دسترسی 40 درصد جمعیت جهان به اینترنت/مدیر سمانتک: ضدویروس دیگر بی‌فایده است

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات جهان در چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393

پنجم ژوئن، روز تولد دوباره اینترنت!؟

گروه بزرگی از کاربران اینترنت، موسوم به "حامیان حریم خصوصی" تلاش می کنند تا در روز پنج شنبه پنجم ژوئن،‌ مصادف با 15 خرداد، در اعتراض به فعالیتهای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا، اقداماتی صورت دهند.به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا که برای اولین بار در "پنجم ژوئن" سال گذشته میلادی افشا شد، سبب شکل گیری گروه عظیمی از معترضان به نقض حریم خصوصی در اینترنت شده است.تاکنون بیش از 30 سازمان و شبکه اجتماعی دیگر نیز جهت اعتراض به جاسوسی‌های آمریکا، اعلام آمادگی کرده و به گروه "حامیان حریم خصوصی" پیوسته اند.در پایگاه اینترنتی این گروه،‌ از تمام کاربران شخصی و خانگی اینترنت، مدیران شبکه و صاحبان وب سایت‌های بزرگ و کوچک خواسته شده تا علاوه بر جدی گرفتن امنیت در رایانه‌ها و تجهیزات آی تی، احتمال هر نوع نفوذ غیرمجاز و سرقت اطلاعات خصوصی را کاهش داده و در اصطلاح "اینترنت را دوباره بسازند!" هم چنین در تاریخ پنجم ژوئن، برنامه ریزی شده تا همه کاربران در "هرجای دنیا" صفحه هشداری را منتشر کنند تا به صورت نمادین، اعتراض خود را به نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت نشان دهند. گروه‌های وابسته به "حامیان حریم خصوصی" معتقدند که دولت‌هایی مثل ایالات متحده درحال ساخت یک "زندان سایبری" در سرتاسر اینترنت هستند و این جاسوسی‌ها نشانگر ضعف آنهاست. بر اساس گزارش شرکت امنیتی پاندا،‌ بیم آن می رود که در خلال اعتراضات روز پنجم ژوئن، شاهد حملات پراکنده اینترنتی علیه مراکز دولتی و شبکه‌های اجتماعی و یا انتشار موج جدیدی از بدافزارهای رایانه‌ای در سراسر اینترنت باشیم.

 

کاهش 15 درصدی ارزش سهام توئیتر

ارزش سهام توئیتر کاهش 15 درصدی یافت.به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمارهای منتشره نشان می‌دهند که ارزش سهام شبکه اجتماعی محبوب توئیتر در بازار سهام نیویورک کاهش شدید 15 درصدی داشته و به پائین‌ترین میزان خود از زمان ورود به بورس رسیده است.در معاملات روز سه شنبه بازار سهام نیویورک هر سهم شرکت توئیتر به رقم پائین 33 دلار سقوط کرد که از زمان آغاز فروش سهام توئیتر در بورس تا کنون کمترین میزان بوده است.سهام شرکت توئیتر برای اولین بار در روز 7 نوامبر سال گذشته در بورس معامله شد و در آن روز برای هر سهم این شبکه اجتماعی رقم 37 دلار تعیین شده بود.به گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش ارزش سهام توئیتر پس از آن صورت می‌گیرد که مهلت توقف شش ماهه عرضه 470 میلیون سهم این شرکت از سوی سهام‌داران آن به پایان رسیده است.این در حالی است که چند روز گذشته نیز در پی انتشار گزارشی در مورد اینکه تعداد کاربران جدید توئیتر کمتر از میزان پیش‌بینی شده بود، ارزش سهام این شرکت به پایین‌ترین میزان خود از زمان ورود به بورس رسید.

