۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۱
همه آنچه درباره تاریخ خلفا باید بدانیم

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین با اشاره به این که پس از گذشت بیست و هفت سال از نگارش کتاب تاریخ سیاسی اسلام، بخش تاریخ خلفای این کتاب به عربی ترجمه شد، درباره تاریخ خلفا نگاری نوشته است.

این عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:
«پژوهش درباره خلافت از چند زاویه متصور بوده است. بحث های مربوط به جنبه های سیاسی و فقهی آن اغلب در کتابهای احکام السلطانیه آمده است. حتی پیش از آن، در مباحث تاریخی ـ کلامی در قرن سوم و چهارم، مباحث مربوط به خلافت در چارچوب مشروعیت خلفای نخستین و پاسخ به ایراداتی که شیعیان و یا دیگر گروه ها به آن داشته اند، و به طور عمده با تکیه بر احادیث فضائل که بیشترشان ساختگی است، مورد توجه بوده است. این بحث بعدها، صورت کلامی تر یافت و حتی زمانی کاملاً در فقه سیاسی جای گرفت.
نوع دیگری از بحث درباره خلافت، آداب و رسوم خلافت بود که از قرن چهارم و پنجم مورد توجه بود و آثاری در این باره نوشته شد. این آثار تحت تأثیر فرهنگ ایرانی و درباری بود و به خصوص به جنبه های سازمانی و ساختاری خلافت می پرداخت. شاید یکی از جدی ترین آنها البته در دوره متأخرتر، کتاب مآثر الانافة فی معالم الخلافة است که علم «معالم و معارف خلافت» را هدف گرفته است.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد:
«اما آنچه ما در اینجا دنبال می کنیم نوع سومی است که با محتوای دو موضوع قبلی متفاوت است. مقصود ما در اینجا نوعی تاریخ نگاری است با جهت گیری و محوریت خلفا که می توان از آن با عنوان تاریخ نگاری خلفا یاد کرد. عنوان تاریخ خلفا نگاری نباید این تصور را ایجاد کند که می خواهیم از تاریخ نگاری سالشمار مانند طبری، یعقوبی، اخبار الطوال یا مروج الذهب مسعودی که تاریخ عمومی اسلام‌اند، سخن بگوییم بلکه مقصود ما تک نگاری ها یا بخش هایی از آثار دایرة المعارفی است که صرفاً به صورت «فهرست»‌ یا «لیست» به ارائه اسامی خلفا پرداخته و اطلاعات ویژه ای را در این باره ارائه می کنند.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =