نوبلیست اقتصاد توضیح می دهد: چرا آمریکا خوشبخت است؟

هرچند که بدهی دولتی آمریکا از بدهی بسیاری از دولت های اروپایی بیشتر است اما به اعتقاد جوزف استیگلیتز بحران بدهی دولتی هرگز به آمریکا نمی رسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جوزف استیگلیتز، اقتصاددانی که در دانشگاه کلمبیای نیویورک فعالیت می کند و جایزه نوبل اقتصاد سال 2001 را نیز در کارنامه دارد در بررسی بدهی دولتی آمریکا به این نکته اشاره کرده که آمریکا هرگز مانند منطقه یورو با بحران بدهی دولتی مواجه نمی شود. به اعتقاد او "منطقه یورو به این خاطر با بحران بدهی دولتی مواجه شد که هر کشور مجبور بود از واحد پولی استفاده و استقراض کند که کنترلی بر روی آن نداشت.

در واقع این روند مانند استقراض خارجی است اما در آمریکا هرگز چنین بحران ایجاد نمی شود حتی با اینکه نرخ بدهی دولتی در آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP)، بیشتر از نرخ بدهی دولتی در اروپا است." آقای استیگلیتز دلیل چنین ادعایی را اینگونه شرح می دهد: "چرا آمریکا دچار بحران بدهی دولتی نمی شود؟ چرا که تعهدات دولت آمریکا به دلار هستند و فرآیند چاپ دلار نیز تحت کنترل دولت آمریکا قرار دارد. تنها دلایلی مانند یک مشکل فنی در چاپ دلار هستند که ممکن است باعث شوند که آمریکا نتواند بدهی های دولتی را پرداخت کند و به سختی می توان باور کرد که چنین مشکلی پیش بیاید." البته آقای استیگلیتز بر اهمیت توجه به بدهی های دولتی در اقتصادهای نوظهور تاکید می کند و می نویسد: "از زمان دوران آزادسازی اقتصاد جهانی در دهه 1980 بسیاری از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه با بحران بدهی دولتی مواجه شده اند. در واقع تعداد کشورهایی که چنین بحرانی را تجربه کردند از تعداد کشورهای بدون بحران بیشتر بوده است چرا که چنین بحران عاقبت اجتناب ناپذیر استقراض به واحد پولی است که شما کنترلی روی آن ندارید." آقای استیگلیتز از جمله اقتصاددانانی است که در زمان بحران مالی جهانی به دولت آمریکا توصیه می کرد که با استفاده از سیاست های مالی انبساطی از شدت رکود در اقتصاد آمریکا بکاهد. این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان اعتقاد داشتند که سیاست های مالی انبساطی و افزایش هزینه های دولت باعث افزایش بدهی های دولتی شده و در بلندمدت باعث بحران اقتصادی را پدید خواهد آورد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    1 10
    ایشان یک اقتصاددان کینزی هستند. اقتصاد کینزی اقتصادی ورشکسته است. پول اساسا خنثی است. سیاستهای طرف عرضه باید جایگزین طرف تقاضا شود