دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: این دریاچه می تواند در مدت زمان 10 سال احیا شود و به تراز اکولوژیک خود بر گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ درحالی که دو روز پیش، مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست خبر داد که بر اساس جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای ۵۰ درصد مساحت دریاچه ارومیه آب‌دار شده است، عیسی کلانتری می گوید حیات اکولوژیک این دریاچه در 10 سال آینده زنده می شود. 

او در گفت و گو با مدیران حوضه آبخیز دریاجه ارومیه دراین باره گفت: پیش از این تصور می شد زمان احیای این دریاچه به حدود 13 سال برسد که این رقم با برآوردهای صورت گرفته و برنامه های احیا، سه سال کاهش می یابد.

به گفته دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز اکولوژیک این دریاچه 1274.1 متر است که کارشناسان عقیده دارند در صورت اجرای برنامه های احیاء این دریاچه در 10 سال آینده به این تراز می رسد: اکنون دریاچه ارومیه نزدیک به دو میلیارد مترمکعب آب دارد و در صورت احیاء با اضافه شدن 12 تا 12.5 میلیارد مترمکعب، این رقم به حدود 14.5 میلیارد مترمکعب می رسد. در حال حاضر همچنین غلظت نمک دریاچه ارومیه حدود 50 درصد است که با اجرای عملیات احیاء و نتایج آن، این سهم به 25 درصد می رسد.

اما در همین باره باقرزاده کریمی با اشاره به تصاویر جدید ماهواره‌ای که هفته گذشته از سطح دریاچه ارومیه گرفته شده و توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد منتشر شده است، به ایسنا گفت: هم‌اکنون ۵۰ درصد سطح دریاچه ارومیه آب‌دار شده است که عمق این آب کم است ولی بدین ترتیب باید گفت که حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب دارد که این حجم آب در مقایسه با ۲۲ میلیارد مترمکعب میزان متوسط دراز مدت آن حدود ۱۵ درصد است.

به گفته او از نظر غلظت نمک نیز دریاچه ارومیه شرایط ویژه‌ای دارد: در حال حاضر شوری آب ۴۰۰ گرم در لیتر یعنی ۲ برابر متوسط آن است به طوریکه این غلظت موجب می‌شود بلورهای نمک در سطح آب شکل می‌گیرند و باعث سنگینی آب می‌شود.

 

عده ای نمی خواهند دریاچه احیا شود

در عین حال دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه می گوید: مطمئن هستیم زندگی به دریاچه ارومیه بر می گردد و این امر نیازمند همکاری مردم، مسئولان و حمایت های دولت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، او با انتقاد از عدم آغاز عملیات احیای دریاچه ارومیه در چندین سال گذشته گفت: در صورتی که این عملیات، در سالهای گذشته رخ می داد، هزینه های احیا نیز بسیار کمتر از زمان حال بود.

کلانتری گفت: انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پایه علمی ندارد و شخصیت علمی خاصی از این طرح حمایت نکرده چرا که این طرح خواسته برخی افراد دارای منفعت فردی است. عده ای به دنبال این هستند که هیچ کدام از برنامه های دولت درخصوص احیای دریاچه ارومیه به اجرا درنیاید و بسیاری از آنها نیز انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه را پیشنهاد می کنند که این امر پایه علمی ندارد.

او با طرح این سوال که چرا باید افزون بر چهار میلیون نفر از مردم، هزینه سنگین عدم وجود برنامه ریزی مناسب در خصوص دریاچه ارومیه را پرداخت کنند اظهار کرد: ما مسئولان باید این امر را مورد توجه قرار دهیم و برنامه ریزی های مناسب را در این امر داشته باشیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه هر طرحی، کامل و بی ایراد و اشکال نیست ادامه داد: هر پروژه ای که در احیای دریاچه ارومیه پیشنهاد و اجرایی شود، مشکلاتی را برای عده ای از شهروندان و مردم اطراف دریاچه ایجاد می کند ولی مطمئنا تبعات آن، بیشتر از تبعات خشکی کامل دریاچه ارومیه نیست. تصمیمات بزرگ در کنار منافع بسیار زیاد، یک سری آسیب هایی نیز دارد.


نیمه خرداد، موعد اظهار نظر نهایی درباره راه های احیای دریاچه

او از تصمیم ستاد احیای دریاچه ارومیه برای ارائه نظرات نهایی خود به هیات دولت در نیمه دوم خرداد ماه امسال خبر داد و گفت: هیات دولت در نیمه دوم خردادماه امسال با تشکیل جلسه، در خصوص راه حل های نهایی احیای دریاچه ارومیه تصمیم می گیرد و مصوبات ستاد احیای این دریاچه را مورد بررسی قرار می دهد.

کلانتری از همراهی و مشارکت تمامی دستگاهها به ویژه دانشگاههای معتبر کشور برای تصمیم سازی در خصوص احیای دریاچه ارومیه قدردانی کرد و ادامه داد: همه پیشنهادات ارائه شده حول محور احیای دریاچه ارومیه است و دولت و شخص رییس جمهوری نیز اولویت خود را برای احیای این دریاچه قرار داده اند و بر آن، مصمم هستند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه به راه اندازی شورای فرهنگی اجتماعی در استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این شورا با کمک نهادهای مردمی در خصوص پایش اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه، بررسی میزان انطباق سایر طرح های اجرایی استان با مصوبات ستاد، جلب مشارکت ذینفعان در راستای احیای دریاچه ارومیه و پیگیری مطالبات مردمی و خواسته های آنان از ستاد احیا، فعالیت می کند.


احیای دریاچه ارومیه، نسخه حل بحران کم آبی در ایران

کلانتری به مشکل آب موجود در کشور پرداخت و اضافه کرد: می توان با توجه به برنامه ریزی های اجرایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، نسخه بسیار خوبی را برای کل کشور تعریف کرد تا از مشکلات کم آبی در کشور در سالهای آینده کاست. 

ما مطئمن هستیم با استفاده از تکنولوژی و سرمایه گذاری، با کاهش مصرف آب می توان افزایش محصول را در این حوضه در بخش کشاورزی شاهد باشیم تا مشکلی در این خصوص نیز نداشته باشیم.

وی به برخی انتقادهای صورت گرفته در این جلسه به ویژه از سوی استاندار آذربایجان غربی در خصوص انتقال آب زرینه رود به تبریز و اقدامات انجام شده برای احداث خط دوم این انتقال نیز پاسخ داد و گفت: خط دوم متوقف شده است و انتقالی نخواهیم داشت ولی در خصوص خط نخست، من صلاحیت اظهارنظر ندارم و باید مسئولان مرتبط در این خصوص پاسخگو باشند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 5
    ناتوانی خود رو از حالا اعلام کردید
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    30 12
    چرا یک سایت راه نمی اندازید که برنامه ها و پیشرفتتان و آمار آنان را برای مردم ومحققین اعلام کنید وعده های 10 ساله و 13 ساله بدون شفاف سازی و گزارش بر خط فقط وعده هائی برای وقتی است که نه تو مانی نه من
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    36 1
    به درایت شما اطمینان دارم . به امید دریاچه ارومیه پر اب
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    5 7
    آب زرینه رود نباید به تبریز برده شود مردم آذربایجان غربی این اجازه را نخواهند داد
    • حسین US ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      2 4
      نصف بیشتر جمعیت تبریز که مهاجران شهر های آذربایجان غربی هستند
    • حامد A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      1 1
      نصف بیشتر مردم تهران هم از سایر استانهای کشور میان. با این استدلال باید از لرستان، خلیج فارس، دریای خزر و ... باید برای تهران آب برد؟ خوب به شهرهای دیگه هم رسیدگی بشه تا کسی به سراغ شهرهای بزرگ نیاد. وقتی در خیلی از شهرهای ما دکتر درست و حسابی نیست، چه انتظاری میشه داشت. همینطوری میشه دیگه.
    • علی IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      1 2
      این نظر مردم آذربایجان نیست. اورمیه و تبریز و اردبیل و مراغه و اهر و سلماس و ... هیچ فرق ی باه ندارند و فقط دشمنان هستند که از این حرفهای میزنند که ما آب به تبریز نمیدیم به اورمیه نمیدیم به اردبیل نمی دیم و ...
  • ممد IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    5 2
    اواسط مواسط خرداد مرداد نگو که بگو از کی اجرا میشه؟بس نیس این همه جلسه بابا بخدا نمیخواین برگرده به حات قبلی همه میدونیم که شما عمدا خشکش کردین عمدا و عمدا
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      2 1
      عجله در اجرا احتمال اقدامات غلط را بالا می برد. شش ماه این ور و اون زیاد فرق نمی کنه ولی برای تحلیل و طراحی یه برنامه خوب و موثر لازمه
  • اسماعیل زنوزی AE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    1 5
    بنام خدا اگر کاری از دستتان برنمی آید این و آن را هزینه نکنید
  • پدرام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 13
    كم هزينهترين راه اين است كه اين درياچه كاملا پراز خاك شده زير سازي بشه بع رويان بتن ريزي شده وبعد اسفات شده وبزرگترين شهربازي روي ان ايجاد شود
    • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      9 0
      پروفسور مي خواهي روي 5000 كيلومتر مربع شهر بازي بسازي
  • استاد اعظم A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    14 3
    عده ای میخواند دولت در تمامی زمینه ها به شکست بخورد حتی در راه اندازی یک ورزشگاه تا برسد به پروژههای ملی و کلان
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    8 2
    زاینده رود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    4 0
    هر دم از اين باغ بري ميرسد تازه تر از تازه تري ميرسد.
  • آدم US ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    1 0
    سلام تا کی عجله نکنیم از زمانی که بحران این دریاچه رو فرا گرفته خیلی سال هستش که میگذره نوشدارو رو بعد مرگ میخوام چیکار این همه سال برنامه ریزی تموم نشد چرا به آبدار کردن زاینده رود بودجه ویژه میدن و لی به ارومیه که میرسه .. وای خدا چرا این مردم از خواب پا نمیشن . تو تبریز توی دانشگاه بودم داشت باد میومد اون گرد و غباری رو که باد اورده بود چشیدم دیدم شوره امید وارم احساس من رو بفهمین . . . بعضیا میگن ما کویر زیاد داریم مردم آذربایجان بیان اونجا ساکن بشن . . آخه بد بخت مگه نشیدی که هیچ جا خونه ادم نمیشه ؟ شوری داره گلوم رو فشار میده من رو بفمین خواهش میکم...