راهکار تحقق شعار سال کاهش هزینه ها و افزایش تولید است

سید مهدی صادق نماینده مردم شریف آستانه اشرفیه در مجلس هشتم شورای اسلامی و عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم بوده است.

مریم هدیه لو: سید مهدی صادق در مجلس هشتم و  در کمیسیون صنایع و معادن از نمایندگان فعال بود و البته سابقه مدیریت در بخش های مختلف صنعتی را داشته است.وی معتقد است که در کنار بخش دولتی باید بخش خصوصی هم در این فرایند چهار وجهی اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی کاملا فعال شوند. نامگذاری سال واقعا جنبه شعاری ندارد و باید بر این نکته تاکید کرد که بایستی نام سال را برای یک سال در نظر نگرفت و آن را پایه گذار سال های بعد دانست.

  

***آقای صادق با توجه به اینکه شعارهایی را هرساله مقام معظم رهبری طراحی می کنند و یک سری از مسئولین هم دنبال کارهای اجرایی شدن آن می روند، اما تجربه سال های گذشته نشان داده که بسیاری از مواقع یک سری از موانع و مشکلات بر سر راه تحقق شعار سال ایجاد می شود، به نظر شما با توجه به تجربه سال های گذشته در نام گذاری سال چه موانعی بر سر راه شعار امسال وجود دارد؟

سال گذشته یا دو سال همین سئوال ازمن پرسیده شد همان موقع هم گفتم و در حال حاضرهم تاکید می کنم که اصولا مقام معظم رهبری شعاری را که به عنوان شعار سال مطرح می کنند خودشان موانعی را برای تحقق آن شعار می بینند، قطعا موانعی وجود دارد و یا مشکلاتی وجود دارد. براساس مشکلاتی که به سمع و نظرمقام معظم رهبری می رسد برای رفع مشکلات آن سال،نامی را مطرح می کنند. قطعا شعاری را که مقام معظم رهبری مطرح می کنند، مسائل گذشته و آینده ای رامی بینند و برای رفع همان موانع این شعاررا بیان می کنند، که درواقع همت مسئولین و دستگاه های اجرایی و قوه قانون گذاری و همینطور قوه قضاییه تلاش بیشتری را در جهت رفع موانع ایجاد شده برسرراه رسیدن به آن هدف کنند.

***یعنی شما معتقدید که نباید به صورت شعاری با این موضوع برخورد کرد.

اتفاقا بحث شعار نیست، بحث رسیدن به یک هدف است که شعارش یا نام گذاری اش را رهبر معظم انقلاب انجام می دهند. من یک مثال خدمتتان عرض می کنم که بتوانم این موضوع را روشن کنم. سال 92 سالی بود که خیلی از کشورهای خارجی تصور می کردند که انتخابات ریاست جمهوری و شورا ها که دو بخش ازارکان اساسی کشور است با توجه به مسائلی که آن ها احساس می کردند یا تحریم هایی که بوجود می آوردند، تصورشان این بود که به یک مشکلاتی برمی خورد. به خصوص کشورهای خارجی و ارگان هایی که عنادی را با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارند و طبیعتا این اطلاعات به سمع و نظر مقام معظم رهبری رسید و ایشان سال را به عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی  نام گذاری کردند. ایشان می دانستند که اتفاقی خواهد افتاد و دیدیم که مردم چگونه حضور فعال پیدا کردند. هم شوراها و هم ریاست جمهوری بدون کوچکترین مشکلی انتخابات به نتیجه رسید و واقعا انتخابات پر شوری بود و همانطور که خودشان اشاره کردند حماسه سیاسی در سال گذشته تکمیل شد.

*** یعنی از نظر شما شعار سال برای رفع مشکلات همان سال است و در واقع موانع همان سال را قرار است در بخش های ذکر شده برطرف کند.

 قطعا شعاری که ایشان مطرح می کنند برای یک سال نیست و در سال های بعد هم تداوم پیدا خواهد کرد. این نیست که یک شعار یا یک نامگذاری در طول یک سال به نتیجه برسد و تمام شود، قطعا مسئله اقتصادی یکی از مسائلی است که همیشه در داخل هر جامعه ای از جمله کشور ما هم وجود خواهد داشت، مسئله فرهنگ مسئله ای است که در داخل هر جامعه ای از جمله کشور ما همیشه وجود خواهد داشت. اقتصاد و فرهنگ پایه های اصلی هر نظام در دنیاست از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران و هر نظامی با توجه به بینش و رفتارها و خواسته های خودش به فرهنگ به خصوص و اقتصاد نگاه می کند. بنابراین فرهنگ و اقتصاد جزو پایه های اصلی حکومت داری و نظام داری است، بنابراین هیچ وقت تمام نمی شود و این نیست که ما فکر کنیم که سال 93 پایان رسیدن به نهایت فرهنگ و نهایت اقتصادی است.

***آیا برای حماسه اقتصادی درسال گذشته بستر سازی شده است که امسال بخش اقتصادی شعار سال را بشود بیشتر و فراتر به جلو حرکت داد؟

به اعتقاد من نظر مقام معظم رهبری قطعا این نیست که یک ساله همه مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور مرتفع شود، این شروعی است برای حرکت به سمتی مطلوب و از قبل هم بوده و امسال هم ادامه خواهد داشت و سال های آتی هم وجود خواهد داشت. اما به هرحال برای رسیدن به اهداف باید راهکارها را پیدا کرد، یکی از مسائلی که دولتمردان فعلی و به خصوص شخص ریاست جمهوری در صدد این هستند که مشکلات اقتصادی را از سر راه مردم بردارند، هم بحث هدفمندی یارانه ها و مرحله دوم هدفمندی یارانه هاست که انشاالله با هدفی که با قانون گذاری در مجلس نهم ایجاد کرده، بتوانیم بحث هدفمندی یارانه ها را بهتر از گذشته به نتیجه برسانیم. تورم را کم کنیم، رکود را کاهش دهیم و بتوانیم اقتصادی پویا را در داخل کشور داشته باشیم. البته به نظر من اینکه بخواهیم یارانه های مردم را قطع کنیم و تصورکنیم با قطع یارانه ها یا قطع یارانه بخشی از مردم بحث هدفمندی یارانه ها به نتیجه می رسد ، این کاملا اشتباه است.

***راهکار چیست؟

ما باید کاهش هزینه و افزایش تولید داشته باشیم حتی زمانی که روی کاهش هزینه های اجرایی و افزایش تولید و بالا بردن کیفیت و توجه به اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری اعلام کردند و در واقع راهکارش را هم نشان دادند که تا زمانی که اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر اقتصاد داخلی نداشته باشیم، عملا بحث هدفمندی یارانه ها ممکن است به تنهایی به نتیجه نرسد. یکی از راهکاری های رسیدن به مسائل اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی همان مدیریت جهادی است که مقام معظم رهبری واقعا درست اشاره کردند. این لغت خیلی معنی دارد. مدیریت جهادی یعنی جهاد اول باید ازمدیران و دست اندرکاران نظام چه بخش مجلس و چه بخش دولت و قوه قضاییه باید شروع شود و این مدیریت جهادی که مقام معظم رهبری اشاره کردند معنای بسیار سنگینی دارد و امیدوار هستم که درک این معنی و مفهوم در تمامی دستگاه های اجرایی و قوای مختلف کشور نهادینه شود و فهم آن به عالی ترین درجه خود برسد و مسئولان هم باید این مساله را ازخود شروع کنند.

***آیا درحال حاضر روحیه مدیریت جهادی درمسئولین، مجلس، دولت و قوه قضاییه وجود دارد؟ شما دوره ای نماینده مجلس بودید و مسئولیت های مختلف در جاهای مختلف داشتید. در بین مدیرانی که در حال حاضر بر سر کار هستند چند درصد روحیه جهادی دارند؟

ممکن است درصد بالایی نباشد ولی به هر حال دستور مقام معظم رهبری دستور قطعی است و همه باید رعایت کنند. مقام معظم رهبری تاکنون به این صراحت به مدیریت جهادی اشاره نکرده بودند. مقام معظم رهبری جهاد را به مردم برنگرداندند. علیرغم اینکه مدیران هم  جزئی از مردم هستند ولی ایشان اشاره کردند مدیریت جهادی یعنی جهاد و شروع مسائل اصلی و از خودگذشتگی و ایثار را ابتدا از مدیران و مسئولین خواستند. نه تنها مدیران دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس هم جزو مدیران این کشور هستند. مسئولین محترم قوه قضاییه هم جزو مدیران این کشور هستند، حتی مدیران بخش خصوصی جزو مدیران این کشور هستند. بنابراین زمانی که ایشان به مدیریت جهادی اشاره فرمودند بخش خاصی از جامعه را نگفتند بلکه تمام مدیریت جامعه از بخش های دولتی و غیردولتی و خصوصی در زمینه فرهنگ، اقتصاد، قوه قضاییه، کشاورزی در تمامی زمینه های اشاره کرده اند و قطعنا در شرایطی که مسئله هسته ای در حال رسیدن به نتایج قابل قبولی است، درعین حال بعضی از کشورهای منطقه از این که ما داریم در مسئله هسته ای به نتیجه ای می رسیم نگران هستند و تمایل ندارند و قطعا اذیت و آزارهایی را انجام می دهند و حرکت های ایذایی می کنند. در چنین شرایطی یک مدیریت جهادی و یک از خودگذشتگی نیازاست.

***روحیه مدیریت جهادی به نظر شما درحال حاضر در میان مسئولین و مدیران کشورما وجود دارد؟

به نظرمن ارزش آن چه که مقام معظم رهبری در این باره اشاره فرمودند، کمتر از ارزش جهاد در جنگ نبود. یعنی همان طور که با جهاد و از خودگذشتگی و ایثار، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس توانستند جنگ را به پیروزی برسانند و سرزمین های اشغال شده را از دست دشمن بعثی آزاد کنند، اگر با جهاد توانستند که این جهاد در مدیران بخصوص مدیران نظامی آن زمان چه در بخش ارتش چه بخش سپاه و چه بسیج این جهاد وجود داشت و توانستند جنگ را با دست خالی به نتیجه برسانند چراکه واقعا ما می دانیم که با دنیا طرف بودیم.