 

امکان جدید لینکدین برای کارفرمایان

شبکه اجتماعی لینکدین خدمت جدید را ارائه کرده است که به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد تا جست‌وجوهای خود برای یافتن نیروی کار را دقیقتر انجام دهند.به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لینکدین که یک شبکه اجتماعی تخصصی در زمینه کار است به تازگی ویژگی جدید به وب‌سایت خود اضافه کرده است.این ویژگی به کارفرمایان و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا نیروی کار مورد نیاز خود را با استفاده از زبان و موقعیت مکانی مورد نظر خود جست‌وجو کنند.لیندکین این ویژگی جدید را در حالی ارائه می‌کند که قصد دارد کاربران خود را بیش از پیش افزایش دهد و تلاش می‌کند تا برای زبان‌های مختلف و موقعیت‌های مکانی مختلف در سراسر جهان امکانات ویژه‌ای را عرضه کند.دیوید تاکر، معاون محصولات شرکت لینکدین در این خصوص گفت: در حال حاضر تمامی خدمات ما در لینکدین بر اساس زبان کاربران و موقعیت جغرافیایی آنها دسته بندی شده است و کارفرمایان به راحتی می‌توانند به این اطلاعات دسته بندی شده دسترسی داشته باشند.به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهای منتشر شده توسط لینکدین نشان می‌دهند که در حال حاضر بیش از 60 درصد از 300 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی در خارج از آمریکا هستند و این وب‌سایت به 22 زبان در اختیار کاربران قرار دارد.

 

همکاری نزدیک گوگل و آژانس امنیت ملی آمریکا

اگرچه گوگل مدعی است که تنها از مجاری رسمی با آژانس امنیت ملی آمریکا ارتباط دارد اما ایمیل‌های افشا شده چیزی دیگری نشان می‌دهد.به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایمیل‌هایی که توسط شبکه الجزیره منتشر شده‌اند نشان می‌دهند که مسوولان بلندپایه گوگل و آژانس امنیت ملی آمریکا خارج از چارچوب‌های رسمی با یکدیگر ارتباط ایمیلی دارند.این ایمیل‌ها نشان دهنده مکالمات بین کیت الکساندر، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا و سرگی برین و اریک اشمیت، مدیران گوگل هستند و موضوع بحث نیز همکاری در خصوص موضوعات امنیتی است.الجزیره در گزارش خود در این خصوص عنوان می‌کند که شرکت گوگل در حالیکه ادعا می‌کند تنها از مجاری رسمی با این نهاد اطلاعاتی آمریکایی ارتباط دارد اما ایمیل‌ها چیز دیگری نشان می‌دهد.بر این اساس، در این ایمیل‌ها آژانس امنیت ملی آمریکا با لحنی کاملا غیر رسمی از مدیران گوگل دعوت می‌کند تا در جلسه‌ای به میزبانی این آژانس حضور پیدا کنند.در یکی از این ایمیل‌ها مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا خطاب به اریک اشمیت می‌نویسد: موضوع جلسه بر روی تهدیدات موبایلی متمرکز است. حدودا شش ماه پیش ما تمرکز خود را بر ابزارهای موبایل معطوف کرده‌ایم.

 

