین منطقه ایران گذاشتید و انتظار دارید همچون کوماندو های آمریکایی از مرز دفاع کنند؟ دوست داشتید به جای گروگان گرفته شدن، همچون آن 14 عزیز قبلی، کشته میشدند و همین شما در تهران میرفتید زیر تابوتشان؟
  • فرزدق شیرازی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 1
    حق با نگارنده مقاله هست. سربازان حین خدمت سهل انگاری کرده اند و نباید اینگونه اسیر می شدند. برای اولین بار بعد از انقلاب افراد زنده به عنوان مقصر حادثه شناخته شدند و تعویض شدند. سربازان هم بعد از گذراندن دوران نقاهت باید در دادگلاه نظامی محاکمه بشن.
    • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
      1 0
      این 4تا سهل انگار... اون 14 تا سربازی که قبلا گروگان گرفتن، کشتن چی؟ 40 تای سراوان که کشتن چی؟؟؟ بیخیال..شهید و قربانی زیاد دادیم.. اینا تنها جرمشون اینه که فیلمشون هست و اینکه زنده موندن...فرماندهان که همیشه معصومند و در حال شعار سر دادن
  • شیرازی بخش سوم US ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    3 0
    5 در هیچ کجای این مقاله به شرایط مناسب مرزبانی و مطلوب بودن امکانات و مقصر نبودن مسئولین ایشان اشاره ای نشده و بلکه همانطور که یکی از صاحبنظران اشاره کردند با بعضی از مسئولین خاطی برخورد هم صورت گرفت و ظاهرا محاکمه می شوند ولی تحت هر شرایطی تمامی 5 نفری که باید مرز را نگهبانی دهند با هم با لباس زیر بخوابند و حتی یک نفرشان بیدار نباشد که از جان خودشان در برابر حیوانات پاسبانی کند به هیچ وجه قابل توجیه نیست و این خطایی غیر قابل اقماض است و باید مورد بازخواست قرار گیرد.
  • شیرازی بخش چهارم US ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 0
    6 اینکه ما مرده پرست هستیم جایش در این موارد نیست بلکه در مورد شخصیت های علمی و فرهنگی ای گفته می شود که در زمان حیات به آنها ارج نمی گذاریم بلکه پس از مرگ برای آنها یادبودی می گیریم که اخیرا تلاش شده با چهره های ماندگار کمی این نقیصه جبران شود البته در مثل مناقشه نیست ولی در این موارد مانند مجرم یا حتی قاتلی است که در حین محاکمه از دنیا برود یا کشته شود ، از جرم او چیزی کم نمی شود ولی به دلیل از دنیا رفتنش پرونده اش مختومه می شود و برای او مراسم تدفین و ختم میگیرند. دانایی فر اگر کشته شده باشد به دلیل اینکه مظلومانه کشته شده و به دست تروریستها کشته شده اورا شهید می نامیم فارغ از صحت و سقم این نامیدن ولی حتی شهادت او هم کوتاهی اش را نمی پوشاند .
  • شیرازی بخش پنجم و پایانی US ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 0
    7 سپیده خانم که هرچه دلت خواست نوشتی و خیال کردی منتشر نمیشود ولی خوشبختانه خبر آنلاین منتشر کرد تا تضارب آرا صحیح انجام شود ، اولا که زبانزد بودن نیروهای مسلح ما را دشمن هم تأیید کرده و تمسخر امثال شما خدشه ای به آن وارد نمی کند . دوما همانطور که اشاره شد تخطی و تخلف مسئولین این افراد هر چقدر هم که باشد به هیچ وجه توجیه کننده خوابیدن با لباس زیر ایشان در داخل جادر آنهم هر پنج نفر نیست . حتی یکیشان نوبیتی کشیک هم نمیداد انصاف داشته باشید این سهل انگاری به هیچ کس و فرمانده و سیستم ربطی ندارد بلکه به خود افراد مربوط است . سربلند و سرفراز باشید – یکی از رزمنده های جانباز 8 سال دفاع مقدس
  • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 2
    یه نفر نیروی کادر همراه این ۴ نفر بوده؟ مساله اینه که آموزش تئوری همیشه کافی‌ نیست، هدایت توسط نیروی آموزش دیده خودش یه جور یادگیریه. رفتن روی تپه چادر زدن هر ۵ تا هم رفتن تو چادر آدم از ترس گرگ و شغال هم ۵ ای نمیره تو یه چادر تنها سوال من اینه که این افراد کجا اسیر شدن، لبه مرز یا داخل عمق خاک ایران؟
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 2
    اون آقایی که این مطلب نوشته اگه خیلی نگرانی برو خودت مرزبانی کن.
  • فریادکش A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    4 1
    آره لازم نکرده ازشون قهرمان بسازید. کارت پایان خدمتشونو بدین برن پی زندگی شون. بعدش یه فکری به حال بقیه سرباز صفرای بدبخت لب مرز کنین که تنها آموزش نظامیشون باز و بسته کردن کلاشنیکف بوده، بکنید
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    3 1
    این سرباز ها قهرمانند نه از این جهت که اسیر شدند بلکه از این جهت که نماد بی تدبیری مسئولین و البته همدلی ملت ایرانند.و در حال دفاع از ملت زجر کشیدند. توصیه میکنم مرز داری رو از ترکیه یاد بگیرید.
  • بابک IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 1
    این سربازهای وظیفه فقط زمان رو می گذرونند اونجا تا خدمت کوفتی تموم بشه و بیان خونواده شونو تشکیل بدن و زندگیشون رو بکنن. فکر کردید اگه بیدار بودن چی میشد؟ این بچه ها اونقدر ساده و پاک بودن که دست به اسلحه نمی بردن. اینارو چه به آدم کشتن؟ خدارو شکر که خواب بودن و درگیر نشدن.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    4 1
    مگه کسایی که در جنگ شهید شدندیا اسیر شدند هیچ تقصیری نداشتند. هیچ اشتباه نظامی مرتکب نشدند.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 2
    آقای حسینی عزیز اینطور که شما می گین نیست من هم جای بد خدمت کردم وقتی یاد دوستان آموزشیم می افتم که همه با پارتی بازی اداری شدن یا امریه گرفتن منم افتادم پاسداری یه شب بخواب از ترس اینکه کسی از پشت خفت نکنه باید ژ3رو به صورتت بچسبونی بخوابی من سربازان دوران جنگ رو یادم نمی یاد ولی خدای نکرده خدای نکرده جنگ رخ بده همون امریه گرفته ها برن دفاع کنن
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 1
    در اینکه اینها قهرمان ملی نیستند اصلا شکی نیست. اما اینها آزاده نیستند و از دست اشرار آزاد شدن یعنی چی؟ نصف بیشتر اسرایی که در جنگ تحمیلی به اسارت گرفته شدن هم به این صورت بودن که تسلیم عراقی ها شدن و اسلحه زمین گذاشتن. نه که یا کشته میشدن یا میکشتن و برمیگشتن. گفتم نصف چون شاید بقیه در شرایطی دستگیر شدن و اسیر شدن. خلاصه اگه به اینها جو نمیدی که خوب کاری میکنی به اسرای جنگ تحمیلی هم زیادی جو نده. فرقی نداره
  • سجاد A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 2
    اونایی که مث بابای من رفتن و شهید شدن همشون آموزش دیده بودن ؟؟؟ نه آقا مث همینا بودن ولی مملکتشون براشون مهم بود
  • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 0
    درسته اونها قهرمان نیستند من هم ندیدم کسی بگه اونها قهرمان هستند
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 1
    با مورد چاهار شما اصلا موافق نیستم بهتر است اوضاع مرزها را از نزدیک مشاهده کنید و شیوه و اوضاع مرزبانی نیروهای ایرانی را بدرستی بررسی کنید. بدون شعاردادنهای پوک درباره‌ی اقتدار و قدرت.
  • احمد A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 1
    شعار ما موقع نگهبانی دادن این بود : هر پست نگهبانی مهمترین پست و هر لحظه حساس ترین لحظه هست . باید آموزش سرلوحه کار تمامی نیروهای مسلح باشه . تا به حال چند خبر از غافلگیری افراد ارتشی شنیدید؟
  • وحید A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 2
    شما که انقدر ادعا دارید فقط 10 روز بروید اونجا و وظایف اونها رو انجام بدید...
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 2
    بنده به عنوان يك إيراني كه خدمت هم رفتم از ايشون يك سوال دارم ، پسر شما كجا خدمت كرده ؟
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 2
    آقای ترک همدانی فراموش نکنیم که ملت ما تنها حس دلسوزی نسبت به این عزیزان را دارد.حتی اگر این دوستان سهل انگاری کرده و خودشان مرتکب اشتباه شده نباید چنین رنج و سختی را متحمل میشدند. بنده مخالف هستم که از این سربازان قهرمان بسازیم.اما با خانواده این سربازان همدردی کنیم و حس دلسوزی نسبت به آنها داشته باشیم یک وظیفه ملی و انسانی است.
  • رهگذر IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 1
    سلام من خودم چند سال مرز بودم میدونم وضعیت چطوریه ، خب کسی که خوابیده سهل انگاری کرده بایستی تنبیه بشه ولی قبل از تنبیه بایست کم وکاستی درست بشه انوقت تنبیه بشن ، سربازی که ی شب پاسگاه مرزی پست میده یه شب میره کمین برای جلو گیری از ورود قاچاق یا هر چیز دیگه کی میتونه استراحت کنه ، یه پاسگاه با چند سرباز و درجه دار اداره میشن ، زیر استاندارد یا چارت سازمانی ، خودرو یا بنزین نداره یا لاستیک ، گاها تا مدتها اب ندارن ، جیره بندی میشه وظیفه اصلی حفظ میله های مرزی و عدم جابجایی اونا توسط کشور مقابل یا هر کس دیگه ، بیمار بشن بایستی با هزار دردسر و مشکلات ببرنشون بهداری ، وووو
  • فرشید IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    تلویزیون اعلام کرد که: برای آزادی مرزبانان ایرانی خواهشا به این شماره اس ام اس خالی بزنید 2000590 منم پیامک فرستادم.... جواب اومد که: از اینکه از دریافت یارانه خود انصراف داده اید از شما متشکریم :|
  • صدر IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 3
    به کهنه سربازمان بگید عکس نماینده های خوابیده در صحن مجلس رانظر بده؟
  • جیم جارموش A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 1
    درسته که آموزس دیده نبودند درسته که تجهیزات کمی داشتند درسته که خیلی چیزا ولی چرا تو چادر ولو شده بودند ؟ چرا وقتی رفتن سر وقتشان بعضیاشون تازه لباس شلوار تنشان میکردند ؟ چرا کوچکترین مقاومتی نکردند ؟ چرا هیچ کدامشان سر پست نگهبانی نبودند ؟ اینطوری طویله را هم نگهبانی نمیکنند چه برسه به مرزی که گذرگاه اون همه اشرار . تروریست . طالبان . القاعده و قاچاقچیان و این دست جانوران است
  • بی نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 1
    واقعا ملت جوگیری هستیم اقا از مردم عادی هم بپرسی میدونه که سرباز لب مرز باید چها چشمی نگهبانی بدهد این حرفا چیه میزنید؟اموزش ندیده بودن یعنی چی؟سربازی مگه شوخیه هر کسی با زیر سلوار برا خودش بگیره بخوابه؟ بچه خودت رو بفرست یعنی چی؟مساله روشن و پاسخ روشن است یک تعداد سرباز را که به عقیده شما اموزش درستی ندیدن فرستادن لب مرز به عقیده شما منطقه هم بد بوده این سربازی که در تهران هم همانگونه اموزش دیده داره شب تا صبح نگهبانی میده چطوریه این سرباز نگهبانی میده شب در اردبیل در های 30 درجه زیر صفر ولی این دوستان لب مرز گرفتن خوابیدن؟اخه این استدلاله شما میکنید؟بیدار بمون تا دشمن دستگیرت نکنه هم اموزش داره؟
  • حسام SE ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 2
    یک ماه اسارت و شکنجه روحی بس نیست ؟فیل بزرگ تنبیه شود
  • ایرانی RO ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 1
    با خواندن نظرات بعضی عزیزان به این نتیجه رسیدم که بعضی از دوستان معنی خدمت را درک نکرده اند... مگر ما خدمت نکرده ایم؟؟؟ سرنوشت همه پسران و مردان یک مملکت پاسداری از کشور و ناموس است چه کنار مرز و چه چهارراه قصر تهران.... اصلا چطور است تمام سرداران و فرماندهان رو به مرز بفرستیم و سربازان به مقر فرماندهی بیایند؟؟؟ به خدا فرماندهان و درجه داران هم سختی گذرانده اند و یک شبه به جایی نرسیده اند.... تا تاریخ بوده کار سرباز حراست از کشور بوده و نه خوابیدن با زیر شلواری ان هم در یکی از مرزهای بحرانی کشور.... تورو خدا همیشه تابع احساس نباشید...
  • علا IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 1
    حالا كي گفته اونايي كه تو ٨ سال دفاع مقدس بودن بدون سهل انگار بودن؟ فقط بيچاره اينا چون كشته نشدن بهشون نمي گن شهيد
    • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      1 1
      دقیقـه یه بخشی از حرف من هم همین بود...یکی این ، یکی هم اون 14 تا و 40 تای سراوان.... وقتی پشت سر هم داریم ضربه میخوریم "مقصر فرمانده های سهل انگار هستن" نه سربازان صفر بدبخت زنده یا شهید با خانواده های چشم به راه
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    2 0
    به نظرم جدای از ابراز احساسات در بهترین نحو برای بازگشت این عزیزان، که نشون دهنده اهمیت و جایگاه یک سرباز وطن برای ماست. باید مطابق با قانون با انها رفتار هم بشه و بازجویی‌های لازم هم صورت بگیره. این تجلیل ها هیچ ایرادی نداره اما به شرطی که دادگاه هم در مورد اونها وارد عمل بشه تا خدای نکرده باعث بوجود اومدن حوادث مشابه یا حتی سودجویی نشه و کاش برای همه سهل انگاریها اینطور برخورد بشه. سهل انگاری نمایندگان مجلس، مسوولان کشور، متخصصان، فوتبالیستها و...
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    0 3
    به نظر بنده این سربازان هیچ تقصیری ندارند و در عین حال قهرمان ملی هم نیستند و نباید محاکمه شوند. مسئولیت این سربازان بر عهده کادر آنها مرحوم جمشید دانایی فر بوده و باید اقدامات امنیتی برای جلوگیری از چنین فاجعه ای توسط او اندیشیده می شد. ایشان تاوان چنین اشتباهی را پرداختند. البته امیدوارم هنوز زنده باشد.
  • نظری A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    2 0
    واقعاًاز بعضی نظرات مخالف تعجب می کنم. بنده آقای جبلی راازنزدیک می شناسم از رزمندگان جنگ است وخوددر شرایط بدتر از این عزیزان بوده حتی تا مرز اسارت،بعضی از جوابها منصفانه نیست
  • سره مرد IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    0 7
    توجه کنییییییییییییییییییییییید: فیلمی که جیش العدل ساخته یک فیلم ساختگی است. سرباز ها قبلا اسیر شده بودند در یک درگیری و بعد جیش العدل چند روز بعدتر آنها را داخل چادر گذاشته و فیلم برداری کرده است برای تحقیر ایرانی ها. جعلی بودن این فیلم را خودم از زبان یک ژنرال نظامی ارتش کا پیش از انقلاب در ارتش بوده شنیدم. تحلیل ایشان بسیار جالب بود. این فیلم ساختگی است و متاسفانه آزادگان ایثارگر کشورمان را دارند عده ای سرباز وظیفه نشناس جلوه میدهند
    • الطافی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      6 0
      جالب است که سربازان هنوز خودشان چنین ادعایی نکرده اند اگر فکرشان مثل شما کار می کرد شاید این دروغ را از زبان خود ارائه می کردندتا شاید ملت از خطای بزرگ آنان بگذرند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    2 2
    من راضی ام اعدامشون کنید.مرسی.
  • بهرام اربابی US ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    1 1
    مقاله کاملا یک طرفه و غیر مسئولانه ای بود.
  • م IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    1 0
    اقا 4نفر که میرن بیابون 1نفر کشیک میده برای حفظ جون خودش وبقیه .حال بماند ده. ابادی روستا . شهر وایران.سر پست حاضر نبودن. یا خواب یعنی مساوی با مرگ خود وبقیه. این هم قانونی وعقلانی همه اینو خوب میدونن هرکی بگه نه خودشو زده به اون راه ....