***در حال حاضرهم به همان صورت است و در حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با دنیا طرفیم؟

بله در حال حاضرهم، درحوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با دنیا مقابله داریم، شما می بینید که در نشست های ژنو مطلبی را به نتیجه می رسانند و توافق می کنند و بعد می روند درکشور خودشان عکس آن مطلب را می گویند. به دلیل آنکه نمی توانند واقعیت ها را با مطلب خود در میان بگذراند چراکه سی سال علیه ما دروغ گفتند و اگر الان بخواهند مطلب را جور دیگری ادا کنند نمی توانند به مردم خود بگویند که ما سی سال در مورد ایران دروغ گفتیم. همانطور که شما اشاره کردید الان هم در زمینه فرهنگ و اقتصاد با دنیا طرف هستیم. در چنین شرایطی ایثار و از خودگذشتگی و مدیریت جهادی و برداشتن موانع یکی از پس از دیگری با تکیه بر تولید داخلی و مدیریت داخلی و تکیه بر منابع داخلی که منابع سرشاری ازقبیل نفت، کشاورزی و منابع معدنی است، می توانیم با مدیریت اصولی و درست آنها را نتیجه برسانیم و قطعا می توانیم دراقتصاد جهان موثر باشیم.

***چطور می توان این چهار بخش را با یکدیگرهم سو کرد؟اقتصاد،فرهنگ،عزم ملی و مدیریت جهادی؟

 این امر امکانپذیر نیست مگر اینکه تلاش، تولید، ازخودگذشتگی، ایجاد ارزش افزوده و تولید بیشتر با کیفیت بهتر با کاهش هزینه ها بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم. من اطمینان دارم که مسئولین محترم کشور و نظام مان، دستگاه های اجرایی و دولت، ریاست محترم جمهور، ریاست محترم مجلس و ریاست محترم قوه قضاییه با توجه به دیداری که با مقام معظم رهبری در عید داشتند قطعا فرمایشات رهبری را نصب العین قرار می دهند و در تمام زمینه ها فعالیت خواهند کرد، چه قوه قانونگذاری مان و چه قوه اجرایی و چه قوه قضاییه مان با درایت فعالیت کنند تا بتوانیم انشاالله شروعی باشیم برای یک مدیریت جهادی، اقتصادی و بخصوص بحث اقتصاد را تاکید می کنم چون اعتقادم بر این است که اقتصاد زیربنای اصلی هر جامعه است. اگر در زمینه اقتصادی قوی و فعال باشیم و در درون جهان اثرگذار باشیم مطمئنا از نظر فرهنگی هم می توانیم اثرگذار باشیم. اقتصاد و فرهنگ لازم و ملزوم هم هستند. آینده خوب، سال خوب و شروع خوبی را برای کشورمان می بینم. ریاست محترم جمهوری قول دادند که فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرا کنند، در قوه قضاییه حضرت آیت الله لاریجانی روی این قضیه تاکید داشتند و مجلس هم که همیشه باید و جزو وظایفش است به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کند و قوانین را به گونه ای تنظیم و روانسازی کند که دست دولت باز شود و بتواند در سال 93 با راهکارهای بهترو قوانین آسانتر و روان تر بتواند هزینه ها را کاهش دهند و اقتصاد را پویا کند، ارزش افزوده و تولید بیشتری داشته باشیم، کیفیت مان را بالا ببریم، بخش خصوصی هم در این زمینه باید فعال باشد.

***دولت که برای تحقق شعار سال و کاهش موانع از همه مکلف تر است ،چه باید بکند؟

 من شخصا از آقای نهاوندیان انتظارم این است که چون مدت های مدیدی در بخش خصوصی فعال بوده و الان هم رئیس بخش دولتی است با توجه به مسئولیتی که در حال حاضر در دولت دارد بتواند تعاون و اتحاد و یکپارچگی را بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد کند. بخش خصوصی هم در مدیریت جهادی باید فعال شود در غیراین صورت بخواهیم بخش خصوصی را از بخش دولتی جدا ببینیم مطمئنا آن چیزی که هدف مقام معظم رهبری است به نتیجه نخواهد رسید. بنابراین انتظار ما از آقای نهاوندیان این است که با توجه به فعالیت شان در اتاق بازرگانی و بخش خصوصی الان بتوانند تعادل و هماهنگی را بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد کنند، انشاالله بانک ها فعال تر و موثرتر بتوانند در ایجاد زمینه های تولیدی، رشد و شکوفایی تولید با ارائه تسهیلات مناسب برای بخش کشاورزی و تولید با کمک آقای نهاوندیان کمک بیشتری کنند. انشاالله شروعی باشد برای تولید بیشتر با ارزش افزوده بیشتر برای رسیدن به یک اقتصاد شکوفا و طبق فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد پویا با یک مدیریت جهادی. 

29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348706

برچسب‌ها