دسترسی 40 درصد جمعیت جهان به اینترنت/ هفت میلیارد مشترک تلفن همراه

سازمان ملل اعلام کرد: تعداد کابران اینترنت تا پایان سال 2014 به حدود 3 میلیارد نفر می رسد که دو سوم از این تعداد در کشورهای در حال توسعه هستند .اتحادیه بین المللی مخابرات سازمان ملل (ITU) طی گزارشی اعلام کرد: مشترکین تلفن های همراه نیز تا پایان سال جاری میلادی به هفت میلیارد نفر می رسند. در گزارش (ITU) آمده است 44 درصد از خانه های جهان تا پایان سال 2014 به اینترنت دسترسی خواهند داشت.امسال حدود یک سوم (31 درصد) از خانه های کشورهای در حال توسعه به اینترنت دسترسی خواهند داشت آماری که در کشورهای توسعه یافته به 78 درصد می رسد. این تحلیل نشان می دهد که دسترسی خانگی به اینترنت در کشورهای توسعه یافته به سوی سطح اشباع شدگی پیش می رود.مشترکین تلفن همراه نیز به هفت میلیارد می رسد تا پایان سال 2014 که 3.6 میلیارد آن در منطقه آسیا- اقیانوسیه خواهد بود. این افزایش عمدتا به خاطر رشد در کشورهای در حال توسعه است که در آن مشترکین تلفن همراه، 78 درصد از سهم کل جهان را به خود اختصاص داده اند."حمدون توره" دبیر کل ITU، می گوید: این آمار جدید فناوری اطلاعات و فناوری یک بار دیگر تایید می کند که این فناوری همچنان به روند خود به عنوان مهمترین عامل پیشبرنده در جامعه اطلاعات ادامه می دهد.براهیما سانو مدیر اداره توسعه مخابرات ITU گفت: پشت این اعداد و آمار قصه انسانهای واقعی قرار دارد. داستان انسانهایی که به لطف این فناوری زندگی شان بهبود یافته است.وی افزود: ماموریت ما آوردن فناوری اطلاعات و ارتباطات به دستان مردمان عادی در هر جایی است که زندگی می کنند. با اندازه گیری جامعه اطلاعاتی می توانیم پیشرفت را رهگیری یا شکاف ها را شناسایی کنیم تا به توسعه اقتصادی اجتماعی برای همه برسیم.گزارش ITU می گوید پیش بینی می شود کاربران اینترنت تا پایان سال 2014 به سه میلیارد نفر برسد یعنی 40 درصد جمعیت جهان به اینترنت دسترسی خواهند داشت. در بین این کابران، بیش از سه چهارم در بین کشورهای توسعه یافته و دو سوم در بین کشورهای در حال توسعه خواهند بود.در آفریقا حدود یک پنجم جمعیت به اینترنت دسترسی خواهند داشت در حالی که در آمریکا حدود دو سوم شهروندان تا پایان سال آنلاین خواهند بود. در این بین اروپا از بالاترین ضریب نفوذ اینترنت با 75 درصد برخوردار است و منطقه آسیا اقیانوسیه نیز بالاترین جمعیت کاربران اینترنت را خواهد داشت.پیش بینی می شود 2.3 میلیارد نفر از جمعیت جهان با استفاده از تلفن های هوشمند خود آن لاین شوند که انتظار می رود 55 درصد از آنها در کشورهای در حال توسعه باشد.باند پهن موبایل، سریع ترین بازار رشد را دارد و در سال جاری میلادی رشد دو رقمی را خواهد داشت.در این گزارش آمده است با رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات، ضریب نفوذ تلفن ثابت روند کندتری خواهد داشت. چرا که کاربران این تلفن ها طی پنج سال اخیر کاهش داشته اند. بر اساس آمار منتشر شده تعداد مشترکین تلفن ثابت نسبت به سال 2009، یکصد میلیون کمتر شده است.


انتشار اصلاحیه مایکروسافت برای آسیب‌پذیری HeartBleed
فارس: کلاینت Juniper VPN که همراه با ویندوز 8.1 منتشر شده نسبت به حفره Heartbleed آسیب پذیر است؛ شرکت مایکروسافت از طریق به روز رسانی‌های ویندوز این مشکل را برطرف کرده است.


مدیر سمانتک: ضدویروس دیگر بی‌فایده است
فارس: یکی از مدیران ارشد شرکت سمانتک از پایان روزهای خوب قدیمی خبر داد و گفت: نرم‌افزارهای ضدویروس دیگر کارآیی ندارند و باید مرده به حساب بیایند.

 

استفاده از نقشه گوگل بدون اینترنت
فارس: گوگل خبر به‌روزرسانی برنامه همراه نقشه خود برای آندروید و iOS را تایید کرد. از جمله امکانات اضافه‌شده، می‌توان به هدایت دقیق‌تر کاربر و امکان ذخیره آفلاین نقشه‌ها اشاره کرد.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =